Vinç Yüklerinin Kompanzasyonu

ciletus

Üye
Katılım
14 Kas 2006
Mesajlar
31
Puanları
1
Arkadaşlar,
Sadece vinç yüklerinin bulunduğu, mesela 1000 KVA bir trafonun bulunduğu baranın kompanzasyonunu tasarlarken, kontaktörlü mü yoksa tristörlü mü sistem önerirsiniz?

Teşekkürler.


(Not : Bence, vinç yükleri çok hızlı devreye girip çıktığı için böyle bir trafoda kontaktörlü panodan verim alamayız. Mecburen tristörlü sistem dizayn edilmeli.)
 
selam
Bence de tabii ki tristör.
Fakat tristörlü kompanzasyonda dikkat etmen gereken şey öncelikle akım değeridir.45 kvarlık bir grubu tristörle çalıştıramazsın.Açıkçası kaç ampere kadar çalıştırıldığını cuma günü öğrenmiştim ama,yaşlılık işte unuttum.sanırım 25 kvar 25 kvar şeklinde dizmeniz gerekecek kondansatörleri.
2. olarak ta tristörlü kompanzasyonda 1 faz sabit veriliyor,2 faz kontrol ediliyor.(circitor ürünlerinin temsilcisi ECT firmasının bir mühendisi 3 fazlı tristörlü kompanzasyonu yapabildiklerini söylemişti)
projeyi yaparken buna göre tasarlarsanız sonradan uğraşmak zorunda kalmazsınız.Bir de röleyi alırken tristör kontrol için almayı unutmazsınız sanırım.
kolay gelsin
 
sayın m-usta-fa arkadaşıma katılıyorum sen zaten uygulaman gerekn sistemi çözmüşsün hızlı devreye girip çıkan büyük yüklerde tristör kullanımı en doğrusdur tabi rölenide buna göre seçeceksin.

linkte işine yarar bi röle var incelemende fayda var.
https://i.kontrolkalemi.com/7/reactivedoc.pdf
 
HARMONİK FİTRELİ KOMPANZASYON SİSTEMİ UYGULAMA ALANLARI

● Motor sürücüleri (hız kontrol cihazları),Kaynak makinaları, vinç, robot ve hız kontrollü sürücüler gibi ani aşırı akımlar çeken sistemler,Geçici akım ve gerilim dalgalanmalarının kabul edilmediği PLC ve Network sistemleri
● Çok sayıda bilgisayar ve ofis cihazı bulunan tesisler (örneğin call center'lar ve iş merkezleri)
● Büyük güçlü kesintisiz güç kaynakları (UPS'ler)
● Büyük güçlü doğru gerilim sistemleri bulunan tesisler (redresörler)
● Endüksiyon ocakları
Reaktif güç ihtiyacı hızlı değişen uygulamalarda kullanılan tristörlerle anahtarlamada firmaların farklı çözümleri mevcuttur. Bu uygulamalarda kullanılan tristör modülleri ile üç fazlı uygulamalarda, kondansatörlerin bir fazına doğrudan bağlantı yapılırken, diğer iki faz tristörler üzerinden kontrol edilmektedir. Kondansatörler tristörler devrede olmadığı durumda dahi kondansatör enerji besleme sisteminin tepe değerinde kaldığından herhangi bir anda tekrar devreye sokulması mümkün olmaktadır.
Anahtar eleman olarak kullanılan tristör modülleri, filtreleme derecesi % 14'e kadar harmonik filtre reaktörü ile veya reaktörsüz uygulamalarda kullanılabilmektedir. Reaktörlü ve reaktörsüz uygulamalarda sistem gerilimi 440 V'a kadar olan uygulamalarda trsitör modülleri kullanılabilmektedir. Tristör modüllerinin paralel çalışması ise yüksek devreye girme akımlarının sınırlandırılması nedeniyle sadece reaktörlü uygulamalarda mümkün olabilmektedir.
Üç fazlı kompanzasyon sistemlerinde tristör modüllerinin çalışma prensibi L1 ve L3 fazlarının anahtarlanması, L2 fazlarının anahtarlanmaması üzerine kurulmuş olup, bir fazlı ve üç fazlı uygulamalar için kullanılabilmektedir. Tristör anahtar elemanları, kontrolörden işaretin alınmasıyla hemen hemen gecikmesiz olarak devreye girer ve akım sıfırdan başlayarak tepe değerine yüksek devreye akımı çekmeden ulaşır.
Kondansatörlerin deşarjı için deşarj dirençleri bağlanmış olmalıdır. Deşarj elemanı olarak sadece direnç kullanılması gerekmektedir. Deşarj direnci yerine deşarj bobini kullanılmamalıdır. Ayrıca tristör anahtar elemanları devre dışı bile olsa kondansatörler hala gerilim altındadır. Kondansatörler sistemden tamamen ayrılmadan deşarj olmamaktadır. Tristör modüllerinin önünde koruma elemanı olarak hızlı tipte NH sigortalar kullanılmaktadır.
Otomatik olarak filtreli kompanzasyon sistemlerine adaptasyon özelliği (p: %14'e kadar), ile anahtarlama işleminin optimizasyonu sağlanmış olur. Uygulamalarda tercih edilen tristör modülleri 25 kVAr ve 50 kVAr'lık güçleri anahtarlamaya uygun modülleri halinde yapılmaktadır.
Tristör modüllerinin üzerindeki LED aracılığıyla gerilim ve faz sırasının durumu izlenebilmektedir. Tristör modüllerinin en önemli özelliklerinden birisi gürültüsüz çalışması ve uzun ömürlü olmasıdır. Herhangi bir arıza durumunda bağlantıya hazır kompakt kasa kolaylıkla değiştirilebilecek şekilde tasarlanmıştır.

Yönetici Notu: Paylaşılan fotoğraf, fotoğraf paylaşım sitesinden silindiği için kaldırılmıştır.


inşallah yardımcı olabilmişimdir.
sağlıcakla kal
<<<<<saygılarımla>>>>>
 
m-usta-fa ' Alıntı:
selam
Bence de tabii ki tristör.
Fakat tristörlü kompanzasyonda dikkat etmen gereken şey öncelikle akım değeridir.45 kvarlık bir grubu tristörle çalıştıramazsın.Açıkçası kaç ampere kadar çalıştırıldığını cuma günü öğrenmiştim ama,yaşlılık işte unuttum.sanırım 25 kvar 25 kvar şeklinde dizmeniz gerekecek kondansatörleri.
2. olarak ta tristörlü kompanzasyonda 1 faz sabit veriliyor,2 faz kontrol ediliyor.(circitor ürünlerinin temsilcisi ECT firmasının bir mühendisi 3 fazlı tristörlü kompanzasyonu yapabildiklerini söylemişti)
projeyi yaparken buna göre tasarlarsanız sonradan uğraşmak zorunda kalmazsınız.Bir de röleyi alırken tristör kontrol için almayı unutmazsınız sanırım.
kolay gelsin

KENDİ MESAJIMDAN ALINTI YAPAYIM :)
bu gün sizin için öğrendim.50 kvar a kadar tristörle kontrol yapılabiliyormuş
Siemensin 100 kvar ı kumanda edebilen tristör grupları da varmış ama çok pahalıymış.
zaten çok pahalı olmayanlar da 200 euro civarında.pahalısını sen düşün artık :)
kolay gelsin
 
cevaplarınız için teşekkür ederim arkadaşlar.

tristörlü uygulama bu noktada bencede kaçınılmaz ama bir başka tasarımcı arkadaşım kontaktörün yeterli olacağı konusunda inat ettiği için görüşünüzü almak istemiştim.

iyi çalışmalar.
 
Sn.ciletus ,sadece vinç yüklerinin bulunduğu 1 MWA güç olursa diyorsunuz.Bu durumda kontaktörlü sistem zor da olsa işi görür.Röle geç algılar,geç devreden çıkarır.Bu arada kimi vinç yüke girer,kimi vinç boşta çalışır.Röle ayarları ile genel ortalamada ceza sınırı altında kalınması sağlanabilir.Tabiki finansman sorunu yok ise en güzeli tristör anahtarlamasıdır.Yalnız tristör anahtarlamalı bir sistem kuracak olursanız,mutlaka harmonik filtre veya şok bobini kullanmalısınız.Çok ısı oluştuğu için etkin soğutma önlemleri almalısınız.Bu tedbirler alınmadığında tristörler yanar durur.Benim tavsiyem hazır sistem almanızdır.dycom gibi.
 
Vinc konusunda epey calısmamız oldu.
Vincler birkac farklı sekilde yapılmıs olabilir.
AC veya DC motorlarla.
Ayrıca her ikisindede kontaktörlü veya sürücülü sistemler kullanılabilir. Bir baska durum ise frenleme modudur. Eger sürücülü ise ve regeneratif ise durum farklılasabilir. Sistem bazı anlarda kapasif olabilir.
Eger standart herzaman enduktif yuk olacağı düsünülürse tristörlü sistem mantıklı olabilir. Fakat regeneratif sürücülü sistemlerde çok sorun yasarsınız. Bu durumda ALRON Elektronik'in ürettiği hem enduktif hem kapasitif kompanzasyon yapabilen adaptive röle sistemini öneririm. 0.02 saniyede ister kapasitif, ister enduktif dinamik yuk değişimine dinamik cevap verebilen bir sistemdir. Agrı kesici merhem gibi dertlerini unutturur. ;)

Vinc konusunda sürücüler, uzaktan kumanda, kompanzasyon, yuk tartımı, vinç enstrumantasyonu vb konularda her türlü sorununa yanıt verebilirim ******@gmail.com


_________________________________________________


Forum içerisinde email adresi yazmak, forum kurallarına aykırıdır. Email adresinizi özel mesaj ile iletebilirsiniz.


Düzenleme: Roboelektronik 04.06.2008 19:33
 
Peki böyle bir uygulamada OG kompanzasyon nasıl olurdu sizce?
 
Sadece maliyetini 10 kat artırmış olursun. :D

Deneyimlerimize göre yukun AG ve OG kompanzasyon maliyeti 1/10'dur yapılan is aynı olmasına ragmen. Arada trafoyuda gereksiz yere yuklemiş olursun eger OG de kompanse edersen. :-*
 

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst