sodyum buharlı lamba ve balastlar

Sametkose

Üye
Katılım
21 Nis 2009
Mesajlar
28
Puanları
1
sodyum buharlı lambalarda balasti lamba değerinden yüksek veya alçak seçersek ne olur. atıyorum 110w lik bi lamba ya 200 w balast lambanın tepkisi ne olur. bunun tam tersi de olabilir... simdi den teşekkürler
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
naçizane fikrim ki ben birebir uygulama yapan bir insan degilim eger büyük balast secersek ateşleme yapmaz ve akım cok sınırlanir lamba yanmaz veya flik olusur yanma ile yanmama arasinda gider gelir lamba, cünkü büyük balast demek büyük empedans demektir.Tersinde ise lamba zarar görür diye düsünüyorum cünkü düsük empedans akımı sınırlamaz
 
sodyum buharlı lambalarda balasti lamba değerinden yüksek veya alçak seçersek ne olur. atıyorum 110w lik bi lamba ya 200 w balast lambanın tepkisi ne olur. bunun tam tersi de olabilir... simdi den teşekkürler

Başlangıçta geçici rejimde ateşleme geriliminin yetersiz kalma durumu olacağı gibi sürekli çalışmada da empedansın yüksek olmasından sürekli çalışma akımı düşecektir.
 
teşekkürler cevabınız icin. büyük balast olunca lamba yanıyo ama ömründe bi kısalma veya uzama olurmu o bilinmezler içersinde.
 
teşekkürler cevabınız icin. büyük balast olunca lamba yanıyo ama ömründe bi kısalma veya uzama olurmu o bilinmezler içersinde.

Ateşleme gerilimi az olacağından yanma gerçekleşene kadar ignatör daha uzun süre puls gönderecektir bu lamba ömrü açısından dezavantajdır. Sürekli çalışmada ise lamba akımı olması gereken değerin aydınlatma şiddeti düşecektir ancak ömrünü olumsuz etkilemeyecektir. Netice itibariyle her çalışmada lamba ömrü azalacaktır.
 
bide şeyi merak ediyorum. bu sodyum lambalarin yanıp yanıp sönmesi. bu olayı lambanin aşırı ısınıp starter kontaklarının yapışması sonucu lambayi söndürmesi. ne kadr doğru bilmem ama bana mantıklı geliyo...
saygılar
 
bide şeyi merak ediyorum. bu sodyum lambalarin yanıp yanıp sönmesi. bu olayı lambanin aşırı ısınıp starter kontaklarının yapışması sonucu lambayi söndürmesi. ne kadr doğru bilmem ama bana mantıklı geliyo...
saygılar

yüksek basınç sodyum buharlı lambalarda starter olmaz ignatör(ateşleyici) vardır. Ateşleme gerilimi sağlanamıyordur(balast sargı izolasyon problemi)veya ignatör arızalıdır.
 
bu ciddi manada güzel bir soru aslında, yani bir balastin gücünün farkli olmasi ne gibi sonuclar dogurur? gaz deşarjli lambalarda genel olarak aynı sonuclari dogurur sanirim ama ömrünü nasil etkiledigi ve calisip calismadigi konusunda kafam oldukca karismis durumda, su ignitör kısmı da dahil (ignitorun görevi nedir) bu konuda net aciklayici bilgisi olan varsa lütfen yazsin bu konuya merak ettim cidden...
 
BALAST

Deşarj lambaları negatif direnç karakteristiğindedir ve bu nedenle bir akım sınırlayıcıyla birlikte kullanılmaları gerekmektedir. Endüktans, kapasite veya direnç yardımıyla deşarj lambalarının akımını sınırlamaya veya ayarlamaya yarayan, lamba ile Şebeke arasına bağlanan araca balast denir. balastlar sadece direnç, endüktans veya kapasite elemanlarından herhangi birinden üretilebileceği gibi bu elemanların birkaçını ve transformatör, flicker önleyici, soğuk ateşleyici, parazit hafifletici vb yardımcı elemanların birçoğunu içinde barındıran yapıda da olabilir.

