Akü şarjı

erkan1525

Üye
Katılım
8 Kas 2011
Mesajlar
269
Puanları
1
Yaş
36
S.a üstadlar. Daha önce bu konuda forumda tonla konu açılmış birinide ben açmıştım.
Yeni konu açmaya gerek duydum çünkü işin içinden çıkamadım.
Benim (inci akü 60 ah 12v formül A) kurşunasit akülerim var.
Herherde farklı bilgiler var okuyorum okuyorum bir türlü derleyip harmanlayıp bir sonuç çıkaramıyorum.
Ben bu aküleri nasıl şarj edeceğim? Kaç volt vereceğim? Şarjetmeyi ne zaman keseceğim?

Herkes bişey yazmış yok hücrebaşına bilmem kaç voltmuş şuymuş buymuş.

Bilen varsa kısacaşöyle anlatabilir mi? (Atıyorum)
ilk başta 13 volt verecen akü nün çektiği akıma bilmem ney olunca 14 verecen sonra bilmem ne olunca şarjı kesecen. X voltun altına düşünce yeniden şarj edecen.

Bu şekilde kısa öz bir açıklama varmıdır biryerlerde.....
 
A.selam. Pek çok şart ayni anda da gerekli olduğundan çok kısa anlatmak mümkün değildir,sn.Erkan Hocam.Yine de kendimce en kısa yoldan anlatmaya çalışayım,devamlı akü şarjıyla uğraşan birisi olarak;

1-Akü hücre geriliminden (Normalde 2 volttur) daha fazla voltajı şarj için dc olarak vermemiz gerekiyor.Bu şarj akımının geçebilmesi için mutlaka gerekiyor.12 voltluk akü için %20 fazlası 14.4 volta,iki seri bağlı 12 voltluk aküde 28.8 volt dc. ye karşılık geliyor.Bu en idealidir.
2-Yalnız bu yetmiyor,ayni zamanda amperi de akü amper değerinin 1/10’unu hiç geçmeyecek şekliyle ayarlayıp (sabit güç kaynağı ise ve çıkıştaki amper değerini tam biliyorsak direk buna göre,ayarlı (akü şarjı) güç kaynağı ise amper ayarını tam ayarlayıp öyle) veriyoruz.(Çok fazla ısınma ve kaynama olmaması,akünün erken elden çıkmaması için)
3-Akü hücre gerilimi belirli bir değer (14.4-14.5 gibi) gelmediğinde bu şarj sırasında gaz çıkışı hiç duyulamaz.gerilim kontrollü dediğimiz şarj şeklinde bu şarja geldiğinde akü şarjını ya biz ölçüp kesmemiz veya komparatör entegreyi içinde bulundurun akü şarjör devresiyle,röle,kontaktör vasıtasıyla bu akımı kesmemiz gerekir. Bu voltajdan sonra şarja tam bağlı kalır ve hücre gerilimi 15-16.5 voltta sürekli kalırsa (Örneğin araçlardaki konjenktörün bozulmasıyla) akü elektrolitini eksiltip ısınır,aşırı şarj olur ve ömrü kısalabilir.
4-Bir de bu gerilimi sürekli denetleyip kesen bu ilk şarj şekli (Cycle use) yerine tampon şarj şekli (Standby use) şarj şekli de vardır.13.80 volt dc.de voltaj sabitleyici bir entegreyle ve akü amper değerinin yine 1/10’u geçilmeyecek şekliyle uygulanırsa prizde (şarjda) devamlı kalabilir,röleyle-kontaktörle kesmeye de gerek kalmaz.13.6-13.80 volt değerine akü kutup başı gerilimi tam geldiğinde (13.80-13.80=0 teorikte olacağından) akım azalarak kendi kendine kesilir,ama sızıntı akımı denilen ve aküye zarar vermeyecek eser miktarda küçük amper geçişi zararsızca olabilir.
5-Bir de çok daha kaliteli akü şarj işlemlerinin uygulandığı,ayni li-ion şarjlı pillerin özel şarjında olduğu gibi 3 ayrı şarj kademeli özel şarj şekli vardır.(Mcu kontrollü) Bu aküden hiç gaz çıkışının olmaması,akü sıcaklığını tam kontrol altında tutmak için gerektiğinde akü sıcaklığını da ölçüp şarjı daha kontrollü sürdüren özel bir şarj şeklidir.Ama sizin evdeki akülere uygulamak istediğiniz gerilim kontrollü (Röle-kontaktör,komparatör entegreler ile otomatik kesmeli) veya sürekli tampon şarjda bırakılan bir şarj şekli olmalıdır.
6-Bunlardan ayrı aşırı gaz çıkışına,kaynamaya hiç neden olmadan,örneğin 60-100 amperlik akülere,aslında uygulanan gerilim çok önemli olmadan (15 volt dc.’nin biraz üstünde de olabilir) ama 0.5-1 amperi hiç geçmeyen şekliyle prizde sürekli şarj uygulayacağınız güvenli bir şarj şekli daha vardır.Ama tam boş akü için,örneğin 100 amper-h,12 voltluk bir araç aküsü için bu 1 amperlik şarj akımıyla çok güvenli şarj edersiniz,ancak 110-120 saat gibi bir sürede tam dolmasını da beklemiş olursunuz,60 amper-h için 0.5 amperlik akımla yine 130-140 saat bekleme gibi dezavantajı da bulunarak.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Hocam cevabınız için çok çok teşekkür ederim. Oldukca kısa öz ve anlaşılır olmuş.
1 - Yanlız aklıma takılanlar var. Akünün üzerinde gelen kü.ük kitapçıkta hiç bilgi yok bu konuda yanlızca raf ömründen falan bahsetmiş ve 12,4V altına düşerse 16v Oluncaya kadar şarj edin demiş. Neden 16v ve 16v ye kadar çıkmasını 14.4v vererek sağlayabilir miyiz yoksa 16v mi vermek gerekiyor.

