nasıl bir oto trafosu lazım,kademeli uçlar şeklindemi
örneğin 0-24-48-110-220 şeklinde artan biçimdemi yoksa
varyak şeklindemi.varyak şeklindeyse işin zor uğraşman lazım
ama diğer tip oto trafosu yapmak çok basittir.
bu konuda yapabileceğin en uygun iş şu olabilir.
bir adet 500 wat 220/24 veya başka bir trafo bul
genelde bir E bie I biçimli silisli saçtan yapılan bu trafoyu sök
elinde sadece sargıların yapılmış bir makara kalacaktır.
bu makarada en üstte sekonder sargı sarılıdır ve gerilim düşükse kalın tellidir.
tüm trafolarda kural budur primer altta olacak biçimde sarılırlar.belki farklı türleride vardır ama çoğunlukla böyledir.en üstteki sargıyı söktükten sonra fiziksel olarak ayrılmış ikinci bir sargı başlarbu sargı primer sargıdır, 220 volt veya 380 volt olur 110 veya farlı bir gerilimde olabilir.işte o sargıyıda sökmeye başla.500 wat trafo olduğundan primer teli biraz kalındır bu telleri kolayca boş
bir makara üzerine sar sökerken spiride say.elde ettiğin spir sayısını ve primer max gerilimini alt alta yaz,kesir biçiminde örneğin 418 spir/220volt biçiminde
sabitimiz 1.9 oluyor şimdi oto trafosu için belirlediğin voltaj kademelerini belirle
10-30-50-75-100 vs örneğin 55 volt için belirlersen 0-55-110-165-220 biçimine istersen daha hassas biçimde çözünürlülüğü sen belirle her voltaj değeri için 1.9 sabitiyle yaptığımz çarpma işleminde sipiri elde ederiz.
böylece elde ettiğimiz spir sayısıyla oto tarfosunun değerleri belirlenir
söktüğümüz trafonun boş makarasına yeniden sargı yapmaya başlayabiliriz.
sargıları yaparken bir tur spiri saymayı unutmamalıyız.çünkü spir sayıları bize
istediğimiz gerilimler için gerekli.sararken 105.spire geldiğimizde dışarı bir uç çıkarmalıyız.teli o noktadan kazıyıp izoleli bir kabloyla lehimledikten sonra
ek yerini izole ederek sargıya devam etmeliyiz.daha sonra 210.spirde aynı işlemi yapmalıyız.voltaj kademelerine göre uç çıkarma işini bitirdikten sonra
sekonder sargıyı sarmadan trafonun E ve I biçimli saclarını makara üzerine yerleştiriyoruz.trafo yine eski haline gelince uçları uygun bir klemensle irtibatlandırmak lazım.sıralam 0-ara voltajlar-max voltaj şeklinde olmalı.
sonra trafonun 0-ve max ucuna 220 volt verdiğimizde 0-diğer uçlar arasında
spir sayısına uygun gerilimler elde edilir.tek dez avantajı besleme geriliminden izole değildir.daha fazla yardımcı olmak isterdim umarım yazdıklarım işine yarar