Akü şarjı

Sn. erkan1525, sn.toyer'in dikkat çektiği noktada ben de ayrıca bu konuya değineyim. Şarj için seçeceğiniz trafonun sekonder sarımındaki amper çıkışı volt*amper çarpımıyla sınırlı güçte,watt değeri diyelim ki 40 watt. ise ve 14 volt net dc. redresörden sonra elde ediliyorsa amper trafo kayıpsız (%100 verimli trafo için) yaklaşık 40/14 den biraz daha az amper değeridir. Ayni 40 watt.lık trafo 16 volt dc. vermiş olsaydı eğer amper çıkışı 40/16 dan biraz daha az olacak, ama 14 volta göre daha fazla amper alınacaktır, güç = volt * amper formülüne göre.

Biz 15-16 voltluk redresör çıkışlı bir kaynağı amperinin sadece 3-4 A kadar olduğunu etiketinden veya ampermetreyle ölçerek biliyorsak eğer,I=V/R'ye göre 6'dan fazla geçirme ihtimali hiç yoktur,çünkü trafolar ancak kısa devrede 2 katına yakın amperi belki geçirir, akü şarjı tam bir kısa devre hali değildir, boşken biraz daha fazla zorlayıcı yük olabilir, şarj sonuna doğru bu şarj cihazı daha rahatlar ve daha az amperi (Çünkü akü hücresi voltajı da yükseleceği için I=V/R'ye göre) bu akü içinden azalarak geçirir.

14.4-14.8-15-16 volt dc seçimi kadar şarj trafosunun vereceği watt değeri,yani sekonder sarımından amper olarak bu voltta alınabilecek en yüksek değeri amper önemlidir.Amper değeri 3-4 amperse eğer 16 volt bile olsa yine 6 A'dan daha fazlasını geçiremeyecektir.Örneğin elimdeki 40 watt.lık trafodan sonra köprü diyot+kond.+ voltaj düşürücü dirençli doğrultucudan sonra kutupları arasında boşta,paralel bağlı filtre elektrolitik kondansatörleri yüzünden 20 volt oluşuyor,aküye bağlandığında ise 40 watt,15-16 volt ac sarım uçlarıyla ampermetreden max. 2.5 ila 3 A arasında,bu 12 volt,60 A'lık aküden bu akım geçmiş oluyor.

Yani burada asıl belirleyici olan trafonun vereceği net ac voltajdan ziyade sarımlarından trafo gücüne göre doğrultulduktan sonra net alınan amper değeridir.Kısa devreler dışında bunun çok üstüne zaten çıkılamaz.Ama 14.4 voltu elbette tüm kaynaklara göre ideal uygulanacak voltaj değeri olarak ele almalıyız,tüm diğer voltaj seçeneklerine göre.Kolay gelsin.
 
Tekrar merhaba,sn.erkan1525 ; 6 amper 14.5-14.8 volt dc. veren bir güç kaynağını buldunuz vey.....
üstad o kadarını ancac sizin gibi profesyoneller yapar. Şimdilik artık 14.4 ile halletmeye çalışacağım. Piyasada satılan 12v 10 smps lerden aldım. Modifiye edip voltajı tam 14.4 yaptım. Boş aküye bağlayınca tam olarak 6.xx 7 ye yakın çekmeye başlıyor. Sonra biraz hızla azalıyor. 5.5 e kadar düşünce azalma hızı düşüyor. Şarj oldukça çekilen amper artık iyi ce düşüyor. Sıfıra yakın lluyor.

Yan şöyle bir sorunum var. 3 tane sıfır aküm var ilk aldığımda biri 12.4 diğerlwri 12.3 tü 2 sini 14.4 v ile şarj ettim. Voltajları 14.3x e ladar çıktı çektikleri akım da 0.33 idi şarşı kestim 2 gün sonra 12.8 e düştü. Bu normal mi? Aküler sorunlu olabilir mi?
 