2 - Bir diğeri sanırsam bana en uygunu 1. yöntem yani... 14.4 v 6a ile şarj et dolunca şarjı kes kullanım durumunda veya günlük şarjı kontrol et 12.4v veya altına düşmüşse tekrar şarj et + şarj süresi 16 saati geçerse uyar şeklinde bir devre yapsam benim için en kolayı olacak. Doğru mu anlamışım.

3 - Şarj ederken voltaj akım ve zamanı aynı anda gözönünde bulunduracak bir devren en sağlıklısı gibi görünüyor peki voltaj ne kadar düşerse şarja başlamalıyım?

4 - Yük altındaki voltajla yüksüz voltajı aynı şekilde mi değerlendirip şarja başlamalıyım?

5 - 5. maddede bahsettiğiniz 3 kademeli şarjdan da bahsedebilir misiniz?. Merak ettim.
 
olay gayet basit aslında. Herşey V = I x R.

akım kontrol edeceksiniz. (akımı akü kapasitesinin 10 da birinden fazla yapmayacaksınız. Voltaja karışmayacaksınız sadece sınırlayacaksınız. 13.5- 13.8 V tan fazla vermeyeceksiniz.

Akımı sınırlamak nasıl olur? V = I x R ise R anlık olarak sabit (akü doldukça artar) Bu durumda akım nasıl kontrol edilir?
Diyelim 60Ah akünüz var. Bu durumda 6A 'i aşmamanız lazım şarj ederken. Akünüzün direnci diyelim ki
1.7 ohm o an için. Sonuc ne oldu ? 6A akıtabilirsiniz nerden 1.7 Ohm üzerinden bu durumda ne kadar voltaj lazım size V = I x R = 1.7 Ohm x 6A = 10.2 V . Şarj aletiniz 10.2 Voltla sarj eder o an için.
Biraz sarj oldu sonuç ne olur? akü direnci yükselir. diyelim 2 Ohm oldu. Şarj aleti ne yapacak? 6A basacak. Bunu nasıl yapar? V = I x R . 6A x 2 Ohm = 12V verir aküye.
Biraz sarj oldu sonuç ne olur? akü direnci yükselir. diyelim 2.2 Ohm oldu. Şarj aleti ne yapacak? 6A basacak. Bunu nasıl yapar? V = I x R . 6A x 2.2 Ohm = 13.2 V verir aküye.
Biraz sarj oldu sonuç ne olur? akü direnci yükselir. diyelim 2.2 Ohm oldu. Şarj aleti ne yapacak? 6A basacak. Bunu nasıl yapar? V = I x R . 6A x 2.2 Ohm = 13.2 V verir aküye. ...

Biraz basitcene anlatmaya çalıştım. Aslında olay tam öyle değil. Akım Şu şekilde oluşuyor.
(Uygulanan Voltaj - Akü Voltajı)/Direnç ( akım sınırlama direnci artı akü iç direnci).
mantık bu.
akımı kontrol edin voltaja sınır koyun.
 
