Motor Dönüş Yönünün Tespiti

Bu motor kac kW gücünde? Motor şaft baglantisi nasıl ayrılabilir mu? Ayrılıyor ise ayırıp cihazi enerjileyip dönüş yönünü test etmek gerekiyor.

Bu makinayi dizayn eden motor arızaları durumunu düşünmemiş mi?

Normal şartlarda ilk mesajdaki gibi bir faz yönü tespit cihazi ile faz yönünü kontrol edip doğru bagli ise makinayi o şekilde çalıştırabilirsiniz.

Benzer şekilde benimde hizmet verdiğim cihazlar ters dönmeye hassas. Aşağıdaki gibi bir faz yönü test cihazi ile dönüş yönünü kontrol ediyorum. Doğru ise cihazi enerjilendirip çalıştırıyorum. Bu güne kadar hiç sıkıntı yaşamadım. Ekli dosyayı görüntüle 92119

örnek verdiğim makinedeki motor 5.5kW veya üstü olabilir epey zaman geçti gücünü net hatırlamıyorum. hareket aktarımı kayış kasnakla saglanıyor. orijinal motorunda ve tambur üzerinde dönmesi gereken yon okla işaretlenmiş. makine ilk kurulum esnasında da daha sonraki motor değişimlerinde de boşta deneme yapılarak test ediliyor. yönün dogru olduğu görüldükten sonra kayışlar bağlanıyor. yani faz rotasyon tespit cihazı olmadan da motorun doğru yönde dönmesi sağlanabiliyor.

anladığım kadarıyla fotoğrafladığınız st-850 aletiyle beslemenin faz yönünü görüp ''yeni cihaz''ın kablo bağlantısını bu tespite göre yapıyorsunuz. yeni cihazı, fabrika çıkışlı orijinal motor diye anlıyorum. fakat cihaz yeni değilse veya motor sarım görmüşse boşta veya yükte illaki enerji verip çalıştırarak dönüş yonunu kontrol ediyorsunuz. eğer anlatmak istediğiniz buysa sizinle mutabıkım.

videosunu verdiğim amprobe prm-4 benzeri aletlerle sarımdan gelmiş motorların bile dönüş yonunu tespıt etmek mümkün değil mi sizce?
 
örnek verdiğim makinedeki motor 5.5kW veya üstü olabilir epey zaman geçti gücünü net hatırlamıyorum. hareket aktarımı kayış kasnakla saglanıyor. orijinal motorunda ve tambur üzerinde dönmesi gereken yon okla işaretlenmiş. makine ilk kurulum esnasında da daha sonraki motor değişimlerinde de boşta deneme yapılarak test ediliyor. yönün dogru olduğu görüldükten sonra kayışlar bağlanıyor. yani faz rotasyon tespit cihazı olmadan da motorun doğru yönde dönmesi sağlanabiliyor.

anladığım kadarıyla fotoğrafladığınız st-850 aletiyle beslemenin faz yönünü görüp ''yeni cihaz''ın kablo bağlantısını bu tespite göre yapıyorsunuz. yeni cihazı, fabrika çıkışlı orijinal motor diye anlıyorum. fakat cihaz yeni değilse veya motor sarım görmüşse boşta veya yükte illaki enerji verip çalıştırarak dönüş yonunu kontrol ediyorsunuz. eğer anlatmak istediğiniz buysa sizinle mutabıkım.

videosunu verdiğim amprobe prm-4 benzeri aletlerle sarımdan gelmiş motorların bile dönüş yonunu tespıt etmek mümkün değil mi sizce?

Evet sarimdan gelen bir motoru sisteme bağlamadan bu cihaza bağlayıp motoru elle çevirerek motorun donus yönünü öğrenebilirsiniz.

Iki yöntemde de o motorun bir şekilde dönmesi lazım.

Bizim yontemde mili sistemden ayirip enerji vermek var.

bu yontemde mili yine sistemden ayiriyorsunuz ama mili siz elle ceviriyorsunuz.

bence mili her sekilde ayiriyorsaniz motoru enerjilendirip donus yonune bakmak daha kolay.

 
Son düzenleme:
Ornegin tup orgu makinelerindeki ana motor belirtilen yonde donmesi lazim. Cok kisa bi sure dahi ters donse igneleri kirip epey bi maddi hasara neden oluyor. Buna benzer makinelerde oldukca ise yarayacagina inaniyorum. Ayrica her motorun donus yonunu bi kerede ayarlayabilmek profesyonellik adina guzel bisı :)
Üretici firma sisteme fsr (faz sırası rolesi)neden koymamış.
 
Evet sarimdan gelen bir motoru sisteme bağlamadan bu cihaza bağlayıp motoru elle çevirerek motorun donus yönünü öğrenebilirsiniz.

Iki yöntemde de o motorun bir şekilde dönmesi lazım.

Bizim yontemde mili sistemden ayirip enerji vermek var.

bu yontemde mili yine sistemden ayiriyorsunuz ama mili siz elle ceviriyorsunuz.

bence mili her sekilde ayiriyorsaniz motoru enerjilendirip donus yonune bakmak daha kolay.


''bu yontemde mili yine sistemden ayiriyorsunuz ama mili siz elle ceviriyorsunuz.''

motor ön miline, aktarım sistemine ya da soğutma pervanesi ulaşmak ve elle çevirmek mümkünse sistemden ayırmanıza gerek yok.

ayrıca motor miline ve aktarım aksamına ulaşmanın mümkün olmadığı hatta gözle bile kontrol edilemeyen sistemler için temassız olçüm alan modeller de var fakat bu yöntemde motora enerji verip çalıştırmak gerekiyor.

