Araba aküsü

abuzerefendi

Katılımcı Üye
Katılım
22 Ara 2012
Mesajlar
451
Puanları
99
Yaş
40
arkadaşlar eşimin arabasının aküsü bu sabah arabayı çalıştırmadı. allahtan komşumda araç akü transfer kablosu vardı ve onun araç ile çalıştırdık. bi çok yere gidip işimi hallettim. ama şu anda aracın aküsü normal çalışıyor. 200 metrelik bir yere gidip durup tekrar marşa bastığımda araç çalıştı. yanlız üzerindeki akü orijinal aküsü müş aracım 2008 model. yani nereden baksan 6 yıllık bir akü. buradaki serviste de oraya uyacak bir akü yokmuş. siparişle 1 2 güne gelir dedi. sipariş verdirdim ama şu anda aküm normal çalışıyor. bu akünün ölü olup olmadığını nasıl anlarız. servistekiler ölçüme gerek yok ölmüştür dediler. sanırım mal satmak için ölçüm yapmadılar. bunu nasıl anlayabilirim?
 
Ben şöyle söyleyim eğer bi defa sizi bu duruma düşürdüyse bidaha o aküden hayır gelmez aynısı benim başıma da geldi değiştirdim kurtuldum

Discovery cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
değiştireceğim zaten orada sorun yok. siparişini verdim de bu akü sağlam ise eve alırım bu aküyü. 10 W lik güneş paneli ve ufak çapta yaptığım küçük bi kaç rüzgar türbünü ile hobi amaçlı olarak yaptığım ups den araçta 220 v veren inverter var. hepsini bi araya getirip hobi elektriği üretebilirim. veya kış aylarında elektrikler kesilince bu akü ile kombiyi 2 3 saat daha çalıştırabilirmiyim?

yani eski aküyü 15 20 tl ye onlara vereceğime evde biraz daha kullanabilirmiyim? bu anlamda bi soru sormak istemiştim aslında.
 
Diğer mesajına da yazdım : "Akü ile sorunun var gibi onun için başka bi devre var aynı mantıkta-yaklaşımda yine masaüstü saat ile ;) Korhan Sökmen - Amper-Saat-Metre"
Bir de sanayide akücüye ölçüm yaptırabilirsin, Akün asitli tipte ise suyu azalmış-bitmiş olabilir bakımla ömrünü uzatabilirsin yine de 6 sene kötü değil benimki 3. senede cortladı cebe delik açtı :(
Senin yapabileceğin ölçüm voltmetre ile değer al, motoru çalıştır 2-3 dk yine değerleri oku aklında tut kontağ kapat 20-30 dk sonra tekrar ölç önceki değerle karşılaştır 11,8 v ve altındaki değerler akünün ölü olduğu anlamına gelir. Ben bu ve benzer işlerde kullanmak için bi çakmaklık fişine tvden soket bağladım ölçü aletinin problarıyla rahatça okuyrum araç içinden adaptör ucu da olur.
Akü + bakımı + değerleri hakkında kıymetli forumumuzda konu açılmış ve detaylı bilgiler mevcut oraya da göz at bilgilerini tekrar et.
Bulgaristandan 10 kağıda çin malı şöyle bi şi aldım o anki voltaj üzerinden alternatör ve akü hakkında bilgilendiriuor. Zaten kritik değerler sarı ve kırmızı led ile ifade ediliyor üzerindeki voltajları referans olarak al;) Şu kış günlerinde halen takılı zaten.
12 VDC Accu Alternator tester.jpg
 
arkadaşlar eşimin arabasının aküsü bu sabah arabayı çalıştırmadı. allahtan komşumda araç akü transfer kablosu vardı ve onun araç ile çalıştırdık. bi çok yere gidip işimi hallettim. ama şu anda aracın aküsü normal çalışıyor. 200 metrelik bir yere gidip durup tekrar marşa bastığımda araç çalıştı. yanlız üzerindeki akü orijinal aküsü müş aracım 2008 model. yani nereden baksan 6 yıllık bir akü. buradaki serviste de oraya uyacak bir akü yokmuş. siparişle 1 2 güne gelir dedi. sipariş verdirdim ama şu anda aküm normal çalışıyor. bu akünün ölü olup olmadığını nasıl anlarız. servistekiler ölçüme gerek yok ölmüştür dediler. sanırım mal satmak için ölçüm yapmadılar. bunu nasıl anlayabilirim?