İyi bir balast aşağıdaki özelliklerde olmalıdır:

Üzerinde yüksek güç kaybı olmamalıdır.
Lambanın tam güçte yanmasını sağlamalıdır.
Gürültü yapmamalıdır.
Radyo parazitlerine yol açmamalıdır.
Akımın dalga şeklinde bozukluğa yol açmamalıdır.
Lambayı kolay tutuşturacak yapıda olmalıdır.
Uzun ömürlü olmalıdır.
Fazla ısınmamalıdır.
Balast kayıpları sistem verimliliğini etkileyen önemli faktörlerden biridir. Floresan lambalarla kullanılan balastlar CELMA tarafından bir enerji sınıflandırmasına tabii tutulmuştur. Buna göre;

A1
Dimmerlenebilir elektronik balast

A2
Düşük kayıplı elektronik balast

A3
Standart elektronik balast

B1
Ekstra düşük kayıplı manyetik balast

B2
Düşük kayıplı manyetik balast

C
Normal kayıplı manyetik balast

D
Yüksek kayıplı manyetik balast




İGNATÖR (ATEŞLEYİCİ)

Elektrotlarda herhangi bir ön ısıtmaya gerek duyulmadan, deşarj lambalarında ateşlemeye yönelik gerilimsel atlama sağlayan aygıtlar ateşleyici olarak tanımlanır. Metalik halojenürlü lambalar ve sodyum buharlı lambalarda deşarjın başlaması için gerekli olan gerilim değeri şebeke geriliminden daha yüksek olduğu için (700 – 5.000 V) bu lambalar ateşleyicilerle birlikte kullanılır. Ateşleyicinin görevi, lambanın ateşlenmesi için gerekli olan yüksek gerilim değerini sağlamaktır. Ateşleyici, lambanın ateşlenmesinin sağlanmasından hemen sonra devre dışı kalmalıdır. Bunun sağlanması için lamba uçlarındaki gerilim kontrolü, lamba akımı veya zaman fonksiyonu gibi özelliklerden faydalanılır. Ateşleme ardından devre dışında kalmayan ateşleyici lamba ömrünün kısalmasında neden olur.

Yüksek basınçlı sodyum buharlı lambalar ile metalik halojenürlü lambalar çalışmak için 700 – 5.000 V arasında bir ateşleme gerilimine ihtiyaç duyarlar. Lamba için kullanılacak ateşleyici tercihinde lamba gücü ve tipi belirleyici özelliklerdir. Ateşleyiciler 190 V’luk şebeke gerilimine kadar ateşlemeyi garanti eder. Seri, paralel ve yarı paralel olmak üzere üç tip ignitör vardır. Bunlardan en çok tercih edilen seri ignitördür.


KONDANSATÖR

Deşarj lambaları, birlikte kullanıldıkları yardımcı ekipmanlarla birlikte şebekeden aktif güçle birlikte reaktif güç de çekerler. Kullanılan balastların endüktif karakterde olmaları nedeniyle, çekilen endüktif reaktif gücün kompanze edilmesi gerekir. Kompanzasyonda, her farklı lamba tipi için farklı kapasite değerine sahip kondansatör kullanılır.

Bir kondansatör temel olarak, iki iletken plaka arasına bir yalıtkan konulması ile elde edilir. Yalıtkan olarak hava, mika, kağıt, yağ ve cam benzeri malzemeler kullanılır. Kapasite değeri iletken plakanın yüzeyi ve dielektrik sabiti ile doğru, plakalar arası uzaklıkla ters orantılıdır ve elektrik yükünü depolama miktarını ifade eder.

Bir kondansatör şarj edilip devreden ayrılırsa zamanla plakalar arasında yavaş yavaş ve kendiliğinden bir deşarj olabilir. Böyle bir durumda plakalar arasındaki dielektrik malzemenin bozulması söz konusudur. Bu durumu önlemek için plakalar arasına bir ‘deşarj direnci’ bağlanarak, kondansatörün bu direnç üzerinden deşarj olması sağlanır.
 
peki bahsettiğim yanıp sönme olayı civa buharlı lambalarda olabilir mi peki. bahsettiğim starter olayı yani
 

Forum istatistikleri

Konular
128,826
Mesajlar
920,799
Kullanıcılar
450,915
Son üye
snapthreads

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst