PC'ler ve teknolojik sohbetler.

Cahal civelek @Yunusgr
Ben ne kondansatörü ne de dirençleri dinlemem
Bunlar herif mi ki dinleyem
Merak etme ben bu devreleri hazırlarken her türlü (33nF tan 100nF a kadar) kondansatörle hem ölçüm yaptım hem de yaptığım devreleri dinledim.
Dolayısı ile karşımdaki insan sert bass isterse hangi gondansatörden takacağımı çok iyi bilirim.
Esas test distorsiyon ölçümünde olup, herhangi bir kondansatörün değeri değil sadece tipi önemlidir. Kaç kişi distorsiyon ölçümü yapabiliyor
 
TEKNİK AÇIKLAMALAR:
1) Bass karakteristiği.
Bass karakteristiği iki şekilde ölçümlenir ve anlaşılır.
İlki bass bölgesinin dinamik alanı.
Ampli ölçümlerini yaparken gürültü seviyesinin bass bölgesinde, özellikle 50Hz ve aşağı frekanslarda olduğunu görmüşsündür. İşte bu gürültü seviyesi ile amplimizin verebildiği en yüksek bass seviyesi bizim amplinin bass bölgesindeki dinamik alanını ifade etmektedir.
Bir çok basit ampli için bass bölgesi dinamik alanının 30-40db civarı olduğu düşünülürse bizim amplimizde bu değer (%0.4 SNAD için) 60db civarı gibidir. (bu değer Özgürecedeki STK465 li ampli için tarafımdan ölçülmüştür)
Ancak bass bölgesindeki dinamik alan insan kulağının zayıflığı nedeniyle pek anlaşılamaz. Bu sebeple basit commercial amplilerde bu değer düşüktür.
İkincisi ise bass bölgesi ROLL-OFF frekansıdır ki insan kulağının en az duyabildiği 32Hz to 40Hz bölgesini ifade eder.
Gerek hoparlörler olsun gerekse yarı iletken kayıplarından olsun bu frekans bölgesinde çok fazla kayıp bulunmaktadır. Audio-FİL herifler bu bölgeyi duyabilmek için ZİLYON dolarlık EŞEK gibi hoparlör alırlar. Ancak yine de fazlaca duyamazlar. Çünkü hem yarı iletken kayıpları hem insan kulağındaki kayıplar ve artı özellikle her müzik eserinde fundamantel olarak bu frekansların bulunmamasından dolayı da gudurup dururlar
2) Mid bölgesi karakteristiği.
Sen bu bölgedeki kıyaslamayı zaten yapmıştın. Teorik olarak iyi bir S/N değeri mid bölgesindeki, senin tabirinle çözünürlük hissi bu bölgenin temiz olduğunu ifade etmektedir. Yani mid bölgesindeki ampli gürültü değeri ne denli iyi ise, mid sesler daha iyi anlaşılır.
En basit bir amplide mid bölgesindeki gürültü seviyesi iyi ise mid sesler o denli iyi algılanır.
3) Tiz bölgesi.
Tiz bölgesi bir ampli için son derece GICIK bir bölgedir. Çünkü tiz sesler müziğin mantalitesi gereği oldukça düşük seviyededir.
(Bir CD yi PC de spectrum da incelersen tizlerin çok düşük olduğunu görürsün)
Düşük tiz bölgesi müziğin mantalitesi olduğu için dinamik alan da tiz bölgesinde oldukça düşük olacaktır. Örneğin tiz bölgesindeki gürültü seviyemiz -70db ise müzikteki tiz seslerin seviyesi -50 ise sadece 20db lik bir dinamik alan vardır ki 20 db lik dinamik alan çoğu dinleyici için yeterli olmamaktadır. Örneğin arkadaşımız @sasen1 bu konuda çok pinpirikli guduruk ve hassastır.
Herif... PARDON.. BEY, tiz bölgesi için kaç yıldır klavyeyi kemirmişti
Ama bizim tasarımımızdan sonra sanıyorum ki artık klavyesi sağlam kalmıştır.
Aynı zamanda tiz bölgesindeki bozulma (distorsiyon) da kulaklarda tırmalayıcı bir etkiye sahiptir. Kulağı kuyruğu ecik iyi olan bir dinleyici bu olayı açıklayamasa da mutlaka farkındadır.
@ozgurece35 MP3 ile PCM (WAV) dinlemede benim ampli ile bunun farkına varmıştı.

Benim ampli ile senin ampli arasındaki fark genel dinlemede anlaşılmayabilir. Çünkü genel karakteristikler insan kulağının farkedemeyeceği seviyede olabilir. Ancak şunu belirtmem gerekirse, benim yaptığım amplide son seste bile gürültü duyulmaz Ya da çok çok zor duyulabilir bir HISS olabilir. Ama senin yaptığın amplide bu HISS ecik daha fazla duyuluyor olabilir. Bu da S/N değerinin etkisidir.

