Gemi Elektrik Tesisatı

Gemi seyir halinde iken veya gerilimi uygun olmayan limanlarda iken enerji ihtiyacı bilindiği gibi jeneratrlerden karşılanır.
Benim çalışmış olduğum gemilerde 3 çeşit toplamda 5 jeneratörümüz vardı. Bunlar Emergancy Generator , Aux. Generator ve Shaft Generatördür.

Emergancy Generatör; Ana dağıtım panosunda enerji olmadığında yada acil durumlarda (isteğe göre başka durumlarda) geminin hayati fonksiyonlarını ayakta tutmaya yarayan besleme sistemidir. Hayati fonksiyonlar arasında : Ana makinanın tipine göre start-up yada service komprasörü yada onun yerinde ne varsa , köprü üstü cihazlarının çoğu, varsa foam pump, yangın pompası, seyir fenerleri, gemideki emergancy aydınlatmalar, duruma göre mutfaktaki bazı cihazlar, ve şu anda aklıma gelmeyen birçok cihaz emergancy generatör panosundan beslenir. Bu pano normal şartlar altında çoğunlukla bir ara bağlantı şalteri ile ana panoya bağlıdır. ve yine çoğunlukla ana panoda enerji kesildiğinde otomatik olarak çakar ve şartlar oluştuğunda direkt olarak devreye girer. Bu jeneratör acil durum jeneratörü olduğu için diğer jeneratörler gibi warning alarmlarında devreden çıkmazlar, hatta kapasitelerinin çokçok üzerinde akım çekmedikçe devreden çıkmazlar. Ana pano üzerinde enerji oluştuğunda ise kısa bir süre bekleyip devreden çıkar fakat belirli bir süre daha boşta çalışmaya devam eder daha sonrasında ise stop ederek, ready durumuna geçerler. Bu jeneratörün haftalık çalıştırılarak hayatta ve herzaman hazır durumda tutulması gerekmektedir. Ayrıca black-out durumunda devreye girmemesi durumunda da bildiğim kadarı ile gemiye yaptırım uygulanmakta.

Aux. Generatör; Bu jeneratörler ise sürekli devrede olup, geminin hertürlü enerji ihtiyacını karşılayan üreteçlerdir. Üretilen son gemilerde min. 3 adet bulunuyor diyebiliriz. Güçleri; geminin ortalama normal günlük ihtiyaçlarına göre belirlenebileceği gibi gemi tipine göre büyük yüklerii var ise onlarda hesaplanarak seçilir. Çoğunlukla generatörün gücü; geminin norminal enerji ihtiyacının en az %125i büyüklüğünde seçilir. Bu rakamda generatörün kitapçığı incelenecek olursa tüketilen yakıt/kwh en uygun olduğu saha içersindedir. PMS olan gemilerde jeneratörler full otomatik olarak devreye girip çıkarlar.Giriş çıkışlar loading-unloading şeklinde olduğu için jeneratör geçişleri hissedilmez. Gelişmiş sistemlerde jeneratörün durumuna göre geçişler yapılabildiği gibi (kullanılan saat, bakıma kalan süre vs..), isteğe görede sıra verilebilmektedir. Bunun haricinde bahsedilen sistemler, yük ihtiyacını önceden hissederek gerekli olan miktarda jeneratörü devreye otomatik alıp diğerleri ile senkronize çalışıp, otomatik durdurmaktadır.


Shaft Generatör; Aslında tam bir jeneratör değil, sadece alternatörden oluşur. Alternatörün mili ana makina miline bağlıdır. İstenildiğinde ayrılabilir. Seyir halinde ana makinada belirli bir stabilizasyon yakalandığında (oranı %10 du sanırım) yani yükü çok değişken olmadığında devreye alınarak enerji üretilmektedir. Güç hesabı geminin tipine göre değişmektedir. Sehir halinde diğer jeneratörler devreden çıkarılarak shaft generatör ile besleme yapılır. Stabilizasyon yakalanamadığında (örneğin aşırı hava olduğunda) yük değişiklikleri ana makinanın devrini değiştirdiğinden alternatörün üretmiş olduğu frekans kaymakta ve bu sebepten dolayı devreden çıkmakta ve çoğunlukla blackout vakaları yaşanmaktadır.Bu sebepten dolayı stabil olmayan durumlardashaft generatör kullanılmaz. Bazı sistemlerde ise Aux+shaft modu bulunmakta olmasına rağmen, bu sistem çokta sağlıklı değildir. Frekansın aşırı kayması, governörün tepki süresinin çok hızlı olmamasından dolayı iç akımları oluşturmakta buda aşırı ve gereksiz sarfiyat anlamına gelmektedir. Hatta bazı durumlarda akım değeri generatörün kapasitesini dahi geçmektedir. (tecrübe ile sabittir.:))

Sahil Jeneratörü olayı var bide tecübesi olan arkadaşlar paylaşırsa sevinirim.. Verdiğim bilgilerde gördüğünüz yanlışlıkları bildirirseniz düzeltekten zevk duyarım.

voltajın durumu salınımlımı sabitmi,senkronizasyon oto ve manuel test ,over current,over speed,reverse power,testleri.jeneratör oil press shut down cooling water alarmları testleri nasıl yapılıyor bilgilendirirmisiniz.
 
