Gemi Elektrik Tesisatı

fahrettin küçükşahinin kitabını tavsiye edebilirim.herşey orada özet bir şekilde anlatıyor.gemi elektriği ile ilgili.
 
Gemilerde elektrikçi olmak karada elektrikçi olmaktan başlı başına farklı bir olaydır.Zira gemide bulunan elektrikçi seyir halinde branşında hatta fazlasında tek başınadır.Jeneratörlerden, klimalara, otomasyondan seyrü sefer donanımlarına kadar bir çok konuda bilgi sahibi olması gerekmektedir.
Gemilerde elektrik enerjisi mevcut jeneratörlerden sağlanmaktadır.Jeneratörler gemilerin büyüklüğüne göre en az iki adet olmak üzere artabilirler.Gemilerin makinalarının ve harcadığı enerji miktarına göre bu jeneratörlerin güçleri değişim gösterebilmektedir.Örneğin gemide kullanılan kreyn (vinç) miktarına seyrüsefer donanımın yapısına göre bu jeneratör ve miktarına etki eden unsurlardır.Geminin seyir esnasında harcadığı gücü tek bir jeneratör karşılayabilmelidir bunu dizel jeneratörler yardımı ile yapabilir veya geminin pervanesini döndüren cok yuksek beygir güçlü ana makınasının şaftına bağlanan bir alternatör ile de sağlayabilir.limanlarda gemilerin elektrik sarfiyatları bir hayli artmaktadır dökme yük taşıyan gemiler yüklerini kendi üzerlerinde bulunan vıncler ıle bosalttıkları zaman 2 jenerator paralel calıştırılmakta 3 generatör var ıse bırı herhangı bır arıza durumuna karsı yedek tutulmaktadır.bu vınclerın ortalama buyukluktekı bır gemı ıcın bır tanesının harcadıgı guc asağı yukarı 300kw kadar olamakta ve bu vıncler de gemıde mınumum 5 edet bulunacagı ıcın 5x300 kılowat ekstra yuk anlamına gelmektedır.bu jeneratorlerın dızellerının tum alarm ve acıl kapanma sıstemlerının düzgün bır sekılde calısmasından gemı elektrıkcısı sorumludur.ayrıca paralel jenerator calıstıran her ısletmede onemlı oldugu gıbı ters akım,aşırı akım,yuksek frekans,yüksek voltaj gibi sisteme zarar verebılecek her turlu arızanın alarm ve otomatık acıl kapatma sıstemlerınınde calısırlıgı gemı elektrıkcısının sorumlulugundadır.Genlde saft jeneratörü geminin sadece seyir yükünü karşılayacak büyüklükte seçilir ama istisnai durumlarda vardır şöyleki ana makinanın emergency çalıştırma yol verme sistemi (ana makinanın kontrol sistemleri yani start ve yol verme genelde elektronik pnomatık kontrollü olur yanında bu sistem arıza yaparsa diye start ve yol verme için bir de tammamen mekanik acil durum sistemi koyarlar)yoksa şaft jeneratörünü elektrik motoru haline getirip pervaneyi döndürmek amaçlı kullanılırsa tabii bunun gücü bir hayli yüskek olur bunu adı ptı/pto sistem dir yani power take in /power take out ptı saft jeneratörünü pervaneye pto elektrik üretme anlamındadır.Fakat bu tamemen istisnai bir durumdur bunu ekstra bilgi olarak verdim.şaft jeneratörü diğer dizellerle paralel olarak çalışamaz tamamen tek başına görev görür diger jeneratörlerle sadece kısa bir süre senkron olur buda dizelden safta safttan dizele geçmek içindir.dalgalı havalarda kullanılmaz çünkü ana makına pervane su üstüne cıktıgında over speed olamamak ıcın yol otomatık olarak yol keser eğer saft deverede ıse bu esnada voltaj düşer pervane tekrar suya girdiğinde ise bizim kalmasının ıstediğimiz deviri yakalamak için tekrar yol verir buda saft jeneratörünün devrinde anormal değişiklik yapar.genelde gemi ana makınaları düşük devirlidir mesela ıkı zamanlı ana makınalarde devır 100 - 200 arası yapımcıya göre değişkendir.4 zamanlı makınalarda ise 750 - 1000 arası olur bunu için sistemde reductıon gear dediğimiz devir yukseltici dişliler ile saft jeneratörüne aktarma olur.eğer saft jeneratörünün elektrık uretmediği zamanlarda ana makına çalışır çalışmaz onunla beraber dönmesi istenmiyorsa reductıon gear dişli mekamizmasının ıçınde veya ayrı olarak dısarıda clutch (glaç) dedğimiz şaftı jenetaröre hidrolik olarak bağlayıp ayırmaya yarayan sistemler olur.yanı kısacası saft jeneratörü ile diğer dizeller arasında yük paylaşımı olmaz.gecişlerde senkron olur yükü diğerine devreder ve devreden cıkarlar.
 
