Akü şarjı için yüksek amper ?

Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
1,088
Puanları
156
Yaş
40
Herkese selamun aleyküm hayırlı akşamlar...


Ustalarım Elimde 1 adet 12 volt 200 Amper 1 adet 12 Volt 240 amper sulu tip ( tır aküsü ) var ben bu aküleri paralel bağladım ve toplamda 440 amper bir akım kaynağım oldu...

Aynı zamanda elimde bir tane de 12 voltu 220 volta çeviren bir inverterim var akülerimi invertere bağladım elektrikler kesildiği zaman kurduğum bir düzenek ile akü ve inverter üzerinden elektrik ihtiyacımı sağlıyorum.

Fakat şarj aletim bu strese dayanamayarak istifa etti :D

Ben de izmirde trafo işi yapan bir yer ile anlaştım 14,5 volt ve 100 Amper akım verebilecek kapasitede bir tane trafo sardırıyorum ( merak edenler için fiyatı 150 lira )

Sorum ise şu :
Aküler şarj olurlarken kapasitelerinin 10 da 1 i kadar bir akımı güç kaynağından çekerler ve şarj seviyesi yükseldikçe çektikleri akım da düşer ampermetreden sıfıra yakın bir akım gördüğümüz zaman deriz ki akülerimiz doldu...

Ama şimdi ben 440 amper akım verebilen bir sistemi şarj edebilmem için 44 amper bir akım kaynağı kullanmam lazım oysa sardırdığım trafo 100 amper akım verebiliyor.

Yanan şarj aletim 25 amper akım verebilen basit kıytırık bir aletti ve uzun zaman da şarj ediyordu ve şarj ederken de zorlanıyordu.

Şimdi sardırdığım trafo ise akülerin çekeceği akımı çok rahat olarak verebilecek bir kapasitede trafo olacak fakat aküler tam boşaldığı zaman şarja bağladığımda 44 amper akımı tedarik edip şarj olduklarında bir sıkıntı çıkar mı yani diyelim ki akülerin ömürleri kısalır mı yada patlama olasılıkları var mıdır ?


Sonuçta hiç zorluk yaşamadan kapasitelerinin 10 da 1 i kadar akımı çekebilecekleri bir güç kaynağı olacağı için ve akımın da ciddi anlamda yüksek olduğu için içimde şüphe uyandı ustalarımın fikirlerini almak istedim...

Not : Sardırdığım trafoyu olduğu gibi getirip akülere bağlamayacağım Öncelikle 35 amperlik köşeli ve soğutucu montajlı köprü diyotlardan 8 Adet alıp bu diyotları paralel bağlayıp trafonun çıkışını bu köprü diyotların AC girişlerine bağlayacağım 4-5 adet 25 volt 4700 mikro farad kondansatörü de paralel bağlayıp köprü diyot çıkışlarına bağlayacağım nabazanlı da olsa bir doğrultma devresi olacak.
 
14.5 volt 100 amperlik AC bir trafo doğrultulduğunda 20.4 volta ulaşacak. Ve akım yüksek olduğu için aküler boş olduğunda ve güç kaynağınız güçlü olduğu için 40 amperinde üzerine çıkmak isteyebilir.

Bu nedenle aküler boşken sabit akım modunda çalışacak 40 amperde ve doldukçada sabit gerilim modunda 13.6 voltta çalışmaya devam ederek şarjı tamamlayacak bir devreye ihtiyacınız olacak.

Bu şahsi fikrim. Diğer ustalarında yorumlarını almakta fayda var.

Kolayu gelsin.
 
Aleykümselam
Yüksek akım ile şarj edebilecek akım + gerilim kontrollü regülatör pahalıca bir oyuncaktır.
Dikkatli ve kontrollü olacaksan şöyle olabilir.
Sardırdığın trafonun girişine varyak koyarsın ve şarj akımını ölçerek ayar yaparsın.
Bu ancak ucuz olsun şartı için kabul edilebilir bir yöntemdir.
Benzer şekilde sardırdığın trafonun çıkışını çok kademeli yaparsın ve yukarıda ( @serkan_48 )uyarıldığı gibi başlangıç akımını istediğin sınırda tutacak kademede ayarlarsın.
Bu zor olduğu için varyak dedim.

Yüksek akımlı şarj oyuncakların çıkışları tristörlü olur .

thyristor controlled battery charger circuit gibi aranırsa pek çok devre bulunur.
Bu devrelerden birini sardırdığın trafo + doğrultucudan sonra kullanabilirsin..

https://www.google.com.tr/search?q=...X&ved=0CBkQsARqFQoTCMW1xI2DsMgCFcEmHgodmboNPg


https://www.google.com.tr/search?q=...X&ved=0CBkQsARqFQoTCNTvrbaDsMgCFcEmHgodmboNPg
 
Direk Bağlasan akü mu patlar özet olarak yoksa şarj suresi mi artar
 
Direk Bağlasan akü mu patlar özet olarak yoksa şarj suresi mi artar

Merhaba.Sn.has-artvin_li; daha en baştaki, belki biraz tereddütte kalıp sonrasında doğru olarak yazdığınız noktayı düzeltmeye çalışayım.Aküler kapasitelerinin 1/10’unu otomatik olarak kendileri çekip bu akımı kendi kendilerine de sınırlamazlar,siz 1/10’unu tam hesaplayıp ona verdiğinizde tam olarak bunu çekmek zorunda kalırlar.Daha fazlasının verilmesi veya istenmeden bunun çekilmesi,akü ömrünü iç yapıdaki aşırı ısınma ve şarjdan sonra boşa çıkan gazların basıncı,aktif maddeleri ileri itmesiyle,ızgaralardan kısmen koparıp ayırmasıyla oluşarak ömür katsayısı ve şarj kapasitesi iyice de azaltılmış olur.

Şarj sırasında elektrolit sıcaklığının özellikle aşırı,çok sıcak havalarda,1/10 akım kapasitesi tam olarak korunup verilse bile bu sıcaklığın sürekli kontrol edilip akımın öyle verilmesi çok daha iyi olacaktır.Ömrü kısaltan en önemli etmen en başta sıcaklık etmenidir,(ikinci olarak çok aşırı akımların çekilip sonrasında uzun süreli şarjsız kalma durumu olabilir) bunu hızlandıran en büyük etken de en baştan çok aşırı şarj akımlarının,bu akü kapasitesinin çok üstünde (Örneğin 44 A yerine 100 A’yı direk uygulayarak) verilmesi şeklinde kolayca gerçekleşebilmesidir.

Aküler tam ve aşırı şarjlı olsalar da aküye direk redresörle bağlı iken trafo sekonderini yine ısıtırlar,ancak şarjsız veya ilk baştaki boş durumuna göre çekilen asıl şarj akımı azaldığı,oksijen ve hidrojen gazlarının,elektrolit (asitli su) içinde plakalarla,iletken elektrolit arasında bir bariyer görevi gördüğü ve kutup başı gerilimi 12 voltluk akü için örneğin 15.00-16.50 volta tam olarak da çıktığında, I=V/R’ye göre çekilen akım,en baştaki durumuna göre çok azalır,sıfıra çok yakın bir değerde ise olamaz,sizin 440 A’lik kapasitenizde en başta çekilene göre daha düşük olur.Bu içteki kimyasal ve fiziksel yönden oluşan bazı iç değişimlerle (Sıvı içindeki bir gazlaşmayla,gazın (Hidrojenin) elektrolitte hiç çözünmeyip arada yüksek amperin geçişine kımen engel olmasıyla) tam olarak da gerçekleşir.

Benzer bir sistemi 12 volt 40 A ve 12 volt 60 A’lık iki sulu araç starter aküsüyle,bir ups’yi paralelde kesintilerde uzun süreli olarak çalıştırmasıyla ilgili olarak evdeki kapalı olan balkonumda hazırda bekletiyorum.Ancak aküleri ups inverterine bağlamadan evvel kutup başlarına bağladığım 100 A’lik takviye kablosundan kesip hazırladığım ayrı ayrı bu kablo uçlarını, sadece – kutup başları tam ortak (Düğümle) bağlı,+ kutup başlarındaki kablolar ups hiç çalışmadığı zamanlarda ayrılmış olarak da bekletiyorum.İki akü arasında tam şarjlı olsalar bile kutup gerilimi farkı mevcut.Yeni alınana akülerde bu olamasa bile,zamanla ve bir eski bir daha yeni akünün paralel bağlanmasında fark oluşup şarj kendiliğinden yüksek olanınkiyle dengeleninceye kadar bir akım geçişi olabilecektir.Bu nedenle inverterin hiç çalışmadığı (kesinti dışında kalan) zamanlarda bu + uçları ayrı halde hazırda bekletmenizde büyük yarar vardır.

Şarj sisteminde 5 ayrı trafoyu 35 amperlik köprü diyotlarla ayrı ayrı doğrultup, tek 100A’lık kablolarda birleştirip çıkışa verdiğim ve 5’i için ayrı 220 vac giriş anahtarı kullanarak kısmen amper kontrolünü yapabildiğim,yani çok değişik amperajlar ve akülerin bu paralellik durumlarında da, kapasitenin 1/10’u kuralını tam koruyacak şekliyle,şarj için bu akülere (100 A’lık) veya harici bağlanan diğer akülere uygulamış da oluyorum.Yüksek akımların (amperlerin) çıkıştaki kontrolünde genellikle tristörler, sanayi tipi akım ayarı olan akü şarj cihazlarında kullanılır.Bu diyotların bazen tamamı yerine değil sadece köprüde kullanılan bu diyotların (monofaze veya trifazeden yapılan doğrultmaçlarda) yarısı,bu akımın kontrol edilmesinde de kullanılabilir.

Paralelde 440 A olan akü kapasitesine 100 A’i direk vermeyi asla düşünmeyin,bu durumda akülerinizin ömrü çok kısalır ve daha kısa sürede yıpranırlar.Trafo sarımı henüz yapılıp da bitmediyse,siparişi değiştirme imkanınız da henüz varsa,ayrıca trafoyu genel amaçlı değil sadece bu akülerin şarjında inverter kullanımı için de kullanacaksanız,en fazla 45-50 A arası sekonder sarım çıkışı 14-16 volt olan bir trafoyu sardırmaya da çalışın.Köprü diyotlardaki kayıpları ve diğer kayıpları (kablo,ısınma,ara bağlantılar,vb.) tam hesap ederek trafo sekonder çıkışındaki amperi bu nedenle biraz daha yüksek seçebilmeniz,net 44 A’yı doğrultmadan veya filtrelemeden sonra (Çıkıştan önce pi fitlre devresi, yani elektrolitik kond. > bobin > elektrolitik kond.’ler şeklinde olması daha düz (Doğru) yani filtrelenmiş akım almanızı sağlayabilecektir.Çıkıştaki bu voltajın aşırı yükselmemesi için 1 adet yüksek omajlı bir veya birkaç direnci (1.6 kohm gibi) ayrıca çıkış uçarlına paralel lehimleyip bağlayabilirsiniz.Bunu kendi sistemimdeki redresörde hiç bağladığımda,bşta yani bu 5 trafodan 5 ayrı 35 A’lık monofaze köprü diyottan gelen akımlar düğüm noktasında birleştiğinde, yaklaşık 80 volt dc.lik aşırı bir voltaj oluşmuştu.Ancak paralel dirençleri bağlayarak 22 volt ve 26 A çıkış değerini (5 ayrı anahtar tam açıkken,anahtarlar bire birer kapatıldığında ise tek trafo devredeyken voltaj 18 volt dc.’lere inerek gerilemiş oluyor,kendi redresörümde.) elde edebilmiştim. 26 A için 26 000 mF veya 44 A için 44 000 mF elektrolitik kond. kapasitesi olarak uygulmalısınız,tam bir doğrutmanın veya bu filtrelemenin tam olarak gerçekleşebilmesi için.(1 A’ya yaklaşık 1000 mF hesabıyla) Ana ayrıntıları (Kendi sistemimdeki) paylaşmaya çalıştım sizinle,sn.has_artvin_li.

Piyasada sn.Serkan_48'in de bir detay vererek bahsettiği sabit akım ve sabit gerilim modu gibi farklı modlarda (Örenğin en az 3 kademede) kurşunlu akülerin bu şarj işlemini yapan,ayrıca akü elektrolit sıcaklığını ölçüp kontrollü (Mcu'lu) çalışan çok özel şarj cihazları da mevcut olup satılmaktadır.Ancak fiyat olarak bayağı pahalı olduklarını da biliyorum.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Yüksek voltajı kontrol etmek düşük voltajı kontrol etmekten daha ucuzdur.
1 adet BTA140 veya türevi triac
1 adet mocXXXX optokuplor
1 adet bakır bara(akım trafosu yapmak için(kesit hesabını ayrıca yapmak gerekir))
Muhtelif watlarda ve değerde dirençler
1 adet Trafo
Oldu sana şarj cihazı.

Sadece trafo ve diyot ile şarj cihazı olmaz ! Yukarda arkadaşlar zaten sebeplerini yazdı(tekrarlamanın anlamı yok).
Akü tiplerine ve yapılarına göre şarj etme usulleri vardır.
 
Merhaba.Şarj için her halükarda 44 amperi max. bir akım değeri olarak vermeniz de lazımdır.İki tür şarj tipi,kurşunlu akülerde otomatik olan şarj işlemlerinde,daha ucuz ve kolay olduğu için genellikle tercih edilir;
1-Sabit voltaj ve sabit akımda sürekli şarjda kalan tiplerdir.(Float charge=tampon şarjlı) Bu tipte çoğunlukla sabitlenmiş olan 13.80 volt dc. kullanılır.Burada kullanılan şarj akımı 1/10 kapasiteyi yine geçemez.Basitliği ve kolaylığı yüzünden genellikle de ışıldaklarda,emergency lambalarında,vb.tercih edilip kullanılır.
2-Gerilim kontrollü çalışan otomatik kesmeli olan bir akü şarjında,bu şarj sonu gerilimi,bir pot. ile belirli bir gerilim değerine tam (ince ayarla) ayarlandığında,örneğin 14.-14.4 volt gibi elektronik devrede,bu şarj sonu voltajına ayarlı olan hali,bir komparatör entegresi veya bir zener diyot bunu tam hissedip transistörle mini röle ve mini röle ile tam 44 amperin geçeceği bir kontaktörün bobinindeki akımı direk keser ve akü şarjı otomatik olarak da sonlanmış olur.jeneratörlerde hazırda (stand-by'da) şarjlı olarak bekletilip gerektiğinde marşı çalıştırmada bu şarj sisteminden bazı tesislerde faydalanılmaktaydı.Örneğin STFA'nın İstanbul/Hasdal şantiyesinde mıcır üretim tesislerindeki kesintiyi önlemek amaçlı,jeneratör odasında bu elektronik devreyi inceleyip görmüştüm.

İnternette bunun değişik devrelerle ilgili bazı uygulamaları da mevcuttur.Yani siz 44 amperi tam geçiren şekline,pcb çıkışındaki mini röle ve 44 amperi güvenle kontaklarıyla taşıyan 3 fazlı bir kontaktör bağlantısı ilave edilmiş bir tadilatıyla bu devreleri kendinize kolayca uyarlayabilirsiniz.Kolay gelsin.
 
Değerli ustalarım ilgi ve alakalarınızdan dolayı hepinize ayrı ayrı Teşekkür ediyorum ;) Her biriniz diyorsunuz ki akımın çok yüksek ve bu akımı veren güç kaynağını bir devre olmadan akülere bağlama ;)


O zaman internette @KAZIMUGUR ustamın verdiği linklerden birisinde bulduğum şu devre dikkatimi çekti hem basit hem de kullanılışlı gibi göründü ;)

yRADBj.jpg


Elbette devre bu hali ile benim akülerimi şarj etmeyecektir çünki tristörünün akımı çok düşük Fakat ben buna şöyle bir yol uygulasam :

http://www.ersinelektronik.com/BTW68-1200-30A-1200V-Tristor,PR-3120.html

linkindeki Tristörlerden 7 adet alıp birbirlerine paralel bağlasam ve bunları da çok sağlam güzel bir soğutucuya termal macun kullanarak monte etsem ve devre şemasındaki tristörün olduğu yere benim yapacağım 7 adet 30 amperlik tristör gurubunu monte etsem ve bc148 yerine BD135 gibi bir transistör koysam bu ortaya çıkan devre benim ihtiyacımı karşılar mı ?

Yada Yine tristörlü tam dalga bir doğrultmaç mı yapsam örneğin

3P15v4.png


Resimdeki devre gibi bişiy yapsam tabi yine Tristörleri 200 Amper e kadar paralel bağlayarak güçlendireceğim ve diyotları da aynı şekilde güçlendireceğim

Sizce nasıl bir seçim olmuş olur ?
 
Selam.Tabi buda bir yöntem fakat tristörleri parelel bağlamana gerek yok istediğin akım tristörü takarsın olur biter.Fakat tristörleri kontrol edecek bir devre lazım sana.Son şekildeki gibi bağlantı ile nasıl kontrol edeceksin.
 
Trafo yapılmadıysa değişikliklerle sorununuzu çözersiniz. Önce akü şarzında kondansatöre gerek olmadığını söyleyelim. Primeri kademeli yaparsınız 220 volt sargı kesitinde ek sargılar koydurun. Bu sargılar 10 ar voltluk olabilir ek sargı sayısıda çevrenizde bulabileceğiniz komitatör anahtar kademesi kadar olsun. Örneğin 6 kademeli komitatör kullanıyorsunuz trafoya 60 voltluk sargı eklemiş olursunuz çıkış gerilimi orantılı olarak düşecektir. Çıkışı 16 volt ve ayrıca 1,5 volt olan iki sargıdan alın. Böylece ayar seçenekleriniz çoğalmış olur. Düşünürseniz detayları veririm. Elektronik devre de kullanmamış olursunuz. Diyotları paralel kullanmayın 4 adet yüksek akımlı diyot alarak soğutucuya bağlayın bir ampermetre ve birde voltmetre kullanarak kutularsanız işiniz kolaylaşır. Başlamadıysanız başka öneri verebilirim :).
 

Forum istatistikleri

Konular
129,712
Mesajlar
929,172
Kullanıcılar
452,421
Son üye
emir çukur

Yeni konular

Geri
Üst