Son düzenleme:
üstad o kadarını ancac sizin gibi profesyoneller yapar. Şimdilik artık 14.4 ile halletmeye çalışacağım. Piyasada satılan 12v 10 smps lerden aldım. Modifiye edip voltajı tam 14.4 yaptım. Boş aküye bağlayınca tam olarak 6.xx 7 ye yakın çekmeye başlıyor. Sonra biraz hızla azalıyor. 5.5 e kadar düşünce azalma hızı düşüyor. Şarj oldukça çekilen amper artık iyi ce düşüyor. Sıfıra yakın lluyor.

Yan şöyle bir sorunum var. 3 tane sıfır aküm var ilk aldığımda biri 12.4 diğerlwri 12.3 tü 2 sini 14.4 v ile şarj ettim. Voltajları 14.3x e ladar çıktı çektikleri akım da 0.33 idi şarşı kestim 2 gün sonra 12.8 e düştü. Bu normal mi? Aküler sorunlu olabilir mi?

Merhaba. Bu akülerin amper-saat kapasitesi 60-72-75 amper-saat gibi çok yüksekse verilen bu akımın amperi (0.33 A) çok az gelmiştir,çünkü 12.80 seviyesine şarj olup gelecek şekliyle de kalmıştır. Ama 12 volt 7 amperlik jel akülerse bu üçü,uygulanan şarj zamanı çok uygun olduğunda normal şarjla 12.60, aşırı şarjla 13.20-13.19 ‘te kalması gerekirdi, sıfır ve ve çok sağlıklı aküler ise. Yani şarj zamanı eksik kesilip de 12.80 seviyesinde kalanlar ile şarj zamanı aşırı olarak verilip de bu şarjdan sonra yine 12.80 seviyesinde kalanlar ayni durumda değildir, sn.erkan 1525.

Örneğin bu akü 3-5 yıl geçmiş ve biraz yıpranmış, akü içindeki gözleri yaşlanmış, içlerinde kısmi bozulmalar başlamışsa,i şte o zaman ne yaparsanız yapın,aşırı şarjla bile 12.80’de şarj sonu seviyesinde kalır,(Desülfizatör cihazı uygulanıp bu değer 12.80’den 12.90-12.95’lere kadar aşırı şarj sonu çıkabilir, ama tam 13.20’de kalması yine tam mümkün olmayabilir, gözlerindeki iç yıpranma veya eskime oranına göre) bu farka çok dikkat etmeniz de gereklidir.

Not : Aşırı şarjla 12.80 volt dc. şarj seviyesinde kalan bu aküler atıl (Hiç bir işe yaramaz) değildir, yine başarıyla ups’leri,marş motorlarını rahatça çalıştırabilir. Çünkü bu gözlerde tam bozulma yoktur, gözlerinde kısmi bir sulfatlanma oluşmuştur. Ama 8.50-9.50-10.50 volt seviyesinde aşırı bir şarjdan sonra ancak kalan aküler tam atıl akülerdir, ups’lerde, marşı çalıştırmakta, vb. yeterli amperi sağlayamadıkları için tam atıl duruma gelmişlerdir.

Bu volt seviyesinde kaldıkları için amper verebilme oranları; gözlerden akımın iç köprülerle geçişinde, seri bu iç bağlantıda,bir destek yerine akım alan, yani akıma bir destek (Artırma) yerine, elektrolizle tersine geri alan geçişi sırasında amperi düşüren olumsuz yönde olduğu için, bir görev yapabilecek kadar normal amper-saat verebilme kapasiteleri çok düşüktür. Desülfizatörlerle de bu gözlerin tam yenilenip tamiri veya ömrünü daha fazla görev yapabilmek için uzatmak da mümkün olamaz çoğu zaman, mutlaka değişmeleri gerekir. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
akü voltajı 14.4 voltlarda olup 0.33 A çekmesi ilginç. Tek akümü çekiyor bunu yoksa paralel aküler mi var?
Tampon şarjda olması gerekirdi o voltajda. yani akü başına 20-30 ma çekmesi lazım.