Merhaba.Sn.abuzerefendi;akünün sabah saatlerinde marşı basmamasının,akünün sıfır veya 6-7 senelik olabilmesiyle doğrudan hiçbir ilgisi de bulunamaz.Orijinal sıfır olarak alıp taktıracağınız yeni bir akü de ayni sorunu yine çıkartabilir.Ama akünüzün takviye yapılıp da,200 mt. dahi gidilerek (Çok kısa mesafede bile) marşının bu aküyle çalışması,bu akünün hala kullanılabilir olduğunu da gösteriyor.Akü kötü kullanılırsa belki 2-3 yıl iyi kullanılırsa 5-6 yıl kadar da kullanılabilir,akü ömrününün uzunluğunu kullanıcıların kendi kullanım tavrı belirler.Ben 4 sene doldu,işi tamamdır diye arabadan çıkardığım bir araba aküsünü (Hatta yeni aldığım aküyü şarjı çok azalıp da evde şarj etmek için çıkarıp da onu taktığımda,tek çevirmede marşla motoru da çok rahat hala da çalıştırıyor,6-7 sene arasındaki bir ömrüne rağmen) hala evde balkonda tutarak elektrik kesintilerinde ups ile kullanmaktayım Alalı 6-7 yılı geçti,hala görev yapıyor.Dr. Korhan Sökmen'in sitesinde akünün sülfatlanan kısımlarının yeniden yapılandırılmasını sağlayan ve sadece bizzat kendisinin geliştirdiği bir elektronik devre de (Belirli periyotlarda üretilen düzenli pals darbeleri ile tamir işlemini yapan) yine mevcut.

Yeni satın alınmış sıfır bir aküde marşı çevirmedeki sorun nasıl oluşur?

1- Arabadaki bagaj lambası,kapı iç ışığı,müzik seti,vb.gece boyunca kaçak yapıp da yanan bir tüketici kaynak,bu akünün amper seviyesini daha aşağı değerlere yine çekebilir.

2-Herhangi bir veya daha fazla gözü elektriğe karşı tam sağır (elektriği hiç iletmeme durumu) tam oluşmuşsa eğer,seri bağlı bir iç yapı olduğundan,kutup başlarından yeterli amperi almak imkansızdır.Bu gözler tamir edilip eski haline döndürülmedikçe de bu yeni akü bile atıl duruma,geri dönüşüme verilecek durumuna yine gelmiş kabul edilecektir.(Fabrikasyon hatası olarak nadiren de olabilen durumdur,garanti süresindeyse eğer yenisiyle değiştirilmelidir.)

3-Elektrolit seviyesi herhangi bir nedenle de normalin çok altına inmişse,marş için gereken yüksek amper de bu aküden yine kolayca çekilemez.

4-Soğuk havada motordaki yataklarda donup da jel haline dönen motor yağı,nispeten düşük amper değerindeki bu akü,bir de soğuk havadan tam korunmasız (İzole edici bir örtü ile sarılı değil,açık havaya tam maruz) kalması durumunda amper kapaistesinin scaklıkla düşmesi sonucunda (Her 1 derecelik düşüşte kurşunlu akü gözündeki boştaki hücre gerilimi de düşer,voltaj düşünce de mantıken marştan daha düşük akım da akacaktır,ohm. kanunu uyarınca biliyorsunuz.) durumdaysa,marşın can cekişerek,inleyerek çok zor dönebilmesi ve bir müddet sonra hiç dönmemesi de çok normaldir,akünün kalitesiyle,ömrünün bitmiş olmasıyla da doğrudan bir ilgisi yoktur.Akünün kutup başlarındaki gerilim de bize marşı başarılı çevirip çeviremeyeceği konusunda tam fikir veremez.Akü amperini ölçebilen şönt dirençli ampermetreler ile "görev yapar/görev yapamaz" şeklinde direk bir ölçümün,arabada marşı çevirmek olan bu zor olan görevin testi için bu özel kontrolünün yapılması gerekir.Voltaj ölçümleri hücerelerden birinde kayıp fazla olduğunda düşük kutup başı gerilimi gösterip bizi yanıltabilir.Kısmen bozuk bu hücre veya hücreler,eğer marş motorunun dönmesini halen sağlıyor iseler,akünün arabada görev yapabildiğini,mutlaka da değiştirmemiz gerektiğini belirtemez.Bu durumda da arabanın marşı (Aküyü en çok zorlayan tüketici kaynak) bir veya ikinci çevirmede dönmekteyse akü yine kullanılabilir.

Kullanılamadığı durum (Benim de başıma gelen) akü plakalarındaki iç seri bağlantılarında oluşan içsel kopma durumlarıdır.Bu durumda aküyü geri dönüşüme verip elden çıkarmak zorunda da kalırsınız doğal olarak.Çünkü marşı çevirdiğinizde,tüm marştan geçecek akım,bu sülfirik asitle kısmen ıslanmış kopuk olan bu bağlantıdan geçerken,marşa çok zayıf akım verir,arabadaki akü lambası iyice söner,yüksek akım (Amper) değeri bu çatlak,ayrılmış bölgeden elektroliz olayıyla,gaz sesi vererek (Bu sesi akünün içinden direk olarak da çok yakınsanız mutlaka duyarsınız,çünkü tıslama şeklindedir bu ses) marşı hiç çevirememiş (Çok zayıf bir akımın marşa gitmesi nedeniyle) olur.Kolay gelsin.Selamlar.
 
