Böylece faz hareketlerini görmüş oldum.Peki o zaman size şöyle bir soru sormak isterim.Çalan bir eserde faz sorunları varsa Phase Analayzerda bunun işlenme görünümü nasıl olur ki biz sorun olduğunu anlarız.
İşte bunun için tecrübe ve bilgi birikimi gereklidir.
Çünkü bir enstruman sesinde birçok frekans bulunur ve her iki kanaldaki farklı frekanslar belli bir faz farkında olabilir. Bu faz farkları hem correlatörde (phase meter) hem de phase analizerde belli bir açıda görünebilir.
Senin şimdilik bu bilgileri teorik olarak kafana atman ve test edebileceğin zamana kadar unutmaman yeterlidir.
Eğer ki C4 mikrofonlardan 2 adet şu an yanında olsaydı tek bir enstrumanı kaydederek sana tekniğini öğretebilirdim.
Ancak acelesi de yok.
Sen şimdilik orijinal CD kayıtlarını (özellikle yabancı menşeili ve kaliteli kayıtlı olanları) hem dinle hem de dinlerken analizlerini yap yeter.
Eseri AC3 formatına dönüştürdüğümde de frekans analizinde 20kHz den sonra -155dB lere kadar düştüğünü ayrıca WAVE formatına göre de bir çok frekansın atıldığını gördüm.Wave formatında 22kHz de sesler en düşük -95 dB civarında.
Zaten bu tür formatların kayıplı olduğu literatürde belirtilmiştir.
Önemli olan nasıl ve nerelerde kayıplar olduğunu senin gözlem ve ölçüm ile anlamandır. Bunu da anlamışsın zaten.
Şimdi de WAVE dosyasını FLAC formatına dönüştürüp incele.
Bakalım kayıp var mı?
stereo olarak gönderdiğimde de ortada elips şeklinde yer aldı.
Bu elipsin yatay açılımı gerçek korrelasyon değerini verir.
Resimdeki corr değeri takribi 0.9 yani 1 e yakın.
Eğer ortası biraz daha açık olsa idi 0.8-07 gibi olurdu.
Teknik olarak açıklarsam.
0.5-07 correlatör değeri 30 ar derece faz farkını ifade eder.
Yani tek bir ses 0.7 corr değeri ile kaydedilmiş ise stereo sistemde iki hoparlör kulaklara 60' açıyla yerleştirilmiş ise bu sesin hacmi iki hoparlör mesafesinin 3 te biridir.
Yani iki hoparlörün yerleşiminde stereo açısı olan 60' ile kulaklarımıza bakıyorsa, aynı zamanda iki hoparlörün arası örneğin 3 metre ise 1 metre ebadındaki bir enstrumanı doğru hacimle kaydetmişiz demektir. Yani enstrumanın iki hoparlör arasındaki kapladığı yer olarak düşünmeliyiz.
Bu hacim enstruman tipine göre EXPAND genişletilmiş olarak bile kaydedilebilir.
Örneğin bir kemanın ebatı 40-50cm olsa bile biz bu kemanın sesini 0.3 corr değeri ile kaydedersek, iki hoparlörümüzün arası 3 metre iken kemanın hacmi 2 metreden fazla gibi olacaktır.
Keman örneği dinamik band genişliği kavramının anlaşılması için verilmiştir.
Yani bir kemanı bu şekilde kaydedersek hemen hemen tüm seslerini kaydetmiş oluruz.
Bunun anlaşılması için bir örnek..
Jurassik park filmindeki bazı sesler bu yöntemle kaydedilmiştir.
Seyretmişsen ince sesli bir efektin çok geniş bir alandan geldiğini farketmişsindir.
ÖNEMLİDİR:
Bass ağırlıklı sesler açılamaz. Açıldığı takdirde faz farkları özel olarak ayarlanmalıdır. Aksi takdirde stereo sistemde algı azalır veya dengesizlik yaratabilir.
Bass seste bile belli frekans aralığına kadar frekanslar olabilir. Örneğin resmini eklemiş olduğun bass sesinde 10kHz e kadar frekanslar görülmektedir.
İşte bu bass sesli enstrumanın doğru olarak kaydedilebilmesi ve dinamik band genişliğinin tam olarak sağlanabilmesi 4 mikrofon ile sağlanabilir.
Eğer iki mikrofon kullanılacaksa 0.9 corr değeri ile kaydedilmelidir.
RESMİ ANLAYABİLİRSEN ÇÖZMÜŞ OLURSUN.
Eliptik cizimler enstrumanın stereo hacmini ifade ediyor.
Bu çizimlerin aynılarını faz analizerde görebilirsin.
Ancak tek sinyal olması koşulu ile.