DNDRRR
Üye
- Katılım
- 18 Eyl 2011
- Mesajlar
- 47
- Puanları
- 1
- Yaş
- 37
Gemi seyir halinde iken veya gerilimi uygun olmayan limanlarda iken enerji ihtiyacı bilindiği gibi jeneratrlerden karşılanır.
Benim çalışmış olduğum gemilerde 3 çeşit toplamda 5 jeneratörümüz vardı. Bunlar Emergancy Generator , Aux. Generator ve Shaft Generatördür.
Emergancy Generatör; Ana dağıtım panosunda enerji olmadığında yada acil durumlarda (isteğe göre başka durumlarda) geminin hayati fonksiyonlarını ayakta tutmaya yarayan besleme sistemidir. Hayati fonksiyonlar arasında : Ana makinanın tipine göre start-up yada service komprasörü yada onun yerinde ne varsa , köprü üstü cihazlarının çoğu, varsa foam pump, yangın pompası, seyir fenerleri, gemideki emergancy aydınlatmalar, duruma göre mutfaktaki bazı cihazlar, ve şu anda aklıma gelmeyen birçok cihaz emergancy generatör panosundan beslenir. Bu pano normal şartlar altında çoğunlukla bir ara bağlantı şalteri ile ana panoya bağlıdır. ve yine çoğunlukla ana panoda enerji kesildiğinde otomatik olarak çakar ve şartlar oluştuğunda direkt olarak devreye girer. Bu jeneratör acil durum jeneratörü olduğu için diğer jeneratörler gibi warning alarmlarında devreden çıkmazlar, hatta kapasitelerinin çokçok üzerinde akım çekmedikçe devreden çıkmazlar. Ana pano üzerinde enerji oluştuğunda ise kısa bir süre bekleyip devreden çıkar fakat belirli bir süre daha boşta çalışmaya devam eder daha sonrasında ise stop ederek, ready durumuna geçerler. Bu jeneratörün haftalık çalıştırılarak hayatta ve herzaman hazır durumda tutulması gerekmektedir. Ayrıca black-out durumunda devreye girmemesi durumunda da bildiğim kadarı ile gemiye yaptırım uygulanmakta.
Aux. Generatör; Bu jeneratörler ise sürekli devrede olup, geminin hertürlü enerji ihtiyacını karşılayan üreteçlerdir. Üretilen son gemilerde min. 3 adet bulunuyor diyebiliriz. Güçleri; geminin ortalama normal günlük ihtiyaçlarına göre belirlenebileceği gibi gemi tipine göre büyük yüklerii var ise onlarda hesaplanarak seçilir. Çoğunlukla generatörün gücü; geminin norminal enerji ihtiyacının en az %125i büyüklüğünde seçilir. Bu rakamda generatörün kitapçığı incelenecek olursa tüketilen yakıt/kwh en uygun olduğu saha içersindedir. PMS olan gemilerde jeneratörler full otomatik olarak devreye girip çıkarlar.Giriş çıkışlar loading-unloading şeklinde olduğu için jeneratör geçişleri hissedilmez. Gelişmiş sistemlerde jeneratörün durumuna göre geçişler yapılabildiği gibi (kullanılan saat, bakıma kalan süre vs..), isteğe görede sıra verilebilmektedir. Bunun haricinde bahsedilen sistemler, yük ihtiyacını önceden hissederek gerekli olan miktarda jeneratörü devreye otomatik alıp diğerleri ile senkronize çalışıp, otomatik durdurmaktadır.
Shaft Generatör; Aslında tam bir jeneratör değil, sadece alternatörden oluşur. Alternatörün mili ana makina miline bağlıdır. İstenildiğinde ayrılabilir. Seyir halinde ana makinada belirli bir stabilizasyon yakalandığında (oranı %10 du sanırım) yani yükü çok değişken olmadığında devreye alınarak enerji üretilmektedir. Güç hesabı geminin tipine göre değişmektedir. Sehir halinde diğer jeneratörler devreden çıkarılarak shaft generatör ile besleme yapılır. Stabilizasyon yakalanamadığında (örneğin aşırı hava olduğunda) yük değişiklikleri ana makinanın devrini değiştirdiğinden alternatörün üretmiş olduğu frekans kaymakta ve bu sebepten dolayı devreden çıkmakta ve çoğunlukla blackout vakaları yaşanmaktadır.Bu sebepten dolayı stabil olmayan durumlardashaft generatör kullanılmaz. Bazı sistemlerde ise Aux+shaft modu bulunmakta olmasına rağmen, bu sistem çokta sağlıklı değildir. Frekansın aşırı kayması, governörün tepki süresinin çok hızlı olmamasından dolayı iç akımları oluşturmakta buda aşırı ve gereksiz sarfiyat anlamına gelmektedir. Hatta bazı durumlarda akım değeri generatörün kapasitesini dahi geçmektedir. (tecrübe ile sabittir.)
Sahil Jeneratörü olayı var bide tecübesi olan arkadaşlar paylaşırsa sevinirim.. Verdiğim bilgilerde gördüğünüz yanlışlıkları bildirirseniz düzeltekten zevk duyarım.
voltajın durumu salınımlımı sabitmi,senkronizasyon oto ve manuel test ,over current,over speed,reverse power,testleri.jeneratör oil press shut down cooling water alarmları testleri nasıl yapılıyor bilgilendirirmisiniz.