bende uzun zaman önce yük gemilerinde elektrik zabiti olarak çalışmuıştım. beni çalıştığım gemide normal 380 volt faz nötr arası 220 volt idi. elektriği jeneratörlerden sağlarsınız. normal motror kumanda sistemleri yıldız üçgen gibi gemi makina dairesininb bel kemiklerini oluşturular. ayrıca plc sistemleri de bulunuyor. geminin limanda yükleme ve boşaltma yapması için vinç ve kreyler bulunur. bunlara ait kumanda sistemleri ve asenkeron motorları bulunur. gemi genelinde yangın alarm sistemleri bulunur
elektrik motorlarının sürekli bakımlarının yapılması onarı çok önemldir. yani yük gemisinde elektrikçi olmak için kumanda ,tesisat, elektronik gbi konulara vakıf olunması ve denizin tutmaması gerekir. :D
nötr vardı yani gemide öyle mi?
 
Acaba elinde örnek gemi topraklaması projesi olan var mı?
 
Merhaba;

Ben elektrik projeleri çiziyorum. Teknisyenim. Elinizde gemi havuzuna ait örnek elektrik projesi var mı? Yardımcı olursanız sevinirim.
 
EN GÜZEL ANLATIM Birde TUTYA veya topraklama tekniğini açıklasaydınız nefis olacaktı ellerinize saglık

senin sorunda kumanada besleme voltajı olarak 220 voltu nasıl elde edebilirim ve izole(izolasyon) trafosu trafosu demissin?

kumanda beslemesi panonun kurulus mantığına göre degisiyor. dizayn edilirken sadece ana besleme kaynagına göre tasarlanmıs olabilir nadir olarak 380 v, 440v olabilecegi gibi,220v, 110 v hatta 24 volt bile bazı elamanlar için kullanılmış olabilir. türk sistemleri haricinde genelde kumanda voltajı 110 volt(alman, amarikan,fransız,rus,ingiliz gemilerinde böyledir) ,kumanda edilecek panoya gelen ana besleme voltajı pano içinde kullanılan bir trafo vasıtasıyla gerekli voltajlara dönüştürülür veya yalıtım trafolarından elde edilen voltaj da kullanılabiliyor.
jenaratör çıkış voltajları çogu gemide 3 faz 440 volt 60 hz(alman, amerikan,fransız,ingiliz) ve üçgendir.
nötr konusu ise;genelde yabancı yapım gemilerde jenaratörler çıkış uçları üçgen oldugundan nötr olayı yoktur yani üretim kaynagından 3 faz 440 v 60 hz veya 3 faz 380 volt 50 hz alınarak gerekli sitemlere izolasyon trafosu olarak adlandırılan trafolar vasıtasıyla 3 faz 110 v veya 3 faz 220 volt 3 faz 24 v olarak alınan cıkışlar gerekli alıcıları dagıtım panoları vasıtasıyla gerekli alıcılara dagıtılır.
jenaratör çıkış uçları yıldız olan gemilerde ise 380 v 50 hz dir 440 volt jenaraörler yıldız olamaz nedeni ise faz nötr arası 255 v olacagından.
burada 220 volt yalıtı trafosuyla elde edliebilecegi gibi jenaratör çıkısndakı nötr kullanılarak da elde edilebilir

yalıtım trafosu kulanılmasındaki gaye güvelik amaçlıdır.çoğu gemide kullanılır.
bir şey daha arkadaş da yukarı da belirtmiş kotrol kalemi gemide hiç bir işe yaramaz. sıradan bi ölçü aleti de bir işe yaramaz.kaliteli bir ölçü aletin her zaman elinin altında olacak ve kesinlikle frekans ölçebilecek.
saygılar...............................
 
bana arz kaçağının nasıl oluştuğunu ve nasıl giderebilceğim konusunda yardımcı olursanız sevinirim aslında şimdi 2 farklı sistem ayrı jeneratörler tarafından besleniyor ve birindeki arz kaçağı yüzünden 2 sistemde kullanılmaz hale geliyor bunun bir çözüm yolu var mıdır yada sebebleri nelerdir yardımcı olursanız sevinirim mailim: ***@*** yardımınız için teşekkür ederim
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
arkadaşalar gemilerdeki jeneratör mantıgı nedir.neye dayanıyor.bir türlü cözemedim.diyosunuz akülerden beslenir tamam ama jeneratr varken akü ne işş için.
 
Gemi seyir halinde iken veya gerilimi uygun olmayan limanlarda iken enerji ihtiyacı bilindiği gibi jeneratrlerden karşılanır.
Benim çalışmış olduğum gemilerde 3 çeşit toplamda 5 jeneratörümüz vardı. Bunlar Emergancy Generator , Aux. Generator ve Shaft Generatördür.