Orijinal malzemeler ile adi malzemeler arasındaki farklar da bütün olarak ele alınmaktadır.
Şöyle ki.
Ampliyi ben yapmışsam ve full orijinal malzeme kullanmışsam, sen ton kontrol veya loudness kartındaki entegreyi sahte olanla değiştirirsen bile farkı anlamayabilirsin. Ancak tüm entegrelerin sahte olması halinde mutlaka bir fark hissedersin. Ancak bu farkları tanımlayamayabilirsin. Sadece temiz ya da kirli gibi algılayabilirsin.
Eğer bazı kondansatörler, özellikle feedback ve kuplajdaki kondansatörleri de değişik tipte takarsan işte o zaman Sasenin Technics amplisinde dediği gibi ÇAMUR gibi ses diyebilirsin.

Burada şunu belirteyim.
Benim tasarımım aslında PASSIVE EQUALIZER tekniğine dayalı bir tekniktir. Bu sebeple kullanılan kondansatörler son derece önem arzetmektedir. Çünkü sinyallerin yükseltilmesi değil, işlenmesi daha önemlidir. PASSIVE EQ devreleri sadece pikap pre amplilerinde geçerli olduğu için çoğuları bu tekniği bir ampli devresine bağdaştıramazlar. (Aman @ozgurece35 duymasın )
 
Değerli bilgiler için çok teşekkür ederim hocam.

Ben konusu geçen 82nF kondansatörün aşırı kalitesiz olması durumunda bass seslerdeki verimi düşüreceğini ve dinlemede bile bu farkın algılanabileceğini sanıyordum. O halde kulak ile algılamak mümkün değilse bunlar da problem çıkarmıyordur sanırım.
(Entegreler orijinal gibi duruyorlardı.)

Malum crossover devresindeki kondansatörler yüzünden böyle bir endişe oluşmuştu bende.
 
Kalitesiz olması ile tekniğine uygun olması ayrıdır.
Ses frekans tekniğinde kullanılan çoğu kondansatörler günümüzde artık üretilmiyor. Günümüzde SMD elemanlar geçerli olduğu için boyutlarından dolayı da ses tekniğine uygun yapılamıyor. Yapılıyor olsa da bunlar oldukça pahalı ve zor bulunabiliyor.
Yoksa ben ton kontrol devresini SMD elemanlarla yapar, kartın boyutlarını, potlar hariç 30 mm ye 50 mm civarında bile yapabilirdim.

Bu resimdeki kırmızı kondansatörler özel kondansatördür. Tesadüfen uygun özellikte bulmuştum. Yeşil içerisindekiler ise 10uF normal seramik olanlardan. Gel gelelim bu kondansatörler ile devre anormal çalışıyor. Yerine sana gönderdiğim mavi NISEI 4.7uF lar ile son derece şipirdek çalışıyor. En azından girişteki kondansatörlerin özel olması gerekiyor.
82nF ları farklı kondansatörlerle değiştirirsen ilk etapta farkı anlamayabilirsin. Ancak bu farka ilave başka kondansatörler de örneğin loudness devresindeki kuplaj kondansatörlerini de değiştirirsen o zaman ses çamur gibi olmaya başlayacaktır. Çünkü ton kontrolde oluşan %1 lik bir bozulmayı anlamasan da artı bir %1 lik bozulma daha olursa o zaman senin grundiği kıyaslarken belirttiğin gibi mid ve tiz seslerde bariz çözünürlük farkı gibi bir duyum elde edersin.
Normal bir amplide bu olay kıyaslama yapmadan kulakla anlaşılamaz. Ancak kalite faktörünü kıyaslarsan ve kulakların iyi ise anlayabilirsin.
Tüm tasarımın bütünlüğü ele alındığında ve teknik değerler de iyi elde edilebilmişse, üst sınıf bir tasarım olup, kıyaslamayı ancak üst sınıf pahalı cihazlarla yapabilirsin.
ÖRNEĞİN:
https://www.camarossaudio.com/ampli...er-entegre-amplifikatoer/accuphase-e-211.html
Bu ampli 90W civarı olup S/N olarak oldukça iyi değerlere sahiptir.
Ancak senin yaptığın ampli ile bu ampliyi yan yana kıyaslarsan...
Tüm kontroller OFF iken genel olarak ACCUPHASE daha iyidir.
Bass veya tiz bölgesi olarak yumuşak bass ve iyi tiz sevenler senin ampliyi beğeneceklerdir.
Ancak senin amplindeki dinamik loudness ile hemen hemen her kişi senin ampliyi beğeneceklerdir.
Eğer senin ampliyi de ACCUPHASE amplideki gibi üst sınıf malzemelerle trafo, potlar, düğmeler, giriş çıkışlar ve bilumum elemanları da pahalı cinsinden yapabilseydin, güç olarak da 100W gibi bir güç olsaydı, tartışmasız bu amplinin iki katı fiyatla bile alıcı bulabilirdi.
 
