Merhaba. Sn.mehmet colaken;
12 volta yükseltip ( dc-dc boost converterle) , sonrasında bununla aküleri şarj etmek.
Bu şekilde yapmayı hiç düşünmeyin,çünkü bu uygulama direk bu şekliyle mümkün değildir.Çünkü şarj voltajının ayarlanan bir değere (akü kutup başı voltajına) geldiğinde konjenktörün sensör görevli olarak,yükselen voltajla birlikte bu şarjı tam kesebilmesi lazımdır.Bu nedenle 12 voltluk aküyü şarjla kontrol eden şarj dinamosu+konjenktör ikilisi, 12 volt çıkışı tarafında, tek akü tarafında örneğin paralel bağlı olmadığında,voltajdaki bu (Gerilim kontrollü olan bu şarj kesme işlemini) yükselmeyi konjentör ucu,bir aküye paralel bağlı olmadığında,bunu hiç algılayamaz,yani 14-14.4 volt,55 amperlik alternatör dc. çıkış uçları tam boştayken (Akü hiç yokken) çıkış uçları voltajı hep yüksek olacağından (Aküyü şarj etmeyip,çıkış voltajı bu nedenle hiç düşmeyeceğinden) ikaz uyartım sarımı denilen elektromıknatıs sarımlı, rotor kısmına verilen 12 volt dc.’lik akımı zener,darlingtun transistörler üzerinden sürekli kapalı (Devre dışı) tutacağından alternatör sürekli boşa (
Elektrik üretmeden) döner vaya ikinci bir şekilde bir dc-dc booster’a direk bağlıyken, booster’in giriş tarafında sürekli yükte kalıp,alternatör çıkış ucu ayarlanan değerden fazla yükselmemesi durumunda, sürekli şarj akımını verip bu aküleri kaynatabilir.
Konjentörün içinden müdahele edip şarj devresini açma-kesme işlevini by-pas yapıp sürekli 14-14.4 volt dc. çıkışını şarj kontrolsüz çıkış şeklinde belki sağlayarak bunu dc-dc booster’la yükseltmiş olsanız bile, 24-24=0 olur, çünkü araçlarda şarj voltajı tek akülülerde 14.4 volt dc.,iki seri akülüde 28.8 volt dc.’dir Yani şarj akımının akü voltajından sürekli fazla olması gerekeceğinden,dc-dc booster’in içinden,ayarlı trimpotla (Varsa) ayarlayıp çıkış voltajını 28.8 volt dc.lik akü şarjı voltajına çıkarmış olarak belki kullanırsınız.Ama bu defa da 12 voltluk alternatörün konjenktörü direk akü kutuplarına bağlı olmadığından yine kendi içinden bu şarjı (2 seri akünün şarjını) kontrol edip de kesemez.Ayrıca dc-dc konverterin amper çıkışı da örneğin 14 volt 55 A etiketli alternatörün en yüksek devirde üretebileceği amper değerine yakın amper verebilmeldir.(14-14.4 voltta kullanılan alternatörün normal-yüksek devirde üretebildiği kadar amperi yükseltme esnasında içinden geçirirken üretebilecek özellikte olabilmeldir.)
Önemli not: Aküler sadece elektriği içinde depolamayıp, alternatörle birlikte paralelde alternatör voltajının aşırı yükselmesini (Özellikle çok yüksek devirlerde) de ayni mekanik amortisörler gibi sağlamakta,ayarlanan üst akü kutup voltajına gelindiğinde de konjenktördeki zener diyotu vasıtasıyla,bu şarj akımının güvenle kesilmesini çok ani olarak değil,çok yumuşak yükselen voltaj değerleriyle (Yavaş yükselen voltaj geçişleriyle) tam olarak da sağlamış olmaktalar.
Bu seçilen son seçenek kanımca pek çok olumsuzluğu da beraberinde getirecektir.Sonuç olarak 24 voltluk alternatörün 24 voltluk marş motoruyla birlikte değişmesi seçeneğine maliyetli de olsa belki yine geri dönmüş olursunuz. Kolay gelsin.