100/5 akım trafosunun carpanı 20 dir yani siz ampermetnizden 1 A okudugunuzda sisteminizden gecen akım 20 A dir akım trafolarının polarite ucları bos kaldıklarında daima kısa devre edilmelidir gerlim trafolarında tam aksine ucları bos bırakılmalıdır
Akım trafosu; normal kullanma şartlarında primer akımı belli bir oran dahilinde düşüren ve primer akım ile sekonder akım arasındaki faz farkı sıfır derece olan bir ölçü transformatörüdür.
Rölelerin ve ölçü aletlerinin yüksek gerilim sisteminden yalıtımını sağlar. Devreye seri olarak bağlanan sargılarına primer; röle ve ölçü aletlerini besleyen sargılarına sekonder denir.
Primer devre akımının, sekonder devre akımına bölünmesi akım trafosunun dönüştürme oranını belirtir
Akım Trafolarının Yapısı:
En basit haliyle bir akım trafosu şu parçalardan oluşur:
1. Manyetik Nüve
2. Primer Sargı
3. Sekonder Sargı
4. İçi özel yağ ile dolu kazan
5. İzolatör
İzolasyon, yağlı tip akım trafolarında yağ ile, kuru tiplerde ise sentetik reçine ile sağlanır. Primer sargı, 50 turla 250 tur arasında akım trafosunun gücüyle değişen sarım sayısına sahiptir. Manyetik nüve, kristalleri yönlendirilmiş, özel silisli sactan yapılmıştır.
Akım Trafolarında Termik ve Dinamik Dayanım:
1.Termik Dayanım Akımı :
Bir akım trafosunun, bir saniye süreyle hasar görmeden taşıyabileceği maksimum akımın efektif değeridir.Bu değer, akım trafosunun imal edildiği standartlarda bağlı olarak nominal akımın 40 ila100 katı arasında olabilir. Akım trafosunun etiketinde verilir.
2.Dinamik Dayanım Akımı:
Primer şebekesindeki bir kısa devre esnasında, ilk periyotta geçecek darbe akımının yol açacağı mekanik kuvvetler açısından akım trafosunun dayanabileceği maksimum akımın tepe değeridir. Akım trafoları genel olarak termik dayanım akımının 2.5 katı mertebesinde dinamik dayanım akımına göre dizayn edilir. Tasarlanan akım trafolarının değiştirilmesinde yukarıda anlatılan hususlar mutlaka göz önüne alınmalıdır.
Akım Trafolarında Hata ve Ölçme Sınıfı:
Akım trafolarında genel olarak %50-120 primer akımlarda ve %25-100 sekonder yüklerde yapabileceği en çok hatayı yüzde olarak bildirilen ve trafo etiketlerinde yazılan sayılar hata sınıflarıdır. Bağlı oldukları şartlar oldukları şartlar her ülkenin standardında belirtilmiştir.