Selamun aleyküm
Sistemi görmeden ve bilgi edinmeden sizden okuduklarıma göre yazıyorum; ki bu eksiklikler oluşturabilir. Dilerseniz ve mahsuru yoksa sistemin işini, çalışma yükünü ve benzeri bilgileri sunabilirsiniz.
Bu konuda teknik üretip problem çözülebilir ancak olayı uygun olmayan herhangi bir çözüm yoluyla çözmeniz halinde sistemi hassaslaştırmak veya düzenli yapabilmek için fazla emek harcayabilirsiniz.
Bahsettiğiniz sistemi pistona üç yollu bir pnömatik vana bağlayarak ve eklentilerini yaparak tasarlayabilrsiniz. Pistondaki üç yollu vana piston kafasıyla beraber hareket eder. Bu üç yollu vana bir taraftan itilince bir hattı bir hatta; diğer taraftan itiince aynı bir hat ile diğer bir hattı birbbirine bağlar. Yani basınçlı hava bir 1. hatta bir 2. hatta verilebilir. Siz pistonun yanına makinaya sabit bir çubuk bağlarsınız ,çubuk sabittir ve üzerinde hareket ettirilerek sabitlenebilen iki adet engel vardır. Piston yukarı giderken yanına bağladığınız üç yollu vana üst engele çarpar ve vana taraf değiştirir piston aşağı iner; aşağı inerken alt engele çarptığında vana taraf değiştirir ve tekrar üste doğru gider piston. Üç yollu vana olmadan da hazırda iki adet vananız varsa pistonun yanındaki sabit çubuğa vana ları istediğiniz yerine getirebildiğiniz şekilde bağlarsanız ; pistona bir uzatma (vanalara çarpabilmesi için) yaparak da benzer sistemi kurabilrsiniz. Bu durumda vanalar dışarıda ve istenildiği zaman ayarlanabilen engel ise bir tane ve pistona sabitlenmiş olur.
Bunlar belki direk uygulanabilen sistemlerdir ve bir kısım makinalarda
Elektronik olarak ve bildiğim kadarıyla havalı şahmerdan da da mekanik olarak belki direk anattığıma benzer kullanılmaktadır.
Sizin istediğiniz gibi potansiyometre ile bariz sistem değişiklikleri ile aklıma geleni yazmak isterim.
-- Pistonunuzu bir yayla bağlarsınız ve bu yay pistonu denge pozisyonuna iter ve sistem çalışmazken denge anında bekler. Mesela pistonu bariz bir kuvvetle aşağı bastırsın. Sonra siz pistonunçıkmasını istediğiniz üst limit için bir yer tayin edersiniz ve pistonu bu yere ; yayın ters kuvvetine rağmen getirebilen kuvveti oluşturan basıncı pistona verirsiniz. İstediğiniz yer için o basıncı hava deponuza depolarsınız veya basıncı o değere düşürürsünüz.Pistona basınç verildiğinde bu kuvvet uygulanıp da piston ayarlanan yere geldiğinde ; pistona basıncı getiren hattın pistona bağlantı yerinde bir üç yollu vana olursa ; bu vana piston giriş hattını atmosfere yani dışarı bağladığı an piston tekrar yayın etkisi ile yayın itme yönüne yani aşşağı hareket eder ;tekrar vana piston girişini basınç hattına bağlarsa piston tekrar yukarı hareket eder.
Burada piston basınç hattına bağlı iken yani ayarladığınız basınca bağlı iken; ayarladığınız yükseklikte duruyor iken siz üç yollu vanayı zamanlama devresi ile kullanırsanız pistonun ne kadar aşşağı inip döndüğünü de ayarayabilirsiniz. Zamanlama devresi; vanayı flip flop gibi bir aşşağı bağlar ve sonra tekrar yukarı bağlar. Zamanı değiştirerek iniş çıkışı farkını ayarlayabilirsiniz.
- Bu sistemde önce pistonu bir seviyeye getirmek için yaya ters kuvveti oluşturan basıncı ayarladınız, ve pistonun üst limitini belirttiniz.
- İkincisi bağladığınız vanayı zamanlayıcı devresi ile kontrol ederek pistonun periyodik yer değiştirmesini ayarladınız.
Bu sistemi yayın aşşğı itmesine benzer anlattım ama tam tersiyukarı itmesie göre de kurulabilir.
Buradan her ayrıtıyı anlatamıyor olabilirim ama hassaslığını ayarlamak için eklemeler yapmak ; ve çalışma koşullarına göre sistem ekipmanı seçmek gerekir muhtemelen.
Hayırlı günler dilerim.