nadirdoğan biraz daha pratik örneklerle açıklamaya çalışalım.
şöyle ki :
Motorlara ilk enerji verildiğinde motor normal devrini alana kadar fazla akım çeker burda bisiklet örneğini düşünebiliriz .Bisikleti direk olarak 18inci vitese alıp pedala bastığımızda , pedalı kolayca çeviremeyiz.çevirmek istesek yani hemen hızlanmaya çalışırsak bu kaslarımızı zorlamamıza sebep olur . Ama birkaç turdan sonra ilk baştaki kadar zor gelmez pedalları çevirmek ki burdaki olayda budur.
Gelelim bunun sistemin çalışmasına ne engeli, ne mahsuru vardır.Yani varsın ilk başta zorlansın?
Birçok örnek verilebilir ben en basitini sistemi çalıştıramayacağımız örneğini vereyim.
Mesela elimizde 7.5kwbir motor olsun.Bu motorun yaklaşık normal akımı (yani devrini aldıktan sonraki akımı) 16 A civarındadır.(380v)
Bu motoru koruyabilmek için koyacağımız termikmanyetik şalteri veya
Sigorta ve termik sistemini düşünelim.Eğer termik manyetik şalter koyacaksak bu manyetik şalteri 13-18 A seçeriz.Bu değerler arası motoru koruması için.Yani sistemin çekeceği akım bu değerleri aşarsa termik manyetik şalter devreyi keser.
şimdi gelelim tekrar motorumuza motorumuz kalkış anında normal akımının yaklaşık 4 veya 5 katını çekeceğinden kalkış akımı yaklaşık 60 amper civarında olacaktır.
Diyelim ki bu değerlere göre sistemi kurduk yani 13-18 amper termnik manyetik şalterimiz var.
Sisteme enerji verdik,start a bastığımızda motorumuz bir kaç saniye çalışır sonra durur.çünkü bizim T.M.ş imiz 13-18 A arasıydı oysa motor 60 A çekti.Ve T.M.ş atarak motoru korudu.
Yani sistemi çalıştıramıyoruz.
Buna rağmen devreyi çalıştırmak istiyorsak sisteme40-63 A lik bir termik koyarsak bu seferde motoru koruyamayız, diyelim ki mekanik bir problem oldu motorun mili sıkıştı motor dönmüyor .Ne olacak motor yüksek amper çekecek ve sisteme taktığımız termik manyetik şalterin de açma değeri çok yüksek olduğundan termik açmayacak dolayısıyla motorumuz yanacaktır.
Bu ve benzeri gibi daha bir çok örnek verilebilir.Umarım yardımcı olabilmişimdir.