12V 6A trafo ile 12V 60A araba aküsünü şarj edebilirmiyim

Hayır arkadaşım yanılıyorsun. Kondanstör koyduğunda gerilim kaç voltu gösteriyorsa akü o voltaja kadar şarj olacaktır. Ama bu şarj işlemi tabiiki çok uzun süre alacaktır. Eğer bu güç kaynağını aküye bağla ve 1 hafta bekle bakalım noolmuş. Akü 14-15 volta gelir. Daha da bekle akü kaynaya kaynaya bozulur gider.

Bu konuda uzman olarak söyliyeyim. Aküyü sabit akım kaynağı ile şarj edeceksin. Ama voltajı sürekli kontrol altında tutacaksın. Ne zaman ki voltaj 14.4 voltu görecek ondan sonra 13.8 volt sabit gerilim kaynağı ile tampon şarja alacaksın. Bunun oluru budur.

Hee, sabit akım için güç kaynağı 15 volt mu uygular 18 voltmu uygular onu güç kaynağı ayarlayacak.

Yok benim acelem yok yavaş yavaş dolsun diyorsan eğer kondanstörlü 14.4 volt'u aküye bağla. Akü 14 küsür voltu göresiye kadar bekle.
 
elektronikci bir arkadaş trafonun kondansatörsüz dc cıkış gerilimi ölçümünün gerçek efektif gerilim olmadığını bunu tam ölçmek için köprü diyot çıkışına bir kondansatör bağlamam gerektiğini bu değerin de yaklaşık olarak çıkıç geriliminin 1,41 katı olacağını bununda 17,484 volta tekamul edeceğini söyledi ozaman benim trafo çıkışı ac12,4 voltluk gerilim değerim oto akü şarjı için yeterlimi ama aküye bağladığımda mili amper değerinde akım geçişi olmuştu budeğer yeterli ise neden az akım çekiyo saygılar


Ayrıca 12.4 volt ac. değeriniz çok uzun bir şarj dönemi için ancak yeterlidir,bu şekilde haftalar boyunca beklemeyi göze almanız şartıyla.Aküden geçen akım,ayrıca pek çok faktöre doğrudan doğruya bağlıdır.Bunlar:

1.Redresör çıkış devrenizin dc. çıkış değerindeki yükseklikliğine.(Ne kadar yüksekse o kadar fazla amper geçecektir.)
2.Akünün yeni veya daha eski oluşuna bağlı olarak geçen şarj akımı da değişir.
3.Şebekedeki voltaj dalgalanmasının trafoda yarattığı gerilim değişimine(Regüleli olan SMPS 'ler bundan muaftır.)
4.O anki akü hücre voltajı ve Boume(Asit yoğunluğu) derecesine bağlıdır.
5.Şarj için kullanılan akü kablosunun niteliğine(Çok inceyse ısı şeklinde burada güç kaybı oluşur,aküden geçecek toplam akım şiddeti azalmış olur.)
6.Eğer ayarlı ve kontrollü bir şarj cihazına sahip olunuyorsa,ayarlanan değerlerle ilişkili olan bir akım geçişi olur.
7.Redresörde kullanılan diyotların sınıfı ve kalitesine (silisyum,germenyum,bakır 2(Küpri)oksit=kırmızı kiremit renkli oksit,yani kullanılan yarıiletken malzeme cinsine) bağlı olarak ac akımını dc olarak belli bir elektrik veriminde ve voltajı da bir miktar düşürerek verebilir.)(Silisyumlu olanlarda 0.7 volt civarında,tek diyotta voltaj düşümü olur.)

Yani tek bir faktör söz konusu değildir,birçok etmenle doğrudan ilintilidir.Bunu o kadar düşünüp de,ayrıca tedirgin olmanıza da pek gerek yoktur.Sonuçta uzun vadede,bu küçücük akımla,ama aküyü hiçbir risk altında bırakmadan(Periyodik olarak kutup başlarını şarjdayken dikkatlice ölçerek),diğer arkadaşların da belirttiği gibi 14.4 voltu,şarj esnasında,aküden direkt ölçümde,tam olarak görünceye değin şarjı kesmeden devam ettirebilirsiniz.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
16 VOLT AC Mİ 12 VOLT AC Mİ?

