IGBT teknolojisi ;

Emrah

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
21 Haz 2007
Mesajlar
842
Puanları
131
Insulated, Gate, Bipolar, Transistor, kelimesinin baş harflerinden oluşan bu Elektronik devre elemanını sürerken mosfet gibi, (voltaj kontrollü) iş yaparken bipolar transistör ( yüksek akım ) gibi davranır.
Bir devre yardımıyla açıp kapatabileceğiniz bir diyot gibi, gate ucu ile kontrol edebileceğiniz triak gibi ya da yine gate ile kontrol edebileceğiniz bir mosfet transistor gibi kullanabilirsiniz.
Bu uygulama,genellikle yeni nesil statik ups'lerde kullanılmaktadır.
 
Arkadaşımızın söylediklerine ek olarak,bilmeyen arkadaşlar olabilir düşüncesiyle.
IGBT 'ler invertör yani frekans değiştirme ile motor devir kontrolü (motor sürücüleri,Hız kontrol cihazı adıylada biliriz).Bu cihazlardaki çalışma mantığından bilgim dahilinde kısaca bahsetmek isterim,AC gerilim ile çalışanlar,giriş AC gerlimini köprü diyot vasıtasıyla 500VDC (ortalama) çevrilir DC gerilim IGBT yardımı ile tekrar AC gerilime dönüştürülür,dönüştürme işlemi micro işlemciler tarafından IGBT'nin puls girişlerine iletilir ve IGBT aldığı puls'lardan çıkış voltaj sabit ( az değişken ) ama FREKANS 0 ile 450 Hz arası değiştirerek motor deviri kontrol edilir.
Bunun içinde 380VAC asenkron motorumuzu halk diliyle sanayi ceyranı :D bizim tabirimiz ile 3faz+Nötr+Toprak OLMAYAN yerlerde 220VAC ile yaklaşık 380VAC 0,18kW ile 4kW arası bir asenkron motoru rahatlıkla çalıştırabiliriz.

İyi çalışmalar.
 
upslerde kullanılıyor peki upslerde ne görevi var. dc/ac dönüşümü mü yapıyor yoksa gerilim kontrolu mu
 
Sn. abuzettin20 arkadaşım mesajınızı kafamda oturtamadım.

1~220 VAC efektif değerli gerilimin tepe değeri 310 VAC dir. Bunu tam dalga doğrultucu ile doğrulttuğumuzda tepe değeri yine 310VAC olacak ama bildiğim kadarıyla AVOmetreler efektif değer ölçerler bu yüzden göreceğimiz değer yine efektif değer olan 220V olmalıdır gibi geliyor bana çünkü efektif değer tüm noktaların karesini toplayıp sonucun karekökü alınarak bulunur.

3~380 doğrultmasında işleminde ise fazlar doğrulduktan sonra birbirinin içine geçeceğinden 1 faz mantığından daha yüksek bir ortalama değer elde etmemiz gerekecektir. Hatta örneğin 3 fazlı sistemde 6 darbeli yerine; yıldız bağlı trafodan, biri yıldız biri üçgen bağlı çift seconder iki ayrı gerilim alıp iki ayrı doğrultucudan geçirip 12 darbeli bir doğrultucu oluşturduğumuzda tepe değerine çok yakın ve çok düzgün bir DC ve ortalama değer elde ederiz.

Yani birinci paragraf için maximum değer söylediğiniz değerlerdir ama o maximum değere bu değerde bir DC dir diyemeyiz (Lütfen hatalarımı söyleyerek beni aydınlatınız).
 
Sel. arkadaşlar
IGBT lerin tetiklenmesi konusunda yarımcı olacaklara teşş.
Sorunum kullandığım sürücü devresi boşta çalışırken sorun çıkarmıyor yüke bindiğinde ıgbt çok kısa süre içinde deliniyor. Sürücü devresindeki watlı zenerler 30khz kare dalganın iğne ucu şeklindeki yüksek değerlerini kesiyor.Yüke bindiğinde zener korumaz düşüncesiyle aynı değerli transil diyotlar kullandım her ikisi de sağlam olmasına ramen ıgbtler delindi. Sorunun ne olabileceğine dair düşüncelerinizi bek. ???
 
