Motor Hız kontrolü?

mustafa48

Üye
Katılım
8 Ağu 2012
Mesajlar
19
Puanları
1
Herkese kolay gelsin.
Çalıştığım firmada özel bir döner tabla imalatına başladık.4dk da 1 tur atması gerekiyordu. 0,25kW 380V motor ve redüktör çıkışı aldık.Denediğimizde 3dk 36sn de devri tamamladığını gördük.Sistem tamamlanmadığı için sıkıntı olmayacağını düşündük.Fakat makina imalatı tamamlandığında aradaki 24 sn çok büyük sorun oldu.
Şu an için redüktörüde değiştirme imkanımız yok.
Aklıma 2 seçenek geldi.

1-Motor hız kontrol kartı almak.
2-Zaman Kayış kasnak ile devri düşürmek.

Motorun maliyeti 300TL.Hız kontrol kartının maliyeti bunu aşar mı?
Başka önerilerde olur.Benim aklıma ilk gelenler bunlar oldu.Tabi sonuçta en az maliyetle bunu çözmemiz lazım.

Tavsiye edebileceğiniz çözüm var mı?

Herkese hayırlı işler...
 
Sistem tam olarak şöyle, motor çıkışında bir dişli kutusu var oradan redüktöre bağlanıyor.Redüktörü ayırabiliriz ama dişli kutusu sabit.Bu şekilde olmasının sebebi yer müsait olmadığı için redüktör boyutlarını düşürmekti.Şu an tam emin değilim ama 2900(ya da 1450) diye hatırlıyorum.Dışardayım dönünce net öğrenebilirim.Devir sayısı kart seçiminde mi kullanılıyor.İnverter hakkında hiç bilgim yok.Bu kanuda bilgim olmadığı için sorular biraz garip gelebilir.
Sanayide bazı bileme motorlarında dimmer tarzı sistemler gördüm.Bu tarz bir şey kullanılabilir mi?
 
motoru monofaz (220V) a düşürürsen elektronik dimmer kullanabilirsin tabiki.
devri sormamın sebebi redüktörünün dönüşüm oranını merak etmemdendi tamamen.
Sürücü seçiilirken sadece kw cinsinden motorun gücüne bakılır.
3 faz asenkron motor sürücüleri frekans düşürüp yükseltme yoluyla devri düşürür yahut yükseltir. Elektronik dimmer devrelerinde ise kondansatör vasıtası ile akım ve gerilim arasında bir faz farkı oluşturulup sinüsoidal sinyallerin kırpılması ile kırpım miktarına göre hız artırılır ya da azaltılır.

Konuyu toparlamak gerekirse 3 faz asenkron motorlarda elektronik dimmer kullanılamamasının sebebi 3 fazında ayrı ayrı kırpılması gerektiğidir. Asıl sorun ise bu 3 fazın aynı ölçüde kırpılamaması sebebi ile motor vuruntulu çalışır.

sizin için en cazip çözüm motorunuzun gücü zaten düşük, bunu 220 volt ile çalışan bir motorla değiştirip elektronik dimmer ile motorunuzu sürmenizdir.

Bunlar benim şahsi kanaatimdir, kolay gelsin.
 
bu arada, eski motorunuzuda takas usulü verip maliyetinizi düşürebilirsiniz.

kolay gelsin.
 
motoru monofaz (220V) a düşürürsen elektronik dimmer kullanabilirsin tabiki.
devri sormamın sebebi redüktörünün dönüşüm oranını merak etmemdendi tamamen.
Sürücü seçiilirken sadece kw cinsinden motorun gücüne bakılır.
3 faz asenkron motor sürücüleri frekans düşürüp yükseltme yoluyla devri düşürür yahut yükseltir. Elektronik dimmer devrelerinde ise kondansatör vasıtası ile akım ve gerilim arasında bir faz farkı oluşturulup sinüsoidal sinyallerin kırpılması ile kırpım miktarına göre hız artırılır ya da azaltılır.

Konuyu toparlamak gerekirse 3 faz asenkron motorlarda elektronik dimmer kullanılamamasının sebebi 3 fazında ayrı ayrı kırpılması gerektiğidir. Asıl sorun ise bu 3 fazın aynı ölçüde kırpılamaması sebebi ile motor vuruntulu çalışır.

sizin için en cazip çözüm motorunuzun gücü zaten düşük, bunu 220 volt ile çalışan bir motorla değiştirip elektronik dimmer ile motorunuzu sürmenizdir.

Bunlar benim şahsi kanaatimdir, kolay gelsin.

semazen1234 Teşekkür ederim cevapların için.
Anladığım kadarıyla elektrik müh.siniz.Ben de makinacıyım.Motorlar hakkında bu kadar ayrıntılı bilgim yok.Biz size göre kabaca :) dişli kutusu,kayış kasnak vs. ile bu tarz durumları çözmeye çalışıyoruz.Söylediklerin bende baya bir fikir oluşturdu.
Dediklerine ek olarak şöyle bir sistem nasıl olur(gene bu işin yabancısı olarak soruyorum.);

Sanayide 380V motora kondansatör atarak 220V çalıştırma vardı.Yanlış hatırlamıyorsam.Motoru bu şekilde 220 ye çevirsem ve bahsettiğin elektronik dimmer ile çalıştırabilir miyim?

Tekrar yardım için teşekkürler,sizede kolay gelsin.
 
sayın mustafa, öncelikli olarak iltifatlarınız için teşekkür ederim, beni onurlandırdınız. Ben sadece mesleğini seven bir teknikerim, mühendis değil yani :)

bahsettiğiniz kondansatörlü sistemde faz farkı oluşturarak tek fazı 2 faza çıkarıyor. yani 3 fazlı bir motoru 2 fazla çalıştırmış oluyorsunuz. 3. fazın bağlantısı ise 2. ile ortak besleniyor.

toparlarsak, 2. ve 3. faz ortak beslendiği için kutup sayısı azalır motorun. Motorunun devri 3 te 1 düşer ve başladığın noktaya geri dönmüş olursun. Zaten sorununuz devir değil miydi?

kolay gelsin.
 
tabi bahsettiğiniz şekilde kondansatörle 3 faza çıkarılmış bir sistemi dimmer ile sürüp devir ayarlaması mümkündür. Fakat bir motoru değiştirmekle halledebileceğiniz küçük bir sorunu neden büyük bir sorun haline getiresiniz ki? hem mekanikçisiniz siz, motor mili montaj vs... gözünüzü korkutamaz sisin :)

kolay gelsin...
 
Sanayide,atölyede ünvanların önemi yoktur.iyi bilirim.Zaten bu mevzu 100 yıllık,hortlatmayalım şimdi ortalık karışır:)
Mesleğinize hakim olduğunuz belli.

Yani en mantıklısı motoru 220 çevirmek diyorsunuz.Başka mantıklı bir yol bulamaz mıyız acaba?Elektriksel olarak?
(Sanayiden bir "ya bu basit sanayide bunun hz ayarlatıyorsun tamam"demişti.O adamı bi bulsam al ayarlat diyecem:) )
 
Sn. semazen1234'ün söylediklerine ek olarak (Tekniker dayanışması :D ) 3 fazlı bir motoru kondansatör kullanarak tek faz ile çalıştırırsanız yaklaşık %40 verim alırsınız. Yani sizin 0,25 kW motor olur 0,1 kw (100 w) sanırım bu durum çalışmanıza olumsuz yansıyacaktır.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,720
Mesajlar
929,235
Kullanıcılar
452,436
Son üye
hekici

Yeni konular

Geri
Üst