Pcb Plotter Program Yardımı

Allah analı babalı büyütsün.
 
İyü Günler Arkadaşlar.
Devre çizen bi cnc yapmayı planlıyorum.
Aresten adığım G kodlarını CopperCam ile Mach 3 ün anlayacağı dile çevirmem gerektiğini biliyorum fakat Mach3 ve CopperCam adlı programların tam sürümlerini bulamıyorum. Mach3 hadi halledilir de CopperCam ne kadar kaynak araştırdıysam bulamadım.
CopperCam programını upload edebilecek veya link verebilir misiniz ?

Örnek çalışma videosunu linkte veriyorum

Teşekkürler...

Muhammed969696 özel mesaj gönderdim kontrol edebilir misin.

Bu arada başka PCB'den gcode üreten alternatif yazılımlarda vardır mutlaka araştırmak lazım. Birşeyler bulursam yazarım.
 
Herkese merhaba,oğlumun doğumundan beri giremiyordum foruma. Şimdi yavaş yavaş zaman ayırabilirim diye düşünüyorum.
Aslında konu kirliliği olmaması açısından hem kalemle çizmek hem de kazıma konularındaki tecrübeler buradan paylaşabilirse güzel olur diye düşünüyorum. (Umarım atladığım aynı konunun başlığı yoktur)
Forumu şöyle bir tarayıp araştırdığımda aesenyurt arkadaşımızın kazıma yapmaktan vazgeçip pvc baskı makinası yöntemini kullandığını okudum. Kazıma için hangi programlardan gcode dönüşümü kullanılıyor. Sonuç, çizimde dikkat edilecekler, dez avantaj ve avantajlar neler acaba? Benimde merak ettiğim bir konu olduğundan değerli forum üyelerinin paylaşımlarını merakla takip edeceğim.
Öncelikle Allah bağışlasın, vatana, millete ve kendine faydalı bir birey olsun.

Kendi tecrübeme dayanarak, kalemle çizmek için öncelikle bakıra hatasız tutunabilen, aside dayanıklı bir kalem gerekli. İnce işlerde kalemin hatasız tutunabilme kısmı sorunlu. Ancak kaba devrelerde işe yarayabilir. 0.5mm TQPF kılıfda bir eleman için işe yarar değil.

Kazıma kısmında başarı daha yüksek. 0.4-0.5mm pitch eleman içeren devreleri kazıdım. Amahatasız bir CNC gerekli. Üstüne kazıdığınız plakette de hata- eğrilik-bombe olabiliyor ve kazıma öncesi proplayarak yüksekliği kompanze etmek gibi şeyler gerekebiliyor.

Büyükçe veya detaylı devrelerde, üstüne birde ince yollar vs varsa, ince uç kullanma gerekliliği varsa kazıma işlemi çok uzun sürebiliyor. Kullanılan uçlar 0.1-0.2mm gibi çaplarda olduğundan düzgün bir kesme için çok yüksek spindle devirleri gerekiyor. Prof. PCB kazıma uçlarında 20-100K RPM öneriliyor. Yüksek devir de yüksek gürültü demek. Ayrıca gerçekten salınımsız spindle-pens vs. gerekli.Yani pahalı.

Zamanında, 6-10 yıl kadar önce, Tooling ücretleri çok yüksekti.
Toner transferi sorunluydu.
Dry film icat edilmemişti.
5-10 usd ye prototip PCB yapan Çinli firmalar henüz yoktu. (seedstudio vs.)
Kazımakta mantık dahilindeydi.

Ama bugün bütün bu olanaklar varken kazımak mantıklı değil.
Ama delme işlemi için CNC çok mantıklı. Özellikle de çift yüzlü devre yapıyorsanız, yüzlerce via, delik varsa.

Zamanında kazıma işlemi için, gerberden gcode üreten yazılımlarla da uğraştım. CNC yi bir mikro ile direkt kontrol etmekle, gcode yorumlamakla da, sürücü tasarlamakla da.

Ama artık PCB için ya aliexpress den alınma, toner transfer kağıtlarını kullanıyorum, yada ince işçilik gerektiren PCB için dry film.
Dry film ile çalışmada da gerçekten kalite istersem de profesyonel baskı hizmeti, film çıktısı veren yerlerden baskı alıp kullanıyorum.
Soldermask, silkscreen vs. de istersem çinli firmalar.

Elde yapılmış PCB için geriye delme işlemi kalıyor. Delik delmekten kaçınmak için ya tamamen smd çalışıyor yada elde deliyorum yada CNC de deliyorum. Delik sayısına vs. ye göre.

CNC de delerken farklı delik çapları için sürekli uç değiştirmemek içinde 0.4mm freze ucu kullanıyorum. Tüm delikleri tek uçla açıyorum. Bunun içinde drill dosyasından gcode oluşturan birşeyler yazdım.

İlle de kazımak istiyorum derseniz de tasarım aşamasında söylenebilecek tek şey, kullandığınız kazıma ucu ile uyumlu tasarım yapın. Yada tasarıma uygun uç kullanın.
 
Cnc Router ile talaş kaldırma şeklinde PCB yapmak boşa zaman kaybı. Olmaz diyenlere inat çok uğraştım ama olmuyor. Endüstriyel Cnc Dik işlem ile bile denedim ama nafile. Freze olarakta 15 derece 20 derece 0.1 mm , 0.2 mm uç inceliğine sahip engraver uçlarından kullandım. Onlarca uç heba oldu ama verimli sonuç almak imkansız gibi. En ufak titreşimde frezenin en ince olan kısmı kırılıp potlaşıyor. Haliyle işe yaramaz oluyor. Ayrıca pertinaks dediğimiz fr4 malzemenin de kalınlık hassasiyeti üst düzeyde olmadığından da uçlar kırılıyor yada çizilen yollar işe yaramaz hale geliyor. PCB üretmenin en en en mantıklı yolu Laminasyon makinesi. Renkli tonerli yazıcı, düzgün asetat kağıdı ve yeter miktarda asit :) Biz bu yöntemle çok güzel sonuçlar elde ettik. Görselleri birazdan paylaşıyorum.

Cnc Router ın bu işe katacağı en iyi şey deliklerin delinmesi ve pertinaksın hassas ölçülerde kesilmesi. Önce router ile delikleri deldirip dış kesimi yaptıktan sonra asetata alınan baskının deliklerini hizalayıp laminasyondan 4-5 tur geçirince mükkemmel aktarıp tamamlanmış oluyor

Bu arada coopercam kullandığım için yardımcı olabilirim o konuda lisans konusunda sıkıntılı evet
 
Öncelikle bütçeye göre bir laminasyon makinesini alıp sıcaklığı düşük olduğu için modifiye ettik. Potansiyometre ekleyerek daha üst sıcaklıklara çıkmasını sağlıyoruz. Biz dağıtıp kendi kasasını mdf den basitçe gövde yaptık.

En önemli detay. Asetata çıktı alırken tonerli ve renkli yazıcıdan siyah beyaz çıktı almak. Lazer yazıcıların ki de oluyor ama her zaman kaliteli aktarım olmuyor.

Daha sonra baskıya geçmeden önce 2-3 tur pertinaksı boş olarak makineden geçirip ısınmasını sağlamak güzel olur. Daha sonra asetat koyup asıl işleme geçebilirsiniz. Biz denemelerde en az 5-6 tur geçirdik makineden. Son aşamada hiç dokunmadan kendi halinde soğumaya bırakıyorsunuz. Soğumadan asetatı alırsanız mürekkep asetatta kalıyor. Kaliteli bir aktarım olmuşsa eğer asetat soğurken kendi kendine ayrılıyor pertinakstan.
 

Ekli dosyalar

  • 20140125_121524.jpg
    20140125_121524.jpg
    191.9 KB · Görüntüleme: 37
  • 20140128_125652.jpg
    20140128_125652.jpg
    269.9 KB · Görüntüleme: 35
  • 20140128_170507.jpg
    20140128_170507.jpg
    426.5 KB · Görüntüleme: 35
  • 20140128_180601.jpg
    20140128_180601.jpg
    249.6 KB · Görüntüleme: 34
  • 20140201_141651.jpg
    20140201_141651.jpg
    196.2 KB · Görüntüleme: 33
  • 20140201_141658.jpg
    20140201_141658.jpg
    183.7 KB · Görüntüleme: 34
  • 20140201_194847_LLS.jpg
    20140201_194847_LLS.jpg
    299.4 KB · Görüntüleme: 34
  • 20140209_130236.jpg
    20140209_130236.jpg
    584 KB · Görüntüleme: 34
  • 20140209_135009.jpg
    20140209_135009.jpg
    199.1 KB · Görüntüleme: 35
  • IMG-20140209-WA0005.jpg
    IMG-20140209-WA0005.jpg
    348 KB · Görüntüleme: 35
Öncelikle bütçeye göre bir laminasyon makinesini alıp sıcaklığı düşük olduğu için modifiye ettik. Potansiyometre ekleyerek daha üst sıcaklıklara çıkmasını sağlıyoruz. Biz dağıtıp kendi kasasını mdf den basitçe gövde yaptık.

En önemli detay. Asetata çıktı alırken tonerli ve renkli yazıcıdan siyah beyaz çıktı almak. Lazer yazıcıların ki de oluyor ama her zaman kaliteli aktarım olmuyor.

Daha sonra baskıya geçmeden önce 2-3 tur pertinaksı boş olarak makineden geçirip ısınmasını sağlamak güzel olur. Daha sonra asetat koyup asıl işleme geçebilirsiniz. Biz denemelerde en az 5-6 tur geçirdik makineden. Son aşamada hiç dokunmadan kendi halinde soğumaya bırakıyorsunuz. Soğumadan asetatı alırsanız mürekkep asetatta kalıyor. Kaliteli bir aktarım olmuşsa eğer asetat soğurken kendi kendine ayrılıyor pertinakstan.
Kaliteli ve güzel çalışmalar ortaya çıkarmışsınız tebrikler. Birkaç laminasyon makinesine baktığımda, maksimum işlenebilir ürün kalınlığı değerleri var sanırım. Bu nedenle PCB'nin kalınlığına uygun bir laminasyon makinesinin olmasına dikkat edilmesi gerekiyor diye düşünüyorum. Gerçi siz içini açtığınızdan yapısını daha iy görmüşsünüzdür. İşlenebilir kalınlığı değiştirebilime şansı yok değil mi?
 
Kaliteli ve güzel çalışmalar ortaya çıkarmışsınız tebrikler. Birkaç laminasyon makinesine baktığımda, maksimum işlenebilir ürün kalınlığı değerleri var sanırım. Bu nedenle PCB'nin kalınlığına uygun bir laminasyon makinesinin olmasına dikkat edilmesi gerekiyor diye düşünüyorum. Gerçi siz içini açtığınızdan yapısını daha iy görmüşsünüzdür. İşlenebilir kalınlığı değiştirebilime şansı yok değil mi?

Doğru evet merdaneler arasındaki boşluğu ayarlama şansınız yok. Merdaneler birbirine temas ediyor. Boşluk yok aralarında. Kimlik ehliyet gibi ince malzemeler için ayarlandığından ve ucuz olduğu için öyle bir özellik eklenmemiş. Motor merdanele arasındaki hareket aktaran dişliler plastik ısı yükseldiğinde dişliler kendinden geçiyor
 
3d printer ilede pcb yapanlar varmış tesadüfen denk geldi....Benim 3d printer kalibrasyon yapmak için araştırma yaparken denk geldi.Kazıma yapanda var.
 
3d printer ilede pcb yapanlar varmış tesadüfen denk geldi....Benim 3d printer kalibrasyon yapmak için araştırma yaparken denk geldi.Kazıma yapanda var.

bu yöntemde sık uygulanır ama kalem uçları çok ince olmayınca minik devreler çizmek zor oluyor :)
 

Forum istatistikleri

Konular
129,867
Mesajlar
930,872
Kullanıcılar
452,732
Son üye
erencok

Yeni konular

Geri
Üst