Mekatronik 45 arkadaşım yaptığın açıklama çok güzel eline sağlık
asankron motor sürücüleri hakında daha geniş açıklamalı bilgi ve şama nereden bulabilirim.
Teşekür ederim iyi çalışmalar dilerim.
 
IGBT’nin anahtarlama kayıpları tarafından sınırlanan, pratik olarak kullanabileceği
frekans değeri, uygulama alanına göre farklılık gösterir. Örneğin darbe genişlik
modülasyonlu (PWM) bir invertörde frekans yükseldikçe, iletimden çıkma sırasındaki
komütasyon diyodundaki kayıplar çok artar. Bu durum IGBT’nin kullanımını 50kHz ile
sınırlar. Fakat diğer uygulamalarda, örneğin yüksek frekanslı rezonans tipi invertörlerde 250
kHz civarındaki frekanslarda pratik olarak kullanılabilir. IGBT’yi anma değerleri aynı olan
MOSFET ile iletimdeki kayıplar açısından karşılaştıracak olursak; 50 kHz’lik uygulamalarda
IGBT’de 6 W kaybolurken MOSFET’te bu değer, 9 W’tır iletime geçme olayı sırasındaki
kayıplar ise IGBT’den geçen akımın yükselme hızına bağlıdır. Örneğin 250 kHz’lik bir
uygulamada IGBT için kayıp güç 0,8 W olduğu halde MOSFET’te bu kayıp ihmal
edilebilecek düzeydedir. MOSFET’ten farklı olarak, IGBT’de yapısı nedeniyle ters parelel
bağlı bir diyot yoktur. Kapama yönünde 5ila 10 volt civarında bir tutma gerilimi vardır. Bu
nedenle geri beslemeli invertör uygulamalarında gerekli olan ters parelel diyotun dışarıdan
bağlanması gerekir. Özellikle endüktif yüklerde iletimden çıkarken, aşırı dv/dt’ye karşı bir
bastırma devresine ihtiyaç duyulabilir.

ARKADASLAR BUNU MEGEPTEN ALDIM .. BURADAKI KAYIPLARI ANLAMADIM .. BIRINDE IGBT KAYBI AZ DIGERINDE MOFSET KAYBI AZ .. ARADAKI FARK NE ANLAMADIM ?
 
araştırmalarımda ıgbt yüksek akım ve gerilimde çalışıyor ... oyle bırsey okudum ..( Hız Kontrol Üniteleri Sürücüler ve Motorlar Picproje E-Dergi)
yalnız sonra aynı kaynakta şöyle birşey okudum ..

yükün çektiği akım fazla ise IGBT arızalanır örnek verecek olur isek; sistemde kullanılan motor mekanik sıkışmadan dolayı zorlanacak ve motor sürekli akım çekecek sürücünün çıkışları bu akımı uzun süre kaldıramayacak ve sonunda IGBT U,V,W pinlerinde yüksek akımdan dolayı bir arıza görülecektir ve IGBT bozulacaktır.

( bu ikisi bir çelişki olmuyor mu ? )

acil açıklama yaparsanız cok sevınırım staj defterı dolduruyum
 
upslerde kullanılıyor peki upslerde ne görevi var. dc/ac dönüşümü mü yapıyor yoksa gerilim kontrolu mu
belki megep dökümanı işinize yarar arkadaşlar tristörün değişik bir versiyonu çok rahat kontrol edlebiliyor
 

Ekli dosyalar

  • biyomedikal-yari-iletken.pdf
    1.3 MB · Görüntüleme: 836

Forum istatistikleri

Konular
129,827
Mesajlar
930,545
Kullanıcılar
452,650
Son üye
HiAxiSeytan

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst