Emrullah Bey Merhabalar;Sorunun son kısmına verdiğiniz cevabın tamamına katılamayacağım çünkü 100 amperlik akımın 80'i aktif 20 'si reaktif ken tamamını aktif'den kaynaklı güç kaybı yazar yani watt cinsinden yazar derseniz reaktifin aktife dönüşmesi gibi bir durum oluşur.Ve ek olarak iletkenden kaynaklı güç kaybını aktif yazarken yükten kaynaklı reaktifi niye reaktif hanesine yazsın veya sayaç bu ayrımı nasıl yapacak ne kadarının iletkenden ne kadarının yükten kaynaklı olduğunu nereden bilecek ki motor çalışırken aktif ve reaktifi ayıracak her ikisinide hanelerine yazacak sonra iletkenden kaynaklı olanı tamamını aktife yazacak.
Herhalde uygulamasını yapmadan içim rahat etmeyecek ilginiz için teşekkürler.
Dediğiniz gibi bir sistemden 100 amperlik bir yükün 80 amperi aktif 20 si reaktif iken sayacın bu yükün tamamını aktife yazması gibi bir durum mümkün değildir,sayaç her faz için akım ve gerilim bilgisinin birim zamanda açılarına bakar ve aynı faz için akım ile gerilim arasındaki açıyı dikkate alarak aktif'e,reaktif'e hatta kapasitif'e ne yazacağını bilir. O nedenle sayaçlarda akım trafoları ile gerilim trafoları aynı faz da olmaları gerek,yani akımı R fazından gerilim S fazından alınmaz sıraya uymak gerek.
Sayaç akım ile gerilim arasındaki açıyı bulduktan sonra bu açının cosinüs bileşenini akım ve gerilim ile çarparak aktif gücü yazar,yine bu açının sinüs bileşenini akım ve gerilim ile çarparak rekatif hanesine yazar,eğer sinüs negatif ise kapasitif hanesine yazar. Cos ve sinüs nerden geliyor derseniz AC devrede empadans üçgeni.
Sonuç olarak iletkenin direncinden olan kayıplar cosünüs açısını, yükün indüktüf yada kapasitif olması sinüs bileşenini etkilediği için ayrı bölgelere yazacağını sayaç anlayabiliyor.
Umarım anlatabilmişimdir.
Kolay Gelsin