Son düzenleme:
Hocam cevabınız için çok çok teşekkür ederim. Oldukca kısa öz ve anlaşılır olmuş.
1 - Yanlız aklıma takılanlar var. Akünün üzerinde gelen kü.ük kitapçıkta hiç bilgi yok bu konuda yanlızca raf ömründen falan bahsetmiş ve 12,4V altına düşerse 16v Oluncaya kadar şarj edin demiş. Neden 16v ve 16v ye kadar çıkmasını 14.4v vererek sağlayabilir miyiz yoksa 16v mi vermek gerekiyor.

2 - Bir diğeri sanırsam bana en uygunu 1. yöntem yani... 14.4 v 6a ile şarj et dolunca şarjı kes kullanım durumunda veya günlük şarjı kontrol et 12.4v veya altına düşmüşse tekrar şarj et + şarj süresi 16 saati geçerse uyar şeklinde bir devre yapsam benim için en kolayı olacak. Doğru mu anlamışım.

3 - Şarj ederken voltaj akım ve zamanı aynı anda gözönünde bulunduracak bir devren en sağlıklısı gibi görünüyor peki voltaj ne kadar düşerse şarja başlamalıyım?

4 - Yük altındaki voltajla yüksüz voltajı aynı şekilde mi değerlendirip şarja başlamalıyım?

5 - 5. maddede bahsettiğiniz 3 kademeli şarjdan da bahsedebilir misiniz?. Merak ettim.

Merhaba.Evet,aklınıza takılan tüm bu sorular çok makul ve normaldir,cevaplamaya da çalışayım.
1-Mutlu akü talimatnamesine göre de 12.40 voltun üzerinde olmalıdır,altında ise şarja bağlayıp araca öyle takılmalıdır diyor.16-16.50 volt değeri; redresör bağlıyken ve akü gözlerinde hiç sıkıntı yokken tam şarj olduğunu,gazların her iki plakadan boşa çıkmaya başladığının durumudur.Bu durumda şarjda bırakmamız zaten sağlıklı ve doğru da değildir,daha önce en fazla 14.90-14.95’ kesmemiz (Voltajı hep ölçerek gidiyor ve kontrolü de hep böyle sağlıyorsak) olabilir.Zaten otomatik olmayan kesme işleminde şarj voltajınız 15-16 volt da olabilir,14.4 volt da.15-16 olursa akü 16.5 volt değerine şarjın sonunda daha kolay ulaşır,14.4 voltsa bu değeri biraz geçebilir,15’in üstüne daha uzun zamanda gelir,farkı budur.16 voltu tam şarj için kritik bir üst değer vermiş olmak için vermişlerdir,Mutlu akü talimatnamesinde böyle bir kritik değer hiç yok çünkü.
2- Evet,doğru anlamışsınız,araçların üzerindeki mevcut şarj sistemi de bu şekildedir,14.4 ‘ü geçince sizin gibi prizden çıkarıp kesen ise ikaz uyartım akımına kömürler üzerinden giden dc. akımın kesilip alternatörün akım üretmeden boşta dönmesi halidir,benzetmek gerekirse.
3- Tam otomatik şarj işlemi yapılmayıp voltajı gözleyerek ve zaman içinde kutup başı voltajını ölçerek yapmış olacaksanız,evet dediğiniz gibidir,12.40 altına düşmeye başladığında 12.3-12.3 volt olduğunda şarja bağlarsınız.Tampon şarjda akü dururken kendiliğinden beklerken bu akü boşalırsa 13.80 volt aküden daha fazla voltajda olduğundan,bu dengeler (eşitlik) kuruluncaya kadar şarj akımı geçer ve onu sürekli şarjlı tutar.Hem voltajı (13.80) hem akımı (Akünün 1/10’u kadar amperi) sürekli sabit tutan bir devreyle bu olabilir.En sağlıklısı budur,çünkü otomatik kesmeli sistem olarak bu daha az zaman harcanıp akü ömrünü en uzun tutacak olan şarj şeklidir,tampon şarjla seçilmiş olanı aslında.
4- Hayır,iki voltaj değeri birbirinden çok farklıdır.Yük altındaki voltaj değeriyle boştaki (beklemedeki) ve şarj cihazıyla şarj olurken de ayni şekilde şarjdan ayrılınca,kısa beklemede,ertesi günkü ölçülen voltajda,günler sonraki ölçülen voltajda tüm bu değerler değişir.Örneğin şarjdan yeni ayrılınca 13.80’den kısa sürede 13.20’ ye düşer,aşırı şarjlı ise 1320’de kalır,normal şarjlı ise 12.60’da tam boşta (beklerken) kalır.Şarja bağlıyken şarj olup dolmasına yakın 15’lere yaklaşır,tam şarj olduğunda 16 voltla şarj oluyorsa eğer 16 volta gelebilir,üstü ise 16.50’ye de gelebilir,ama bu anlık bir değerdir.Çünkü asıl boşta iken ve dinlenmiş halde iken,hiç yük bağlı değilken bu kutup başı değeri görülüp (12.40’ın altı mı üstü mü,vb.) şarja ona göre de karar verilmelidir.
5- https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/12v-akü-Şarjı-ile-ilgili.70405/
Bakın,daha önce (Bu yazının aslı yine kontrol kaleminden alıntıydı sanırım,ama şu anda bunun aslına ulaşamadım) 3 modlu şarjı da alıntı yaparak derlemiş olduğum ve genel akü şarjı anlatımlı bir yazımda bu 3 modlu şarj konusu ayrıca vardır. Kolay gelsin.
 
Hem 15-16 volt vereyim hem 6 A olsun diye bişey olmaz.
V= I x R
 
Hem 15-16 volt vereyim hem 6 A olsun diye bişey olmaz.
V= I x R
Dediğini anladım üstad. Akımı akü çeker. Voltaj yükselirse akünün çektiği akımda artar. AKü 6a dan (60 ah için) fazla akım çekerse zarar görebilir, kaynayabilir, patlayabilir, tehlikeli hidrojen gazı çıkışına sebep olabilir.

Bir sürü test de yaptım

Sanırsam en sağlıklı voltaj 14.4 ile 14.8 arası...
 
aynen öyle akımı akü çeker çok voltaj çok akım.
sağlıklı voltajı ve akımı (yani şarj koşullarını) akü üreticisi söyler. Akü tipine göre de değişir, sarj akımı , voltajı, süresi .... şarj koşulları yani. Akü bir şekilde şarj olur ama birisi 1 sene dayanır, diğeri 4-5 sene diğeri 3 ay gibi...
 
Tekrar merhaba,sn.erkan1525 ; 6 amper 14.5-14.8 volt dc. veren bir güç kaynağını buldunuz veya satın aldınız ve 12 volt,60 amper-h'lik aküyü bununla şarj etmeye başladınız diyelim. Akü tam boşken veya çok az şarjlı iken I=V/R'ye göre güç kaynağı etiketinden daha fazla amperi o anda da çekebilir veya o andaki güç kaynağının çıkışı (Volt*amper) saç trafolu klasik bir redresörse şebeke voltajı yüzünden bu fazla olabilir.

Bu işi tam garantiye almak istiyorsanız eğer,bu akünün şarj giriş bağlantısından önce, skala değeri çok uygun olan dijital veya analog ampermetreyi akü girişinden önce seri olarak bağlarsınız ve geçen akımın 6 amperden düşük veya 6 olduğunu görüp tam teyit edebilirsiniz. Zaten 14.4 voltun üzerindeki ekstrem değerlerde gaz çıkışının da akü voltajının da olumsuz yönde yine ekstrem artacağından sayısal örneklerle bahsetmiştim,en ideali 14.4 volttur,tüm 12 voltluk araç sistemlerindeki gibi.(12' nin % 20'si üzerine eklenmiş halidir en doğrusu)

Peki 6 amperden daha yüksek değerleri (7-9 A gibi) bu seri bağlı ampermetrede şarj akımı esnasında tam okursanız ne yapacaksınız, güç kaynağının amper ayarı veya bunu değiştirme imkanı da hiç yoksa? Deneme-yanılma yollu bazı seri yükleri (Boy uzunlukları farklı kablolarla ve aküden geçen 6 amperi tam olarak taşımayan,biraz kayıplı taşıyan bazı kablolarla veya yüksek watt.lı, çok düşük omajlı taş (Elektronik seramik) dirençleri) kendi aralarında bağlayarak içinde güç kaybı olan bir seri yük oluşturup,bu akü şarjından önce seri/paralel olarak kendi aralarında bazı gruplar şeklinde bağlayıp, seri ampermetrede görünen bu değeri 6 veya 6' ya çok yakın bir haldeyken bu değeri sabitleyip dengeleyerek (Bu ara güç bağlantısında istenilen kadar bir volt*amper çarpımını,yani bir güç kaybının olmasını isteyerek ve burada tam oluşturmak için) sağlamaya çalışırsınız, pratik yoldan ve bu işi kolayca da çözmek için) Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,880
Mesajlar
931,002
Kullanıcılar
452,759
Son üye
imot

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst