Hocam cevabınız için çok çok teşekkür ederim. Oldukca kısa öz ve anlaşılır olmuş.
1 - Yanlız aklıma takılanlar var. Akünün üzerinde gelen kü.ük kitapçıkta hiç bilgi yok bu konuda yanlızca raf ömründen falan bahsetmiş ve 12,4V altına düşerse 16v Oluncaya kadar şarj edin demiş. Neden 16v ve 16v ye kadar çıkmasını 14.4v vererek sağlayabilir miyiz yoksa 16v mi vermek gerekiyor.
2 - Bir diğeri sanırsam bana en uygunu 1. yöntem yani... 14.4 v 6a ile şarj et dolunca şarjı kes kullanım durumunda veya günlük şarjı kontrol et 12.4v veya altına düşmüşse tekrar şarj et + şarj süresi 16 saati geçerse uyar şeklinde bir devre yapsam benim için en kolayı olacak. Doğru mu anlamışım.
3 - Şarj ederken voltaj akım ve zamanı aynı anda gözönünde bulunduracak bir devren en sağlıklısı gibi görünüyor peki voltaj ne kadar düşerse şarja başlamalıyım?
4 - Yük altındaki voltajla yüksüz voltajı aynı şekilde mi değerlendirip şarja başlamalıyım?
5 - 5. maddede bahsettiğiniz 3 kademeli şarjdan da bahsedebilir misiniz?. Merak ettim.
Merhaba.Evet,aklınıza takılan tüm bu sorular çok makul ve normaldir,cevaplamaya da çalışayım.
1-Mutlu akü talimatnamesine göre de 12.40 voltun üzerinde olmalıdır,altında ise şarja bağlayıp araca öyle takılmalıdır diyor.16-16.50 volt değeri; redresör bağlıyken ve akü gözlerinde hiç sıkıntı yokken tam şarj olduğunu,gazların her iki plakadan boşa çıkmaya başladığının durumudur.Bu durumda şarjda bırakmamız zaten sağlıklı ve doğru da değildir,daha önce en fazla 14.90-14.95’ kesmemiz (Voltajı hep ölçerek gidiyor ve kontrolü de hep böyle sağlıyorsak) olabilir.Zaten otomatik olmayan kesme işleminde şarj voltajınız 15-16 volt da olabilir,14.4 volt da.15-16 olursa akü 16.5 volt değerine şarjın sonunda daha kolay ulaşır,14.4 voltsa bu değeri biraz geçebilir,15’in üstüne daha uzun zamanda gelir,farkı budur.16 voltu tam şarj için kritik bir üst değer vermiş olmak için vermişlerdir,Mutlu akü talimatnamesinde böyle bir kritik değer hiç yok çünkü.
2- Evet,doğru anlamışsınız,araçların üzerindeki mevcut şarj sistemi de bu şekildedir,14.4 ‘ü geçince sizin gibi prizden çıkarıp kesen ise ikaz uyartım akımına kömürler üzerinden giden dc. akımın kesilip alternatörün akım üretmeden boşta dönmesi halidir,benzetmek gerekirse.
3- Tam otomatik şarj işlemi yapılmayıp voltajı gözleyerek ve zaman içinde kutup başı voltajını ölçerek yapmış olacaksanız,evet dediğiniz gibidir,12.40 altına düşmeye başladığında 12.3-12.3 volt olduğunda şarja bağlarsınız.Tampon şarjda akü dururken kendiliğinden beklerken bu akü boşalırsa 13.80 volt aküden daha fazla voltajda olduğundan,bu dengeler (eşitlik) kuruluncaya kadar şarj akımı geçer ve onu sürekli şarjlı tutar.Hem voltajı (13.80) hem akımı (Akünün 1/10’u kadar amperi) sürekli sabit tutan bir devreyle bu olabilir.En sağlıklısı budur,çünkü otomatik kesmeli sistem olarak bu daha az zaman harcanıp akü ömrünü en uzun tutacak olan şarj şeklidir,tampon şarjla seçilmiş olanı aslında.
4- Hayır,iki voltaj değeri birbirinden çok farklıdır.Yük altındaki voltaj değeriyle boştaki (beklemedeki) ve şarj cihazıyla şarj olurken de ayni şekilde şarjdan ayrılınca,kısa beklemede,ertesi günkü ölçülen voltajda,günler sonraki ölçülen voltajda tüm bu değerler değişir.Örneğin şarjdan yeni ayrılınca 13.80’den kısa sürede 13.20’ ye düşer,aşırı şarjlı ise 1320’de kalır,normal şarjlı ise 12.60’da tam boşta (beklerken) kalır.Şarja bağlıyken şarj olup dolmasına yakın 15’lere yaklaşır,tam şarj olduğunda 16 voltla şarj oluyorsa eğer 16 volta gelebilir,üstü ise 16.50’ye de gelebilir,ama bu anlık bir değerdir.Çünkü asıl boşta iken ve dinlenmiş halde iken,hiç yük bağlı değilken bu kutup başı değeri görülüp (12.40’ın altı mı üstü mü,vb.) şarja ona göre de karar verilmelidir.
5-
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/12v-akü-Şarjı-ile-ilgili.70405/
Bakın,daha önce (Bu yazının aslı yine kontrol kaleminden alıntıydı sanırım,ama şu anda bunun aslına ulaşamadım) 3 modlu şarjı da alıntı yaparak derlemiş olduğum ve genel akü şarjı anlatımlı bir yazımda bu 3 modlu şarj konusu ayrıca vardır. Kolay gelsin.