Şarj aletinizin verdiği voltaj olmasın 14.4 Volt? Aküler daha tam şarj olmamışlar demekki eğer şarj aletinin voltajı ise.

Birde şarj aletinizin maksimum verdiği voltaj sınırlanmış durumda mı?
 
Nizami (% 20 fazlasıyla) olan bir şarjda da (14.4) normal şarjda da (14.5-14.9) tampon şarjda da (13.60-13.80) akü voltajı uygulanan şarj gerilimine çok yakın olabilir,(Uygulanan amper değeri de yeterince yüksekse eğer) bu şarj hiç kesilmediği sürece. Ama şarjdan tam kesilip 1-2 gün sonra gördüğünüz gerilim akünün asıl (gerçek sağlık) durumunu bize gösterir.

Modifiyeli (içindeki voltaj çıkış ayarı, trimpotuyla yapılan bu ince ayarıyla) 10 amperlik,14.4 volt çıkışlı smps'le şarj edilen akülerin 0.33 A'yı (12.3-12.4 volttaki akülerle) çekmesi biraz gariptir. Ya elektrolit seviyeleri çok düşüktür, ya da gözleri sağırlaşmış (Sulfatlanmıştır) o yüzden az akımı ilk önce almış, sonrasında bu asidi iyice fazlalaştırıp içinden geçen akımı fazla artıramamış (zamanla,çığ etkisiyle) veya asit Boume (Yoğunluk=kesafet) derecesi olması gereken değerden (23-27 Boume arasında) çok çok düşüktür.

12.80 volta gelen bu akü plakaları, bunu elektroliti çok az temasla veya dibindeki çok az bir elektolitle eğer gösteriyorsa, bu haliyle hiç bir işe yaramaz, çünkü ups,inverter ve marş motorunu hiç çalıştıramaz örneğin, yeterli amper çıkamaz bu aküden,sadece yeterli voltu gösterip iş yapamayan ve bu duruma benzer akülerle çok karşılaştım çünkü.Umarım olası kötü senaryo düşündüğüm gibi de çıkmaz ümidiyle.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Ben bunları aldığım yere geri postalayayım o zaman...
 
Sayın Binbaşı , benim bahçe evimde solar panelden şarj ettiğim 12v 12a aküm var . Şarj kontrol ünitesi 13,6 dan sonra tampon şarja geçiyor . Güneş battıktan 2 saat sonra 12,8 Volta düşüyor. Ama bu şekilde şarjdan ayırıp muhafaza ettiğimde bir hafta sonra bile olsa ATV min Marşını çok güzel çalıştırıyor. Ben yanlış mı anladım yukarda yazdıklarınızı ? Teşekkürler
 
Merhaba.Haldun Bey,hiç yanlış anlamadınız,ama sadece ilk mesajıma göre çok doğru anlamışsınız,son yazdığımda ender olan çok kötü bir senaryodan bahsetmiştim,az da olsa bazen bir ihtimalle olabileceği gibi. Çünkü en son 12 volt 7 amper bir jel aküde böyle bir duruma şahit olmam nedeniyle. Sn.erkan 1525'de son mesajıma göre bunu yorumlamış sanırım.Bunların dışında 12.80'de evde uzun süredir kullandığım (Hem arabadaki ilk startta,hem de Elektrik kesintilerinde bu evi direk beslemede,vb.) aküler vardır ve bunlar sıfır aküler seviyesinde çok iyi iş yapabilir durumdadır,voltajları dışında hiç sorunlu değillerdir.Kaldı ki sizde de bir atv'de çok rahatlıkla zaten marşı çalıştırmış,bu konuda müsterih olun.İkinci mesajdaki çok az da (nadir de) olsa kötü senaryodan bahsetmem pek iyi olmamış,akılları biraz da karıştırmış sanırım,kusura bakmayın.Saygılarımla.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,880
Mesajlar
931,002
Kullanıcılar
452,759
Son üye
imot

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.
Geri
Üst