PC'ler ve teknolojik sohbetler.

Cevabınız içinde bulunan tüm konularınız dahil olmak üzere diğer forumlarda ki mesela 'kazasker' isimli arkadaşınıza yaptırdığınız lm ampli konularını da baştan sona okudum. Bu işlerinizin zaten bu kadar başarılı olmasının sebebi uygulanan disiplin ve kaliteli malzeme bunda hem fikiriz. Aslında dürüst olmak gerekirse benim asıl guduruklugum bu işleri çok özlemiş olmam. Lise ve üniversite yıllarımda gördüğüm her devreyi yapar ve inanılmaz keyif alırdım. Sonrasında iş olarak kart onarımları ile bir kaç yıl ilgilendikten sonra alakasız sektörlerde çalışmaya devam ettim. Son 6 yıldır da denizcilik sektöründe en azından kendi meslek dalimda(endüstriyel Elektronik) çalışıyorum. Fakat en son baskı devremi 15 yıl önce bastım ve inanılmaz özledim. Ayrıca artık yapılacak devrelerin maliyetleri ile ilgilenmeyecek rahatlığa çok şükür ulaşabildim. Benim derdim işin gerçekten ilmini bilen sizin gibi bir ustad varken hem hasretimi gidereyim manevi haz alayım hemde ihtiyacım olduğunu düşündüğüm bir ekipmani kendi becerilerim dahilinde sizin yönlendirmeniz doğrultusunda yapayım.
Pre ampli konusundaki maksadım sizinde mesajın sonunda belirttiğiniz üzere daha geniş frekans spectrumuna sahip olmak.
Zaten aralik 15 e kadar gemideyim. Sonra evde geçireceğim 45 gün olacak. Ben gemide iken malzemelerin (kondansatör vs) siparişlerini verip malzemelerin eve döndüğümde hazır olmasını sağlayacağım. Bu zaman zarfında burada devreye ilgili tasarımları da tamamlama fırsatım olursa eve gittiğimde devre baskilarini yapıp montajı gerçekleştirme kısmı hızlı olacak.
Bu arada bir adet osilaskop almayı planlıyorum. Normal şartlarda işim için çok gerekli değil ancak bu tarz projelerde ihtiyaç duyuldugu için almak taraftarıyım. Ölçü aletinden zarar gelmez :) evdeki ölçüm cihazları ordusuna bir yenisi daha eklenir benimde hoşuma gider. On hazırlıkları burada tamamlarsam eve döndüğümde hızlı bir montaj ve ölçüm periyodumuz olur :)
Bu arada D class amplilerin özellikle tda 3255 entegresi ile ve bir nebze özenli işçilik ile geldiği boyutlar çok başarılı. Göz atmak isterseniz şu Linkte Çinli bir markanın mono amplisinde smps bir adaptör le yapılan ölçüm sonuçları var. 130 dolarlık bir cihaz için baya başarılı değerler gibi geldi bana :)
 
Son düzenleme:
Bu arada D class amplilerin özellikle tda 3255 entegresi ile ve bir nebze özenli işçilik ile geldiği boyutlar çok başarılı. Göz atmak isterseniz şu Linkte Çinli bir markanın mono amplisinde smps bir adaptör le yapılan ölçüm sonuçları var. 130 dolarlık bir cihaz için baya başarılı değerler gibi geldi bana :)
Ben pek beğenmedim :D
Fosi Audio Mono V3 amplifier power 4 ohm vs frequency vs distortion measurement.png
Düşük güçlerde SNAD kötü ama yüksek güçlerde harika diyor.
Teorik olarak düşük güçlerde yani düşük sinyal girişlerinde daha düşük THD elde edilmelidir. Bu durumda bu ampliyi düşük seviyelerde dinlemek işkence gibidir.
D sınıfının dezavantajı burada belli oluyor. Digital kırılmalar düşük sinyal seviyelerinde örneklenemeyen sinyalleri ifade ediyor. Halbuki basit bir LM1875 li amplide bile düşük güç seviyelerindeki gerek bozulma gerek ise gürültü faktörü daha iyidir.
Pre ampli konusundaki maksadım sizinde mesajın sonunda belirttiğiniz üzere daha geniş frekans spectrumuna sahip olmak.
Bunun bedeli ağır olabilir. Ama yapmak istersen amplin uygun ise yaparız birlikte.
Devreyi yukarda göstermiştim. Basitçe LOUDNESS UNIT. Ancak bu devreyi kafadan yapmak doğru olmaz. Ampli kazancı, ampli giriş direnci bu devredeki tüm eleman değerlerinde farklılık yaratır.
Örneğin bilinçsiz bir kişi 10k giriş empedansı ile LM3886 ampliye bu devreyi uyguladığında hüsrana uğrar.
 
Hocam ampli kazancı ve giriş empedanslari ile alakalı 2 ampli içinde hiç bir veri bulamadım malesef. Ancak izne gittiğimde yapacağım ölçümler ile ogrenebilecegim anlaşılan
Class A olanın linki şu. Bu arada bende üst kapağını söktüm ve kondansatör vs malzemeler aynı buradaki ile.
Bu arada 10Wx2 imiş hatırımda yanlış kalmış
Link yanlış olmuş yeniden ekliyorum.
https://www.suqiyaaudio.com/product...zhifi-1969-2020-tube-amplifier-sound-quality/
 
Son düzenleme:
Hocam ampli kazancı ve giriş empedanslari ile alakalı 2 ampli içinde hiç bir veri bulamadım malesef. Ancak izne gittiğimde yapacağım ölçümler ile ogrenebilecegim anlaşılan
Class A olanın linki şu. Bu arada bende üst kapağını söktüm ve kondansatör vs malzemeler aynı buradaki ile.
Bu arada 10Wx2 imiş hatırımda yanlış kalmış
Link yanlış olmuş yeniden ekliyorum.
https://www.suqiyaaudio.com/product...zhifi-1969-2020-tube-amplifier-sound-quality/
Linkte ping var. Gıbızlanıp duruyo. Allahtan windows kullanmıyom :D
Ampli lambalı ise giriş empedansını 250k alabiliriz. Bu durumda @sasen1 in yaptığı loudnes devresindeki tüm değerler geçerlidir.
Kullanılacak volüme potu 250k olmalıdır.
10W için giriş gerilimi önemlidir. Şemayı bulabilirsen hesabını yapabiliriz.
Gerekirse birkaç direnç değiştirerek kazancını düşürürüz.

NOT:
Bu arada TBA 3255 in pdf dosyasını inceledim.
TPA.png

Genel kullanım amaçlarına bakılırsa bass amplisi için ideal gösterilmiş.
AV ve HT sistemlerde bass kanal çıkışı için ideal imiş.
SUBWOOFER yapmak istersen ben de öneririm.
 
Son düzenleme:
Subwoofer şuanda var Magnat motion sub 250a diye bir model. Belki ilerleyen zamanlarda onu sizin tasarımınız olan gabine taşımak gibi bir durum olabilir ama şuan önceliğim değil 😁
Ampli kısmına gelirsek ampli de lambalar output buffer olarak çalışıyormuş daha önce yaptığım araştırmalara göre. Ama şunu söyleyebilirim dac line out seviyesi 2Vrms ve ben 2 ampli de de kullandım. Bilmiyorum bu bilgi bize fikir verir mi 😁
 
Subwoofer şuanda var Magnat motion sub 250a diye bir model. Belki ilerleyen zamanlarda onu sizin tasarımınız olan gabine taşımak gibi bir durum olabilir ama şuan önceliğim değil 😁
Ampli kısmına gelirsek ampli de lambalar output buffer olarak çalışıyormuş daha önce yaptığım araştırmalara göre. Ama şunu söyleyebilirim dac line out seviyesi 2Vrms ve ben 2 ampli de de kullandım. Bilmiyorum bu bilgi bize fikir verir mi 😁
Benim subwoofer onu döver. Yıllar önce memleket ziyaretime gelmişti. O'na benim sistemde 32Hz lineer olmak üzere, 90db/SPL ile bir müzik eseri dinletmiştim. Gaşına gaşına gitmişti. Kendisi ilk LM1875 li ampli yapan kişidir haa.
Output buffer ise ampliden çıkış gücü alamaman lazım. Bufferlar hat dağıtımları içindir veya düşük empedanslı line sürmek içindir.
DAC ın çıkışı 2V RMS ise çok da iyi kalite değilmiş. Benim pikap pre amplimin çıkışı bile 10V tan fazla yani 24dbU.
 
Lm1875 ampli aslında zaman zaman çok niyetlendiğim bir tasarım. Ki başarısı ortada. Esasen çok yüksek güçler aramadığım için lm1875 benim için ideal güç bandında. Çünkü yüksek ses arayan birisi değilim. Muhtemelen 10 watt lara bile hiç çıkmamışımdır. Hoplarimin duyarlılığı 91db civarında. Dolayısıyla Lm1875 tasarımınız beni fazlaca gudurtmaya yeter. Ancak burada elimdekileri değerlendirmek adına yeni ampli yapımı yerine sizin loudness devresi benim için daha mantıklı gibi.
Dac konusuna gelince zaten 5 volt beslemesi olan iyi bir DAC chipine sahip güzel bir arkadaştır. O fiyat bandında emsal bir fabrikasyon ürün yok. Aiyima t9 da benim işimi inanılmaz gördü.
Bu arada bu amplinin şeması vs bulunamadigindan cihazı sökerek inceleyenlerin yorumu idi lambaların output buffer devresinde olduğu. Ben uyumlu modellerden bir çift eslenik lamba getirtip orjinallerin yerine taktığımda ses inanılmaz değişmisti. D class olmasına rağmen lambalı ampli tadı vermekte. Bu yorumu da bana a class ampliyi hediye eden Fil olma yolunda ilerleyen ve mastersound firmasının lambalı bir power amplisini bir süre kullanan arkadaşım yapti😁
Ses dünyası bir uçurum. Ve dinleyici büyük bir kriter. Zaten bu fil heriflerin en çok yanıldığı konu muhteşem teknikle yapılmış en iyi ürünün aradıkları sesi vereceklerini düşünmeleri. Bu noktada her zaman merak ettiğim bazı konular var. Geçenlerde bir youtube videosunda farklı tipte opamp lari amplisi ne takarak hoparlörden profesyonel ekipmanlar la 20hz-20khz süpürme testi yapan ve opamplarin kendi sistemindeki frekans karakteristigini inceleyen bir adam vardı. Ve ben sesin her opampta bu kadar degisebilecegini gördüğümde çok şaşırmıştım. Yani her malzemenin sisteme bu kadar etkisi olabiliyor mu?
Birde başka bir soru var aklimda
20hz - 20 khz bölgesinde +-0.5db lineer frekans karakteristigi olan bir ampli ile 10hz-35khz lineer frekans karakteristigi olan iki ampli arasındaki fark diyelimki gerçekten 24 bit 96 khz bir kayıt dinlerken bize bir fark yaratır mı. Duyulabilir bölge 20hz-20khz kabul edildiği için bu sorunun cevabını merak ettim
 

Ekli dosyalar

  • Screenshot_20241109_012505_com.android.chrome_edit_513052864299315.jpg
    Screenshot_20241109_012505_com.android.chrome_edit_513052864299315.jpg
    178.2 KB · Görüntüleme: 0
Ve ben sesin her opampta bu kadar degisebilecegini gördüğümde çok şaşırmıştım. Yani her malzemenin sisteme bu kadar etkisi olabiliyor mu?
Birde başka bir soru var aklimda
20hz - 20 khz bölgesinde +-0.5db lineer frekans karakteristigi olan bir ampli ile 10hz-35khz lineer frekans karakteristigi olan iki ampli arasındaki fark diyelimki gerçekten 24 bit 96 khz bir kayıt dinlerken bize bir fark yaratır mı. Duyulabilir bölge 20hz-20khz kabul edildiği için bu sorunun cevabını merak ettim
Hiç bir op-amp veya yarı iletken hatta lambalar dahi sesi değiştirmez.
Sesteki değişikliği kurulan devrenin kazanç faktörlerinden tut dageri besleme PSRR, GPBW gibi değerler etkiler. Ancak bu değerlerin belirlenmesi malzeme toleransları dahil tüm pasif elemanların ortak karakteristikleri belirler.
Örneğin LM5532 ile yapılmış bir devreye sen LM4562 takarsan tek beklentin 4562 nin PSRR değeri etken olur ki, eğer besleme devrende 5mV luk bir ripple dahi varsa taktığın LM4562 nin hiç anlamı olmaz. Hatta bazı kulaklar 5532 daha iyi yaaf diye bile algılayabilir.
20-20kHz band genişliği ile 10Hz-35kHz band genişliği pratikte aynı olarak kabul edilir. Ancak band genişliğinin geniş olması duyulabilir bölgedeki 20Hz-20Khz dinamik band genişliğinin daha iyi algılanması demektir.
Bunu @Yunusgr yapmış olduğu STK465 li amplisini GRUNDIG V7000 ile kıyaslarken şöyle ifade etmişti.
Mid ve tiz anlamında ciddi çözünürlük farkı var. Basslar ise STK465 te daha yumuşak çıkıyor.
24 bit demek gürültü unsurunun daha doğrusu dinamik alanın 144db olması demektir.
headroom-in-digital-signal-processing.gif

16 bit sistemlerde titreşimsiz olarak 96db dinamik alan vardır.
16Bit sistemler günümüzün CD formatıdır.
10.000$ gibi satılan 30W lık bir lambalı ampli olsa olsa 80-90db hadi bilemedim 100db dinamik alana sahipken 24 bit sistemlerden bahsetmek amatörler için hayal kurmaktan başka bir şey değildir. 96kHz örnekleme ise stereo da çok anlamsız kalmaktadır. Çünkü 48kHz kanal başı band genişliğine tekabül eder ki 30-35kHz lerden sonra kaynak için çok da anlamlı olmaz. Hadi tekniğin gereği yüksek band genişliği kavramına sadık kalalım desek, 88.2kHz örnekleme 16 bit kayıt tekniği (ilkel olarak SACD tekniği) günümüzde yeniden hortlayan plak tekniğinden kat ve kat üstündür.
İşte burada teknik olarak fark yaratan unsur LOUDNESS faktörüdür.
Kulağın eşgürlük duyma karakteristiği.
LOUD.png

DSL.JPG
 

Forum istatistikleri

Konular
129,734
Mesajlar
929,358
Kullanıcılar
452,456
Son üye
WasTR

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst