Otomatik kumanda devre tasarımı

noil

Üye
Katılım
16 Tem 2007
Mesajlar
35
Puanları
1
Yaş
40
Arkadaşlar merhaba,

Forumda yeniyim. Elektrik mühendisiyim. Okulda otomatik kumanda konusunda hiç ders almadığımdan, konuya çok uzak kaldım.

Forum vasıtasıyla baya birşey öğrendim ancak devreleri anlamama rağmen, tasarlamakta güçlük çekiyorum. Açıkçası tasarlamanın mantığını öğrenmem gerek.

Sayısal devreler dersinde tasarlamanın mantığını öğrendiğimden dersi kolay halletmiştim.

Elektrik kumanda problemlerinin de adım adım çözüldüğünü düşünüyorum.

Kumanda devresini tasarlarken hangi adımlarla ilerlemeliyim?

Önce mantık denklemleri mi kullanmalıyım? Bana tasarım aşamasını adım adım anlatabilirseniz çok makbule geçecek.

Teşekkür ederim.
 
merhaba kardes bende Elektrik okuyorum kumanda mantığını kaptımı çok kolay bir sistemdir devre tasarlarken hangi kontağın nerede kullanacağını bilmen lazım yapacağın sisteme bağlı olarak kaç tane kontaktör kaç tane röle kullanacağını bilmen gerek kafandan tasarlaman gerek mesala zamanları bilmen gerek buna göre zaman rölesi kullanman gerekir her zamana ayrı ayrı burada anlatmakla bitmez sen tanıdık birisinden biraz yardım al gerisini kendin getirirsin zaten kolay gelsin
 
noil arkadaşım her problemde olduğu gibi kumanda problemleride adım adım çözülür.Önce problemde senden ne istediğini kafanda çözersin sonra iş problemi projelendirmeye gelir.İşin mantığında önce bu devre hangi şartlar oluştuğunda çalışacak onları yazacaksın.Örneğin bir motoru çalıştırma devresinde
acil stopun basılı olmaması gerek,sonra stop butonunun basılı olmaması gerek ve sonra start butonuna
sıra geliyor.Start butonuna bastığında eğer devrede başka bir kontak yok ise kontaktöre gelen uç kontaktörü enejilendirecektir ama butonu bıraktığında kontaktörün enerjisi kesilecektir enerjinin kesilmemesi için mühürleme yapman gerekiyor.Bu sadece basit bir kumanda devresi ileri seviye kumanda tekniklerinde işleme set ve reset röleleri ve yardımcı röleler zaman röleleri girmeye başlar önemli olan kullandığın rölenin çalışma mantığını bilmen ona göre kullanman gerekir.Kendini geliştirmek istiyorsan bol bol problem çözmelisin.Bu çözdüğün problemleri birde simülasyonda görebilirsen daha rahat anlarsın.Kolay gelsin çözemediğin problemleri paylaşırsan yardımcı olmaya çalışırız
 
Kardeş kumanda tasarım elektriğin en basit dalıdır bence..Eminim ki az çalışmayla çok ileri düzeylere gelebilirsin.Problemi önce kafanda tasarlaman lazım..Mesela hazır devreler bulup üzerinde çalış.En basit ileri-geri devresinden başlayıp en zor devrelere kadar çalış mantığı öğren..Okurken staj yaptığım biyerde Yüksek müh. vardı..Hep şunu derdi; Elektrik devresi bir noktadan başlayıp bir noktada biten şeydir..Kafası çalışan adam bunu çözer..İş hayatında başarılar dilerim..
 
Sayın Noil önce proje kodlama ve bazı teknik bilgileri öğrenmenizde yarar var.
 

Ekli dosyalar

  • PROJE_KODLAMA.rar
    78.3 KB · Görüntüleme: 391
Otomatik kumanda devre tasarımı yapabilmen için öncelikle tüm şalt malzemeyi çok iyi bilmen gerekir. Butonlar,röleler,kontaktörler,sınır anahtarları,sensörler v.s. Bu elemanların çeşitlerini ve özelliklerini iyi bilmeden kumanda tasarımı yapılmaz. Kumanda elemanlarına hakim olursan gerisi puzzle çözmek kadar kolay olacaktır.
 
Otomatik kumanda konusunda farklı bir sorunun cevabı veya tasarımı konusunda azıcık hayalci olmakta fayda var, soruyu düşünürken o an farklı bir şeye yönelmeniz gerektiğinde, veya yemek yerken, uyurken, gezerken halen aklınızda soruyu düşünüyormusunuz ? Düşünüyorsanız merak ediyorsunuz demektir, Albert Einsten' nin kendisine yönetilen soruya cevaben mütevaziliğinden ödün vermeden " Ben kimseden zeki değilim sadece biraz fazla meraklıyım " yanıtı, merak etmenin anlam ve önemini göstermektedir.
" Merak beraberinde azimi, azim beraberinde başarıyı getirir. "

Çizilmiş devreleri yorumlayabiliyor vede anlıyorsanız ancak tasarım konusunda sıkıntı çekiyorsanız, " Damdan düşenin halinden, damdan düşer anlar " diyor ve size bir kaç tavsiyede bulunmak istiyorum.

* Problem karşısında istenilen çalışma biçimini düşünün ve hayal edin tam anlamıyla konsantre olun.

