Kimse bu projenin teknik detaylarını paylaşmamış.
Bir sensör ile otomatik kapağı açılan bir çöp kovası ile, bir sensör aracılığı ile otomatik çöp imhası yapabilen bir çöp kovası çok farklıdır.
Her iki teknik de bilindiği halde çöp imhası için yapılmış bir projede ciddi hesaplamalar olacaktır.
Bu hesaplamaların yapılabilmesi öğrenci seviyesi için ciddi bilgi birikimi demektir. Ama piyasadan bir modül bularak bir motor ile kovanın kapağının açılmasını sağlamak bir proje değildir.
Ben endüstri meslek lisesi son sınıfta iken benzer bir yarışma yapılmıştı.
Ben
Elektrik motorlarının güçlendirilmesi konulu bir proje yapmıştım.
Silindirik bir tahta üzerine sarılmış hareketli bir bobin ve U mıknatısı ile yapılmış böyle bir motor zaten tüm okullarda deney ve ödev olarak verilmekte idi.
Ancak benim tesadüfen bulduğum bir unsur vardı. Motorun bobininin içerisine EI trafodan sökmüş olduğum I saclarını yerleştiriyor ve motordan daha fazla kuvvet elde ediyordum. Gel gelelim o yıllarda hiç önemsemediğim bir olay ile karşılaştım.
Aynı ebatta bir ses trafosundan sökmüş olduğum I sacları takınca motor diğer saclara göre çok daha kuvvetli oluyordu.
Bir öğrenci olarak teknik detayları bilmiyor olsam da Turan hocamıza sordum ve cevabını almıştım.
''SACLARIN MANYETİK GEÇİRGENLİĞİ''
Normal trafolarda manyetik geçirgenlik 10.000-15.000 GAUSS civarı iken, ses trafosunun manyetik geçirgenliği 20.000 ila 40.000 GAUSS gibi idi.
Oldukça fazla kitap karıştırıp bazı şeyleri anlayınca projemi de formüllerle sunmuş ve beğeni toplamış, okul çapında 3. olmuştum.
Birinci olan proje ise o yıllarda başarılı olmasa da şimdi bile takdirle karşıladığım bir proje idi.
Proje konusu enerji nakil hatlarında meydana gelen kayıpların en aza indirilebilmesini anlatan bir proje idi.
Bu projeden tek hatırlamış olduğum şey normal bakır olan iletkenler yerine özel alaşımlı tellerin kullanılması idi.
Hangi alaşımların ne tür iletkenliğe sahip olabileceği, hangi alaşımların uygun bütçeli olabileceği gibi bir çok teknik detay anlatılmış ve basit bir deney düzeneğinde anlatılmıştı.
Böyle bir proje için bile araştırılması gereken onlarca iletken ve muhtelif alaşımlar bulunduğu için onlarca sayfa anlatımlar bulunuyordu.
Çocuğun babası veya bir akrabasının metalürji konusunda bilgili olduğunu da duymuştuk.
İşte bu gibi projelerde gerçekten ele alınması gereken gerçekler şudur.
Bir öğrenci kendi dalında ne kadar öğrenmiş ve konuya ne kadar hakim olabildiği.
(öğrenmiş ve konusuna hakim, kafası çalışan birisidir ve teşvik alır)
Hayali gibi bir proje dahi üretebiliyorsa, bu projenin bir başlangıcını yapabilmişse takdirle karşılanır.