12 volt,60 ve 72 amper olan otomobil akülerinin şarjını,evde kendi yaptıkları basit,pratik bir redresörle gerçekleştirmeye çalışan arkadaşlara yukarıdaki bu seçimin gerekçesini açıklamak istiyorum.

Seçilecek trafonun ac çıkışı; tam dalga doğrutma için ya tek çıkışlı(1*12 ; 1*16) veya çift çıkışlı(2*12 ; 2*16) seçilip,yekpare bir köprü diyot(Veya 4 adet köprü yapılmış diyot) veya çift çıkışlıda 2 adet diyot kullanılarak tam dalga doğrultmalı,ancak dalgalı(Alternanslı=Pulsasyonlu) bir dc akımı elde edilir.Bu dalgalanmaları düzetmek,yani akımı doğru akıma daha çok benzetmek ve diyotlarda oluşan voltaj düşümünü biraz olsun arttırmak için de,uygun sığada ve voltajda bir elektrolitik kondansatör de diyot çıkışına paralel bağlanır.Buraya kadar olan prosedür normal görünüp gözden birşey kaçmamış gibi görünüyor.Ama çok önemli bir detay göz ardı edilebilir.O da aslında şudur; diyotlarda yaklaşık olarak 0.70 voltluk ve daha çıkışa varmadan önce bir voltaj kaybı oluşmaktadır.

Tek ac çıkışlı trafo çıkışında bağlı olan köprü diyotta,2 adet diyot seri olarak yapı gereği bağlıdır ve bunlarda;2*0.70=1.40 volt voltaj düşümü olur.Bu da çıkışa 1.40 volt eksiği şeklinde yansır.Yani gerçek çıkış voltajı=16-1.40=14.60 volttur.

Çift 16 volt ac çıkışlı trafolu 2 diyotlu doğrutmada;1*0.70=0.70 volttur, bu da çıkışa 0.70 volt eksiği şeklinde yansır.16-0.70=15.30 volttur.

12 voltluk seçimde ise doğrultucu çıkışında bu durum;

Tek ac çıkışlı trafolu doğrutma çıkışında;12-(0.70*2=1.40)=10.60 volt,
Çift ac çıkışlı trafolu doğrutma çıkışında;12-(1*0.70=0.70)=11.30 volttur.

Görüldüğü gibi 12 volt ac seçiminde çıkışa paralel bir elektrolitik kondansatör de bağlanmazsa,güç kaynağınız akü voltajının çok gerisinde kalarak şarjı gerçekleştirmeyebilir.Doğru olan seçim, 1*16 voltluk ac çıkışı veya 2*15 volt çıkışı olan bir trafodur.Bunu tartışılacak ve sorgulanacak bir tarafı da bulunmamaktadır.Matematik hesap ortadadır.Ohm kanununa göre şarj gerilimi(V) düşük olduğunda,akü direnci(R) sabit kabul edilirse geçen akım miktarı, I=V/R denklemine göre düşecektir.Ayni amperde dc çıkışa sahip 13 volt ve 15 voltta aküden geçen şarj akımı,15 voltta,ohm kanununa göre daha fazladır,13 voltta da daha azdır.Bu da akünün amper-saat hesabıyla yapılmış olan toplam şarj süresini biraz daha kısaltmış olur.

15 veya 16 volt ac seçiminin bir diğer avantajı, iletim kablolarında olan voltaj düşümüyle,şebeke voltaj düşümlerinde(180-190 volt gibi)güç kaynağınızdan aküye giden şarj akımının çok fazla azalmasının önlenmesi ve diyotlarda oluşan voltaj kayıplarının da dengelenmesi içindir.Yani yüksek değerli olanı seçmek her zaman için + bir avantajdır.12 voltluk ac seçimde trafonun amperi ne kadar yüksek olursa olsun,geçecek şarj akımı sınırlıdır,bu gözden kaçırılıp asla unutulmamalıdır.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
1-hocam bu şarş cıhazının üretici firma tarafından 12 volt ac çıkışlı olarak üretilmesi trafoyu koruma amaçlı olabilirmi?
2-şarş cihazı bağlı iken akünün uçlarındaki voltaj 14,4 volt ölçülünce akü dolmuşmu oluyor?
3-iki çıkışlı trafoda 2 diyot nasıl bağlanıyo 2 çıkışlının avantajı nedir saygılar
 
1-trafoyu koruma amaçlı olduğunu sanmıyorum
2- ben şarj cihazını söküp ölçtüğümde 13.5V gösterdi iki üç saat sonra 13.2- 13.1 voltlara düştü ve öyle sabit kaldı (iki hafta sonra 12.8volta düştü normalmiş)
3- neden köprü diyot bağlamıyorsunuz ....

bu işlerde en iyisi amperden ziyade gerilim ayarlı bir trafo daha iyi iş görüyor ben de ilk araştırmalarımda hep amper çok önemli gibi lanse ettiler şarj aleti satanlar... eger uzun zamanda şarj olması önemli değilse sizin için 2Amperlik trafo bile yeter, hatta beslemek için yada biraz zayıflamış aküyü canlandırmak için 1Amper bile yetebilir galiba yanlışım varsa arkadaşlarım düzeltsin lütfen saygılar.....
 
Akuden 5-6 amper gecirmek icin en az 16 17 vol uygulamak gerekebilir. Oyle 13.8 volt vericem de bu akimlar gececek diye bekleyen cok bekler. Yine soyluyorum hizli doldurma icin sabit akim kaynagi lazim. Birak voltaji o ayarlasin. Senin yapman gereken aku voltajini kontrol altinda tutmak. Ama zaman onemsiz diyorsan 14 volt dc yi uygula. Taa ki akim 50-100ma e inesiye kadar
 
1-hocam bu şarş cıhazının üretici firma tarafından 12 volt ac çıkışlı olarak üretilmesi trafoyu koruma amaçlı olabilirmi?
2-şarş cihazı bağlı iken akünün uçlarındaki voltaj 14,4 volt ölçülünce akü dolmuşmu oluyor?
3-iki çıkışlı trafoda 2 diyot nasıl bağlanıyo 2 çıkışlının avantajı nedir saygılar

1-Tamamen arz-talep dengesiyle ilintili olarak bu voltajdaki(12 volt) trafoların yaygınlığı ve popülerliği söz konusu olabilir.Trafoyu koruma amaçlı olamaz.Trafo ister 12 v.ac. veya ister 15-16 v ac. olsun nizami olarak kullanılmayıp fazla ısındığında(Ya da istenmeyen şekilde çıkışların kısa devresinde,ıslaklık,suyla temasında) her iki voltaj değerinde olanı da yanabilecektir.

2.Dolmuş varsayılması ve devreden çıkarılması,15.0-15.5 voltlarda kaynama şeklinde gaz çıkışının artması ve akü hücre sıcaklığının fazla yükselmesine meydan verilmeyip(Yeni aküyse saykıl ömrünün azalmaması,eski aküyse saykıl ömrünü doldurmaması için) ömrünün kısalmaması açısından iyi olacaktır.Ayrıca besleme kaynağınız da 14.0 veya 14.4 volt dc. çıkışlı ise,şarj esnasında bu akü voltajına erişmesi, akünün normal şarj akımı(Amper) çekmesini frenleyip çok düşürecektir.(Ayni voltajda olan besleme kaynaklarının "Aküyle-redresör etkileşiminin" birbirlerine akım geçişi olmaması yüzünden)

3.Elimizde 2*ac. çıkışı olan bir trafo(2 çıkışı da ayni voltajda ac. değerinde) bulunuyorsa orta uç, - veya + kutup seçilip,en baştaki 2 uca diyotlar orta uçta ayni bu 2 diyodun + + veya - - uçları birleşecek(Düğüm yapacak) şekilde bağlanıp,+ ve - uçlara uygun kapasite ve voltaj değerinde bir elektrolitik kondansatör filtre amacıyla(Doğru akıma benzetip,voltajı yükseltecek) bağlanır.Avantajı diyotlarda 4 yerine 2 diyotta gerilim düşümü olması,yani toplam olarak daha az ısı kaybı olmasıdır,tek avantajı budur.Ama,elimizde tek çıkışlı bir 16-17 volt ac.lik uygun bir trafo bulunmasında da,tabiki bu nispeten küçük kayıplar gözardı edilerek tek bir köprü diyotla,elektrolitik kondansatörle de doğrultma ideal olarak gerçekleştirilmiş olur.Sonuç olarak elde edilen akımın kalitesi de yine aynidir.Hangisi kolayımıza ve pratik çalışmamıza daha uygun geliyorsa onu kolayca uygulama imkanına sahibizdir.Kolay gelsin.
 
selamın aleyküm arkadaşlar benim sizden bir ricam var benim 24v 100a bir redresörüm var redresörüme akü bağlı değilken 27v gösteriyor 2 adet 12voltluk aküyü seri bağlayıp şarza taktığımda anında 35 volt oluyor voltaj yüksek olunca haliyle amperde fazla çekiyor redresörün voltajını nasıl sabitleye bilirim tırafı monofaze giriyor 2x38 volt ve nötür çıkıyor enerji semikron doğrultucu dan geçip aküye gidiyor yardımlarınızı bekliyorum şimdiden çok teşekkür ederim.
 
selamın aleyküm arkadaşlar benim sizden bir ricam var benim 24v 100a bir redresörüm var redresörüme akü bağlı değilken 27v gösteriyor 2 adet 12voltluk aküyü seri bağlayıp şarza taktığımda anında 35 volt oluyor voltaj yüksek olunca haliyle amperde fazla çekiyor redresörün voltajını nasıl sabitleye bilirim tırafı monofaze giriyor 2x38 volt ve nötür çıkıyor enerji semikron doğrultucu dan geçip aküye gidiyor yardımlarınızı bekliyorum şimdiden çok teşekkür ederim.
Aleyküm selam.Bakın,2*38 volt ac. sekonder trafo çıkışınız akü şarjınız için çok fazladır.En uygunu 2*15-16 volt ac. dir.Redresörünüz sabit voltajlıysa eğer(Akım ve gerilim ayarlı komütatör seçimli değilse),2 adet seri aküyü bu şartlarda kullanamazsınız,çünkü fazla su eksilterek(Kaynatarak) şarjı sağlıksız(Akülerin plakalarını ve elektroliti fazla ısıtarak) yapacaktır.Çaresi bir üçüncüyü seri bağlayarak,yani 3 adet seri akü bağlantısıyla bu redresörü kullanmanız,ya da trafo çıkışını çeşitli yöntemlerle 2*15-16 v.ac. verecek şarta dönüştürmenizle olacaktır. 3üncü aküyü bulamazsanız tek çare budur aslında.Aksi halde bu şarj haliyle akülerinizin şarj kapasitesi ve şarj ömrü çok düşebilir.Trafo ac.çıkışıyla araya seri rezistanslar,bobinler koyarak hem voltaj,hem de amper değerinde düşüm sağlarsınız,ama kayıplar çok fazla olur ve ekonomik olmaz,bu yolları hiç düşünmeyin.3üncü akü yoksa,en iyisi uygun çıkışlı başka bir trafo(2*16 volt ac. sekonder çıkışlı) bulmanız ve buna köprü doğrultuculu diyodu ve kondansatörü bağlamanız ve o şekliyle 2 akünün seri bağlı olan şarjını yapmanız olacaktır.Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,168
Mesajlar
933,948
Kullanıcılar
453,296
Son üye
UFUK ATAGÜN

Yeni konular

Geri
Üst