kadirilkimen
Üye
- Katılım
- 18 Kas 2008
- Mesajlar
- 47
- Puanları
- 1
- Yaş
- 40
Anahtarlama kayıplarını minimumda tutmak için doğruHadi bakalım. Atıyorum taşı kuyuya
Zaten bu konuyu açaldan beri belki 30 ayrı mosfet'in datasheet'ini inceledim. Bir çok arkadaş bu konunun geçen mesajlarında, mosfetlerin gate ucunu kapasitör gibi düşünmek gerek demişti. O zaman ben şunu anladım. mosfet'in gate'i bir kapasitör ise, mosfet'i hızlı şekilde anahtarlayabilmek için, gate kapasitörünü çok hızlı bir şekilde şarj etmek, ve yine çok hızlı bir şekilde deşarj etmek gerek. Bunu doğru mu anlamışım?
R1 direncinin görevi daha çok mosfeti süren devreyi korumak, tepe akımını sınırlamak amaçlı. Öte yandan yüksek akımlı devrelerde anahtarlamayı çok hızlı yapsanızda endüktif yükler sürerken oluşacak pik gerilimleri azaltmak, snubber devrresini rahatlatmak için mosfetin anahtarlama hızı istenerek de düşürülebilir. Sonuçta güç bir yerde harcanacak, ya mosfet üzerinde yada snubber da.Eğer öyle ise, gate'i maksimum voltajına yakın sürmek daima iyi olacaktır diye düşünüyorum.
Benim şu an elimde bolca irf530 var. Bunun Max VGS voltajı 20 volt. mesela bir sürücü katı yapsam, ve bu sürücü katı, irf530'un gate'ine 18 volt verse, gate kapasitörü çok hızlı şekilde şarj olup, mosfeti de hızlı bir şekilde açabilecek değil mi?
Eğer bu doğru ise;
şu aşağıdaki devrede, R1 direnci olmak zorunda mı? olmazsa ne olur? olursa ne olur?
Ekli dosyayı görüntüle 21687
Mosfet'in gate'ini 18 volt ile sürdükten sonra, 100ma veya 500ma ile beslemek çok farkeder mi?
40khz de sürme işlemi yapmak istesek, 25 mikrosaniye bir pwm periyodu oluyor. o da fena değil. Ama gate'i yavaş şarj - deşarj ederek anahtarlama hızını 1 mikrosaniye civarına denk getirsek bile, bence yavaş. o yüzden, mosfet'i tam verimde kullanmak için yukarıdaki gibi bir sürücü devresi planlamak gerek diye düşündüm ben.
Anahtarlama kayıplarını minimumda tutmak için doğru
R1 direncinin görevi daha çok mosfeti süren devreyi korumak, tepe akımını sınırlamak amaçlı. Öte yandan yüksek akımlı devrelerde anahtarlamayı çok hızlı yapsanızda endüktif yükler sürerken oluşacak pik gerilimleri azaltmak, snubber devrresini rahatlatmak için mosfetin anahtarlama hızı istenerek de düşürülebilir. Sonuçta güç bir yerde harcanacak, ya mosfet üzerinde yada snubber da.
Bu arada devrede Q2 transistörü ters bağlı.
Gate kapasitesinin başlangıçta boş olduğunu düşünürseniz, gate direnciniz de 50R ise ve sürücünüz de 100mA verebiliyorsa o 18V çökmeyecekmi ?.
Nette bolca bulabileceğiniz kapasitör şarj- deşarj hesaplayıcılarına bi bakın. Kapasitör geriliminin gate voltajına göre ara bölgede olduğu süre boyunca mos yüksek direnç gösterecek, üzerinde daha fazla güç harcanacak.
Sonuç olarak mosfet sürmek için mos sürücü kullanmak kaçınılmaz. Pull-up direnç vs. gibi uygulamalar düşük voltajlı veya düşük frekans da anahtarlama için kullanılabilir.
Kendi adıma hazır bir mosfet sürücü chip kullanmayı tercih ediyorum. Yada izole DC-DC çevirici + opto.
Motoru beslediğiniz voltaj Vgs den büyük olduğunda High side sürmek sıkıntı olur. Bunun için ya boostrap sürücüler yada izole gerilim kaynağı + opto kullanımı kaçınılmaz oluyor. İster ayrık elemanlarla, ister hap gibi chiple.
Gate kapasitesinin başlangıçta boş olduğunu düşünürseniz, gate direnciniz de 50R ise ve sürücünüz de 100mA verebiliyorsa o 18V çökmeyecekmi ?.
O zaman o 18 volt cökmeyecek mi dediginizden bisey anlamadim ( benim cahilligimden ) cokmeknedir? Nereye neden cokuyor? Surucum 200ma ve 18v verebiliyor olsun. Ben de gate'e 18 volt 100ma verirsem 18 volt neden coksun ( cokmenin ne oldugunu anlayinca belki anlamli gelir )
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?