Son düzenleme:
Akü amperini ölçebilen şönt dirençli ampermetreler ile "görev yapar/görev yapamaz" şeklinde direk bir ölçümün,arabada marşı çevirmek olan bu zor olan görevin testi için bu özel kontrolünün yapılması gerekir.Voltaj ölçümleri hücerelerden birinde kayıp fazla olduğunda düşük kutup başı gerilimi gösterip bizi yanıltabilir.Kısmen bozuk bu hücre veya hücreler,eğer marş motorunun dönmesini halen sağlıyor iseler,akünün arabada görev yapabildiğini,mutlaka da değiştirmemiz gerektiğini belirtemez.Bu durumda da arabanın marşı (Aküyü en çok zorlayan tüketici kaynak) bir veya ikinci çevirmede dönmekteyse akü yine kullanılabilir.

Bu dediğiniz araçla ölçüm yaptırdım. bu sabahta marş basınca şaşırdım. ölçümün sonucunda marş anında akü 10,5 Voltluk değer görsteriyordu. bu değer 10 V nin altına inmediği süretçe normalmiş. akünün şu anda normal olduğunu fakat soğuk havalarda akünün %70 verimle çalıştığını o yüzden de hava sıcaklığı 0 ın altına indiğinde marşın basmayacağını söylediler. yani şu anda akü değişimi biraz da keyfi bir durum gibi. eğer bundan 2 3 ay sonra olsa idi bu akü seni daha 8 9 ay çok rahat idare ederdi ama kışın etmez dedi. aslında eşim aracını sadece kışın hava kötü olursa kullanıyor. zaten yazın kullanılmadığı için değiştirmem gerekecek gibi ama bu akü daha kullanılır durumda. bunu alıp evde hobi işlerimde mi kullansam. nasılsa 10 tl ye sayıyorlar.
 
Siz bilirsiniz,ama sulu olanların bir tehlikeli yanı,elbiselere direkt temas ettiklerinde,onları paramparça da ettikleri konusudur.Bu nedenle onu bir ev ortamında kullanırken,asitli suyun elbiselere sıçramamasına çok özen de göstermeniz gerekiyor.Ben balkonda gözden çıkardığımız çok eski bir büfenin içinde,kendi akümü muhafaza ediyorum.Bir de sıcak ev ortamında,şarj esnasında çok az da olsa normal şarj bittiğinde,şarj işlemi devam ettiğinde,kapakları kapalı bile bulunsa,ıslak asit buharlarını,oda havasına direk olarak da yayabilme riski her zaman mevcuttur.Araba dışında kullanımda,jel akülere göre dezavantajlı olabilen bu durumunu da göz önüne almalısınız.Önümüzdeki çok soğuk havalardaki emniyetli çalıştırmanın sağlanabilmesi için (Çok sık kullanılmadığını da belirtiyorsunuz,eski aküyle bu yükün,uzun süre de aküde kayıpsız olarak korunması daha güç de olabilir,çok soğuk havalarda ara sıra çalıştırılarak tabiki) elbette ki akünün yenisini satın almanız çok daha iyi olmuş,güle güle kullanın.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Teoride aküler ve kond voltajını sonsoza kadar kaybetmeksizin korumalı ama pratikte gerçek dünyada bu böyle değil (sıcaklık, basınç yani çevresel nedenler bu da daha önce başka konuda açıklanmıştı).
Araç kullanım kılavuzunda dahi yazar uzun süre kullanmadığınız aracı haftada bir 30 dk motoru çalıştırın.
2010 sıfır aracımın akü çevresinde ince bir gömlek yalıtım malzemesi vardı. 3. senesinde beni bıraktı yeni aldığım akünün ölçüleri faklı olduğundan bunu etrafına geçiremedim ama el altında duruyor. Gördüğüm kadarıyla yeni nesil markalı şarjlı aletlerin batarya bloklarında aynı yöntem kullanılıyor gerek kullanım-bekleme süreci, çevresel etkenler gerek sarj ısısı olsun.
Sn. Binbaşımın söylediği gibi şarj esnasında tehlikeli patlayıcı gazlar medana getirir ateşten uzak ve iyi havalandırılan yerde şarj etmeniz gerekli! Olası kaza ve diğer hallerde önlem alınabilecek alet ve ekipmanlar yakında bulundurmalıdır, mazgallı yer seçilmeli (eldiven-gözlük-önlük hatta kulaklık, kaynama, taşma, patlama hallerinde)! Sülfürik asit içerdiğinden normal kıyafet yerine buna dayanıklı yağmurluk tarzı kıyafet giymekte fayda var, çoğu kişi bunları akü şarzını küçümser, fakat iş işten geçince geri dönüş yok keşke demeek için bu tarz yanık yarayı ömür boyu taşımamak için önlem alın.
Akü ve şarj, kimyasallar hakkında eğitimli olmayan gençler, çocuk gibi 3. kişilerin olduğu mekanlarda akü bulundurmak kazaya davetiye çıkarmaktır büyük sorumsuzluktur. Bu yazıyı bu kadar uzatacağımı tahmin etmemiştim.
 
Son düzenleme:
arkadaşlar yeni konu nasıl açabilirm,forumda yeniyim ve bulamadım yardımcı olabilir misiniz?
 

Forum istatistikleri

Konular
130,073
Mesajlar
932,797
Kullanıcılar
453,069
Son üye
ailkun

Yeni konular

Geri
Üst