* Soruyu kağıt kalem ile değil simulasyon programında çizin, çözüme ulaşmak için etkili yollardan bir diğeri deneme yanılma yoluna gitmektir.

* İstenilen çalışmayı sağladığınız zaman, (deneme yanılma yöntemi ile bulmuşsanız ) tesadüfü başarıya yer vermemek için, tamam bunuda yapabildim demeyin ve düşünün gerçekten aklınızın bir köşesinde yer etmişse ne âlâ, tam tersi ise üzerinde çalışmaya devam.

* İmkanınız varsa simulasyon programında çizdiğiniz her tasarımı uygulamaya dökün. Yıllar önce bi dünya para verip kumanda malzemesi almıştım kendi odamda çizidiğim her devreyi denerdim. Çünkü bir fabrikada veya şirkette işe başlarsınız arıza esnası makinanın başına gittiğiniz zaman eliniz ayağınız karışır bildiğinizi bile unutursunuz. Bunun için sadece simulasyon programı ilede yetinmeyin mutlaka uygulamaya dökün, uygulayıpta çalıştığını gözlemlediğiniz her tasarım sizin öz güveninizi artırır, bir yerlerde işe başladığınız zaman tabiri caiz ise top sizin ayağınıza gelince ( ya olmazsa ya sorun çıkarsa ya zayiat verirsem gibisinden) endişe ve korkulara kapılmayacak vede çevrenizdekilere kararsız tedirgin oluşunuzu hissettirmeyeceksiniz.

* Nasıl ki merdivenin 1 ci basamağından 10 cu basamağına atlamak zor ise ilk etapta karmaşık problemleri düşünmeyin, aşama aşama gidin.

* Çizilmiş bir devreyi acaba başka ne tür alternatifler üreterek bu çalışmayı gerçekleştirebilirim deyin ve düşünün.

* Kendi kendinizi sınayacaksınız veya samimiyetine güvendiğiniz bilir kişilere kendinizi sınatmalı vede bildiklerinizi doğrulatmalısınız. Buda sizin doğru bildiğiniz yanlışları su yüzüne çıkaracaktır.

*
Sadece tasarlamakla bitmez, kullanılacak malzeme seçimi yükün akımı - gücü - çalıştırıldığı ortam ile doğrudan ilgili olduğu için kontaktör - termik - Sigorta - iletken kesiti vb. bunlar için seçim cetvellerinden faydalanabilirsiniz.

* Otomatik kumandada çözülemeyecek problem yoktur, zor olanı vardır oda zaman alır. Kendi kendinize her problemin üstesinden gelebilirim diyene kadar çalışmaya devam.

* Sonrasında delikli kanallar kullanılarak pano içi dizayn gelir buda dizaynı yapan kişinin işçiliği yani marifetine kalıyor.
 
Elinizde hazır herhangi makinaya ait proje varsa ve sistemi yerinde sırası ile takip edebilirsiniz.Size tasarım yaparken yardımcı olacaktır.
 
değerli meslektaşım
öncelikle kurmak istediğin sistemi mantıken düşünmen gerekir misalen bir havalndırma sistemi
buna ne gerekebir.eğer motor gücü 4,5 kw tan düşük ise bir kontaktör,bir termik bir flaşör rölesi,
bir aç kapa paket şalter ,bir arıza sinyal lambası,bir çalışır sinyal lambası bu basit bir kumanda
sistemidir bu örnekti buna mütakip bir makina düşüne bilirsekçalıştırmak istediğin makinanın
çalışma prensibini tam anlamıyla bilmen gerekecektir ilk olarak makinanın mekanik hareketini
kafanızda tasarlayıp ona göre Elektrik sistemi geliştirmeniz gerekecektir merdivenin basamaklarını
birer birer çıkmanı tavsiye ederim saygılarımla .Varol KANBUR
 
Arkadaşlar güzel noktalara değinmişler. Bir kaç bilgi de ben vereyim.

1. Öğrenmek istiyor iseniz asla gocunmayın.

2.İlk olarak malzemeleri tanıyın. Kontaktör, zaman rölesi, start stop butonu vs. nedir? Nasıl çalışır, çalıştığında ne yapar? tarzındaki sorulara basit düzeyde de olsa cevap verin. Problemleri çözdükçe çalışma mantıkları kafanıza daha da yatacaktır.

3. En basit devreyi (kesik çalışma) kurarak başlayın. Adım adım zorlaştırın. EML lerde devam eden müfredatı takip edebilirsiniz. Sizi bir noktaya kadar getirecektir.

4. Problem çözmeye başladığınızda bir matematik sorusu çözer gibi adım adım gidin. Öncelikle sizden istenen 1. işlemi, arkasından 2. işlemi .... yapın. Önceliği bir kontaktörü durdurmadan ziyade çalıştırmaya verin. Durdurma işlemini kontaktörü çalıştırdıktan sonra yapın.

5. Kafanızdan problemler üreterek elemanları farklı şekillerde kullanmayı deneyin. (Stop butonuna basıldığında motor çalışsın, starta basıldığında dursun gibi). Yaptığınız devrenin piyasada uygulanması gerekmiyor. Çalışma mantığını anlamanız için size çok şey verecektir.

6. Farklı soru tipleri araştırın, farklı şekillerde çözmeyi deneyin..
 

Forum istatistikleri

Konular
129,750
Mesajlar
929,573
Kullanıcılar
452,482
Son üye
hamzakaymaz

Yeni konular

Geri
Üst