Hem Kapasitif Hem Endüktif

volky

Üye
Katılım
14 Mar 2008
Mesajlar
392
Puanları
1
Yaş
40
slm arkadaşlar benim kompanzasyonda büyük sorunum var.bütün ayarları yapıyorum ve her gün takip ediyorum ama sayacım hem reaktif hemde kapasitif yazıyor bunu sebebi ne olabilir nasıl çözüm getşirebilirim.röle entes rg 12\cs 12 kademe merkezi kompanzasyon yapıyoruz.trafomun gücü 1000 kva ve sabit kondansatör grubum 17,5 kvar bunu yetersiz dşiyen arkadaşlarım oldu ama sistemdeki 17,5 kvar hepsi devrede olduğunda sayaç kapasitif yazıyor aynı zamanda bunun yanında birde indüktif yazıyor.ne yapacağımı bilemmiyorum.
 
Sayaç aynı anda mı yazıyor indüktif ve kapasitifi? Yoksa belirli periyotlarla bir indüktif bir kapasitif mi yazıyor.

Aynı anda ise;
İşletmede fazlardan çekilen akımlarda dengesizlik varsa sebep budur.
Dengesizlik yoksa eğer;
Kondansatörlerin çektikleri akımları pensampermetre ile ölç. Farklı değerde çıkan olursa (%70 gibi) o kondansatörün bulunduğu sigorta ve kontaktörü de incele. Sorun ya sigortada ya kontaktörün kontaklarında ya da kondansatördedir.

Bir indüktif, bir kapasitif yazıyorsa eğer;
Kondansatör kademeleriniz uygun değerlerde değildir.

Kondansatör kademeleriniz ve akım trafonuzun değerleri nedir?
Röle cosfi, kademe alma-bırakma-deşraj süreleri nedir?
İşletmedeki yüklerin özellikleri nedir? Ne sıklıkla girip çıkar? Gece yükü ile gündüz yükü arasında fark var mı?
 
ewet var yükler vinç ve kompresör gibi yüklerdir.
akım trafosu 600 \5 kademler 12 tane 5 7,5 10 20 20 50 50 50 50 75 75 75 75 devreye alma süresi 02 sn bırakma süresi 20 sn olarak ayarladım bazen genellikle sayaç aynı anda hem indüktif hemde kapasitif çekiyor.nasıl çözcem bilemiyorum bu arada kondansatörletin akımını ölç yazmışsınız ve fark %70 se demişsiniz ne ile farkına bakacağım.
 
Bırakma süresi çok fazla. 20 saniyeyi 4-5 saniyeye düşür. Kondansatör deşarj süresini de 10 saniye yap. Endeks takibi yap.

Kontatör çekili, kondansatör akım çekerken, pensampermetre ile kondansatörlerin çektikleri akımları ölç. Mesela 20 kVAr kondansatör 30 amper çeker. Her üç bacağından da 30 Amper geçiyorsa çok iyidir. Ama kondansatörler kullanıldıkça yıprandığı için bazen dengesiz bozulur (eskir). Üç bacağın biri 30 amper çekerken diğeri 2 amper öbürü de 15 amper çekebilir. O kondansatörü hemen at. Ama her üç bacaktan da 25 amper çekiyorsa o biraz daha idare eder (Bu şekilde çok kondansatör varsa eğer toplam kondansatör gücü de azalacağı için eksik kompanzasyona düşülebilir.)

Kondansatör bacakları farklı akım çekiyorsa kompanzasyon, fazlara aynı oranda yapılamıyordur. Sayaç fazın birisini indüktif yazarken diğerini kapasitif yazıyordur.

%70 dediğim şuydu: 30'ar amper değil de 21'er amper çekiyorsa 20kVAr kondansatör, onun gücü artık 20kVAr değildir. o kondansatör küçük kademelerden birisine takılıp kontrolünün yapılması gerekir (yıpranmaya devam ederse bir şeye de yaramaz.). Bazen riske girmeyiz, takmayız)

12 kedeme demişsiniz ama ben 13 saydım: 5 7,5 10 20 20 50 50 50 50 75 75 75 75

Kademe dizilimi güzel. Ama işletme yükü ağırlıklı monofaze ve dengesiz dağıtılmışsa ise sorun çıkarır. 5 7,5 ve 10 kVAr kondansatörler ince ayar yaptığı için en fazla onlar yıpranır. Onları sık kontrol edin (sadece kondansatörleri değil, sigortaları ve kontaktörleri de.)

Gece ne tür ve nekadar yük devreye giriyor. Çok az ise röle kademe ayarlamakta zorlanacaktır. çünkü 600/5 akım trafosu ile gece yükünü göremeyebilir.

Trafonuzun gücü nedir ve ne oranda çalışıyor? (Tahminim 630kVA) Tam kapasite mi? Yarım mı? Boşta mı?

Röle akım trafoları tüm yükü görecek barada olmalı. Eğer röle akım trafosundan önce başka yüklere akım gidiyorsa, o yükler kompanze edilemez.
 
