Sayın arkadaşlar !
Bu konuyla ilgili birşeyler yazmıştım önceden. Fakat iyi anlaşılamadı düşüncesindeyim.
Amerika Birleşik Devletlerinde şebeke gerilimi faz-nötr 110 volttur. İyide Amerikadan bize ne diyeceksiniz. İstanbulun birçok semti 1986 yılına kadar 110 volttu. En son Nişantaşı, Teşvikiye ve civarı semtler 1986 yılında 220 ye geçti. Bunları niye yazdım, az sonra yazacaklarıma zemin olsun diye.
juano2782 rumuzlu arkadaşımız üçgen 220- yıldız 380 v. etiketli motorun bağlantısı hakkında bilgi istemiş. Hemen yarın gidip, 4 kw. altında küçük bir trifaze motor alın veya çalıştığınız fabrikadaki motorların etiketlerine bakın aynen öyle yazacaktır. Yani yıldız çalışan motorlar. Bu motor önceden yanmış ve sarım görmüş, etiketi değiştirilmemiş motorlar değildir. Orijinali öyledir.
Şu an kullandığımız faz-nötr 220 olan şebekede 3 faz 380 v. hepimiz biliyoruz. Yıldız motorun seri bağlı 2 bobinine 380 v. veriyoruz. Her bobine 220 v. vermiş oluruz. Peki aynı motoru faz-nötr 110 v. 3 fazı 190 v. olan şebekede nasıl bağlarız.
İşte o zaman motor klemensinde bağlantıyı üçgen bağlayıp, her bobine 190 v. vermiş oluruz.
1986 yılından önce inşaatlarda kullanılan malzeme taşıyan kazanlı vinç motorlarını bulunduğu bölgeye göre bağlantılarını devamlı değiştiriyorduk. Hatta inşaat kalfası dahi bu işi öğrenmiş, o bile klemens kutusundan bağlantıları değiştirebiliyordu.
Hepinize kolay gelsin. HOŞÇAKALIN