Akım Sınırlama Devresi

-Acemi-

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
4 Ağu 2007
Mesajlar
3,047
Puanları
720
Arkadaşlar 0-10 Amper arası akım ayarlama devresine ihtiyacım var.Devreyi akü şarj etmek için kullanacağım girişi 14-15 Volt arası olacak.
Akım ayarlamak için seri direnç kullanmak istemiyorum.
 
Geri beslemeli devreleri incele mutlak kafana yatan birini uygulayacaksındır

mesela TL 493 lü lerieri, smps leri incele en basit çift transtörü [biri PNP diyeri NPN devre ) kurarak yapabilirsin .
fikir benden araştırmak senden !
 
lm 317 ile düşük akımda yapıla biliniyo çıkışına güç mosfeti takarak yüksek akım alabilirsin lm 317 voltajı düşürerek akımı sınırlıyo.
 
Akü şarjında regüle beslemesi sabit olduğunda işlem kolay olur.Bizler gibi rüzgar enerjisi ile şarj edecekseniz regüle devre planı bir daha değişir.Ör;base akımı çok düşük olan 5-7-10AH max. kapasiteli bir trans ile NPN grubundan darlington transistörü tetikleyip şarj edilebilir.Devredeki püf noktası;akü voltajı şarj oldukça yükselecek yükseldikçede trans base akımı akü voltajı yükseldiği nispette düşerek şarjı tamamlayacaktır.Ama baştan Akü kapasitesini,akü çeşidini bilmek gerekir.Ör;sulu asit akülerde max. şarj voltajı 13,8-14 vdc. iken jel akülerde max.voltaj 14,5-14,6 dcv. sınırındadır.Birde şarj edeceğimiz akü kapasitesinin 1/10 oranını vereceğimiz akımda watt cinsinden geçmemeliyiz.Ör;12v 60AH bir aküyü düşünelim.720 watt akünün kendi max. gücü var ve bizler bu aküyü en fazla 72 watt ile şar edebiliriz.Aslında 60 wattı geçmezsek daha iyi olur gibi.Çünkü kapasitesi dışında şarj edilen akülerin ömrü 2-3 kat daha kısa olur.
Evet bizler R.enerjisi ile çalıştığımızdan akü dolduğunda gelen akımı bir yüke verelimki hem şarj dursun hemde alt.e fren yaptırsın.Ama besleme sabit olduğunda işlem değişiyor tabii.
Sn alpernbugra;önceden konusu geçen konj. ile güç transistörünü tetikleyip sonuca ulaşacağınızıda tahmin ediyorum.
 
Sn.Malisert32 ne yapmak istediğimi hemen anladınız...Yardımcı olan herkese teşekkür ederim.
 
Sn.malisert32
eray026 nın verdiği devreyi kurup denedim.2N5881 yerine 2N3773 kullandım.Devreye 7815 entegresi bağlandığında 14,5 Volt çıkış veriyor.Sanırım siz rüzgar türbini yapıyordunuz orada kullanabilirsiniz.Devre çalışıyor ancak transistöre soğutucu bağlamak şart.
Devrede Kullanılan Elemanların listesi fotoğrafta gözükmüyor buraya yazıyorum:
Kondansatörler: 1uf 35V Elektrolitik
Entegre: 78XX
Direnç: 470 ohm(watı yüksek olmalı)
Transistör: 2N3773

Sn.alfa romeo
TL 493 ün datasheetlerine bakacağım teşekkür ederim.
 
Teşekkür ederim sn.alpernbugra,not aldım.Evet ben R.Enerjisi üzerine çalışıyorum ve şarj kontrolunu shont yapıyorum.Yani lm317-78xx'li devrelerden öte değişik bir sistem kullanıyorum.Aslında 78xx veya lm317 gibi devre elemanlarının işini ben transa yaptırıyorum.Malum bu sistemlerde yükde önemli.Elektronikle yaklaşık 3 aydır ilgileniyorum ve çok zevkli bir uğraşı.Ayrıca böyle güzel bir mesleğin mühendislik bölümünü seçtiğinizden dolayı sizi kutlarım.Sizlerden çok bilgi öğreneceğiz hocam.Tekrar teşekkür eder hayırlı geceler dilerim.
 
Teşekkür ederim sn.alpernbugra,not aldım.Evet ben R.Enerjisi üzerine çalışıyorum ve şarj kontrolunu shont yapıyorum.Yani lm317-78xx'li devrelerden öte değişik bir sistem kullanıyorum.Aslında 78xx veya lm317 gibi devre elemanlarının işini ben transa yaptırıyorum.Malum bu sistemlerde yükde önemli.Elektronikle yaklaşık 3 aydır ilgileniyorum ve çok zevkli bir uğraşı.Ayrıca böyle güzel bir mesleğin mühendislik bölümünü seçtiğinizden dolayı sizi kutlarım.Sizlerden çok bilgi öğreneceğiz hocam.Tekrar teşekkür eder hayırlı geceler dilerim.

Sağolun hocam, bizde daha yeni başladık bişeyler öğrenmeye çalışıyoruz.:)
 
Akü şarjında regüle beslemesi sabit olduğunda işlem kolay olur.Bizler gibi rüzgar enerjisi ile şarj edecekseniz regüle devre planı bir daha değişir.Ör;base akımı çok düşük olan 5-7-10AH max. kapasiteli bir trans ile NPN grubundan darlington transistörü tetikleyip şarj edilebilir.Devredeki püf noktası;akü voltajı şarj oldukça yükselecek yükseldikçede trans base akımı akü voltajı yükseldiği nispette düşerek şarjı tamamlayacaktır.Ama baştan Akü kapasitesini,akü çeşidini bilmek gerekir.Ör;sulu asit akülerde max. şarj voltajı 13,8-14 vdc. iken jel akülerde max.voltaj 14,5-14,6 dcv. sınırındadır.Birde şarj edeceğimiz akü kapasitesinin 1/10 oranını vereceğimiz akımda watt cinsinden geçmemeliyiz.Ör;12v 60AH bir aküyü düşünelim.720 watt akünün kendi max. gücü var ve bizler bu aküyü en fazla 72 watt ile şar edebiliriz.Aslında 60 wattı geçmezsek daha iyi olur gibi.Çünkü kapasitesi dışında şarj edilen akülerin ömrü 2-3 kat daha kısa olur.
Evet bizler R.enerjisi ile çalıştığımızdan akü dolduğunda gelen akımı bir yüke verelimki hem şarj dursun hemde alt.e fren yaptırsın.Ama besleme sabit olduğunda işlem değişiyor tabii.
Sn alpernbugra;önceden konusu geçen konj. ile güç transistörünü tetikleyip sonuca ulaşacağınızıda tahmin ediyorum.
merhaba arkadaşım sizden bir konuda bilgi almak istiyorum tabi mümkünse. ben bir adet rüzgar gülü yaptım fakat voltaj çok degişken oldugu için aküyü şarj etmek tabiki çok zor voltajı sabitleyecek bir şarj devresi arıyorum . voltajın 100 volta kadar çıktıgını gördüm boşta bu konuda bana yardımcı olabilirmisiniz teşekürler.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,508
Mesajlar
927,466
Kullanıcılar
452,085
Son üye
mesut nergis

Yeni konular

Geri
Üst