Aflık bir durum yok takma kafana.
Sadece üzerinde düşünmen için imalı işaretlerle takıldım yani o bilgi yanlış demektense ..
Buralara gelip cnc yapmayı programları filan öğrenip sonra kaybolan başka hekim arkadaşlarımızda var , problem yok.
Paylaşan arkadaşlarımızın maksadı , herkesin kendince bir şeyler yapabilmesine , katkı sağlamaktır.
O değerler burulma kuvvetleridir yük taşıma kuvvetleri değil.
Raya dik olarak uygulanan değer ( arabanın üstüne oturabilecek yük ) taşıyabileceği ağırlıktır.
Ayrıca verilen birim kgf*m ( metre ) dir.
Cm ye çevrilince mesela 8kgf*m = 800kgf*cm olur.
Ya da mesela step motorların torkunu anlatırken Nm kullanılır ya işte ona çevirirsek ~~80 Nm olur ya da 8000Ncm olur.
Nm ( Newton*metre ) : 1 metre uzunluğunda yatay duran bir çubuğun ucuna 1 Newton ( ~~0.1 kgf) yük asıldığında , dönme merkezinde oluşturduğu tork a ( döndürme kuvveti ), 1Nm ( Newton metre denir.
Bazı kaynaklarda z eksenin ağırlık merkezi ( alttaki 2 araba ) ortada olsun gibi bir saçma salak açıklamaları olur.
Bu işi bilmeyen salakların görüntüye tav olup uydurdukları bir şeydir.
Sanki ağırlık merkezi ortada iken spindle işe girince geriye doğru yük ( burulma ) olmayacak gezizekalılar..
Az haklı olunan bir sebep dik z de ister istemez öne çıkan spindle bir uca gittiğinde tabladan dışarı çıkar , öbür uçta ise tablanın bir kısmı kullanılmamış halde kalır.
Bu yüzden arkaya doğru yatırılır yada daha zor ama mantıklı çözümlerde düşük profilli Z tasarlanır.
Arkaya yatırınca z ekseni tablası kadar sağa - sola dayanıp bu sefer 2 taraftan boyuna kullanılmayan alan bırakır.
Halbuki dik olsa z yi taşıyan Y ekseni uzatılabilir ve spindle ekseni alt tablayı tam kullanabilir ( sağdan soldan ) .
Yani her türlü tasarımda eninde sonunda kayıp alan ( ölü alan ) vardır.
Tezgah boyutuna göre bu değerlendirilip seçim yapılır.
Zor ama doğru seçim , z taşıyan eksenin dik olması ama arabalara kalın platina lar ( lama gibi bir şey ) ile geriden bağlanması çok iyi bir çözümdür...
Not 1:
Malzeme satıcılar bu konuları teknik anlamda bilmezler , yerli yabancı , fazla güvenme.
Ancak üretici kataloglarına güvenilir.
Her şeye rağmen önce forumu oku üşenme atlamadan oku .
Sonra vah tüh edeceğine tasarım aşamasında kırk ölç bir biç.
Aradaki geyiklerin kıyısında köşesinde bile yeri gelir başlıktan alakasız ama hazine değerinde satırlar olur.
Bu yüzden bazıları okumaz üşenir açar bir başlık , nasıl olsa cevap yazacak kerizler var hani yani...
Öyle ya zamanında üşenmeyip bildiğini tecrübesini paylaşan kerizden başka nedir ki ?
Not 2 :
Her satırı kendine alınma bazıları gideceği yere kendi gider...
Not 3 :
Ne yap et ama o eğri saçları kullanma yani arabalara bağladığın saç ile arabaların üstü kesin aynı düzlemde leğendeki su kadar düz olacak şekilde bağla.
En azında arabalara değen yerini freze gibi bir şeyde işlet düzlet , gerisi eğri olsun önemli değil.
Burulmalarda izin verilen miktarlar 3-5 mikron mertebesindedir !
Nadiren ön yükleme için kullanılır.
Bizim gibi amatörişcnc lerde söz konusu değil.
Not 4 :
Protez gibi işlerde freze kadar hatta daha çok , torna ya ihtiyaç olur.
Bence bunun üzerinde düşün ve planla.