Küçük İcatlar

Bir deneme sonucunu paylaşıyorum. Arızalı diye çıkarılan otomobil indiksiyon bobinine 13 volt ac verdim çıkışında 605 volt ölçtüm. Dc çalışma gibi yüksek gerilim çıkmadı. Dc verince 1-2 mm den atlama oluyor voltajı ölçmedim. Belki arızalı da olabilir gerilimler sanki düşük.
bilgisiz desen nickini daha iyi olacak:)
bir kere o bobinler ac 12 volt verdiğinde 25 kv verecek şekilde üretilir. 605 v yeterli atlamayı yaptırmaz. neden bozuk dediklerini anlamışsındır umarım?
 
Smd söküp lehimleme için uygun olur bu yapı, tabanca havya ile. Yıllar önce bir konuda yazmıştım uçlar arasına iğne getirip salınım yapmasına şahit olduğumu sonra tornavida d akullandım :) alet demanyetize amaçlı kullanın ;).

Evet wellerin çok eski broşüründe görmüştüm demanyetizer uygulamasını. Oradaki 3 - 4 tur sarım yapıp havya ucunda kullanıyorlardı. Bulabilirsem resmini koyarım.

Düzeltme : Bulamadım (forumda ve nette) kendim yapıp resmini çekip koyacağım inşallah.
 
Son düzenleme:
Hiç bakma seneler önce o konuyu tartıştık paylaşımlar resimler vb. eskileri yine yazmayalım :), forumda ara illaki bulacaksın konuyu.
 
Kendi kullanımım için yaptığım basit, pratik ve yararlı uygulamaları paylaşacağım böyle uygulamaları olanlar paylaşırsa herkes yararlanır. İcat denilince büyük şeyler akıla geliyor ama işe yarayan her uygulama bir icattır. Sizin olmasıda gerekmiyor çevrenizde başkalarından gördükleriniz de olabilir. Bilgi paylaştıkça çoğalır.
Bu yaptığım ile teknik bir sorunu da aşıyorum. Biliyorsunuz pil gerilimi 1,5 volttur iki pil ile 3 volt elde edilir. İki pil ile çalışan bir cihazda şarzlı pil kullanırsanız 2,4 volt vermiş olursunuz. Bu cihazı ya kısa süre çalıştırır ve ya hiç çalıştırmaz bunu aşmak için 3,6 voltluk lion pil ve bir de bitmiş normal pil kullandım. Bitik pili en yakın noktadan artı ve eksi ucunu lehim yaparak kısa devre ettim amaç boşluk doldurmak ve iletkenlik sağlamak. Lion pil ile yan yana kullandığınızda 2,4 yerine 3.6 volt ediyorum böylece hem şarzlı hemde uzun süreli kullanımı sağlamış oldum. Normal pil ve lion şarzlı pil ölçülerinin aynı olduğu tiplerde kullanabiliyorsunuz. Örneğin AAA pil yerine (kumanda pili de deniyor) 10450 kodlu, AA pil yerine (kalem pil de deniyor) 14500 kodlu lion pilleri kullanabilirsiniz. Cihazın aradaki maksimum toleranslara uygun olması yeterlidir. 3,6 volt şarz sonunda 4,2 volta çıkar ilk anda yaklaşık 1 volt fazlalık olur sorun çıkarmayanlarda işiniz görülür. Ben AA ebattaki 14500 pili fotoğraf makinalarında, AAA ebattaki 10450 pili de lazer işaretleyicide kullanıyorum. Umarım başkalarınında işine yarar.

bu bir icatmı? fıkra bittimi ? :D :D
 
Bir deneme sonucunu paylaşıyorum. Arızalı diye çıkarılan otomobil indiksiyon bobinine 13 volt ac verdim çıkışında 605 volt ölçtüm. Dc çalışma gibi yüksek gerilim çıkmadı. Dc verince 1-2 mm den atlama oluyor voltajı ölçmedim. Belki arızalı da olabilir gerilimler sanki düşük.

Merhaba.İndüksiyon bobininin diğer ismi şok bobinidir.Şok bobinlerinin mağnetik kuplajı trafolar gibi değil,iki ucu açıktır ve buradan çıkan mağnetik akıların büyük çoğunluğu boşa gider de demiyelim nüveden değil direk havadan devresini tamamlar,ayni şekilde klasik flüoresan şok bobinleri (balastın) çalışma şekli de anlık atma akımlarıyla bir şok şeklinde yani ayni buna çok benzer çalışır.

Yani söylemek istediğim bunlar anlık atmalarla veya şok akımlarıyla çıkışlarında istenilen bir YG' i dc olarak verebilir.Kesilme süresini kısaltmak,çıkış gerilimini artırmak ve kontakların (Platinlerin) aşınmasını önlemek için de meksefe (Kondansatör) paralel bu kontak devresinde kullanılır ki bu atmaların ani düşüşü anlık olarak x-y ekseninde çok kısa zamanda sönümlenen şekliyle de tam sağlanabilsin amaçlı.Şok bobinin sekonder sarımında bazı kısmi kısa devreler de muhtmelen oluşmuş olabilir veya olmasa bile siz örneğin oto sisteminde nüveyi 5A ile doyuma geçiren atma için dc 12 volt ve 5A'yı tam tatbik etmezseniz,bu çıkışında dc ve YG olarak çok daha düşük değerleri de görürsünüz ve kıvılcım atlama aralığı da çok azalır.Normalde 28-30 kV gerilim tam olarak oluşamadığı içindir bu durum.

