arkadaşlar eşimin arabasının aküsü bu sabah arabayı çalıştırmadı. allahtan komşumda araç akü transfer kablosu vardı ve onun araç ile çalıştırdık. bi çok yere gidip işimi hallettim. ama şu anda aracın aküsü normal çalışıyor. 200 metrelik bir yere gidip durup tekrar marşa bastığımda araç çalıştı. yanlız üzerindeki akü orijinal aküsü müş aracım 2008 model. yani nereden baksan 6 yıllık bir akü. buradaki serviste de oraya uyacak bir akü yokmuş. siparişle 1 2 güne gelir dedi. sipariş verdirdim ama şu anda aküm normal çalışıyor. bu akünün ölü olup olmadığını nasıl anlarız. servistekiler ölçüme gerek yok ölmüştür dediler. sanırım mal satmak için ölçüm yapmadılar. bunu nasıl anlayabilirim?
Merhaba.Sn.abuzerefendi;akünün sabah saatlerinde marşı basmamasının,akünün sıfır veya 6-7 senelik olabilmesiyle doğrudan hiçbir ilgisi de bulunamaz.Orijinal sıfır olarak alıp taktıracağınız yeni bir akü de ayni sorunu yine çıkartabilir.Ama akünüzün takviye yapılıp da,200 mt. dahi gidilerek (Çok kısa mesafede bile) marşının bu aküyle çalışması,bu akünün hala kullanılabilir olduğunu da gösteriyor.Akü kötü kullanılırsa belki 2-3 yıl iyi kullanılırsa 5-6 yıl kadar da kullanılabilir,akü ömrününün uzunluğunu kullanıcıların kendi kullanım tavrı belirler.Ben 4 sene doldu,işi tamamdır diye arabadan çıkardığım bir araba aküsünü (Hatta yeni aldığım aküyü şarjı çok azalıp da evde şarj etmek için çıkarıp da onu taktığımda,tek çevirmede marşla motoru da çok rahat hala da çalıştırıyor,6-7 sene arasındaki bir ömrüne rağmen) hala evde balkonda tutarak elektrik kesintilerinde ups ile kullanmaktayım Alalı 6-7 yılı geçti,hala görev yapıyor.Dr. Korhan Sökmen'in sitesinde akünün sülfatlanan kısımlarının yeniden yapılandırılmasını sağlayan ve sadece bizzat kendisinin geliştirdiği bir elektronik devre de (Belirli periyotlarda üretilen düzenli pals darbeleri ile tamir işlemini yapan) yine mevcut.
Yeni satın alınmış sıfır bir aküde marşı çevirmedeki sorun nasıl oluşur?
1- Arabadaki bagaj lambası,kapı iç ışığı,müzik seti,vb.gece boyunca kaçak yapıp da yanan bir tüketici kaynak,bu akünün amper seviyesini daha aşağı değerlere yine çekebilir.
2-Herhangi bir veya daha fazla gözü elektriğe karşı tam sağır (elektriği hiç iletmeme durumu) tam oluşmuşsa eğer,seri bağlı bir iç yapı olduğundan,kutup başlarından yeterli amperi almak imkansızdır.Bu gözler tamir edilip eski haline döndürülmedikçe de bu yeni akü bile atıl duruma,geri dönüşüme verilecek durumuna yine gelmiş kabul edilecektir.(Fabrikasyon hatası olarak nadiren de olabilen durumdur,garanti süresindeyse eğer yenisiyle değiştirilmelidir.)
3-Elektrolit seviyesi herhangi bir nedenle de normalin çok altına inmişse,marş için gereken yüksek amper de bu aküden yine kolayca çekilemez.
4-Soğuk havada motordaki yataklarda donup da jel haline dönen motor yağı,nispeten düşük amper değerindeki bu akü,bir de soğuk havadan tam korunmasız (İzole edici bir örtü ile sarılı değil,açık havaya tam maruz) kalması durumunda amper kapaistesinin scaklıkla düşmesi sonucunda (Her 1 derecelik düşüşte kurşunlu akü gözündeki boştaki hücre gerilimi de düşer,voltaj düşünce de mantıken marştan daha düşük akım da akacaktır,ohm. kanunu uyarınca biliyorsunuz.) durumdaysa,marşın can cekişerek,inleyerek çok zor dönebilmesi ve bir müddet sonra hiç dönmemesi de çok normaldir,akünün kalitesiyle,ömrünün bitmiş olmasıyla da doğrudan bir ilgisi yoktur.Akünün kutup başlarındaki gerilim de bize marşı başarılı çevirip çeviremeyeceği konusunda tam fikir veremez.Akü amperini ölçebilen şönt dirençli ampermetreler ile "görev yapar/görev yapamaz" şeklinde direk bir ölçümün,arabada marşı çevirmek olan bu zor olan görevin testi için bu özel kontrolünün yapılması gerekir.Voltaj ölçümleri hücerelerden birinde kayıp fazla olduğunda düşük kutup başı gerilimi gösterip bizi yanıltabilir.Kısmen bozuk bu hücre veya hücreler,eğer marş motorunun dönmesini halen sağlıyor iseler,akünün arabada görev yapabildiğini,mutlaka da değiştirmemiz gerektiğini belirtemez.Bu durumda da arabanın marşı (Aküyü en çok zorlayan tüketici kaynak) bir veya ikinci çevirmede dönmekteyse akü yine kullanılabilir.
Kullanılamadığı durum (Benim de başıma gelen) akü plakalarındaki iç seri bağlantılarında oluşan içsel kopma durumlarıdır.Bu durumda aküyü geri dönüşüme verip elden çıkarmak zorunda da kalırsınız doğal olarak.Çünkü marşı çevirdiğinizde,tüm marştan geçecek akım,bu sülfirik asitle kısmen ıslanmış kopuk olan bu bağlantıdan geçerken,marşa çok zayıf akım verir,arabadaki akü lambası iyice söner,yüksek akım (Amper) değeri bu çatlak,ayrılmış bölgeden elektroliz olayıyla,gaz sesi vererek (Bu sesi akünün içinden direk olarak da çok yakınsanız mutlaka duyarsınız,çünkü tıslama şeklindedir bu ses) marşı hiç çevirememiş (Çok zayıf bir akımın marşa gitmesi nedeniyle) olur.Kolay gelsin.Selamlar.