Yeni CNC'nin zamanı geldi

Yahu gaz verme. Kaynak makinesi var nasılsa. Yapayım mı bir CNC torna?

Birisi çok güzel bir taret yapmıştı. Motorize değil. Elle çevirip kilitliyordu. Webde aradım bulamadım şimdi.

@KAZIMUGUR bir şey soracağım. Eğer taret kullanmıyorsan, işin ortasında takım değiştirmen gerektiğinde sıfırlamayı nasıl yapıyorsun? Referans noktan neresi?
 
@lydra Evet haklısın da Z eksenin araba en altta olursa motor en aşağıya inemiyor. Oradaki bırakılan boşluk kadar mekanizma hareket edebiliyor. Neyse arkadaşın güzelim başlığı iyice dağıttım. Ayrı bir başlıkta çizdiğimi toparlayıp anlatmaya çalışayım.
 
Benim katerlik klasik 4 lü.
Altında yönlü yuvalar sport da yaylı pim var.
Bir tarafa dönüyor tersine dönmüyor.
Değişik uçları önceden ayarlayıp sıkıyorum.
Kalem değişeceğinde ( mesela sağ sol ) katerliği döndürüp geri dayayıp sıkıyorum.
Sendeki açılar aynı işi görebilir çok hassas ise.
Taret çok da pratik bir şey değil.
Seri işler için.
Bir kere uzun süren bir ayar ve sonra hep aynı iş.
Aşındığında yeni kesici - matkap ucu filan bağlarken ölçerek yuvasına bağlanır ve yuva tarete takılır.
Boy farkı olan takımlar için telafi ayarları malum.
Parça hep aynıdır o yüzden işlem sırası planlanabilir ( optimizasyon ) .
Parça penslere ( ayna değil ) hep aynı şekilde bağlandığı için referans sorunu da olmaz.
Bunun gibi bir kaç pratik sebepten dolayı taret çok uygun olur ama seri iş için.
Parça değiştikçe hele birde ham parça ise taret kolaylık değil işkence olur.

Yapacağım parçayı işlemeyi hayal ederim.
Önce neresini işleyeceğim çözüp bağlarsan tekrar aynı şekilde nasıl bağlarım ..
Mesela silindirik parçayı işledik ama aynanın sıktığı yer kaldı , orası düzgün değilse yani tornalanmamışsa çöz bağla yapınca sapık olur.
Önce ayna kısmını tornalarım sonra çevirip o düzgün yerden bağlarım ve bir az fazla tornalarım yani ayaklardan geriye comparator dayayacak yer bırakırım.
Bu gibi işler çöz bağla gereken işlemler için.
Mümkün mertebe tek bağlamada olacak şekilde ve ya hassas olan işleri en sona bırakma ile sıra takip ederim.
İç dış çap ölçecek hassas aletler şart.
Kaba pasodan sonra bir kez ölçülür sonra klasik tornacılar gibi yüzeyin zararsız bir yerine değdi değer bir dokunulur , orası referansdır.
Mesela silindiri işledim ama tam ölçüde değil.
Aldığımda ~~51 ve düzgün değil , düzgün olacak yani her tarafı kesilecek bir paso attıktan sonra pürüzde yoksa ölçerim.
Mesela 49.47 ve hedef bunu 45.00 yapacağım.
Tornada dik olan X , eksenel olan Z dir.
Enableyi kapatırım ( aslında enableyi yapmaya üşendiğim için sürücülerin enerjisini kesiyorum :( ) ve mach3 lathe den X değerini 49.47 ye getiriyorum.
Sonra enable açılır ve artık ne kadar paso verilecekse yazılır.
Aynı şekilde Z de ayarlanır tabii baştan.
İlk ayarlardan önce home tıklanması sonrası için iyi olur.
Mesela bir pasoyu gittim geri geleceğim
home x ve ya z ( genelde z ) tıklayınca hızlıca geri gelir...
.. gibi..
İş çok ise not defteri ile kodları yazarım.
Torna kodları freze kodları gibi değildir kolaydır.
Tornada talaş derttir izlemek gerekebilir malzemeye göre.
Mesela pirinç de zaten kırılır ama kromda uzar gider çok ağır büyük tezgahlarda sorun değil ama bizimki gibi amatör işlerde takıldığında bela olur.
Sürekli uzunca ve ucu sivri kanca gibi bir talaş tutucu ile çekiştirilir mesela..

Ek :
Tornada referans kolaydır.
Mesela alında delik delinecek ( mutlaka önce punta matkabı kullanırım ) .
Matkabın ilk değdiği an sıfır , değişiklik varsa mesela maket bıçağı gibi düzgün ve kalınlığı belli bir lamayı alına dayayıp gerekeni hesaplar devam ederim.
Çeşitlilik çok tornada o yüzden genel şeylerden gayrısı hayal gücünüze kalmış.
Tornada işler gibi hayal edin .. şurayı kestim şurası kaldı onu da şöyle keserim ... aaa olmadı şurasını ayarlayamam ...

