motor sağlamlık kontolü

oserder

Üye
Katılım
3 Kas 2009
Mesajlar
25
Puanları
1
1 fazlı 3 fazlı motorların sağlamlık kontrolleri nasıl yapılır. madde madde ayrıntılı bi şekille yazılırsa sevinirim.
 
izalasyon testi megerle.
akım kontrolu pens ampermetre ile
rulman kontrolu test cihazları ile
 
Klemen kutusundan avometre ile sargıların direncini ve kövdeye kaçaklık kontrolü yapılır.Rulmanları ve mekaniki arızalar gözle teşhis edilir.Daha sonra motora Elektrik verilerek akım ölçülür.Birde motor ikinci el alındıysa elektrik vermeden önce kapakları sökülüp içinin yaş olup olmadığını kontrol etmenizi tavsiye ederim.
 
3 fazlı motorlarda ;
a) Motor bağlantı klemensini açarsın yıldız veya üçgen bağlantı köprülerini çıkarırsın. Ölçü aletini ohm kademesinde bobinler arası direnci ölçersin. örnek vereyim

U V W


Z X Y

U ile X bir bobin gurubu direnci 2.2 ohm ölçtük diyelim

V ile Y bir bobin grubu direnci 2.2. ohm

W ile Z bir bobin grubu direnci 1.2 ohm çıktı diyelim diyebilirizki bu bobin grubunun izolasyonu erimiş ve içten kısa devre olmuştur diyebiliriz. 2.2 çıksaydı yani diğerleriyle aynı omaj gösterseydi sağlam diyecektik.

b)Bu 3 Bobin grubu ile gövde arasını ohm kademesinde bakarsın direnç okursan bobinlerden gövdeye kaçak var diyebiliriz. (Sargı yanmış gövdeye temas etmekte)

c)Motorun milini elinle çevirmeye çalış rahat dönüyormu dönmüyor mu diye. Biraz rahat dönüp bir noktada zorlanıyorsa rulman yatağında sıkışma var yada balansı bozulmuş diyebiliriz.

d)Milin dönmesindede problem yok diyelim bu sefer motora enerji veririz. Tavsiyem yıldız bağlantıda vermenizdir. bobin başına 220 volt düşer ve çekilen akım üçgenden az olur. Sargıyı zorlamanın anlamı yok bızım ıcın gereklı olan 3 bobın grubunun cektiği akımları oranlamak.

Monofaze motorlar içinde hemen hemen aynı işlemler geçerli tek farkı onda ana sargı ve yardımcı sargı mevcut. Ana sargı yardımcı sargıyı ayrı ayrı ölçmek lazım. direnç değerleri birbirinden farklı çıkar. İki sargının omajlarını birbiri ile kıyaslamayın 3 fazlı gibi değil bu motor. Sargılar ile gövde arasında omaj varmı buna bakın. Sargılarda problem göremediniz diyelim bu sefer merkez kaç anahtarı ile kondansatörün sağlamlığını test edin. Gücü ne olursa olsun motorun mekanık aksamında problem yoksa elimizle çevirdiğimizde rahat dönmesi gerektiğini unutmayın. Belli aralıklarla rulman yağ glasörlüklerine gres basılmalıdır.
 
arkadaşlar genel hatları zaten vermiş.Yalnız çok olmamakla birlikte bazen motor rotorunda kılcal çatlaklar olabiliyor.Her şey normalken motorun yükte iş yapmadığını fark ediyorsun.Boşta çalışırken sorun farkedilmiyor.Bu sorunu tespit ve gidermek kolay değil ancak rotoru değiştirmekle mümkün
 
bobinlerde kopuk testi
bobinler arası kısadevre testi
bobinlerden gövdeye kaçak testi
mekanik kontroller...
saygılar
 
ölçü aletini ohm kademesine alın
daha sonra
U V W
X Y Z
U-Y'yi ölç
V-Z'yi ölç
W-X'İ ölç
bu üç ölçümdede belirli bir direnç değeri göstermesi gerekir.
Eğer göstermiyorsa sargılar yanmış olabilir
 
peki eğer sargı dirençlerinden 2 tanesi 2.2ohm diğeri 4.2 ohm ise bir direncin neden yüksek çıktığı konusunda ne diyebiliriz? birde sargıları yenilemek mi gerekiyor?
 
peki eğer sargı dirençlerinden 2 tanesi 2.2ohm diğeri 4.2 ohm ise bir direncin neden yüksek çıktığı konusunda ne diyebiliriz? birde sargıları yenilemek mi gerekiyor?
Sargı direnci yüksek cıkan uca baglı bobinde büyük olasılıkla bir patlak oldugunu gösterir ama tam emin olmak isterseniz bence motoru aıp gözlede görmenizde fayda var emin olmak adına eger böyle bir sorun varsa motorun tekrar sarılması gerek
 

Forum istatistikleri

Konular
129,880
Mesajlar
931,002
Kullanıcılar
452,758
Son üye
aprnck

Yeni konular

Geri
Üst