Rüzgar Türbini için Alternatör Yapımı

sayin sefim NN YADA SS yanyana gelniyo denedim heryerim metal yapistirricisi oldu.mikntasis ters donup yanindakinin ustune yapisiyo buyuzden yanyana gelmiyo...
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
sayin sefim NN YADA SS yanyana gelniyo denedim heryerim metal yapistirricisi oldu.mikntasis ters donup yanindakinin ustune yapisiyo buyuzden yanyana gelmiyo...
Ömürcan kardeşim, bu iş biraz sıkıntılı olacaktır.
Öncelikle mıknatısların yüzeylerine kutupları silinmeyen bir kalemle yazın.
Bir mıknatısı yapıştırın. Hemen yanına diğer kutuptan mıknatısı yapıştırıcı kullanmadan kendiliğinden tutsun. Onun yanına gelmesi gereken mıknatısı yapıştırın. Böylece bir tur tamamlayın. Daha sonra yapıştırıcı kullanmadan tutturduğunuz mıknatısları çıkarın, yapıştırıcı sürerek mıknatısları yapıştırın. Haliyle gene birbirini ittirmeye çalışacak, diğerinin üstüne çıkmaya çalışacaktır. İki mıknatısın üstünden tutturmaya değil de iki mıknatısın arasından sürmeye çalışın.
 
Sayın meraklı.
Bir üreteçten alınan güç anlık değildir. Bir saat için geçerli olan güçtür. Ama alternatör çıkışını aküye değilde başka bir yüke vermiş olsaydık, örneğin lamba, rezistans gibi, 1200 w. gücündeki bu alıcıları çalıştırır. Hesapladığınız gibi 48x25=1200 w. (1.2 kw) 1 saat boyunca aynı güçte üretim yaparsa 1.2 kw/h (kilowatt/saat) enerji üretiyor demektir.
Sürekli 400 devirde döndüğünü varsayarsak yukarda dediğim gibi olur. Ama rüzgar hızı sürekli değişken olduğu için haliyle üretilen güç te 1 saatin sonunda daha az olacaktır.

Mesela elektrik santrallerinde 5 MW güç denmişse o anda 5 MW güç üretir ama güç kavramı o an için değil de 1 saat sonunda üretilen güç baz alınır. O anda santrale bağlı olan sisteme 5 MW güç veriyor.

İkinci sorunuza gelince ;

Alternatörde kullandığımız bobin telinden maksimum ne kadar akım çekilebilirse amperi o kadardır. 1 mm2 kesitindeki bir telden en fazla 3 amper çekilebilir diyor teori. Ama ben yaptığım türbinlerde 1.5 mm. çapındaki telden 16 amper çektiğimi gördüm. Sistemi soğutabilirsek bu biraz daha artabilir. Arabalardaki şarj dinamosu arkasındaki pervane sayesinde sürekli soğutularak yüksek amper üretebiliyor.
5 kw. güç alabilmek için gerilim mümkün olduğu kadar yüksek olmalı ki daha az akım çekilsin. 5 kw.lık güç 220 v.da 23 amper olurken, 48 v.luk sistemde 104 amper eder. Bobin telinden 104 amper almamız mümkün olmaz, anında teller kül olur. Ama 23 amperi alabiliriz. Onun için güç arttıkça gerilim de artmak zorunda.

Volt her zaman amperden yüksekmi olur, böyle bir kural yok ama yukarda belirttiğim gibi telin geçireceği akımdan fazlası zarar verir.

Gerilim, akım, watt. Bunları genelde su ile karşılaştırarak örnek veriliyor.
Hortum kalınlığı kullandığımız bakır telin çapı olsun. İçinden geçen suyun basıncı gerilim olur, geçen su miktarı da akım olur.
İtfaiye hortumu hem kalın hem de suyun basıncı çok olduğu için yangını rahatlıkla söndürebiliyor. Daha kalın bir hortumdan basıncı çok daha az olan bir su o kadar etkili olmaz.

Biraz da teorik bilgi vermek gerekirse ;

Gerilim, volt diye okunur, sembulü V ( Evde kullandığımız gerilim 220 v.dur )

Akım, amper diye okunur, sembolü I. ( Kullandığım ısıtıcı 10 amper çekiyor)

Güç, watt diye okunur, sembolü P. ( Bizim termosifon 2000 w. gücünde )

Formüller,

P = U x I

U = P / I

I = P / U

Şimdi bir örnek hesaplama yapalım.

Evde kullandığımız termosifonun 2000 w. gücünde olduğunu biliyoruz. Peki bu termosifon şebekeden kaç amper akım çeker ?

Akım formülü P / I formülünden gücü gerilime bölersek 2000 / 220 = 9 amper.
 