Üretici firma sisteme fsr (faz sırası rolesi)neden koymamış.

neden koymadıklarını bilmiyorum açıkçası ama asıl mesele FSR olsa da motor kabloları yanlış bağlandığında uçlarının değişmesi gerektiği. ayrıca motor değişimi yapılacak ve takılacak motorun sarımdan geldiğini farzedelim FSR'ye güvenebilir miyiz?
 
''bu yontemde mili yine sistemden ayiriyorsunuz ama mili siz elle ceviriyorsunuz.''

motor ön miline, aktarım sistemine ya da soğutma pervanesi ulaşmak ve elle çevirmek mümkünse sistemden ayırmanıza gerek yok.

ayrıca motor miline ve aktarım aksamına ulaşmanın mümkün olmadığı hatta gözle bile kontrol edilemeyen sistemler için temassız olçüm alan modeller de var fakat bu yöntemde motora enerji verip çalıştırmak gerekiyor.



neden koymadıklarını bilmiyorum açıkçası ama asıl mesele FSR olsa da motor kabloları yanlış bağlandığında uçlarının değişmesi gerektiği. ayrıca motor değişimi yapılacak ve takılacak motorun sarımdan geldiğini farzedelim FSR'ye güvenebilir miyiz?
ustam be yazmayayım dedim ama kusuruma bakma ben sadece gözümün gördüğüne inanırım. boşta anlık enerji veririm dönme yönünü gözümle görürüm. ve gördüğüme inanırım.
 
ustam be yazmayayım dedim ama kusuruma bakma ben sadece gözümün gördüğüne inanırım. boşta anlık enerji veririm dönme yönünü gözümle görürüm. ve gördüğüme inanırım.

estağfurallah ustacım kimsenin çalışma biçimi ve tercihlerine karışmak gibi niyetim yok. bu tur aletlerin gerekliliğini de sorgulamıyordum açıkçası ama maalesef konu böyle bi gelişim gösterdi. amacım motor yön kontrolü prosedürü hakkında bilgi almaktı. yıllardır motorların yön kontrollerini bu tür aletler kullamadan yaptık ve olmamasının eksikliğini hissetmedik o yüzden ''olmasa da olur'' diyenleri anlıyor ve saygı duyuyorum. fakat bu yeni nesil aletler benim fikrimi değiştirdi. ayrıca tüm bunları gözüyle motor yön kontrolünü doğru yapamayan meslektaşlarıma şahitli yön kontrolü yaptıran biri olarak yazdığımı bilmenizi isterim.
 
estağfurallah ustacım kimsenin çalışma biçimi ve tercihlerine karışmak gibi niyetim yok. bu tur aletlerin gerekliliğini de sorgulamıyordum açıkçası ama maalesef konu böyle bi gelişim gösterdi. amacım motor yön kontrolü prosedürü hakkında bilgi almaktı. yıllardır motorların yön kontrollerini bu tür aletler kullamadan yaptık ve olmamasının eksikliğini hissetmedik o yüzden ''olmasa da olur'' diyenleri anlıyor ve saygı duyuyorum. fakat bu yeni nesil aletler benim fikrimi değiştirdi. ayrıca tüm bunları gözüyle motor yön kontrolünü doğru yapamayan meslektaşlarıma şahitli yön kontrolü yaptıran biri olarak yazdığımı bilmenizi isterim.
yok be ustam, bu benim görüşüm. ben herkese saygı duyarım ama, kalın ben bildiğimi okurum. hani kalın yazı yaptım ya. çok meslekte çalıştım. çok büyük ustayım diyenleri gördüm. sakın yanlış anlamayın, motor yönünü bulmayı bırakın geminin dümen yelpazesini (palasını) takamayan usta gördü bu gözler. avometreyi sadece diyot konumunda kullanmasını bilen ve buzzer ötmediği sürece doğruluğuna inanmayan elektrikçi/elektronikçi de gördü bu gözler. hipotenüsün dik açıya olan oranını hesaplayamayan yüksek mühendisler de gördü bu gözler. daha neler neler. ve ben kum tanesiyim.
 
Bende kendi yorumumu yapmadan geçemiyecegim;
Motorların düz dönüş yönü saat istikameti,ters dönüş yönü ise saatin tersi.
Yani motoru üreten veya saran birinin klemens çıkışlarını mutlaka düz dönüş yönüne göre sıralamış olarak baglamış olması;yani bobinlerin ürettigi döner alan oluşturacak faz açısının 120 derece olacak şekilde sıralanmış olması gerekir.RST,STR,TRS olmasının bir önemi yok,bu her üçüde aralarında 120 derecelik açı oldugundan düz(saat yönünde) dönecektir.Ancak bu kablolardan herhangi ikisini yer degistirirseniz döner alan oluşturma sıralamasını bozmuş vede bu sayede ters dönmesine sebep olmuş olursunuz.Bobinleri arasında sıralı 120 derecelik açı bulunan bir motora,yine aynı sırada fazları arasında 120 derecelik acı bulunan elektrigi verirseniz motor düz(saat yönünde) döner.
Ben burda mantıgı şu şekilde kuruyorum,step motorlarda oldugu gibi bir bobine enerji verirsiniz,hemen ardından solundaki bobine enerjii verirseniz sola,sagındaki bobine enerji verirseniz saga dönecektir.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,111
Mesajlar
933,227
Kullanıcılar
453,175
Son üye
dogukankaragoz

Yeni konular

Geri
Üst