Ac 13 volt uyguladığınız kaynak örneğin 0.5-1 A aralığında kaldıysa çıkışta sekonderde bir sorun olmasa bile düşük voltajı normal olarak da okumuş olmalısınız.Bun buna bağlıyorum asıl sebebi.Zaten dc 12 volt 5A uygulayıp dijital ölçü aleti ile ölçmeye kalksanız aletinizin bu kısmı zarar görebilirdi,iyi ki böyle yapmamışsınız.

Dc akımla ve darbeler (Atmalar) ile çalışacak şok bobinine ac uygulandığında amacı dışında çalıştırmış ve verimini çok da düşürerek asıl almamız gereken akımı almamış oluruz bir sonuç olarak.Bir de uygulanan amper çok düşük kaldıysa eğer çıkışında düşük ac değeri okumak çok normaldir.

Ayni şekilde inverterlerini test eden bazı üyelerimiz inverter için örenğin 8 amper 12 volt yerine (100 waat inverter çıkışı için) 0.5 A 12 volt verip çıkışında çok küçük değerleri 220 vac yerine bu trafodan aldıklarını özellikle de belirtmekteler.

Kalın ve az sarımlı primer görevi yapan bu sargıya siz hakkını tam vermek durumundasınız,veremezseniz gerilimi değil de akımı seven bu girişi,çıkışta alınmak istenen bir güçten çok da mahrum bırakırsınız demektir.Örneğin bir punta (Nokta) kaynak makinesi trafosunun 2-3 volt 1000 A çıkış sarımından tersine işlemle 220 vac tam olarak elde edilmek istendiğinde,siz bu sarımdan 1000 A,2-3 voltu tam uygulamak zorunda da kalırsınız,trafo akım/gerilim ters prensipli çalışma (Dönüştürme) prensibi olarak da.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Bunu wellerin tabanca havyanın eski broşürlerinden birinde görmüştüm. Manyetizer demanyetizer olarak çalışıyor. Bobinin içine tornavida ucunu koyup tetiğe basınca mıknatıslıyor. Tetiğe basılıyken çıkarırsanız mıknatıslığını alıyor. İşine yarayacak olanlar yapabilirler. 1 mmlik bakır iletkenin dış izolesi çıkarıp kullanabilirsiniz. 30 cm ya da daha uzun iletkenden olabilir. Tetiğe uzun süreli basarsanız tel fazla ısınır. DSCN0184.JPG
 
regulator.jpg
Bu da küçük bir el kumandalı regülatör ihtiyacı olanlar kullanabilir.
Gerekenler trafo, 2 ya da 3 konumlu toggle anahtar ve bir de trafonun çıkış sargısı kadar kademeli komitatör. Bu bağlantı ile trafonuz 2x12 volt çıkışlı ise 196, 220, 232 ve 244 volt elde edebiliyorsunuz. Düşük güçlerde küçük elemanlar kullanabilirsiniz. Çıkışa voltmetre bağlayarak görsellikte katabilirsiniz. Eksik ya da anlaşılmayan var ise sorabilirsiniz. Ben çok kademeli bir trafo ile yaptım yıllardır kullanıyorum.
 
Bu da değişiklik yapma.
2 kanalı bozulan at-998 şarz cihazını değişiklik yaparak tekrar kullanmaya başladım. Yaptığım değişiklik orjinal yerinden bağlantılarını kesmek ve çalışan kanallara paralellemek oldu. Böylece hızlı şarz yerine daha yavaş sarz imkanı da verdi. Başına gelenler veya başka yerde uygulama yapabilenlere yardımcı olur inşallah. Çalışma resimlerini veriyorum .

at-998a.jpg
 
Kontrol devresi bozulan kafa fenerimde li-on li-po pil kullanabilmek için yaptığım değişiklik.
Led lambaya seri bir diyot bağlayarak gerilimi sınırladım. Şarz için 5 volt adaptör kullandım. Zarar vermesin diye pile de bir diyot seri bağladım. Böylece unutsamda pil aşırı şarz olmuyor. 5 voltun 0.7 voltu diyot diyot üzerinde düşüyor. Garanti olsun diye 6 adet seri diyotu pile paralel bağladım. 6 x 0.7 = 4.2 volt pil üzerinde kalıyor. Diyotlar 1n4001. Ben 18650 kullandım sığmasaydı eski telefonumun bataryasını takacaktım. Küçük akımlar ile şarz ederseniz 6 paralel diyotlar ile çoklu bms devresi devreleri yapabilirsiniz. Güçlü 4.2 volt zener bulabilseydim onu kullanırdım. Not akım yükseldikçe diyot gerilimi 1 volta kadar çıkıyor yani besleme 5 voltu geçerse piliniz zarar görebilir.

şarz.jpg
 

Forum istatistikleri

Konular
129,827
Mesajlar
930,545
Kullanıcılar
452,650
Son üye
HiAxiSeytan

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst