PC'ler ve teknolojik sohbetler.

Yamyam hocam acaba bu CD playerlar arasında kulak ile ayırt edilecek kadar büyük bir fark bulunur mu? Özellikle kullanılan DAC'ın kalitesi açısından?

Yamaha CD-S1000 vs Sony CDP-XE370

https://usa.yamaha.com/products/audio_visual/hifi_components/cd-s1000/specs.html#product-tabs
https://www.sony.com.tr/electronics/support/audio-components-cd-players/cdp-xe370/specifications

Cihazların fiyatları epey yüksek. Neden bu kadar pahalı olduklarına kafayı taktım.
 
Yamyam hocam acaba bu CD playerlar arasında kulak ile ayırt edilecek kadar büyük bir fark bulunur mu? Özellikle kullanılan DAC'ın kalitesi açısından?

Yamaha CD-S1000 vs Sony CDP-XE370

https://usa.yamaha.com/products/audio_visual/hifi_components/cd-s1000/specs.html#product-tabs
https://www.sony.com.tr/electronics/support/audio-components-cd-players/cdp-xe370/specifications

Cihazların fiyatları epey yüksek. Neden bu kadar pahalı olduklarına kafayı taktım.
SONY daha alt seviye bir cihaz. Yamaha üst seviye. Ancak ikisinin farkını dinlerken benim amplide bile anlayamazsın.
CD playerler artık kalitelerine göre değil LAZER okuyucularının dayanıklılığı ile tercih sebebi oluyor.
https://www.hifishark.com/model/sony-cdp-770
CDP 770 serilerinin bir üst sınıfı bir zamanlar 1000$ lar seviyesinde satılıyorlardı. Ancak lazerin ömrünü bitirmesinden sonra yeni lazer pick-up fiyatı bile 250$ a satılıyordu.
Linkini vermiş olduğum bu ürün günümüzde 200-300$ gibi fiyatla satılmaktadır. Üst seviye CD lerin lazer kafaları fiyatına.
 
SONY daha alt seviye bir cihaz. Yamaha üst seviye. Ancak ikisinin farkını dinlerken benim amplide bile anlayamazsın.
CD playerler artık kalitelerine göre değil LAZER okuyucularının dayanıklılığı ile tercih sebebi oluyor.
https://www.hifishark.com/model/sony-cdp-770
CDP 770 serilerinin bir üst sınıfı bir zamanlar 1000$ lar seviyesinde satılıyorlardı. Ancak lazerin ömrünü bitirmesinden sonra yeni lazer pick-up fiyatı bile 250$ a satılıyordu.
Linkini vermiş olduğum bu ürün günümüzde 200-300$ gibi fiyatla satılmaktadır. Üst seviye CD lerin lazer kafaları fiyatına.
O halde "vintage" olmayan nispeten en fazla 10 senelik cihazların alınması mantıklı gibi. Sarı Class 1 Laser Product ibareli olması şartıyla.

Ampli işleri bittikten sonra bi sistem düşünüyorum bunun için ama bazı ürünlerin fiyatını çok uçuk seviyede görünce sormak istemiştim.
Gerçi şuan CD değilde gördüğüm kadarıyla plakların satışı daha yaygın. Belki CD Player almayıp sadece pikap alabilirim. Sadece araştırıyorum. Zaten iyi kalite CD çalarların da plaklardan aşağı kalır yanı yok gibi fiyat anlamında.
 
Son düzenleme:
Stereo bir amplinin girişlerini kısa devre edersek. L+R yani mono.
Aynı amplinin canlı çıkış uçlarına tek bir hoparlör bağlarsak. L-R yani ters faz mono.
Girişten herhangi bir sinüs sinyali verirsek.
Sağ ve sol kanalların kazancı ve frekans karakteristiği eşit ise...
Hoparlörden hiçbir ses duyulmayacaktır.
Hatta bu amplinin girişine müzik versek bile, çıkıştan ses duyamayız.
Evet, ancak gerçekte durum biraz farklı:

Bunu bir anıyla anlatmak isterim, hemde biraz sohbet olur.
Yıl 1981 de yanlış hatırlamıyorsam Auıdio dergisinde "Vocal Eliminator" diye bir reklam görmüştüm, bu dergi satılmıyordu, ancak Amerikan Kültür Kitaplığında bakabiliyordunuz.
Bende bunu konuşmak üzere Ankara, Çankaya, Güneş sokakta bir arkadsaşımın yanına gittim İçinde ses kayıt stüdyosu olan bir ofisi vardı, imalatçıya mektup yazdık. evet o zamanlar sadece mektup var!

Firma 1 tane 45lik plak gönderdi üzerinde demo kaydı olan, dinleyince solistin sesinin tamamen kaltığını gördük ve çok etkilendik, ancak biraz düşününce bulduk, kayıt tekniğinde baslar ve solist iki kanala da aynı seviyede (ender bazı durumlar hariç) kaydediliyor, "derinlik, genişlik" efekti için, diğer bütün enstrumanlar farklı balans seviyelerinde kaydediliyordu.
Henen opamplı bir devre yaptım, iki kanalı birbirinden çıkarttım (L-R) ve L+R yi de Low Pass filtreden geçirip sesi verdik, evet gerçekten olmuştu ama "dipte" hala solistin sesi biraz kalmıştı, gelen demo plakta bu yoktu.

O sıralarda şarkıcı Alpay aynı binada ses kayıt stüdyosu açmıştı ona dinlettim, hemen stüdyoya girip bir deneme yaptı. O zaman gördüm ne kadar iyi bir sanatçı olduğunu, şu anda 87 yaşında, Alpay Abiye sağlıklar dilerim.

Neyse çok daha sonra anladıkki iki kanal arasında bir faz farkı var ve faz açısı frekansa göre değişiyor bunu kompanse etmek mümkün. Bu faz kaymalarının sebebi ton kontrol devreleri equaliser vs.

Evet bizim "L-R "hikayemiz böyle
 
Neyse çok daha sonra anladıkki iki kanal arasında bir faz farkı var ve faz açısı frekansa göre değişiyor bunu kompanse etmek mümkün. Bu faz kaymalarının sebebi ton kontrol devreleri equaliser vs.

Evet bizim "L-R "hikayemiz böyle
:p
STUDER masalarda CORRELATOR diye bir ibre görmüşsündür.
Bu aygıt iki kanal arasındaki faz farklarını gösterir.
L+R aynı fazda ise +1 MONO
L-R merkeze göre 90 ar derece birbirleri ile 180' faz açısında ise -1
İki kanal arasında herhangi bir faz ilişkisi yoksa 0
SURROUND, QUADROPHONIC, vbg terimleri araştırırsan faz ilişkileri konusunda detaylı bilgilere ulaşabilirsin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Matrix_decoder

Faz ilişkilerinin ton kontrol veya EQ gibi aygıtlarla hiçbir ilgisi yoktur.
Bir ton kontrol devresi veya EQ bir kanaldaki herhangi bir frekansı yükseltip veya düşürürken, diğer kanaldaki aynı frekansı da aynı fazda genliğini değiştirirler.
O halde "vintage" olmayan nispeten en fazla 10 senelik cihazların alınması mantıklı gibi. Sarı Class 1 Laser Product ibareli olması şartıyla.

Ampli işleri bittikten sonra bi sistem düşünüyorum bunun için ama bazı ürünlerin fiyatını çok uçuk seviyede görünce sormak istemiştim.
Gerçi şuan CD değilde gördüğüm kadarıyla plakların satışı daha yaygın. Belki CD Player almayıp sadece pikap alabilirim. Sadece araştırıyorum. Zaten iyi kalite CD çalarların da plaklardan aşağı kalır yanı yok gibi fiyat anlamında.
Eski CD player almak mantıklı değil. Çünkü lazerin ömrünü tamamladığı bilinemez. Alındığı zamanda sorunsuz okuyan bir CD birkaç ay sonra CD seçmeye daha sonra da okumamaya başlayabilir.
Ancak birkaç yüz TL ye alınacaksa bitinceye kadar kullanılabilir.
Günümüzde pikap almak ise tamamen aptalca.
Uygun kalitede bir pikap 4-5 bin TL gibi temin edilebiliyor. Ancak iş bu kadarla da kalmayıp, yeni baskı plaklar tamamen PC bazlı masterlardan plaklara aktarılıyor.
PC bazlı master kayıtlar, digital teknik olarak saklandığı için tekrardan analog hale getirilerek üzerine bir de plaklarda bulunan RUMBLE ve STRACH gibi gürültüler eklendiğinde, yüksek dinamik alanlı ses sistemlerinden bahsetmeye gerek olmaz.
Çünkü günümüzde en pahalı pikabı almış olsan da elde edebileceğin en iyi RUMBLE gürültüsü olsa olsa -50db gibi olacaktır.
Bizim tasarımımız amplimizin dinamik alanı -72+30db(gain) = 102 db ise -50db gürültü seviyesine sahip bir ses kaynağı bizim amplimizi uyduruk cihazlar seviyesine indirecektir.
Plak günümüzde ancak bir şekilde muteberdir.
Yıllar önceki eski basım plak arşivimiz varsa, ve bu arşivimizdeki eserleri o yılların kayıt tekniğindeki hataları ve band genişliği ile dinlemek istiyorsak, işte o zaman bu arşivimizin hörmetine plak temin edebiliriz.
 
Son düzenleme:
:p
STUDER masalarda CORRELATOR diye bir ibre görmüşsündür.
Bu aygıt iki kanal arasındaki faz farklarını gösterir.
L+R aynı fazda ise +1 MONO
L-R merkeze göre 90 ar derece birbirleri ile 180' faz açısında ise -1
İki kanal arasında herhangi bir faz ilişkisi yoksa 0
SURROUND, QUADROPHONIC, vbg terimleri araştırırsan faz ilişkileri konusunda detaylı bilgilere ulaşabilirsin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Matrix_decoder

Faz ilişkilerinin ton kontrol veya EQ gibi aygıtlarla hiçbir ilgisi yoktur.
Bir ton kontrol devresi veya EQ bir kanaldaki herhangi bir frekansı yükseltip veya düşürürken, diğer kanaldaki aynı frekansı da aynı fazda genliğini değiştirirler.

Eski CD player almak mantıklı değil. Çünkü lazerin ömrünü tamamladığı bilinemez. Alındığı zamanda sorunsuz okuyan bir CD birkaç ay sonra CD seçmeye daha sonra da okumamaya başlayabilir.
Ancak birkaç yüz TL ye alınacaksa bitinceye kadar kullanılabilir.
Günümüzde pikap almak ise tamamen aptalca.
Uygun kalitede bir pikap 4-5 bin TL gibi temin edilebiliyor. Ancak iş bu kadarla da kalmayıp, yeni baskı plaklar tamamen PC bazlı masterlardan plaklara aktarılıyor.
PC bazlı master kayıtlar, digital teknik olarak saklandığı için tekrardan analog hale getirilerek üzerine bir de plaklarda bulunan RUMBLE ve STRACH gibi gürültüler eklendiğinde, yüksek dinamik alanlı ses sistemlerinden bahsetmeye gerek olmaz.
Çünkü günümüzde en pahalı pikabı almış olsan da elde edebileceğin en iyi RUMBLE gürültüsü olsa olsa -50db gibi olacaktır.
Bizim tasarımımız amplimizin dinamik alanı -72+30db(gain) = 102 db ise -50db gürültü seviyesine sahip bir ses kaynağı bizim amplimizi uyduruk cihazlar seviyesine indirecektir.
Plak günümüzde ancak bir şekilde muteberdir.
Yıllar önceki eski basım plak arşivimiz varsa, ve bu arşivimizdeki eserleri o yılların kayıt tekniğindeki hataları ve band genişliği ile dinlemek istiyorsak, işte o zaman bu arşivimizin hörmetine plak temin edebiliriz.
Enteresan, ancak "audio" devrenizi açıp bakarsanız içinin "phase shift" kaynadığını görürsünüz.

Alttaki temel bilgilendirme makalesini okumanızı tavsiye ederim

https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/understanding-phase-shift-in-analog-circuits/
 
O halde ben en iyisi Spotify-Deezer gibi kaynaklardan devam edeyim.
KÖTEK :oops: 🔨
O kaynaklardaki eserler CD formatı gibi ise bile günümüzde harika diye nitelendiriliyor :D

Enteresan, ancak "audio" devrenizi açıp bakarsanız içinin "phase shift" kaynadığını görürsünüz.

Alttaki temel bilgilendirme makalesini okumanızı tavsiye ederim

https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/understanding-phase-shift-in-analog-circuits/
Giriş sinyali ile çıkış sinyali arasındaki faz kaymaları ile iki kanal (stereo) arasındaki faz ilişkileri birbirlerinden çok farklıdır.
Bir sinyal yükseltilirken çıkışa, örneğin 30' faz gecikmesi ile ulaşıyorsa, aynı gecikme diğer kanal için de olacaktır. Çünkü her iki kanalın uygulama şeması ve eleman değerleri aynıdır. Aynı olmak zorundadır.
Bizim bahsettiğimiz teknik, sağ ve sol kanal arası faz ilişkileridir. Basit olarak doğal bir ortamdaki iki kulağımıza gelen bir sesteki faz ilişkisidir.
 
KÖTEK :oops: 🔨
O kaynaklardaki eserler CD formatı gibi ise bile günümüzde harika diye nitelendiriliyor :D
Başka alternatif kalmadı ki hocam :D
Daha önce Audition'dan ekran görüntüsü alıp eklemiştim kontrol etmiştik. CD kalitesindeydi tabi harika kalitede değil.
Kafamda plak işlerine girmek vardı ama tamamen mantıksızsa boşa israf olacak. Dinlediğim tarzdaki müziklerin analog olarak işlenip satışa çıkmış plağı muhtemelen yoktur.
 
KÖTEK :oops: 🔨
O kaynaklardaki eserler CD formatı gibi ise bile günümüzde harika diye nitelendiriliyor :D


Giriş sinyali ile çıkış sinyali arasındaki faz kaymaları ile iki kanal (stereo) arasındaki faz ilişkileri birbirlerinden çok farklıdır.
Bir sinyal yükseltilirken çıkışa, örneğin 30' faz gecikmesi ile ulaşıyorsa, aynı gecikme diğer kanal için de olacaktır. Çünkü her iki kanalın uygulama şeması ve eleman değerleri aynıdır. Aynı olmak zorundadır.
Bizim bahsettiğimiz teknik, sağ ve sol kanal arası faz ilişkileridir. Basit olarak doğal bir ortamdaki iki kulağımıza gelen bir sesteki faz ilişkisidir.
Komponent toleranslarını "0" alırsanız evet, ancak pratikte mümkün olmadığı için iki kanal arasında faz farkı olacaktır. Hem "equaliser" lerde hem ton kontrol devrelerinde vs...
 

Forum istatistikleri

Konular
128,932
Mesajlar
921,823
Kullanıcılar
451,108
Son üye
oguz0714

Yeni konular

Geri
Üst