Tüm yazılanları okudum.Daha önce bir başka tartışma dolayısıyla yazdığım önerilerime geçmeden önce :
Sorunun özü BU MÜHENDİSLER BİR HALT BİLMİYOR değildir.İlke olarak tanımadığım herkesin iyi niyetli olduğunu varsayarım.Bence tartışma Türkiye'de teknik eğitimin geleceği olmalıdır.Ve konu bu mihvâl üzere devam etmelidir.Konunun dönüp dolaşıp mühendisliğe dayanması (kişisel çiğliği bir taraf bırakırsak)teknik eğitimin doruk noktası olmasıdır.
20yıllık bakım teknisyeniyim.Birinci sınıf mühendisle de çalıştım,ohm kanununu bilmeyenle de.Aynı şey teknisyenler için de geçerlidir.Gözlemim o ki teknisyenlerin düzeyi her geçen gün kötülemektedir.Neden?İnsan doğası gereği bir şeyleri başarmak yükselmek ister.Bunun çarelerini arar.Aramıyorsa zaten üzerinde kafa yormaya gerek yok.Peki arayanlar:
Ülkemizde uygulanan katsayı sistemi kafası çalışan gençleri meslek liselerinden uzaklaştırmaktadır.Bu durumda bu okullar vasat öğrencilere kalmaktadır.Vasat öğrencinin gittiği okul vasat teknisyen yetiştirir.
Bu sanayi-ötesi bir toplum açısından kâbus seneryosudur.Teknisyenlerin yapacağı-yapabileceği işi mühendislerin yapması kaynak israfıdır.Eğer kişi başı 40-50 000 dolar seviyesine gelirsek düşünülebilir.
Sorun Türkiye'de LİSE eğitiminin ölmüş, imam aranır hâlde olmasıdır.Sağolsun yöneticilerimiz bize kulak vermez ama ben yine de önerilerimi sıralayayım.
A)Lise eğitimi asli amaç olmalıdır.(mevcut sistem ''nasıl olsa vasatlar ÖSS'de elenir '' mantığıdır.)
B)Geçmişte uygulanan lise sonrası bitirme sınavı(il düzeyinde farklı öğretmanlerce)yapılmalı başarılı olanlar ÖSS'ye girebilmelidir.
C)meslek okulları ayrıca il meslek odaları ile ortak sınava tabi tutulmalıdır(gelişen teknoloği ve gereksinmeler bu sınav yoluyla müfredata dahil edilebilr)
Ç)Öğretmenlerin her türlü özlük hakları sınava giren öğrencilerinin başarı düzeyine göre belirlendiği bir sitem kurulmalı;Alev Alatlı'nın tabiriyle Darvin kuramı'nın tersine işlemesi önlenmelidir.(vasatlar birliği)
D)Eğitim tüm okullar için TÜRKÇE olmalıdır.(isteğen istediği kadar dili öğrenebilir.Mühendislik ve genel anlamıyla eğitim zaten zorken insanın Kendi dilinde karşılığını bulamadığı kavramlar arasında kaybolmasını beklemek zulûmdür.)
E)Teknik eğitim gören öğrenciler ÖSS deki katsayı zulmünden kurtarılmalıdır(Zaten sınav genel lise içindir.Buna rağmen aynı sayıda ve içerikte soru yapsa bile kazanamamaktadırlar.Hiç olmazsa eşit şartlar sağlanmalıdır.Meslek liselerindeki ders eksiğine rağmen sınavda başarılı olan çocuk inanın birinci sınıf mühendis olur)
F)Mühendislik fakültelerini bitiren öğrenciler yine merkezi sınava tabi tutulmalıdır.Bu sınav meslek odaları ve YÖK tarafından ortaklaşa yapılabilir.
Çok fazla sınav dediğimin farkındayım.Mevcut sistem kendi kendini bitiren bir sistemdir.Kaynak israfıdır.Onlarca yeni fakültenin açıldığı günümüzde hem öğrencilerin hem işverenlerin kimin daha iyi eğitim aldığını görebileceği yegane sistemdir.
Özellikle mühendis arkadaşlara şunu söylemek isterim:
Devlet sizler MÜHENDİS olduğunuz için sizlere biz teknisyenlerden fazla yetki ve sorumluluk vermiştir.
Sanayisinde Tulum giymekten gocunmayan mühendislerin;onlara bu ihtiyacı hissettirmeyen teknisyenlerin olduğu bir ülkede yaşamak ümidiyle