Elindekinin konforunda torna zor iştir yapmayı değil onu modifiye etmeyi planla.
Dişli kısımlarından da kurtulmuş olursun.
Önce motor ve bilyeli somun .. sonra başka şeylerde düşünürsün.
Mesela kızakların altına özel lineer ( hakiki linear ) rulman ( nasıl yapılacağını o zaman anlatırım ) yaparsın kayar gider..
 
Son düzenleme:
FK12 yatağın karşılığını da yaptım. Bu sefer 1 adet 6000 rulman kullandım.

Bu arada vidalı mil somunlarına gresörlük taktım. Hoşuma gitmiyor bu yüzden ilerde daha güzel bir şey yapmak istiyorum.

IMG_20150923_155425.jpg

IMG_20150923_155440.jpg

IMG_20150925_220218.jpg

IMG_20150925_220233.jpg

IMG_20150925_221111.jpg

IMG_20150925_221121.jpg
 
Elimden geldiği kadar sağlam yapmaya çalışıyorum ki freze ihtiyacımı da karşılasın. Yoksa freze almam ya da yapmam gerekir.

@KAZIMUGUR Aynı katerlikten bende de var. Tornanın eski katerliği. Onu yapacağım CNC tornada kullanabilirim.

Fener milini tornada kendim işlerim. Ayna olarak ne büyüklükte bir şey tavsiye edersin? 150'lik yeter mi? Torna fazla büyük olmayacak. Puntalar arası 400mm civarında.

Bir de motor meselesi var. 3 fazlı bir motor ve uygun VFD akla yatkın geliyor. Diğer taraftan koşu bandı motoru yaygın olarak kullanılıyor. Koşu bandının eski motorunu ve hız kontrol ünitesini söküp tornaya frezeye takıyorlar. Epey güçlü bu motorlar.

Ray ve araba olarak kaçlık tavsiye edersin? 20? 25?

Aslında bu konu yeni bir başlık hakediyor.
 
Fener mili tasarlarken ilk düşünülecek şey ne kadar büyüklükte ve uzunlukta silindirler işlemeye ihtiyacımız olduğu.
Orta büyüklükte torna için 150 lik normal 200 lük büyücektir.
Mesela 150 lik aynanın içine en fazla 40 lık silindir girer.
Bu durumda fener milinin iç çapı 40mm olmalıdır biraz etlice boru olacağına göre 60mm dış çap uygundur .. gibi..
Uzun parça işlemek zordur , bu yüzden malzeme fener milinin içine girerse mesela ucuna kolayca diş çekilir , tornacılar böyle yapmayı severler.
Aynanın ayakları ile de oynanır mesela daha büyük çap için ek çene kaynatılır.
İş öyle kazandırır ki ayna feda edilebilir gibi..
Dediğin gibi detayları yeni bir başlık aç orada yazalım.
Gerekirse buradaki yazıları world pdf gibi bir şeyler yapar taşırız sorun değil.

Koşu bandı motorları pek uygun değil , paraya kıyamayan ve elinde eskisi olanlar için.
Çoğunluk mıknatıslı motor stator mıknatıs rotor collector lü yani her an arızaya hazır.
Devir sabit değil yüke göre anında değişir koşu bandında önemli olmadığı için sürücüsü anında cevap veremez.
Sürücü basit bir şebeke doğrultucu ( köprü diyot ) ve pwm ile sürülen güçlüce bir power mosfet tir.
Deryayı geçip çayda boğulma .
2800 devir 3 faz 1-2.2kW asenkron motor ve uygun sürücü en iyisi 6000 devirleri rahat yapar ki torna için yeterde artar bile.
İndexer gibi çalışacaksan birde ek step motor .
Son olarak fener mili ekseni z ekseni ile aynı yünde olacak olacak !!! o kadar gerisi hikaye.
Taret bile yapabilirsin.
Hatta bir ara biri soruyordu başka forumlarda yazıldıydı ama fazla gelişmedi soran yüzünden.
Hava olursa taret kolay olur bir piston kilidi çözer step / servo çevirir piston çeker koniğimsi sabit parça kilitler gibi...
Ama dediğim gibi seri iş haricinde hiç bir pratiği yoktur.

Ray araba 15 lik bile yeter ama silindirik bilye ise , 20 ideal.
Önemli olan tıpkı dalgalı denizde gemicilerin yaptığı gibi ayakları açık durmak :rolleyes: .

Bu vesile tüm arkadaşların bayramı mübarek olsun ve hayırlara vesile olması dileği ile ..
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,835
Mesajlar
930,600
Kullanıcılar
452,663
Son üye
Yılmaz Çetiner

Yeni konular

Geri
Üst