 
Resimde görülen beyaz renkli oto alternatörü 48 oyuklu otobüs alternatörü. Kendi sargılarını kullanmıştım. Mıknatısları başka bir alternatörde kullandığım için sökmüştüm. Yarın bir bakayım kullanılabilir durumda ise veririm.

İLAVE : Şayet orijinal rotorunu kullanmak istiyorsan, maalesef onu dağıttım.
 
Son düzenleme:
sayın ŞEF selamlar
rüzgar türbini ile ilgili pek çok yazıyı okudum şu an için genelde alternatör yapımından ve kanat tasarımından konuşuluyor genelde ben bunları yapabileceğimi düşünüyorum açıkçası; ancak aklımdaki sorun alternatörden alınan akımın regülasyonu ve akülere şarjı ile ilgi pek detaylı bilgi bulamadım bununla ilgili bana kaynak gösterebilirmisiniz, sizin bir videonuzda şarj kontrol devresi gördüm bununla ilgili devre şeması vs.
ayrıca bizim yaptığımız alternatörlere manyetik fren uygulanabilirmi yani rüzgarın hızına göre türbini yavaşlatabilecek bir sistem olabilir mi
 
Merhaba sayın feyzullah bey.
Konu başlığı alternatör yapımı olduğu için bu başlıkta bu konuyu işlemeye çalışıyoruz. Ara sıra arkadaşların sorduğu diğer sorulara da bildiğim kadarıyla cevap vermeye çalışıyorum. Flanş alternatör yapımı ve kanat dizaynı da bunlardan.

Akü şarjında regülasyona pek gerek kalmıyor. Rüzgar türbinindeki alternatör çıkışını aküye değil de örneğin bir lambaya vermiş olsaydık, dönme hızına bağlı olarak gerilim artar veya eksilirdi. 24 v.luk bir lamba bağladığımızı varsayarsak, üretilen gerilim 30 voltu aştığında ampül patlayabilir. Veya 12 v.luk sistemde 12 v. ampül bağladığımızda 15-16 voltlarda ampül patlayabilir.

Ama biz üretilen gerilimi aküye verdiğimiz için akü şarj gerilimini yakaladığı anda şarja başlar. Devir arttıkça gerilim değilde akım artmaya başlar. Aküler şarj geriliminin üzerine çıkmasına müsaade etmez. 24 v.luk sistemde 26-27 v.la şarj ederken çok kuvvetli rüzgar çıkıp ta 30 voltları bulmuşsa cihaz gelen enerjiyi başka bir yüke yönlendiriyor. Bu yük genelde rezistans oluyor. Ben yaptığım alternatörleri deneme yaparken ilk önce kaç devirde şarj gerilimini yakalıyor ona bakarım. Daha sonra 1 amper fazlasını kaç devir farkedince veriyor ona bakıyorum. Mesela alternatör 150 devirde 25 v.la ve 1 amperle şarja başlıyor. 2 amper alabilmek için kaç devire çıkması gerekiyor onu tespit ederim. Genelde 10 devir artınca yani 160 devirde 2 amper, 170 devirde 3 amper gibi artarak gider.

Benim videodaki şarj cihazı devresini ben yapmıyorum. Tanıdığım bir elektronikçi ağabeyim var, ona yaptırıyorum. Kart halinde alıp,pano içine montajını, diğer elemanları ben bağlıyorum.

Manyetik fren sistemi yapılabilir mi, yapılabilir elbette. Ama nasıl yapılır pek kafa yormadım şimdiye kadar. Yukarda bahsettiğim aşırı rüzgarda enerjiyi rezistansa verme işlemi, sistemi koruma altına alırken aynı zamanda türbini de yavaşlatmak içindir.

Küçük ölçekli türbinlerde frenleme sistemi olarak elektriksel frenleme vardır. Yani gelen enerjiyi rezistansa yönlendirerek üretimi durdurmak. Normal günlerde rüzgar essin diye rüzgar duasına çıkarken kuvvetli rüzgarda bu güçten neden faydalanmıyoruz.
Benim videolarımın içinde var. Kuyruk kaçırma sistemi. Bu sistemle kanatları rüzgar karşısından kaçırıyorum ama tamamen kaçırma olmuyor. Türbinin üretmesi gereken maksimum amperde şarja devam edecek kadar kaçırıyorum.
 
Deneme amaçlı flanş icin 1mm telden 100 sipir halinde 6 bobin sardim 8 adet elimde 40x20x5 miknatis var tek flanş seklinde bi deneme yapicam bakalim ne kadar verim elde edebilecem..
 

Ekli dosyalar

  • 1394204880848.jpg
    50.5 KB · Görüntüleme: 42
Dünyanın en küçük flanş alternatörünü göreceğiz desene.
Yıldız köprüsünü doğru bağladınız değil mi ?
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…