Roboelektronik
Üye
- Katılım
- 14 Eki 2006
- Mesajlar
- 1,441
- Puanları
- 1
AC Motorlarda Ortaya Çıkan Arızalar ve Nedenleri
a) Gövdeye Kaçak
* Motorun statorunda bulunan sargılar yalıtkan malzemelerin özelliğini kaybetmesi nedeniyle gövdeye akım kaçağı yapabilir. Motorun gövdesi topraklanmamışsa, dokunan kişi çarpılabilir.
* Motor gövdesi topraklama levhasına yada nötr hattı ile irtibatlıysa akım kaçağı durumunda Sigorta, termik gibi koruyucular akımı keser.
* Motorda oluşan akım kaçağının hangi fazdan kaynaklandığı ohmmetreyle belirlenir.
b) Sargıların Kopması
* Aşırı yüklenme, sıcak ortam, sürekli dur kalk, yalıtkanın bozulması gibi unsurlar stator sargılarını koparabilir.
c) Rulmanların Eskimesi
* Aşırı yüklenme, sürekli dur kalk motorların rulmanlarını çabuk yıpratır. Bozulan rulman motorun şebekeden çektiği akımı arttırır. O yüzden rulmanlar, yıllık olarak kontrol edilerek bozulmuşsa, değiştirilir.
* Rulmanlarda bozulma varsa, motor gürültülü çalışır.
Asenkron Motorlarda Ortaya Çıkan Bazı Arızalar ve Yapılması Gerekenler
a) Arızanın Belirtisi
* Motor yol almıyor.
b) Arıza
* Sigortalar atıktır.
* Termik atıktır.
* Motor iki faza kalmıştır.
* Kablolarda kopukluk vardır.
* Motor yanıktır.
c) Giderilmesi
* Sigortalar yenisi ile değiştirilir.
* Termiğin yeniden kurma (reset) düğmesine basılır.
* Kablolar kontrol edilir.
* Motor sargıları ölçülür.
-------------------------------------
a) Arızanın Belirtisi
* Motor aşırı ısınıyor.
b) Arıza
* Motora aşırı yük binmektedir.
* Gerilim düşüktür.
* Rulmanlar sıkışmıştır.
c) Giderilmesi
* Motorun üzerine binen yük incelenir.
* Motorun çektiği akım ölçülerek, etiketteki değerle karşılaştırılır.
* Şebeke gerilimi ölçülür.
* Rulmanlar değiştirilir.
----------------------------------
a) Arızanın Belirtisi
* Motorun sesi çok çıkıyor.
b) Arıza
* Motora aşırı yük binmektedir.
* Gerilim düşüktür.
* Rulmanlar sıkışmıştır.
* Rulmanlar yağsızdır.
c) Giderilmesi
* Motorun üzerine binen yük incelenir.
* Motorun çektiği akım ölçülerek, etiketteki değer ile karşılaştırılır.
* Şebeke gerilimi ölçülür.
* Rulmanlar değiştirilir.
* Rulmanlar yağlanır.
------------------------------
a) Arızanın Belirtisi
* Termik sık sık atıyor.
b) Arıza
* Motora aşırı yük binmektedir.
* Gerilim düşüktür.
* Rulmanlar sıkşmıştır.
c) Giderilmesi
* Motorun üzerine binen yük incelenir.
* Motorun çektiği akım ölçülerek, etiketle karışılaştırılır.
* Şebeke gerilimi ölçülür.
* Termik ayarının doğru yapılamaması.
a) Gövdeye Kaçak
* Motorun statorunda bulunan sargılar yalıtkan malzemelerin özelliğini kaybetmesi nedeniyle gövdeye akım kaçağı yapabilir. Motorun gövdesi topraklanmamışsa, dokunan kişi çarpılabilir.
* Motor gövdesi topraklama levhasına yada nötr hattı ile irtibatlıysa akım kaçağı durumunda Sigorta, termik gibi koruyucular akımı keser.
* Motorda oluşan akım kaçağının hangi fazdan kaynaklandığı ohmmetreyle belirlenir.
b) Sargıların Kopması
* Aşırı yüklenme, sıcak ortam, sürekli dur kalk, yalıtkanın bozulması gibi unsurlar stator sargılarını koparabilir.
c) Rulmanların Eskimesi
* Aşırı yüklenme, sürekli dur kalk motorların rulmanlarını çabuk yıpratır. Bozulan rulman motorun şebekeden çektiği akımı arttırır. O yüzden rulmanlar, yıllık olarak kontrol edilerek bozulmuşsa, değiştirilir.
* Rulmanlarda bozulma varsa, motor gürültülü çalışır.
Asenkron Motorlarda Ortaya Çıkan Bazı Arızalar ve Yapılması Gerekenler
a) Arızanın Belirtisi
* Motor yol almıyor.
b) Arıza
* Sigortalar atıktır.
* Termik atıktır.
* Motor iki faza kalmıştır.
* Kablolarda kopukluk vardır.
* Motor yanıktır.
c) Giderilmesi
* Sigortalar yenisi ile değiştirilir.
* Termiğin yeniden kurma (reset) düğmesine basılır.
* Kablolar kontrol edilir.
* Motor sargıları ölçülür.
-------------------------------------
a) Arızanın Belirtisi
* Motor aşırı ısınıyor.
b) Arıza
* Motora aşırı yük binmektedir.
* Gerilim düşüktür.
* Rulmanlar sıkışmıştır.
c) Giderilmesi
* Motorun üzerine binen yük incelenir.
* Motorun çektiği akım ölçülerek, etiketteki değerle karşılaştırılır.
* Şebeke gerilimi ölçülür.
* Rulmanlar değiştirilir.
----------------------------------
a) Arızanın Belirtisi
* Motorun sesi çok çıkıyor.
b) Arıza
* Motora aşırı yük binmektedir.
* Gerilim düşüktür.
* Rulmanlar sıkışmıştır.
* Rulmanlar yağsızdır.
c) Giderilmesi
* Motorun üzerine binen yük incelenir.
* Motorun çektiği akım ölçülerek, etiketteki değer ile karşılaştırılır.
* Şebeke gerilimi ölçülür.
* Rulmanlar değiştirilir.
* Rulmanlar yağlanır.
------------------------------
a) Arızanın Belirtisi
* Termik sık sık atıyor.
b) Arıza
* Motora aşırı yük binmektedir.
* Gerilim düşüktür.
* Rulmanlar sıkşmıştır.
c) Giderilmesi
* Motorun üzerine binen yük incelenir.
* Motorun çektiği akım ölçülerek, etiketle karışılaştırılır.
* Şebeke gerilimi ölçülür.
* Termik ayarının doğru yapılamaması.