bagztov
Üye
- Katılım
- 5 Nis 2018
- Mesajlar
- 182
- Puanları
- 6
- Yaş
- 26
12V 5A güç kaynağı ile aküyü tam anlamıyla şarj edemezsin
Akü gerilimi şarj esnasında 14.4V veya 15V bile olabilir. Bu değerler her akü için farklılık gösterebilir.
14.4V gerilime sahip bir yüke 12V gerilim uygulayarak akım akıtamazsın.Yani akü daha %50 şarj olmuş iken artık üzerinden akım akmayacaktır.
DOĞRU UYGULAMA:
16V veya 18V AC çıkışlı uygun güçte bir transformatör temin edilir.
AC çıkışı köprü diyot ile doğrultularak bir kondansatörle desteklenir. 4700uF uygun bir değer olacaktır.
Bu durumda elimizde 24V peak değerli bir gerilimimiz olacaktır. Bu gerilim yüklendiği anda yine ortalama trafo çıkış gerilimine yaklaşacaktır. Yani yaklaşık 18V civarı olacaktır.
Gelelim sabit akım olayına...
Bahsi geçen LM338K bu iş için ideal bir üründür. Entegrenin referans gerilimi doğrultusunda hesaplanacak bir seri direnç ile uygun sabit akım elde edilecektir. Yani akümüz boş ta olsa dolu da olsa sabit akım sağlanacaktır.
Linkten 5A için LM338K değerleri alınabilir. SAYFA 20. Şekil 37
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm338.pdf
Regülatörün korunması amacıyla çıkışına kuvvetli bir diyot ile ters gerilim koruması gereklidir. Bu diyodun en azından 10A akım kapasiteli olması önerilir.
Her diyodun da bir iletim gerilim eşiği olduğu için üzerinde bir miktar gerilim düşümü olacaktır. Güncel diyotların iletim gerilimi 0.7V civarı olduğu için yukardaki hesaplara bu gerilim de dahil edilmelidir.
Peki kaynağımızdan 18V civarı çıkış elde ettik. Akımı da 5 ampere sabitledik. Bu tamamıyla sağlıklı bir şarj yöntemi mi oluyor? Yani akü doldukça kaynağımızdan akan akım azalarak sağlıklı bir şekilde şarj etmiş olacak mıyız? Bir de sanırım kamyon için farklı araba için farklı motosiklet aküleri için farklı şarj devreleri yapmamız lazım sanırım öyle mi?