Bud Spencer, çocukken cok severek seyrettigim filmlerin senaryosunu yazan ve de canlandıran, Vikipedi'de baktığımızda "ulan neymiş bu adam, yapmadığı iş kalmamış" tepkisi vermemize neden olan ve bir filminde (1982 yapım olmali) adamın birini, çivi gibi yere çakıp, bize h...! dedirten, okkalı bir abimizdir. Eski İtalyan milli yuzucudur. Yuzuculugu bırakınca birden bire "her işi yapan adam" oluvermiş. Yaşamına ondan fazla mesleği sığdırmış. Bud Spencer' in birde yancisi, Terence Hill vardır, bahsetmezsek olmaz.

Bunu @Mr_YAMYAM ustamin farketmesi beni şaşırtmadı. Eski filmlere ilgili olduğunu biliyordum. Hatta avatardaki resim, Miami polisini canlandirdigi bir filme ait.
 
Yaşamına ondan fazla mesleği sığdırmış. Bud Spencer' in birde yancisi, Terence Hill vardır, bahsetmezsek olmaz.
Terence ile de çevirdiği film vardı bende.
Yanlış hatırlamıyorsam adı RENEGADE (asfalt kovboy) idi. Ya da Terence bu filmi yalnız mı çevirmişti tam hatırlamıyorum.
https://www.sinemalar.com/film/114180/asfalt-kovboy
Birlikte çevirdiğine dair bilgi bulamadım. Terence'nin RED KİT filmi de bende vardı. Özellikle gölgesinden hızlı silah çekme sahnesi kayda değer idi.
Ancak filmde paltolu red kit bana ecik yanlış gelmişti. Çünkü red kit'in kıyafeti daima EKOL olmuştur.
 
@ozgurece35
Kabaca paint ile çizebildiğim kadarıyla anten montajı.

Anten çatıya kurulacaksa 2 metre borunun yarısı çatı kalasına kelepçelerle monte edilecek. Aynı zamanda bu borunun kiremitlere gelen kısmı çimento ile kaplanmalıdır.
2 metrelik borunun 1 metresi ise 4 metrelik boruyu kelepçeleyecek şekilde çatının dışındadır. Böylece bir kişi anteni sıkıca monte edilmiş 4 metrelik boruyu yukarı dikerken diğer bir kişi kelepçeleri sıkarak iyice sabitleyecektir.
Kelepçeler kaliteli ise 2 adet yeterli olacaktır.
Antenin radyal uçlarından ve 4 metrelik borunun üst taraflarından sağlam naylon iplerle gerdirme yapılırsa rüzgar mukavemeti artırılacaktır. Eğer bölgede rüzgar hızı 100km yi geçmiyorsa anten radyallerine gerdirme yapılmasına gerek yoktur.

Aynı montaj 144MHz anten için de yapılabilir. Bu antenin rüzgar mukavemeti daha iyi olduğu için gerdirme gerekmeyebilir.
 
Bu bakımdan Sadri Alışık ı takdir edebiliriz
https://images.app.goo.gl/UWu3Koqg4R56jntPA
 
Değerli arkadaşlar merhabalar.

Sözü baya uzun tutacağım. Bende @Mr_YAMYAM abiminde elinde bulunan televizyondan bende de var. LG 42LM640s model.

Bu tv smart özelliği vardı. Ancak yıllar üstüne teknolojiyi değiştirdiği için smart özelliği kalmadı İnternete bile düzgün bağlanmıyor Web beowseri siteleri acmiyor. Eskiden bir tek youtube çalışıyordu şimdi o uygulamaya desteği kalmadı.

Hep aklımda olan bir konu bu tv nin arkasına ekrani kirik bir notebook takayım dedim ama uygun fiyata bulamadim.

Simdi elimde bir mini pc geçti. Marka ZOTAC modeli ZBOX-ID41 model. Donanım olarak çok iyi bir makina olmasa da çalıştırdım. Üzerinde windows 7 kurulu.

Ancak şöyle bir sorun yaşıyorum. Cihazı internete bağladım üzerinde ekstra bir program kurulu değil. Google chrome kurdum. internet explorer düzgün çalışmıyor çünkü. Ancak chrome da bir kaç site açtığımda makina aşırı kasılıyor. İşlemci kullanımı maksimuma çıkıyor. yada %80 - 90 larda oluyor.

Asıl amacım bunu tv nin arkasına monte edip web browser ile bir kaç film sitesinden dizi izlemek yada film izlemek. Ancak makina sitelere bağlanıyor videoları açıyor. Ben çözünürlüğü düşük tutarsam takılmadan izliyorum. Ancak 720p yada 1080p yaparsam sürekli takılmalar oluyor. Akıcı izleyemiyorum.

Bir tavsiyeniz var mı?

Resimler temsilidir. Bilgisayarı akşam bağlayıp tam özelliklerini ekleyebilirim. 4 çekirdekli atom işlemci olması lazım sanırım 1 yada 2 gb ram var.

 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…