Sayın Metinata;
Bakın,şarj gösterge lambasını bağlamadan önce şarj sisteminizdeki alternatörün elektrik iç yapısını çok iyi bilmeniz gerekiyor.Keza bazı şarj sistemlerinde yalnızca şarj gösterge lambası doğrudan alternatöre bağlanırken,bazı son sistemlerde(Ters akım diyotlu,nötr nokta diyotlu,vb.geliştirilen yeni alternatör sistemlerinde) ise,şarj gösterge lambası,şarj lambası rölesi vasıtasıyla motor çalıştığında kontakları açılıp söndürülmektedir.Yani devre yapısının tek bir sistem bazında standardı ne yazık ki halihazırda yoktur.Bildiğiniz gibi konjenktörlerde de elektromekanik (Son yıllarda yalnızca gerilim kontrollü,çift kontaklı röle kullanımaktadır.Eski elektromekanik konjenktör sistemlerindeki akım rölesi,gerilim rölesi,kesme rölesi olmak üzere,yani çok eski dinamo(Dc. şarj dinamosu) sistemlerinde 3 adet röle kullanılırdı ve çıkış uçları da buna bağlı olarak daha fazla idi) veya tamamen ıc olan elektronik konjentörlerde 15, 67, şase(-) yani gövde ucu olmak üzere üç uç bulunur.
Şarj göstrege lambasının çalışma prensibini de bağlantı mantığını tam anlamanız için tam kavramanız bu noktada bir miktar gereklidir.Mantık da aslında şudur;kontak anahtarından,yani aküden gelen + sıcak uç,eğer alternatör kompakt(Konjenktör eğer içinde yer alıyor ise) direkt alternatörün + ucundan girerek stator bobini ve ikaz uyartım bobininin bileziklerinden geçip şaseye akar.Alternatör kompakt değilse,kontak anahratı konjenktöre bağlanır,konjenktör bağlantısından geçen elektrik hattı alternatöre olan bağlantısından yine satator bobinlerinden geçip,uyartımdan bilaziklare akıp şaseye geçer.akan bu akım ampül içinden geçen seri olarak akıp geçmiş olan zayıf bir akımdır,elektromıknatıslamayla mağnetik alan oluşturarak elektrik oluşturma gücü 3-5 volt kadardır.Motor start alıp alternatör + ucundan 13.8-14 volt üretmeye başladığında,iki adet + kutup karşı karşya gelir ve şarj lambasından da ampülü yakan bu elektrik akımı akamaz,lamba sönmüş olur.(Ancak yalnızca şarj gösterge lambası kullanılan rölesiz eski sistemde bu işleyiş böyledir.)
Dün kendi arabamın alternatöründe küçük bir gözlem yaptım.Alternatörün + ucuna gelen bağlantıda bir kalın,bir de ince olmak üzere 2 adet kırmızı kablo girişi, - kutuptada da bir adet siyah kabloyla bağlantı girişi vardı.Diğer ayrı bir iki kablolu soket girişini çıkardığımda ise akünün kontak anahtarı açıkken yanan şarj lambası yanmaya devam etti,yani sönmedi.Bu da gösterge lambası kablosunun akünün + kutbundan giren bu ince kırmızı kabloyla direk gösterge lambasının akım devresiyle ilişkili olabileceği izlenimini bende uyandırdı.Çünkü gösterge için alternatörün ayrı bir terminal girişi olan özel bir kablo girişi bulunmamakta.(Yukarıdaki resimlerde yer aldığı gibi ayrı bir gösterge girişi yok).Alternatör mako marka Türk malı,55 amper,14 volt nominal akım çıkışlıdır.Umarım bu noktadan hareketle bağlantınızı başarıyla kendi mantık şemanızdan da geçirerek kolaylıkla yaparsınız.
Kolay gelsin.