Trafo Yağ Analizi Nasıl Yapılır

korkmaz_design

Electrical & Industrial Automation
Yönetici
Yönetici
Katılım
21 Ara 2006
Mesajlar
2,547
Puanları
419
Transformatörlerde yalitim ve sogutma maddesi olarak kullanilan madeni yaglar zamanla gerek transformatörün aktif elemanlari arasinda çesitli sebeplere dayanan desarj sonucu ayrisma, gerekse yüke bagli isi farkliliklarindan kaynaklanan hava alisverisi sonucu kimyasal bozulurlar. Yag, ayrisan ve parçalanan kati yalitim maddeleri ile karisarak dibe çöker, dipte çamurlasma olur. Hava kurutucusu olmayan yada varsa bile bakim yapilmayan transformatörlerde yag genlesme kabi üzerinden havanin nemini alarak yalitkan özelligini kaybeder.

TRANSFORMATÖR YAGINA UYGULANACAK TESTLER DELINME GERILIM TESTI

Trafo yaginin Elektrik geçirgenligini tespit eden delinme gerilim testi VDE 0370'e göre yapilmaktadir.

FURAN TESTI
Trafolarda sarginin mekanik direncini saglayan kagit izolasyondaki selüloz maddelerinde olusan bozulma ile furan adi verilen aromatik ürünlerin türevleri olusur. Furan türevleri trafo yagi içerisinde eriyebilme özelligine sahiptirler. Kagidin bozulmasi ile gerilme kuvvetinde kayiplar olusur. Sicaklik ve zaman, oksijen ve rutubet kagidin bozulmasinda baslica önemli faktörlerdir . Furan testi, ASTM-D 5837'ye göre yapilmaktadir.

GÜÇ FAKTÖRÜ
Trafo yaginin izolasyon kalitesi hakkinda bilgi veren önemli bir testtir. Yagda olusan oksidasyon ürünleri rutubet ve çesitli kirler güç faktörünün yükselmesine neden olur. Güç faktörü ASTM-D 924'e göre yapilmaktadir.

IÇ YÜZEY GERILIM TESTI
Iç yüzey gerilim degeri yagda mevcut kimyasal kirlenmeler, oksidasyon sonucu olusan ürünler ve çamurlasmalari gösterir. ASTM-D 971'e göre yapilmaktadir.

INHIBITÖR TAYINI (Oksidasyon Önleyici katkilar)
Trafo yaginin uzun süre kullanimini saglar. Alkol, Aldehit, eter, keten, gibi ürünlerin olusumunu geciktirir. ASTM-D 4768 metoduna göre yapilmaktadir

METAL ANALIZI
Trafo içerisinde mevcut metal zerrecikleri yagin dolasimi ile tüm trafoya yayilir. Bu parçaciklar içerside olusan arizalar ile dogrudan baglantilidir. Metal analizi atomik stereskopi absorsiyonu ve induktif plasma spektrometri ile tayin edilir.

RENK TAYINI
Renk sayisindaki artis, yagin yaslanmasi ile dogru orantilidir. Renk tayini, 0'dan baslar, 8.0 kadar yükselir. Renk tayini, ASTM-D 1524'e göre yapilir.

RUTUBET TAYINIIzolasyon yagi içerisinde bulunan ermis su miktari tespit edilir. ASTM-D 1533'e göre Karl Fisher yöntemi ile test yapilir.

YOĞUNLUK
Yogunluk, yagda olusan isinin nakledilmesinde önemli rol oynar. Bozulma orani dogrultusunda yagin yogunluðu artar. yogunluk testi ASTM-1298'e göre yapilir
 
İşletme içerisinde kullanılan (aktif, faal) bir trafonun yağ testi ne kadar sürede bir yapılmalıdır ?
 
sn.Roboelektronik...!!

İşletmede olan bir transformatör 6 ayda bir bakıma alınmalıdır.Bakıma alınan transformatörün yağının nemli olup olmadığınıda silikajel'den anlaya bilirsiniz. İşletmede olan transformatörin yağı nemlenmez buda unutulmamamlıdır.

Eğer silikajel nem almışsa....

Rutubetten dolayı silikajel’in rengi alttan üste doğru pembeleşmeye başlar; aksi olursa bir hava kaçağı vardır.
Silikajel kuru iken MAVİ renkte olup, rutubete doymuş durumda PEMBE renktedir.
Teneffüs tertibatında bulunan silicagel miktarının 4/5 i pembeleştiği zaman, silicagel aktivitesini kaybeder. Ancak kurutularak tekrar aktif hale getirilir. Bu işlem birkaç defa tekrarlanabilir. Kurutma işlemi 100-150 °C’ lik ısıda gerçekleştirilir.
 
ABB firmasından senede 2 veya 3 kez trafolarımıza bakım için yetkili personel gelir, silikajele bakarlar silikajelde bi sorun yoksa bile yağ dan numune alırlar...
 
kaynak motorları genellikle reyaktifmi yoksa kapastifmi yazdırır
 
SERHAT 58 ' Alıntı:
kaynak motorları genellikle reyaktifmi yoksa kapastifmi yazdırır

sorunuzu anlayabilmiş değilim açıklama yaparmısınız
 
SERHAT 58 ' Alıntı:
kaynak motorları genellikle reyaktifmi yoksa kapastifmi yazdırır

sayın serhat58

öncelikle sormak istediğiniz soruyu ilgili bölümde açmanız faydanıza olacaktır. sorunuzu anladığım kadarıyla cevaplamaya çalışıyım, kaynak motorları kapasitif güç çekmez. kapasitif gücü kondansatörler çeker. her motor içerisindeki bobinden dolayı endüktif güç çeker...
 
SERHAT 58 ' Alıntı:
kaynak motorları genellikle reyaktifmi yoksa kapastifmi yazdırır
Harmonik üreten bir motorsa eğer, sayaç da Elektronik ise, hem endüktif (reaktif) hem de kapasitif yazdırabilir (sayaç hatalı ölçüm yapar yani) bir, ikincisi de bu soruyu burada sormalısın.
 
Son düzenleme:
yukardaki yazıları heycanla okurken bu arada tesekkur ederim emegine saglık korkmaz
hahahah ne kaynagı ne kaynak motoru muhahahaha
 
bizim santralde genelde 3 ayda 1 grup revizyona alındığı zaman trafo yağlarıda test edilir ..
 

Forum istatistikleri

Konular
129,877
Mesajlar
930,963
Kullanıcılar
452,745
Son üye
azirr

Yeni konular

Geri
Üst