asenkron motorun sabit yükte, değişken gerilimde çekeceği akım

AD_EM

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
16 Eki 2007
Mesajlar
1,806
Puanları
281
Bir asenkron motorun miline bağlı yük aynıyken farklı gerilimler uygulanırsa, çekilen akım nasıl olur.? mesela motor etiketinde(üçgen bağlıyken) 380 V yazıyor olsun. Bu motora 350 V, 360 V, 370 V, 380 V, 390 V, 400 V, 410 V gibi gerilimle uygulasak, motorun çektiği akım ne olur? ve etiketinde 380 V yazan bir motora uygulanacak olan gerilim en fazla kaç volttur.?

saygılar...
 
voltaj düştükçe kaymalar artacağından akım yükselecektir.

Voltaj düştükçe akım'ın yükselmediği, %52 yükle yüklenmiş bir motora, nominal geriliminden %35 daha düşük bir gerilim uygulandığında veriminin en yüksek ve akımının en düşük olduğu görülecektir.


saygılar...
 
Sorunuzun cevabını büyük ihtimalle aldınız ama ben söyle bir açıklama yapmak istiyorum, sahada gördüğüm bir motorda 163 V 88 A bilgi değerlerini görüyordum ve etiket değeri 45 kW dır. gerilim düşükken etiket değerinde akımı görüyorduk ve anlık güçte 22 kW görüyorduk, yani düşük kapastede tamam bu şekilde tasarruflu yada verimli oluyor ama tam kapasitede çalışırken motorlarda böyle bir sonuç görmedim. Başka bir uygulamada şebeke gerilimi 435 V ve çekilen akım 160 A motor etiket değeri 110 kW böyle bir sistemdede çekilen güç tam kapasteye yakındı.(106kW) fikir vermesi açısından umarım faydası olur.
 
Gerilim yükseldikçe, motorunuzun doyma noktasına gelmesi sorunu ile uyartım akımı aşırı artaracak ve motor yanma riski ile karşı karşıya gelecek. Bu nedenle Un gerilimde çalıştırmanız gerekekiyor. Kolay gelsin ;)
 
arazideki(380 voltluk) çeşitli yatay pompa sulama motorlarımızın ve dalgıç pompa motarlarımızın besleme gerilimi 360_370 volt olduğunda etiket amperini geçtiğini trafo kademesini yükselterek 390 -400 -410 gibi voltajarla beslediğimizde motorların rahatladığını ısınmanın azaldığını amperlerde istediğimiz değerlere kadar düşme olduğunu defalarca gördük yaşadık.yükselmeden kastımız budur 450- 500 v dan bahsetmedik saygılar...
 
Son düzenleme:
Bu konu aslında çok önemli.Verilen akademik çalışma sonuçlarına göre, motor sürerken(çalıştırırken) bazı denetleyiciler yardımı ile motor şebeke şartlarının değiştirilerek yüksek verim elde edilebileceği sonucu çıkıyor.Soft-Starter diye bahsedilen cihaz, motorun ilk kalkışında uygulanan gerilimi kontrol ederek fayda sağladığını anlıyoruz.Kalkıştan sonra devre dışı kalıyor.Gerilim ve frekansı kontrol eden cihazlar da bildiğimiz hız kontrol cihazları, bunlarda özellikle değişken momentli yüklerde,cihazlarda yüklü olan uygulamaya özel makrolar ya da özel tasarlanan kontrol yöntemleriyle tasarruf sağlıyorlar.
Ancak benim merak ettiğim konu, sabit yükü çeviren motorlarda besleme gerilimini, zarar vermeyecek şekilde maksimum değere yükselttiğimizde, tasarruf sağlıyormuyuz?En azından trafo gerilim kademelerinin müsade ettiği sürece...Eğer böyle ise, bunu herkes bilmeli ve uygulandığında ülkemiz genelinde çok büyük enerji tasarrufları söz konusu olacaktır .Net çalışmalar, veriler hakkında bilgisi olanlar lütfen paylaşınız.
 
Bu konu aslında çok önemli.Verilen akademik çalışma sonuçlarına göre, motor sürerken(çalıştırırken) bazı denetleyiciler yardımı ile motor şebeke şartlarının değiştirilerek yüksek verim elde edilebileceği sonucu çıkıyor.Soft-Starter diye bahsedilen cihaz, motorun ilk kalkışında uygulanan gerilimi kontrol ederek fayda sağladığını anlıyoruz.Kalkıştan sonra devre dışı kalıyor.Gerilim ve frekansı kontrol eden cihazlar da bildiğimiz hız kontrol cihazları, bunlarda özellikle değişken momentli yüklerde,cihazlarda yüklü olan uygulamaya özel makrolar ya da özel tasarlanan kontrol yöntemleriyle tasarruf sağlıyorlar.
Ancak benim merak ettiğim konu, sabit yükü çeviren motorlarda besleme gerilimini, zarar vermeyecek şekilde maksimum değere yükselttiğimizde, tasarruf sağlıyormuyuz?En azından trafo gerilim kademelerinin müsade ettiği sürece...Eğer böyle ise, bunu herkes bilmeli ve uygulandığında ülkemiz genelinde çok büyük enerji tasarrufları söz konusu olacaktır .Net çalışmalar, veriler hakkında bilgisi olanlar lütfen paylaşınız.

Çalışmadan anlaşıldığı kadarıyla, tam yüklü olmayan motorlarda gerilimi düşürmek tasarruf sağlıyor. Ancak bunu her motor için ayrı ayrı yapmak gerekiyor, gerilimi trafodan toptan ayarlamak fayda etmiyor.

V/f'in sabit tutulmadığı, akım üzerinden hız kontrolu yapılan FCC, Vektör, DTC, ECO gibi adlarla anılan motor hız kontrolu uygulamaları zaten bu tasarrufu sağlamış oluyor.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Geri
Üst