elektronikci bir arkadaş trafonun kondansatörsüz dc cıkış gerilimi ölçümünün gerçek efektif gerilim olmadığını bunu tam ölçmek için köprü diyot çıkışına bir kondansatör bağlamam gerektiğini bu değerin de yaklaşık olarak çıkıç geriliminin 1,41 katı olacağını bununda 17,484 volta tekamul edeceğini söyledi ozaman benim trafo çıkışı ac12,4 voltluk gerilim değerim oto akü şarjı için yeterlimi ama aküye bağladığımda mili amper değerinde akım geçişi olmuştu budeğer yeterli ise neden az akım çekiyo saygılar
Elektronikçi arkadaşınızın söylediği durum tamamen doğrudur,ama tek bir şartla,o da akü şarjı gibi yüke bağlandığında gerilim düşümüne neden olmayan bir LED veya çok düşük güç çekip voltaj düşümüne neden olmayan bir amfi devresinde belki kondansatörün yükselttiği gerilimi düşürememesi durumunda geçerli olabilir.12 voltluk dc.çıkış hattına paralel bir 25 voltluk kondansatör bağlanırsa gerilim 1.41 kat artarak 17-18 volt değerlerine çıkar.Ancak bu değer devrenin boştaki,yani hiçbir yük bağlanmamış halindeki,avometreden ölçülen bir değeridir.Bağlanan yükün durumuna ve gücüne göre bu değer inerek değişecektir.Bunu bizzat deneyerek de görebilmeniz mümkündür.Ama akü gibi zor bir yükte ise, bu gerilim değeri 12-12.4 dc. değerine anında çabucak iner.Ancak zorlayıcı olmayan basit yüklerde(LED,küçük watt.lı bir radyo,555'li entegreli basit bir amfi,vb.) 17-18 voltluk kondansatörde aşırı şarj olup yükselmiş voltaj değeri korunabilir veya çok az düşebilir.Ama akü,direnç teli(Rezistans),gibi, watt değeri yüksek bir oto ampülü(Far lambası gibi) ile dc.voltaj değeriniz anında 12.4 dc.'ye iner.Bu durum,neredeyse bir
Elektrik kanunu gibi kesin ve katidir.Deneme yapılarak da avometre cihazından bu durum okunup görülebilir.Bu ayni zamanda kondansatörlerin boştaki durumlarında trafodan beslenip aşırı voltaja gelmemeleri için,bu amaçla kondansatörlere emniyet için(Bazı hassas devreleri yüksek voltaja maruz bırakmamak için)palalel küçük watt. değerli bir direnç bağlanır. Tabi bir akü, bu küçük direncin yaptığından daha fazlasını yaparak çıkış voltajını, trafonun çıkış voltajı olan 12.4 ac.'ye veya şarj hiç yoksa(Akü çok boşsa) daha da aşağı değerlere bile düşürebilir.Bağlanan bu direnç kondansatörün sürekli olarak bir zener diyot kontrolü gibi sabit bir değerde stabil kalmasını sağlar.(Gerilimin aşırı yükselmesini önler,ama şebekedeki düşüşte işe yaramaz tabiki)
Sonuç olarak elektronkçinizin belirttiği bu husus,yalnızca basit ve güçsüz devreler için geçerlidir.Akü gibi zorlayıcı bir elektroliz düzeneğinde(Bataryada) geçersizdir.Elektronikçinizin bu belirttiği konu,220 volta kırmızı bir LED bağlamada da aynen geçerlidir.Bu konuda aldığım bir bilgiyi alıntı olarak ayrıca size bir fikir vermesi açısından aşağıda veriyorum:
220V dediğiniz prizdeki gerilimse, ilk önce diyotla doğrultup kondansatör bağlanır. 220*1.41=310V DC gerilim olur.Geriliminiz DC ise besleme gerilimini aynen giriniz.
Linkte besleme voltajı 310V,Kırmızı led 2V ve akımı 10mA seçersek 30800ohm bulunur.Ancak piyasada standart olarak bulabileceğiniz 33000 yani 33K/5W üstü bir direnç kullanabilirsiniz.
Aküyü 12.6 volt değerine(Yüzde 90-95'lik doluluk oranına) daha kolay ve daha kısa sürede getirebilmeniz için,çok daha yüksek değerlere,en az 14.4 volt dc.'ye ihtiyacınız vardır.Bu değer forumdaki bütün yazılarda da referans olarak vardır,araştırıp bulmanız da mümkündür.12.4 volt dc. ve 300 mA'lik geçen şarj akımıyla bunu yapmanız,hem çok uzun zaman alır,hem de akünün tam dolması için şebekenin voltajının yüksek olduğu saatleri seçmek durumunda kalırsınız,hepsi bu,yoksa şarj şemasındaki gibi,voltaj değeri yükselip yine belli bir şarj seviyesini bulabilirsiniz.(12 volttaki karşılığı yüzde 48,12.6'daki ise yüzde 90'lar civarıdır.)Kolay gelsin.