lokal kompanzasyon hesabı

guven68

Üye
Katılım
23 Kas 2007
Mesajlar
14
Puanları
1
Yaş
40
Bir başka konudaki bir arkadaşın yazısını okurken 75 kW lık motorun sabit kondansatörü 20 kVAr olmalı demiş. Benim bildiğim TEDAŞ onaylı projelerde, Şebekenin cosq1= 0,7 den cosq2= 0,95 e çıkarılması için k=0,69 katsayısı baz alınarak gerekli kondansatör gücü Q= 0,69*Aktif Güç (kW) alınarak bulunuyor. TEDAŞ ın bölgesel uygulamaları olabilir bu durumda da k katsayısı farklı çıkabilir.Yani yukarıdaki örnek için Q=0,69*75 = 52,5 kVAr olması gerekir.
 
Arkadaşım, lokal kompanzasyonda, gereklı kondansatör gücü motorun yük durumuna göre değişiklik gösterebilir. Yüksüz veya az yükde çalışırkenki kondansatör gücü ile, yükteki gereken kondansatör gücü değişkendir. Ayrıca, pratikde motor gücünün 1/3 ü miktarı standart uygulamadır. Bu durumda 25 kVAR kondansatör gerekebilir, arkadaşın bahsettiği 20 kVAR'da düşük gelmıyecektir.
İyi çalışmalar dilerim..
 
P = 75 kw

cos (q1) = 0.7 --> q1 = 45

cos (q2) = 0.95 --> q2 = 18

Q = P * (tanq1 - tanq2)

Q = 75 * (tan45 - tan18)

Q = 75 * (1 - 0.32)

Q = 75 * 0.68

Q = 51 kVAR ( 75 kw' lık motor için, gerekli kondansatör gücü)
 
Elbette motorun yük durumu önemli olacaktır, tam yükte çalıştığını varsayarsak kullanılan motorun, 75 kW için 51-52 kVAr lık bir kondansatör gerekiyor proje hesabında. Tesislerimizde uygulama yaparken motorun yüklenme durumunu hesaplayıp, gerçek gücünü k=0,69 katsayısı ile çarparak lokal kompanzasyon hesabı yapıyoruz.
 
Ne güzel tartışmak değilmi,
Kompanzasyon teknık olarak bugünkü kadar önemli olmadığı, (TEK) TEDAŞ'ın bol keseden harcadığı dönemlerde, sadece reaktif sayaç takılır, lokal kompanzasyon yapılan küçük işletmelerde herbir alcıya kw.nın 1/3 kadar kondansatör takılır vede labul edilirdi.
Ayrıca, motor reaktif gücünü, neden 0.69 alıyorsunuz. Etıketınde, cosfi :0.85 yazar. Hesabı bu değerle yaparsak kaç kVAR çıkar.
Sohbetlerimizin devamı dileğiyle...
 
guven68 ' Alıntı:
Bir başka konudaki bir arkadaşın yazısını okurken 75 kW lık motorun sabit kondansatörü 20 kVAr olmalı demiş.
O arkadaş bendim.
Pratikte biz de sabit kondansatörü seçerken, motor gücünün %60-70 değerinde kondansatör bağlıyoruz. 75kW'lık motora 45-50 kVAr'a denk geliyor.
Verdiğim 20kVAr değeri nereden çıktı derseniz. EMO'nun e-kütüphanesinden Elektrik Motorlarında Kondansatör Seçim Cetvelinde gördüm:
http://www.emo.org.tr/resimler/ekler/526e0962a844e4a_ek.doc?tipi=34&turu=X&sube=0
Fark etmişsinizdir: Tabloda 75kW'lık motorun ilk cos fi değeri 0,70 değil 0,88
Hesaplayınca bağlanması gereken kondansatörün 35kVAr olması gerekiyor. Ama istenilen değer20kVAr.
20kVAr'a göre hesaplayınca da motorun ilk cos fi'sinin 0,80 olması gerekiyor.
Bu işte bir terslik mi var? Yoksa ben mi hesaplayamadım acep.
zeybek ' Alıntı:
Ayrıca, motor reaktif gücünü, neden 0.69 alıyorsunuz. Etıketınde, cosfi :0.85 yazar. Hesabı bu değerle yaparsak kaç kVAR çıkar.
28,5kVAr olur efem.
 
Bu ortalama hesaplanan bir değerdir, ihitiyaca göre kondansatör gücü arttırılıp, azaltılabilir. Normalde de düşündüğümüzde, bir işletme için kompanzasyon hesabı yapılacağı zaman ortalama cos(q) -> 0.7 değerlerinde alınarak yapılır ve işletmenin ihtiyacına göre kondansatör grupları devreye alınır yada çıkarılır.
 
lokal(münferit) kompanzasyon ile merkezi kompanzasyonu birbirine karıştırmayalım.
Münferit kompanzasyon;
*Münferit kompanzasyonda cihazın cosfi değeri bellidir. Her motorun etiketinde cosfi değeri yazar.
*Motor etiketindeki güç(çıkış gücü)mil gücüdür,yine etikette motorun verimi yazar. verim=Pçıkış/Pgiriş buradan P giriş yani elektriksel güç bulunur.
*cosfi1 değeri belli Pelektriksel güç belli,istenen cosfi 0,98 alıp k faktörü çizelgeden bulunarak Qc=Pxk formülünden Qc kondansatör gücü bulunur.
başka bir metod ;
Bir asenkron motorun bireysel kompanzasyonu için gerekli kondansatör gücü, motorun boşta çalışma mıknatıslama akımının gücünün yaklaşık % 90’ına eşittir.
Qc = 0,9 * Un * Io

Yıldız–Üçgen anahtarları ile yol verilen motorlara ait kondansatörler motor sargılarının uçlarına paralel bağlanır. Kondansatörler motor sargılarsı ile birlikte devreye girer çıkarlar. İki tehlikeli olay vardır.
1-) Yıldız bağlama durumundan üçgen bağlama durumuna geçerken çok kısa bir süre şebekeden ayrılma durumu olur ve bu durumda büyük dengeleme akımları oluşur. Bu da motorun, kondansatörün ve bağlama elemanlarının aşırı zorlanmasına yol açar. Kullanılan ekipmanın bu duruma uygun seçilmesi gereklidir.
2-) Devreden ayrılan motor kinetik enerjisi ile dönmeye devam eder, sargılara bağlı kondansatörden gerekli uyarma akımını çekerek jeneratör olarak çalışmaya başlar. Bu istenilmeyen durumu önlemek için 25 kW sonrası asenkron motorlarda kondansatörler ayrı bir anahtar üzerinden motor üçgen bağlandıktan sonra sargılara paralel bağlanır

Merkezi kompanzasyon;
*Proje mühendisleri cosfi1 değerini 0,7 olarak kabul eder. Ancak bu tesisteki yüklerin özelliğine yapısına göre farklılık gösterir. Ben en yoğun çalışma anında bir tesisin cosfi değerinin 0,45 değerine düştüğünü bizzat gördüm. Böyle bir tesiste cosfi1'i 0,7 kabul ederseniz tasarladğınız kompanzasyon sistemi yetersiz kalacaktır.
*Toplam kondansatör gücünü riske girmemek için fazla seçerseniz bu seferde kondansatör kademe güçlerinizi büyük seçmiş olacaksınız buda hedeflediğiniz cosfi değerini tutturmanızı zorlaştıracaktır.
 
Motor gücü üzerindeki etiket gücü okunarak söylendiği için hep yanılgıya sebebiyet verir. Motor etiket gücü mil gücüdür. Verim=Pçıkış/Pgiriş Formülünde Pçıkış yani Pmekanik güç motor etiket gücü olan 75kw'dır. Motor verimine bakılarak Pgiriş yani Pelektriksel güç bulunmaldır. Motorun şebekeden çektiği aktif güç değeri budur.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,876
Mesajlar
930,952
Kullanıcılar
452,743
Son üye
tamirciankara

Yeni konular

Geri
Üst