Son düzenleme:
ayrıntılı cevaplarınız için öncelikle size teşekkür ederim.
şimdi sizin sorularınızı cevaplayacağım.trafomuz 1000 kva ve tam kapasite kullanamıyoruz çünkü o kadar fazla yükümüğz yok akım trafıolarımız 3 adet ve her barada birer tane daha önceden 1250 \ 5 a idi değiştirip 600\5 a yaptım yüklerimiz dediğim gibi 100 kw lık oportal vinç ve sürücüleri olduğundan bazen kompanzasyon görmüyor ve 160kw lık kompresör onun dışında elektrikli ısıtıcılar kaynak makinaları atık su pompası vs yükler var .
sisteme daha sonrasında 110 kw lık makşinalar ve 75 kw lık fan bağlanacak aam henüz gelmedi ve dediğim gibi cezadayız trafonun sabitlerini mi atırmalıyım acaba 17,5 kvar sabit var ancak bu seferde kapasitif yazacak ne yapacağımı bilemiyorum bu gün kontaktör ve sigortaları kontrol ettim sorun yok.ama kondansatör akımlarını ölçmedim.onu da ölçeceğim.
nasıl düzeltebilirim anlayamadım.
 
kardeş senin sayaç hem eaktif hem kapasitif yazıyorsa bu senin fazlar arasına dağlınan yüklerde dengesizlik var buda röle fazlar arası yük dengesiz olduğundan dolayı röle kademeler dengesiz alır yani bazı fazlarda reaktif güç gerektirmezken bazılarına gerekebilir buda rölenin kademeleri dengesiz devreye alır ve çıkarır sen yine yüklere bak dengelimi
 
slm arkadaşlar benim kompanzasyonda büyük sorunum var.bütün ayarları yapıyorum ve her gün takip ediyorum ama sayacım hem reaktif hemde kapasitif yazıyor bunu sebebi ne olabilir nasıl çözüm getşirebilirim.röle entes rg 12\cs 12 kademe merkezi kompanzasyon yapıyoruz.trafomun gücü 1000 kva ve sabit kondansatör grubum 17,5 kvar bunu yetersiz dşiyen arkadaşlarım oldu ama sistemdeki 17,5 kvar hepsi devrede olduğunda sayaç kapasitif yazıyor aynı zamanda bunun yanında birde indüktif yazıyor.ne yapacağımı bilemmiyorum.

Selam volky,
arkadaslarin soyledikleri dogru. Onlarin soylediklerini yaptiktan sonra birde fazlarda dengesizlik yaratan yuk varmi ona bak. Varsa onu munferiden kompanse et.

Vincler konusunda epey calismam var. 3-30 saniyelik anlik calismalar yapabilir. Buda senin icin sorun olusturabilir. Vincin kaldirma motoru en buyuk motordur ve en sik kullanilan motordur. Eger kompressor devrede iken vinc calisirsa ve 50kvarlik kademeler de iken tam vincin gereken degerine esit kademe bulmak cok zor olabilir. o nedenle vinc calismasi esnasinda yuk durumuna da bagli olarak tam karsilik gelen kapasitans degerini bulmak zor olabilir. hele burasi tam 50kvar lik kademelere denk geliyorsa sistemi en kotu kosullarda dusunursek anlik olarak ya 25kvar enduktif, yada 25kvar kapasitif yazar.

Cozum1. sisteme 25-50KVAR Alron dinamik sistemi ekle sorun cozulur. (ucuz ve basit cozum)
Cozum2: yukler her zaman dengeli ise statik tristor modulleri al (alron marka statik modullerde var). (pahali ve zahmetli yol)
Cozum3: devamli devrede olacak yuklerin artmasi icin dua et ki vinc/sabit yuk orani kuculsun. vincin darbe etkisi oransal olarak azalsin

vincin suruculeri eger regeneratif (yani frenleme enerjisini sebekeye geri basiyorsa, frenleme direnci yoksa) ise o zaman durum daha komplex demektir.
kisaca tum yukler dengelimi?
vinc suruculeri regen mi klasik fren direncli mi?
 
VİNÇTE FRENLEME DİRENCİ MEVCUT .
Cozum1. sisteme 25-50KVAR Alron dinamik sistemi ekle sorun cozulur. (NASIL OLACAK?)
BİRDE SİSTEMDE DENGESİZLİŞK YAPAN YÜKÜ NASIL TESBİT EDECEĞİM SİSTEMDE ÇEKİLEN AKIMLAR 3 FAZDADA NORMAL VE DENGELİ GÖRÜNÜYOR.
 
vinçlerin kaldırma motor larına ayrı kontaktörden beslenecek motor etiket değerine uygun sabit kondansatör ekle motor çalıştığında kondansatör devreye ğirsin
 
1-Sabit grup, enerjisini nereden alıyor? Kompanzasyon akım trafolarından önce bağlanması gerekir.Sabit grubun uygunluğunu kontrol etmek için;Tüm çıkış şalterlerini kapatarak sadece sabit kondansatör devrede olacak şekilde, sayaç üzerinden CosF bilgilerini okuyabilirsin R fazı 33.7.0 - S fazı 53.7.0 - T fazı 73.7.0 no lu parametrelerden(Köhler de böyle,diğer markarda sanırım böyledir.)
2-Kademe Alma ve Bırakma Süresini 3-4 sn. olarak ayarla.
3-Kondansatörlerin çektiği faz akımları birbirine yakın olmalı,aksi taktirde OTO-SETUP sonrasında röle uygun olmayan kademeleri devre dışı bırakır.OTO-SETUP tan sonra rölenin kaydettiği kondansatör kapasite değerlerini kontrol et(C1,C2,C3...C12). OFF kaydettiği kademe kondansatörleri arızalı olabilir, değiştirmelisin.
4-Kontakları yapışan kontaktör var mı kontrol et.
5-Röle ayarlarını tekrar gözden geçir, özellikle Akım Trafosu değeri "Primer değer/5"hedef CosF değeri İnd. 0,999 olmalı
6-Kaynak Makinaları çok ise işini biraz zorlaştırır.Ama sabit çalışan büyük güçlü bir kompresör olması, kompanzasyon açısından bir avantajdır.
Kolaylıklar dilerim.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,074
Mesajlar
932,821
Kullanıcılar
453,074
Son üye
accbeatz

Yeni konular

Geri
Üst