Tek fazli motorun yardimci sargisini motor yol aldiktan sonra ozel bir duzenekle devre disina alirsin.
Bunun icin ya santrifuj anahtar yada zaman rolesi kullanilir. Santrifuj anahtar motor milina baglidir ve mil belli bir devir sayisinin ustunde donderildiginde anahtar kendiliginden acilir. Yardimci sargiyi devre disi birakmak icin santrifuj anahtari yardimci sargiya seri baglaman yeterlidir.
Zaman rolesi kullanacaksan roleyi istedigin yol alma suresine ayarlarsin. Motora voltaj verdiginde yardimci sargi zaman rolesinin normalde kapali kontagi uzerinden beslenmeye baslar. Ayarlanan zaman bitiminde role kontagi acar ve sargi akimini keser.
Bir diger yontem de
Elektronik yol vermedir. Ana sargi ile birlikte devreye sokulan yardimci sargi motoru hareketlendirir. Bu esnada ana sargi akimi nominal akimin cok ustunde akim ceker. Motor nominal devrine yaklastiginda akim duser. Elektronik devre bu akim dususunu tespit ettiginde yardimci sargiyi devre disi birakir.
3 Fazli motorlarda yardimci sargi olmaz. Cunku yardimci sargi tek fazli motorlarda ihtiyactan kaynaklanmaktadir.
Tek fazli motorlarin ana sargisina voltaj uygulandiginda doner alan olusmaz. Bunun icin motora ikinci bir sargi daha ilave edilir. Bu sargi ana sargiya mekanik olarak 90 derece aciyla yerlestirilir.
Yardimci sargi adini alan bu sargidan akan akim ana sargidan akacak akimdan mumkun oldugunca 90 derece kayik olmalidir. Bunun icin yardimci sargiya ya seri olarak kondansator baglanir yada istenen R/L oranini veren ters sarim teknigi kullanilir.
Benzer bi konu asagidaki linkte tartisilmakta.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/elektrik-motorlari/1091-doner-manyetik-alan.html#post100389