Emergancy Generatör; Ana dağıtım panosunda enerji olmadığında yada acil durumlarda (isteğe göre başka durumlarda) geminin hayati fonksiyonlarını ayakta tutmaya yarayan besleme sistemidir. Hayati fonksiyonlar arasında : Ana makinanın tipine göre start-up yada service komprasörü yada onun yerinde ne varsa , köprü üstü cihazlarının çoğu, varsa foam pump, yangın pompası, seyir fenerleri, gemideki emergancy aydınlatmalar, duruma göre mutfaktaki bazı cihazlar, ve şu anda aklıma gelmeyen birçok cihaz emergancy generatör panosundan beslenir. Bu pano normal şartlar altında çoğunlukla bir ara bağlantı şalteri ile ana panoya bağlıdır. ve yine çoğunlukla ana panoda enerji kesildiğinde otomatik olarak çakar ve şartlar oluştuğunda direkt olarak devreye girer. Bu jeneratör acil durum jeneratörü olduğu için diğer jeneratörler gibi warning alarmlarında devreden çıkmazlar, hatta kapasitelerinin çokçok üzerinde akım çekmedikçe devreden çıkmazlar. Ana pano üzerinde enerji oluştuğunda ise kısa bir süre bekleyip devreden çıkar fakat belirli bir süre daha boşta çalışmaya devam eder daha sonrasında ise stop ederek, ready durumuna geçerler. Bu jeneratörün haftalık çalıştırılarak hayatta ve herzaman hazır durumda tutulması gerekmektedir. Ayrıca black-out durumunda devreye girmemesi durumunda da bildiğim kadarı ile gemiye yaptırım uygulanmakta.

Aux. Generatör; Bu jeneratörler ise sürekli devrede olup, geminin hertürlü enerji ihtiyacını karşılayan üreteçlerdir. Üretilen son gemilerde min. 3 adet bulunuyor diyebiliriz. Güçleri; geminin ortalama normal günlük ihtiyaçlarına göre belirlenebileceği gibi gemi tipine göre büyük yüklerii var ise onlarda hesaplanarak seçilir. Çoğunlukla generatörün gücü; geminin norminal enerji ihtiyacının en az %125i büyüklüğünde seçilir. Bu rakamda generatörün kitapçığı incelenecek olursa tüketilen yakıt/kwh en uygun olduğu saha içersindedir. PMS olan gemilerde jeneratörler full otomatik olarak devreye girip çıkarlar.Giriş çıkışlar loading-unloading şeklinde olduğu için jeneratör geçişleri hissedilmez. Gelişmiş sistemlerde jeneratörün durumuna göre geçişler yapılabildiği gibi (kullanılan saat, bakıma kalan süre vs..), isteğe görede sıra verilebilmektedir. Bunun haricinde bahsedilen sistemler, yük ihtiyacını önceden hissederek gerekli olan miktarda jeneratörü devreye otomatik alıp diğerleri ile senkronize çalışıp, otomatik durdurmaktadır.


Shaft Generatör; Aslında tam bir jeneratör değil, sadece alternatörden oluşur. Alternatörün mili ana makina miline bağlıdır. İstenildiğinde ayrılabilir. Seyir halinde ana makinada belirli bir stabilizasyon yakalandığında (oranı %10 du sanırım) yani yükü çok değişken olmadığında devreye alınarak enerji üretilmektedir. Güç hesabı geminin tipine göre değişmektedir. Sehir halinde diğer jeneratörler devreden çıkarılarak shaft generatör ile besleme yapılır. Stabilizasyon yakalanamadığında (örneğin aşırı hava olduğunda) yük değişiklikleri ana makinanın devrini değiştirdiğinden alternatörün üretmiş olduğu frekans kaymakta ve bu sebepten dolayı devreden çıkmakta ve çoğunlukla blackout vakaları yaşanmaktadır.Bu sebepten dolayı stabil olmayan durumlardashaft generatör kullanılmaz. Bazı sistemlerde ise Aux+shaft modu bulunmakta olmasına rağmen, bu sistem çokta sağlıklı değildir. Frekansın aşırı kayması, governörün tepki süresinin çok hızlı olmamasından dolayı iç akımları oluşturmakta buda aşırı ve gereksiz sarfiyat anlamına gelmektedir. Hatta bazı durumlarda akım değeri generatörün kapasitesini dahi geçmektedir. (tecrübe ile sabittir.:))

Sahil Jeneratörü olayı var bide tecübesi olan arkadaşlar paylaşırsa sevinirim.. Verdiğim bilgilerde gördüğünüz yanlışlıkları bildirirseniz düzeltekten zevk duyarım.


arkadaşalar gemilerdeki jeneratör mantıgı nedir.neye dayanıyor.bir türlü cözemedim.diyosunuz akülerden beslenir tamam ama jeneratr varken akü ne işş için.
 
cok saol kardeş.bilgimin üzerie birşeyler kattın.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
130,170
Mesajlar
933,955
Kullanıcılar
453,299
Son üye
emekli 1970

Yeni konular

Geri
Üst