Akü şarj etme hakkında bir sorum var

milyarder

Üye
Katılım
6 Eyl 2009
Mesajlar
14
Puanları
1
Arkadaşlar merhaba, şöyle bir sorum olacak;

Motorsiklet marş basarken oldukca zorlanıyordu. bende aküsünü elimdeki imkanlarımla şarj etmek istedim. (akü 12V 6Amper)

Elimde 15Volt 1Amper lik bir adaptör vardi. Sadece adoptoru kullanarak şarj edebilirmiyim diye düşündüm (herhangi bir şarj devresi olmadan) ve akünün (+) kutbuna adaptorun (+) ucunu , akünün (-) kutbuna adaptorun (-) ucunu bagladım. ve bir kaç saat bekledikten sonra aküyü test ettim. Gayet güzel marş basıyordu.. Sanırım işe yaradı.. diye düşündüm.. Ta ki ertesi güne kadar. ertesi gün akü neredeyse tamamen boşalmıştı kendi kendine.. herhangi bir güç kullanımı olmadan.. Bunu 2 ihtimale yordum kafamda, birincisi akünün ömrünün zaten bitmiş oldugu için ertesi güne hiç şarj kalmamasına, ikincisi ise uyguladığım yöntem ile akünün kalan kısa ömrünü de tüketmiş olabilecegime..

Şimdi sorularım şunlar..

1- uyguladığım yöntemle, yani uygun voltaj ve amperi olan bir adaptoru aküye baglayarak aküyü şarj edebilirmiyiz?

2- edersek bunun aküye zararı varmıdır?

3- Kuru ya da asitli ıslak akü oluşu bu yöntem için farklılık gösterir mi?

4- Şayet birinci soruya cevap "evet" ise, o halde akü şarj devreleri niçin vardir?

5- Şayet birinci soruya cevap "hayır" ise, o halde en ekonomik yolla elimdeki ıslak ve tam bakımsız kuru aküleri nasıl şarj edebilirim?

Konuya vakıf arkadaşlar beni aydınlatırsa çok sevinirim...

Şimdidien teşekkürler...
 
ne zamandır kullanıyorsunuz motoru aküsü ne zaman değişti? Artı dinamo çıkışını ölçtünüz mü ?
 
Yanlış hatırlamıyorsam,şarjlı pillerde,şarj ederken,pil geriliminin 1,5 katı kadar( 1,2 katı da olabilir, ki öyle de olsa uyguladığınız gerilim fazla değil) gerilim verilebiliyordu.
Ve şarj esnasında, bataryanın nominal akımının %10 u kadar akımla şarj edilebiliyor.Daha fazlası iyi değil.Sizin geriliminiz hemen hemen normal ama,akımı biraz fazla vermişsiniz.Bu adaptörle aküyü şarj edebilirsiniz.Fakat ufak bir eklenti yapmalısınız.
1-) akünüzden geri besleme olmaması için ve ters polarizasyonu önlemek için,uygun akım ve gerilimde bir diyot bağlamalısınız.
2-) akünün çekebileceği akımı sınırlamak için,şarj cihazı ile akü arasına,bir direnç koymalısınız.Direncin ,direnç ve güç değerini hesaplayarak tabii.Pratik olarak ise,bir ampermetre bağlayarak,deneme yanılma yöntemi ile yapabilirsiniz.
Bir rivayete göre de,şarj cihazlarının ,tam dalga değil de,yarım dalga doğrultuculu olmasının daha iyi yönündedir.
Akü şarj cihazlarının,normal doğru akım güç kaynağından farkı;
şarj edilecek bataryanın şarj akımı ve gerilimine göre tasarlanmış olmasıdır.Kalitelilerinde,genelde akım sınırlama devresi oluyor.Ayrıca şarj oluyor,ya da şarj oldu şeklinde ikaz lambalarının olması.Kısacası,şarj edilecek bataryaya göre özel gerilim ve akımda tasarlanmış olması diyebiliriz.
 
Valla aküsünün ne zaman degiştigini bilmiyorum. Motoru ikinci el olarak 2 ay önce almıştım. mazisi hakkında hiçbir fikrim yok.. Motor 5 yaşında.. (scooter)

Dinama çıkışı dediğin nedir bilmiyorum. ama akü üzerinde herhangi bir ölçüm yapmadim. Elimde Dc motor var onu baglayip test ediyorum.. ya da motorsiklete baglayip marş gücünü test ediyorum.. yani ölçüm yok sadece fiziksel gözlem..
 
Şimdiye kadar araç akülerinin ömrünü tamamladığı zamanlarda ki karşılaştığım durum tıpkı sizin belirttiğiniz gibi akünün ömrünün sonuna doğru şarj olup kısa zamanda deşarj olmasıdır. Yani şarj tutmamasıdır. Sizin akünün de ömrünü tamamladığını düşünüyorum

Yaptığınız şarj ile ilgili olarak ta voltaj uygun. Akımında uygun olduğunu düşünüyorum. Bence adaptörün çıkış gücü yeterli olmasa şarj sırasında aşırı ısınırdı. Böyle bir sorun da belirtmediğinize göre durum normal. Sorun akünün ömrünü bitirmiş olması.
 
Vaktiyle biryerde okumuştum 12V akü için gerekli şarj gerilimi en ideal 13,8 - 14 Volt.. diyordu. benimki 15Volt.. dediginiz gibi voltajda sorun yok gibi.. Ampere gelince de. yavaş şarj için 1/10 diye geçiyor evet. bu da 600 mA eder. Benim adaptorum 1A.. Fakat akünün etiketinde şöyle bir yazı var..

Standart Şarj: 0,6 A x 5 ~ 10 saat
Hızlı Larj : 6 A x 0,5 saat

yani 6 amperle bile şarj edilebiliyor.. Fakat "Çabuk şarj, yaşlı ve yandan fazla boşalmış akülere uygulanmaz. Aksi halde plakalardaki aktif maddeler dökülebilir ve akü hiç kullanılmaz hale gelir." diyor OBİTET .. bkz: AKÜLER

Akım ve gerilimden ziyade, akünün doldugu zaman led le uyarı vermesi, şarjı otomatik kesmesi gibi özellikler aramaz isek, adaptor ile direk şarj yapabilirmiyiz, yaparsak aküye zararı varmıdır.. diye merak ediyorum.

m-usta-fa arkadaşım uygun direnç ve diyot kullanman gerekir diyorsunuz fakat Elektronik bilgim yok denecek kadar az ..

Şimdiye kadar araç akülerinin ömrünü tamamladığı zamanlarda ki karşılaştığım durum tıpkı sizin belirttiğiniz gibi akünün ömrünün sonuna doğru şarj olup kısa zamanda deşarj olmasıdır. Yani şarj tutmamasıdır. Sizin akünün de ömrünü tamamladığını düşünüyorum

Yaptığınız şarj ile ilgili olarak ta voltaj uygun. Akımında uygun olduğunu düşünüyorum. Bence adaptörün çıkış gücü yeterli olmasa şarj sırasında aşırı ısınırdı. Böyle bir sorun da belirtmediğinize göre durum normal. Sorun akünün ömrünü bitirmiş olması.

Hiçbir şekilde ısınma olmadı. özellikle kontrol ediyordum adaptoru ters bir durum olmasın diye.. Ama adaptorde hiç ısınma olmadan 3-5 saat bağlı kaldı aküye..
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
motora marşı verdıkten snr (motor çalışır vaziyette) akünün artı ucunu sökün ve dinamodan gelen
- İLE + uçlarını DC kademesinde ölçü aletinizle ölçün. 13-14-15 v görürseniz tamamdır sağlam diyebiliriz. Bazı arkadaşlar olurmu öyle şey motor stop eder diyebilir. Akü marş motoruyla birlikte motora ilk hareketi vermeye yarar. Hareketi sağladıktan snr aküyü dinamodan ayırabilirsiniz. Dinamomuz sağlam çıkarsa akünüzü yenisi ile değiştirin.
 
motora marşı verdıkten snr (motor çalışır vaziyette) akünün artı ucunu sökün ve dinamodan gelen
- İLE + uçlarını DC kademesinde ölçü aletinizle ölçün. 13-14-15 v görürseniz tamamdır sağlam diyebiliriz. Bazı arkadaşlar olurmu öyle şey motor stop eder diyebilir. Akü marş motoruyla birlikte motora ilk hareketi vermeye yarar. Hareketi sağladıktan snr aküyü dinamodan ayırabilirsiniz. Dinamomuz sağlam çıkarsa akünüzü yenisi ile değiştirin.

