trafolar neden patlar? Nasıl önlem alınır?

ahmetbogus

Üye
Katılım
11 Kas 2006
Mesajlar
270
Puanları
1
anasayfadaki haber:

"İstanbul’da trafoda patlama: 1 ölü, 3 yaralı"

haberi görünce aklıma geldi ve neden patlar, patlarsa can kaybı nasıl önlenir gibi sorular geldi aklıma.
aydınlatacak var mı? yorumlarınızı bekliyorum.
 
1-trafo soğutamayacağından fazla ısı üretir ve kapalı bir yağ çevrimi olduğu içinde genleşmeden patlayabilir.(Fakat koruması var bunun için içinde BUCHOLZ RÖLESİ var)

2-yıldırım gibi olaylarda yüksek gerilimden ötürü yeterli koruması yoksa patlayabilir(fakat parafudrlar var bunun içinde)

3-Aşırı yükten dolayı olabilir(fakat bunun içinde aşırı akım koruma röleleri var.)

diyeceksin ki niye patladı tüm bakım ve Elektrik korumaları olsaydı trafoda patlamazdı.

Örnek olarak şahit olduğum olaydır. tek'in adamları bir trafonun yüksek gerilim sigortasının atmış olduğunu görünce sigortayı çıkarıp yerine karşıdan karşıya inşaat teli gerdiler..... :mad:
 
swordfish arkadaşımızın dedigi gibi yetersiz koruma ve bakımsızlıktan patlamış olabilir

trafolarda bir çok koruma mecburi yapılıyor

aklıma gelenler:
termometre, bucholz, parafudur, aşırı akım rölesi bunlar doğru çalışıyorsa trafonun patlama ihtimali çok düşük
 
Nitekim kaza sebebi olarak trafonun soğutma sistemindeki arıza ve buna bağlı olarak yağdaki genleşme gösterildi.Bu da gösteriyorki trafo köşkleri sıkça takip edilmiyor ve rutin bakımları yapılmıyor.Aksi takdirde soğutma sisteminin bozulması sonucunda ısı nedeni ile genleşen yağın bucholz rolesinin ikaz vermesini veya basınç durumuna göre devreyi açmasını sağlaması gerekirdi.Ancak bu durum malesef böyle olmamış ve bir insanın hayatını kaybetmesine üç kişinin de yaralanmasına sebep olmuştur.Ölen kişiye Allah rahmet eylesin ve yakınlarına sabır versin ,yaralılara ise acil şifalar versin.

Benim patronumun bir lafı vardı ,kendisi yıllarca enerji nakil hattı yapmış ve bu esnada bir çok arkadaşının çeşitli kazalar sonucunda öldüğüne yada yaralandığına şahitlik etmişti.Bu yüzden hep elektrikçinin bir kere hata yapma şansı vardır.Tabi öteki dünyada Elektrik yoksa? derdi.
 
güç ve dağıtım trafolarında soğutma ve yalıtma işleri için aromatik yağ kullanılır. bu yağ aynı zamanda trafonun en tehlikeli kısmıdır.eğer trafo yağı trafodan veya dış etkenler yüzünden fazla ısınırsa patlayıcı bir gaz oluşturur. normalde bu gaz bucholz rölesi tarafından tespit edilir. ama bucholz rölesi çalışmazsa bu gaz patlayıcı özellikler taşıdığı için en ufak kıvılcımda trafo'nun patlamasına yol açabilir. günümüzde artık kuru tip trafolar üretilmesiyle bu tehdit ortadan kalkmasına rağmen eski tip trafolar hala kullanılmaktadır. tahminen eski tip trafoların kuru tiplerle değiştirilmesi uzun zaman alacaktır.
 
Küçük güçlü trafolarda ( 50kVA mertebelerinde ) genleşme kabı ve silikajel bulunmaz. Trafo devreye alınmadan önce yağ tapası sökülüp altındaki kör tapa çıkarılmazsa trafoyu devreye aldıktan birkaç saat sonra trafo genleşmeden ötürü gümler.
Bu tip trafolar ücra yerlerde genelde su pompaları için kurulur ki buda gözden ve kontrolden uzak olmalarını sağlar. Bir arkadaşım bu yüzden trafoyu devreye alıp bir saatlik yoldan sonra tapayı hatırlayınca tıpış tıpış dönüp olayı geç kalmadan halletmişti.
 
Trafonun patlamasını önlemek amaçlı SERGI sistemi kullanılabilir. İlginizi çekebilir. Güncel olarak kullanılmaktadır.
http://www.sergi-france.com/

Patlamanın sebebi çok ani bir ısınmadan kaynaklanabilir ancak. Bu da muhtemelen sargı izolasyonlarının delinmesi ve kısa devre oluşmasından kaynaklanmıştır. İzolasonun delinme sebebi ise dizayn yapan mühendis arkadaşın akım yoğunluklaırnı, ısınmaları ve sargı arası gerilimleri yanlış hesaplanamasından kaynaklaabilir. Veya üretimdeki arkadaşların izolasyonda zayıf nokta bırakmasından da kaynaklanabilir. Trafodaki birçok kontaklı koruma cihazı devreye girmesine rağmen olşan ısa devre yüksek akım çekerek ark oluşturmu olabilir. Traofda bir arıza oluştuğu kesindir. SERGI sistemi (reklamını yapmak gibi olmasın, sadece bilgi amaçlı) trafolardaki yangını ve patlamayı önleyici bir sistemdir. Trafodaki ani ısınma sonucu yağ genleşir. Trafoyu patlama seviyesine gelmeden trafodan çıkışı yapılan bir valf üzerinden yağ özel bir hazneye boşalır. Bu sırada trafonun içine nitrojen sıkılarak trafodaki yanma ve patlama önlenmiş olur. Sağlam trafo yapan firmalar için gereksiz bir koruma sistemidir bence.Ayrıca, yağlı trafolarda patlama kapağı konularak patlama sırasında kazanın şarapnel etkisi yaratması engellenebilir.
 
Tank içinde oluşan basınç yükselmelerinden kazanı korumak için "presure relief" valflerde kullanılır. Emniyet vanasıdır. Kazanın çalışma basıncı üzerinde bir basınç oluşursa vana açarak yağı ve basıncı tahliye eder.
 
Arızalı trafoların tamir edilip yeniden kullanıma sunulmaları da bi risk yaratır. Keza geçen ay aynı yerde 4 gün arayla 2 trafo yandı. İşletme sahibi tarımsal sulama amaçlı kullanıyordu trafoyu. Trafonun verebileceği akımı sonuna kadar kullanıyormuş (Tolerans dahil). Sonunda trafo yanmış. Trafo sarımı yapan bir yere gidip sarılmış trafoyla eski trafoyu takas etmiş üste para verip. Gelen tafoyu direğe bindirdik. Boşta çalıştırıp 1 saat bekledik. Bir şey olmayınca motora yol verdik. 2 dakika sonra direk titremeye başladı. Sonra trafo sallanmaya başladı. Deponun kapağından yağlar fışkırmaya başladı. Beyaz bi duman çıktı ve güm. Bütün bunların olması 10 saniyeyi aşmadı. Benim trafoyaolan uzaklığım ise sadece15 metre.
Trafoyu tamir eden firma ile irtibata geçtik. Durumu anlattık. 2 gün sonra bi yetkiliyle beraber bi trafo daha geldi. Oda tamirli. Bunda bi sorun çıkmadı. Adama sorduk trafonun yanma sebebini. Dediki "Sarımdan sonra en az 12 saat fırınlanması gerekir bunların. Müşteri gelince, patron fırında 4. saatinde olan tarfoyu çıkarttırıp vermiş adama."
Bizim çiftçinin neden 2. el trafo tercih ettiğine gelince. O da tamamen duygusal ($)
 
Burası Türkiye hatta İstanbul
Trafoda patlar
Sigorta teli yerine inşaat telide gererler.
Malüm Türkiye dedik ya !!!!
 

Forum istatistikleri

Konular
129,835
Mesajlar
930,606
Kullanıcılar
452,663
Son üye
Yılmaz Çetiner

Yeni konular

Geri
Üst