jenerator ve kompazasyon

Bende onun icin sormustum sebekemi yoksa jeneratorunmu diye.yani sonucta soyle bisey iyi bir kompanze ile yuklerini dengeler isen sebeke veya jeneratör farketmez sana faydasi olur.ama illaki jenratorde kompanzasyon devrede olacak diye bi kanun yok. Bizde 2 tane var 1600 ve 2000kw ve kompanzasyin devre dışı cunku biz sayaca onem veriyoruz:))))

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Sorunu anladım şu sorunlarla karşılaşabilirsin cosQ düzeltmelerinde devreye girip çıkan kondansatörler jeneretöre ,tesisteki özellikle Elektronik cihazlara zarar verebilir.yazdığın değerlere göre kondansatör gerektiriyor.
 
Kompanzasyon sistemini devre dışı bırakmanıza gerek yok.

Devre dışı bırakırsanız jeneratörden aldığınız maksimum güç azalacaktır. Jeneratör üzerindeki 800 kVA ifadesi görünür bir güç ifadesidir. Kompanzasyonu devre dışı bıraktığınızda oluşacak olan reaktif tüketimde bu 800 kVA içerisinde yer alacaktır, jeneratörünüzün maksimum kullanılabilir kapasitesi düşecektir.

Kompanzasyon sisteminin iç direçten kaynaklı aktif tüketim değeri sisteme sağladığı fayda (bakır ve hat kayıplarının azaltılması ve reaktif enerjinin azaltılması) kendi aktif tüketiminden çok daha fazladır. Bu nedenle devre dışı bırakmamak daha doğrudur.

Eğer sitemde fazla miktarda sabit kondansatör grubu varsa bunlar devre dışı bırakılabilir.

Bu konunun üzerine şöyle güzel bir sorulabilir;

100 kVA jeneratöre toplamda 80 kVAr kondansatör gurubu bağlanırsa ne olur? Jeneratöre bu yük bağlandığında dizel motorun yakıt tüketim değeri 80 kW (aktif) yükle aynı mıdır? Yoksa sadece bakır kaybından dolayı oluşacak aktif tüketimin karşılığı olacak kadar mı yakıt artışı olur?

Cevabı forumda vardır.

Saygılarımla....
 
Jeneratör çalışmada kompanzasyonu devreye alma arkadaşım. Çalışma esnasında Cosfi 0,8'in altına düşüyorsa jeneratör çalışmada ayrı çıkışı bulunan cosfi2 ayarı olan röleden kullanıp cosfi değerini 0,85 falan yap, jeneratör çalışmada kompanzasyon sık anahtarlama yapmamalı. Cosfi 0,8'in altına düşmüyorsa jeneratör çalışmada kompanzasyonu devre dışı bırak.
 
tesekkurler.
Ancak genede kesin bir sonuca varamadim forumdaki konulari okudum teorik olarak devrede olmasi jeneratorden cekilen amperin dusmesi demek.ve bunu deneyerek gordum. Ancak sik anahtarlama ve asiri kondansator jeneratore ne zarari verebilir. yani kompazasyonu risk alarak devrede tutsam basima ne bela acabilir ?
jeneratorde cosQ 0.8 yaziyor kondansator yardimi ile 0.95 cikarsak zararimi olur.
diyer bir jeneratorumde hatirlamiyorum ama 0.9 yaziyordu galiba.ama kullanmiyoruz.
neden risk aliyorsunuz derseniz kompazasyon jeneratorden cekilen amperi 100-200 amper dusururse bu benim icin 3-5 makina daha calistirabilmek demek. jenerator tum fabrikanin kapasitesine yetmiyor. zorunlu makinalar icin alindi.
 
Sayın egypt,

Kompanzasyonu devreye aldığınızda jeneratörün akımının 200A düşmesinin nedeni, sizin sisteminizdeki reaktif enerjiyi artık jeneratörün uyarması değil kondansatörler sağladığı içindir. eğer elinizde akım ölçtüğünüz noktaya bir analizör koyma şansınız varsa bunu net görebilirsiniz.

Örnek veriyorum. Jeneratör etiketiniz 1000kVA cos fi =0.8 olsun. aktif güç de 800kW olacaktır.

Jeneratörünüz tam yükte iken ve kompanzasyon yokken okuduğunuz değerler, 800kW, ve 600kVar olsun. Ampermetre görünür akım okuyacağı için akımı 1521 A okuyacaksınız. Anack bunun 1521*0,8=1216A i aktif akımdır.1521*0,6=912A ise reaktif bileşendir.

Kompanzasyonu devreye aldığınızda ise ve tam kompanzasyona yakın bir kompanzasyon yapmışsanız bu durumda 800kW ve 0kVar gibi bir değerler okuyacaksınız. Akımı ise 1216A okuyacaksınız.

Aktif gücünüzde bir değişme olmayacaktır. Özetle kompanzasyon kullansanız dahi bu jeneratörle daha fazla aktif güç besleyemezsiniz. Dolaysıyla da bahsettiğiniz ilave birkaç yükü daha devreye alamazsınız. Kompanzasyonun devrede olması size bir fayda sağlamayacaktır.
 
Son düzenleme:
olayı güç bazında değerlendirdiğimizde Sn sail14 haklıdır, sadece şu farklılık vardır bahsettiğiniz güç değerlerine göre konuşuyorum; kompanzasyon yapılırken(cosfi:1 yani P=S durumu) jeneratörden 58-60A civarında daha az bir akım çekilir, kompanzasyon yapılmadığı durumuda; bu ana hat kablosunda daha fazla ısınma, gereksiz yere fazladan gerilim düşümü ve bunun yerine kablo üzerinden çekilebilinecek aktif akımın hakkını yemek gibi bir durum oluşur :)
Jeneratörlerde AVR otomatik voltaj regülatörü ikaz akımı ile oynayarak gerilim düşümünü dengeler bu jeneratörün içinde çalışan bir sistemdir bir dengedir, siz merkezi otomatik kompanzasyon sistemini çalıştırarak bu dengeye kaba tabirle çomak sokmuş olursunuz örnek verirsek endüktif yük girer gerilim düşer ikaz akımı artar sonra kompanzasyon sistemi kondansatörü devreye sokar gerilim yükselir bu sefer jeneratör ikazı düşürür uzun lafın kısası saçma sapan bir durum oluşur.
Genel çalışmada cosfi:0,8 altına düşüyorsa bunu yükseltmek için sisteme sabit kondansatör bağlayıp yükselterek endüktif yükün bir kısmını yoketmek en mantıklı çözümdür.
Unutmamak gerekir ki aktif güç dizel jeneratörlerde dizel motorlardan sağlanır, ne kadar çok aktif güç talebi var ise o kadar çok yakıt gidecek demektir.
 
Son düzenleme:
tesekkurler
kompazasyonu devreye almayacagim sistemin once bir olcumlerle tam bir haritasini cikarip degerler uzerinden ilerleyen gunlerde tekrar dusunecegim.
yardimlar yorumlar icin tesekkurler
 
800 kVA jeneratörde cos(fi)= 0,8 demek, cos (fi) değeri 0,8'in altına düşmediği sürece 640 kW aktif gücü karşılayabilecek demektir.

Jeneratörde bizi sınırlayan 3 şey var; dizel makinanın mekanik gücü, alternatörün görünür gücü(alternatörden geçen akım) ve güç katsayısı.

Jeneratörde mekanik gücü sağladığınız sürece sizi ilgilendiren kısım sargılarından geçecek olan akım ve güç katsayısıdır, eğer siz sadece 800 kW'lık basit omik ısıtıcılardan oluşan bir sistemi jeneratöre bağlarsanız ve motor gücünüz yeterli ise jeneratör bu sistemi besleyecektir.

Ancak bizi sınırlayan şöyle bir durum var, örneğin Aksa Jeneratör firmasının bir jeneratörünü incelediğimde 825 kVA (660 kW) alternatör, 722 kW dizel makina gücü verilmiş. Verimi %95 kabul etseniz 695 kW mekanik güç eder yani neredeyse dizel makinanın maksimum gücü. cos fi değeri 1 olsa bile 660-670 kW'dan fazla yüklenme yapamayacağız.

Ancak motoru değiştirirseniz cos fi değeri 1 de tutulmak kaydı ile 825 kW güç alabilirsiniz.

Eğer jeneratörünüz maksimum güçte çalışıyorsa güç katsayısını 0,8'in altına düşürmemeniz lazım. Eğer düşüyorsa bu durumda jeneratörden alabileceğiniz aktif güç üstten sınırlanır. Kompanzasyon yapmanız şart olur.

Saygılarımla....
 
800 kVA jeneratörde cos(fi)= 0,8 demek, cos (fi) değeri 0,8'in altına düşmediği sürece 640 kW aktif gücü karşılayabilecek demektir.

Jeneratörde bizi sınırlayan 3 şey var; dizel makinanın mekanik gücü, alternatörün görünür gücü(alternatörden geçen akım) ve güç katsayısı.

Jeneratörde mekanik gücü sağladığınız sürece sizi ilgilendiren kısım sargılarından geçecek olan akım ve güç katsayısıdır, eğer siz sadece 800 kW'lık basit omik ısıtıcılardan oluşan bir sistemi jeneratöre bağlarsanız ve motor gücünüz yeterli ise jeneratör bu sistemi besleyecektir.

Ancak bizi sınırlayan şöyle bir durum var, örneğin Aksa Jeneratör firmasının bir jeneratörünü incelediğimde 825 kVA (660 kW) alternatör, 722 kW dizel makina gücü verilmiş. Verimi %95 kabul etseniz 695 kW mekanik güç eder yani neredeyse dizel makinanın maksimum gücü. cos fi değeri 1 olsa bile 660-670 kW'dan fazla yüklenme yapamayacağız.

Ancak motoru değiştirirseniz cos fi değeri 1 de tutulmak kaydı ile 825 kW güç alabilirsiniz.

Eğer jeneratörünüz maksimum güçte çalışıyorsa güç katsayısını 0,8'in altına düşürmemeniz lazım. Eğer düşüyorsa bu durumda jeneratörden alabileceğiniz aktif güç üstten sınırlanır. Kompanzasyon yapmanız şart olur.

Saygılarımla....

Son cümle hariç yazınızın tamamına katılıyorum. Normal çalışma durumunda cosfi:0,8 altına düşürmeyecek değerde sabit kondansatör kullanmak en mantıklı çözüm. Önceki mesajımda belirttiğim ikaz sistemine çomak sokmanın alemi yok, voltaj dalgalanmaları sıkıntı yaratacaktır.

Sırf bunun için tristörlü kompanzasyon sistemi kurmakta bence gereksizdir.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,852
Mesajlar
930,756
Kullanıcılar
452,706
Son üye
nurbay aktaş

Yeni konular

Geri
Üst