EN GÜZEL ANLATIM Birde TUTYA veya topraklama tekniğini açıklasaydınız nefis olacaktı ellerinize saglık

senin sorunda kumanada besleme voltajı olarak 220 voltu nasıl elde edebilirim ve izole(izolasyon) trafosu trafosu demissin?

kumanda beslemesi panonun kurulus mantığına göre degisiyor. dizayn edilirken sadece ana besleme kaynagına göre tasarlanmıs olabilir nadir olarak 380 v, 440v olabilecegi gibi,220v, 110 v hatta 24 volt bile bazı elamanlar için kullanılmış olabilir. türk sistemleri haricinde genelde kumanda voltajı 110 volt(alman, amarikan,fransız,rus,ingiliz gemilerinde böyledir) ,kumanda edilecek panoya gelen ana besleme voltajı pano içinde kullanılan bir trafo vasıtasıyla gerekli voltajlara dönüştürülür veya yalıtım trafolarından elde edilen voltaj da kullanılabiliyor.
jenaratör çıkış voltajları çogu gemide 3 faz 440 volt 60 hz(alman, amerikan,fransız,ingiliz) ve üçgendir.
nötr konusu ise;genelde yabancı yapım gemilerde jenaratörler çıkış uçları üçgen oldugundan nötr olayı yoktur yani üretim kaynagından 3 faz 440 v 60 hz veya 3 faz 380 volt 50 hz alınarak gerekli sitemlere izolasyon trafosu olarak adlandırılan trafolar vasıtasıyla 3 faz 110 v veya 3 faz 220 volt 3 faz 24 v olarak alınan cıkışlar gerekli alıcıları dagıtım panoları vasıtasıyla gerekli alıcılara dagıtılır.
jenaratör çıkış uçları yıldız olan gemilerde ise 380 v 50 hz dir 440 volt jenaraörler yıldız olamaz nedeni ise faz nötr arası 255 v olacagından.
burada 220 volt yalıtı trafosuyla elde edliebilecegi gibi jenaratör çıkısndakı nötr kullanılarak da elde edilebilir

yalıtım trafosu kulanılmasındaki gaye güvelik amaçlıdır.çoğu gemide kullanılır.
bir şey daha arkadaş da yukarı da belirtmiş kotrol kalemi gemide hiç bir işe yaramaz. sıradan bi ölçü aleti de bir işe yaramaz.kaliteli bir ölçü aletin her zaman elinin altında olacak ve kesinlikle frekans ölçebilecek.
saygılar...............................

hocam müsaitseniz bir kac sorum olacakta.
 
Ustalarımıza sormak istiyorum.birde cok acil olarak cvplarlarsa lazımda.

Gemilerde ki MAN ALPHA LUPRİCATOR ne işe yarıyor.ve çalışma prensibi olayı nasıl.
 
arkadaşlar merhaba. geçenlerde gemi mühendisi biriyle tanıştım. elektrik mühendisiyim ve eleman aradıklarını söylediler ve kompresör yol verme falan devre şeması falan okumasını bilmen gerekiyor dedi. fakat pek anlamadım bana biraz ne demek istediğini anlatırmısınız? ac dc yol vermeler falan bahs etti. yardımcı olursanız sevinirim.
 
ama sana basit olarak anlatıyım gemi elktriği karada ki elktriğe benzemez biraz daha faklıdır gemi bir şehrin küçültülmüş halidir.


belirli farkları gemide topraklama yoktur nötr yoktur kontrol kalemi ile ölçemezsin elektriği görebilmen için ölçü aleti kullanman lazım [ multi meter ] normal bir prizde 220 volt yerine 100 er volt görürsün yani karada ki gibi iki ucun biri faz biri nötr değil iki ucuda fazdır gemiye iki şekilde elektrik sağlanır
1 jenaratörler
2 aküler
genel olarak 3 adet ana jenaratör 1 adet acil durum jeneratörü olmak üzere 4 adet bulunur ve sefer sırasında yani denizdeyken elektrik bunlardan temin edilir aküler sadece acil durumlarda kullanılır ve hayati önem taşıyan cihazları çalıştırmada kullanılır

arkadaşım ben sana burada gemileri anlatmaya çalışsam bitiremem ya öğrenmek istediğin bir konu varsa onu sor örneğin jeneratörler,ana panolar,köprü üstü cihazları gibi elimden geldiğince yardım etmeye çalışırım yada msn den konuşa biliriz ***@hotmail.com
hocam merhaba. geçenlerde gemi mühendisi biriyle tanıştım. elektrik mühendisiyim ve eleman aradıklarını söylediler ve kompresör yol verme falan devre şeması falan okumasını bilmen gerekiyor dedi. fakat pek anlamadım bana biraz ne demek istediğini anlatırmısınız? ac dc yol vermeler falan bahs etti. yardımcı olursanız sevinirim.
 
arkadaşlar merhaba. geçenlerde gemi mühendisi biriyle tanıştım. elektrik mühendisiyim ve eleman aradıklarını söylediler ve kompresör yol verme falan devre şeması falan okumasını bilmen gerekiyor dedi. fakat pek anlamadım bana biraz ne demek istediğini anlatırmısınız? ac dc yol vermeler falan bahs etti. yardımcı olursanız sevinirim.

17 yaşımda, henüz yeni EML mezunu iken tersaneye girdim. Gemi elektriği ile şimdilerde yapılan binalar arasında çok büyük farklar yok. Sistem aynı. Elektrik her yerde elektrik işte... Gemilerde elektrik olmadan yoluna devam edebilme ihtimali olmadığından, bina elektriğine göre çok daha ince hesaplar, çok daha kaliteli malzemeler ve çok daha titiz işçilikler gerekiyor. Hepsi bu...

Yani gemilerde elektrik işi, elektrik işine yakışır biçimde yapılıyor. Bu yüzden de çok zevkli.

İmkanınız varsa bu işe girin derim...
 
Merhaba arkadaşlar ben tuzlada özel bir tersanede danimarka gemisinin baştan sona elektrik tesisatını bitirmiş biri olarak şunu söylemeliyim;eğer kendini geliştirmek istiyorsan gemicilikten uzak dur derim.
Kimseyi küçümsemiyorum ama işin bu tarafı gerçekten çok ağır misal;
formen usta tesisatı eline alır 5 kişiyi kenara çeker,275 mt 4 adet 1x90mm2 kabloyu
kesin gelin der,ana panelde baş tarafa kabloyu kanallardan,sintine aralarına ve sonunda baş motor panosuna ulaştırırsınız ama perişan olursunuz.dip not olsun.
 
Kumanda voltajları (220/110/24) kesinlikle güç elemanlarının bulunduğu fazlara direk olarak bağlanmaz. Bu sistemde bulunan elektronik hesaplayıcı (DAC-ADC),mikrodenetleyici,plc vs vs donanımların oluşan yük harmonik ve kısa devrelerinden dolayı bozulmasına yada yanlış değerler döndürmesine sebep olur. Bunu önlemek için bir stabilize trafo kullanılır. Bu trafonun kullanma amacı yüksek giriş çıkış izalasyonu (>5KV(net değer değildir)) ve yapısal özelliğinden dolayı şebeke fazlarına göre mevcut faz farkıdır. Sistemde oluşan hiçbir harmonik yada kısa devre pano içerisindeki elemanları etkilemez.(Uyarı kumanda trafoları kesinlikle topraklanmaz (Çıkış uçları(sekonder tarafı))! Şayet gerekiyorsa izoleli bir şekilde kendi içerisinde topraklanır.).Mevcut sistem bir metal kap(gemi)ve su içerisinde (deniz,ırmak) bulunduğu için besleme voltajları ve kısa devre yolları titizlikle hesaplanmalıdır.

Kolay gelsin....
 
Son düzenleme:
pe-gü meühendislik olarak ne iş yapar elektrik tam olarak araştırdım ama varmı çalışan arkadaşlarımız
 
elektrik genel konusu altında gemı eletktriği sabit konusu açılmıştır gemi ile ilgili talepler ve bilgi palaşımını oradan yaparsak forumu çok dağıtmamış oluruz ve prosfosyonelliği aynı olan arkadaslar aynı yerde toplanmış olur..


Merhabalar

Tekne ve Yat elektriği elektroniği hakkında bilgisi becerisi tecrübesi olan varmı. Forumda Gemi elektriği elektroniği var ama popüler sektör tekne yat dediğimiz Marin Elektronik hakkında bilgi paylaşımı yapabilir miyiz?
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
130,170
Mesajlar
933,955
Kullanıcılar
453,299
Son üye
emekli 1970

Yeni konular

Geri
Üst