http://www.kendinyapsitesi.com/proje.asp?id=1403
Merhaba.Ucuz havyadan kaliteli havya yapımı için örnek yukarıdaki sitede yer almaktaydı.Bugün havya ile tam çalıştığım bir esnada 3-3.5 yıllık proskit (8PK-S112) 30 watt.’lık profesyonel,çok amaçlı havyamın rezistansı tam çalışırken aniden içten yanarak (koparak) bozuldu.Fiş ucundan multimetre ile omajını ölçtüğümde direnci sonsuz omajı gösteriyordu.Kablo bağlantısının rezistansa tam bağlandığı yerden ölçmemde de bu sonuç değişmedi,yani rezistans tam bir mefta (pert) olmuştu.
Daha önce yukarıda yer alan topraksız havyayı topraklı hale getirme çalışması da tam olarak aklımdaydı.Ancak proskitin kaliteli havya gövde parçalarını ve havya ucunu da bu topraklı yapılan tadilata tam dahil etmek istiyordum.Öncelikle elimde daha önce satın alınan ve rezistansı tam sağlam olan 2 tl.’lik 40 watt.'lık ucuz Çin malı havyamın önce tahtadan olan tutma ucu çıkarıldı,rezistans bağlantısı bu kablo-fişten tam ayrıldı.Proskit havyanın metal rezistansı saran gövdesi,yani bozuk rezistanslı gövdesi çıkarılıp ucuz havyanın rezistanslı metal gövdesi yuvasına,araya çok ince alüminyum folyolar da şim amaçlı konarak ve topraklama kablosu (Sarı-yeşil renkteki) bu metal gövdeye tornavida ucu ile tam sıkıştırılıp,bu “metal gövde-alüminyum folyo-topraklı soyulmuş bakır kablo” arasında rijit ve tam oynamaz sağlam bir yapı elde edildi.Sağlamlığın teyidi için aradaki boşluğa Japon yapıştırıcı da ayrıca emdirildi.
Buraya kadar proskit havyanın havya ucu hariç tüm parçaları başarıyla adapte edilmişti.Ancak proskitin orijinal bu havya ucunu da bu adapte edilmiş metal gövdeye tam uydurmak istedim.Proskitin havya ucu kalınlığı ucuz havyanın bu rezistans kanalına giremeyecek kadar fazla kalındı.(Fazla çaplıydı) Bu çapa tam indirebilmek için epeyce taşlama (Taşlama taşıyla veya fazlaca elle de törpülemek) işlemi gerekliydi.
Proskitin havya ucunu bu ölçüye tam adapte edebilmede elektrokimyasal (Sanayide uygulaması da olan) bir aşındırma yöntemini pratik olarak da (Eldeki olmayan imkanlar yüzünden) düşündüm.Plastik,içinde çay-meşrubat içilip atılan bir bardak alarak iç kısmını bardağın dışına biraz taşacak şekilde alüminyum folyo ile kapladım ve dışından – (katot) kablonun ucunu soyarak bağladım.Bardak içi aşındırılacak havya ucunun bu mevcut boyunu geçmeyecek kadar tuzlu su ile dolduruldu.Havya ucunun en uç (En sivri) kısmından + (anot) kablo bağlandı ve aküden 12 volt dc. akım,+ kutuptan Cl (-) iyonlarını tam çekecek şekilde tuzlu su çözeltisine bardan dibine ve yanlara hiç temas etmeyecek şekliyle batırıldı.Aküden gelen akımla tuz ruhuna atılan çinko parçalarında olduğu gibi hızlı bir kimyasal reaksiyon oluşup (Çözeltiye ısı veren) havya ucundaki rezistansa giren bakır çapı giderek inceldi ve adapte edilecek olan yere (deneme-yanılma yollu yapılan kontrollerle) %90-95’i tam girecek şekliyle sıkıca girmiş oldu.Yerine tam sıkı olarak girmeden önce törpülenerek (Fazla kalın kalan yerleri bizzat törpü ile törpülenip) son rötuşları da yapılmış oldu.
Kalite kontrol işlemlerinde havyanın orijinal 30 watt.lık proskit havya kadar başarıyla ve etkin ısıttığı,lehimi güzel eritebildiği ve kapilarite (kılcallıkla) lehimin havya ucuna,Çin malı ve çok ucuz olan havya ucundan daha başarılı dağıldığı ve eriyebildiği de görüldü.
Aşağıda yer alan resimlerde proskit orijinal 30 watt.lık profesyonel havyaya adapte edilmiş son hali ve lehimdeki mevcut kalayla lehimlenerek kaplanmış olan asıl proskitin orijinal havya ucu yerine tam adapte edilen son haliyle de görülmektedir.Ancak aşındırma işlemi kimyasal bir işlem yerine elde imkan varsa dönen bir zımpara (taşlama) taşı ile kolayca sağlanabilir.Kolay gelsin.Saygılarımla.