arkadaşlar aynı arıza bugün tekrar meydana geldi.tedaş hattı 5km mesafede ayırıcıda arıza meydana gelip, sigortalardan biri atıyor. işyeri sistem olarak otamatik çalıştığı için tüm motorlar stop ediyor. kompanzazyon panosunda devrede olan kondasatörler devreden çıkana kadar dirençleri yandı. olay kısa sürede oluştuğu için çözümleyemedim ve bir anlam veremedim.
şimdi tekrar soruyorum. og sigortalardan biri atarsa,kondansatörler fazlamı akım çeker?dirençler neden yandı? bu konuda tekrardan yorum ve açıklama getirirseniz memnun olurum saygılar.
Pek çok O.G. sigortası atması olayı yaşadm. Hiçbirinde Voltaj düşmesinden dolayı kondansatör direnci yandığını görmedim. O faza denk gelmiş olan kompanzasyon kontaktörlerinin bobinlerinin yandığını gördüm. Ama direnç yanmasını görmedim...
Alıntı:
1974 burdur Nickli Üyeden Alıntı
... OG sigortaların biri atınca AG çıkışında bir faz normal diğer iki faz düşük...
Bunun sebebi, OG sigortanın tam atmayıp, yarım geçiriyor olmasıdır.
Hayır bu değildir... OG. sigortalarından birini elimizle söksek dahi fazlardan sadece biri normal diğer ikisi düşük olur...
OG sigortasının iletkeninin kopmuş olduğu halde, içerisindeki kuvars kumundaki nem dolayısıyla boşta gerilimin normale yakın, yükte ise arızalı fazın geriliminin düşmesi sözkonusudur.
___________________________________
og sigortası atmasıyla trafo sıfır noktası kayar diger fazlarda gerilim düşümü olur ve gerilimler düşer sisteminde güç degeri diger 2 fazda aynı oldugundan bu çekilen güç ile akım degeri artar ve dirençler yanar..bunun sebebi olarak darbe geliyor senden og sigortası genelde faz faz arası tmş geçip sigortayı attırr
OG sigortası attı diye trafonun sıfır noktası, yani yıldız noktası kaymaz, zaten bu nokta şebeke topraklaması adıyla topraklanmıştır ve hep sıfırdır.
Fazlarda gerilim düşümü olduğunda yüklerin fazla akım çekeceği muhakkaktır. Ancak kondansatörler bu yüke maruz kalmaz. Çünkü devreye paralel bağlıdır seri değil...
........................................................
Kondansatör içindeki dirençler deşarj direncidir. Yüksek omajlı dirençlerdir. Kondansatörün gerilim almadığı durumlarda içinde biriken gerilimi boşaltarak, demontajı güvenli hale getirir.
Bu fazlararası voltajı -eski ustalarımızın yaptığı gibi- ikili seri lamba ile kontrol etmek gibi birşey... Dirençler kondansatörün fazları arasındaki enerjiyi güvenli biçimde boşaltacak yüksek omajlı almaçlardır.
Buraya kadar hemfikiriz sanırım...
Dirençlerin yanması için, voltajın düşmesi değil, yükselmesi gerekir...
Denseydi ki, "panoya gittiğimde kondansatör dirençlerinin yanmış olduğunu gördüm, OG. sigortalarından biri de atıktı"
Aklıma görevini tam veya hiç yamayan parafudurun sepep olduğu aşırı gerilim inmesi gelirdi...
Konu gerçekten önemli. Eminim teorik ve pratik bilgilerimizi bir araya getirip bu olayı çözeriz... Konuyu merakla takip edeceğim...