Teşekkürler.. Kontrol edecegim..

Fakat benim merak ettigim, uygun voltaj ve amperli bir ADAPTÖRÜ aküye direk olarak baglayarak şarj edebilirmiyiz. Bunun aküye zararı varmıdır..
 
edersınız tabiki. fakat kuru akü ve ıslak akü durumuna göre akü ömrü değişiklik gösterir. kuru aküleri şarj devresi olmadan şarj etmenızı tavsıye etmem.
 
Teşekkürler.. Kontrol edecegim..

Fakat benim merak ettigim, uygun voltaj ve amperli bir ADAPTÖRÜ aküye direk olarak baglayarak şarj edebilirmiyiz. Bunun aküye zararı varmıdır..

İlk önce şu bilgiyi sizlerle paylaşayım. Akü şarj teknikleri arasında iki ayrı tip şarj tekniği vardır.
1. Tampon şarj.
2. Akım sınırlaması ile periyodik şarj.

1. Tampon şarj; Genelde kesintisiz güç kaynakları, acil aydınlatma, yüksek gerilim hücre sistemlerinde, güvenlik sistemleri gibi devamlı enerjiye ihtiyaç duyan cihazlarda kullanılır. Bu tip şarj sistemlerinde yine akım sınırlıdır. Yani şarj yapan cihaz set edilenden fazla akımı aküye vermez. Sadece tampon şarj tekniğinde dikkat edilmesi gereken husus, akünün kuru tip mi? yoksa sulu tip mi olduğudur. Kuru tip aküler (12 voltluk aküler için söylüyorum) 13.4 Volt ile devamlı kalabilirler. Aküler için şarj akımı akünün özelliğine değişiklikler gösterebilir. Bu değerlerde kendi araların da %10 ila %30 nominal kapasitesi arasında farklılıklar gösterebilir.

2. Akım sınırlaması ile periyodik şarj; Genelde motorlu taşıtlarda bu tip şarj tekniği kullanılır. motorun dönme hareketi ile şarj dinamosunun ürettiği gerilim hem sınırsızca motor ve müştemilatına giderken aynı zamanda da aküyü şarj etmek için akü yoluna seri direnç ve ters diyotlar koymak suretiyle şarj edilir. Akü yoluna konan direnç aküye fazla akım gitmemesi için kullanılır.

Sağlam bir akünün ömrü genelde şarj ve deşarj eğrisi ile tahmini olarak hesaplanır. Örnek verecek olursak. özelliğine göre %100 deşarj olmuş bir akü (bu arada tamamen boşaltmak anlamına gelmiyor, Akü gerilimi 10.5 volta ulaştığında tamamen boşalmış demektir) sadece 200 kez hizmet verebilirken her seferinde %10 deşarj olan akünün ömrü 2000 lerin üzerine çıkabiliyor.

Sizin adaptörünüz 15 volt ise ve 1 Amper kapasitesi var ise sizin akünüzü rahatlıkla şarj edebilirsiniz, ancak şarj işlemi esnasında akünün sıcaklığının 40 dereceyi geçmemek şartı ile. Bir diğer husus ise bu şarj işlemi 1 amper ile olduğuna göre yaklaşık 13-14 saat ten fazla şarj etmeyiniz. fazlası zarar. Aksi taktirde akünün içerisinde bulunan kimyasallara zarar verebilir daha sonra mal ve can emniyetinizi tehlikeye sokabilirsiniz.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,880
Mesajlar
931,002
Kullanıcılar
452,758
Son üye
aprnck

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst