PC'ler ve teknolojik sohbetler.

Ses kartına 2 mikrofon bağlayabiliyorsan, hacim hariç tek enstrumanı stereo olarak kaydedebilirsin.
Tabii ki bu enstrumana başka enstrumanlar da karıştırıp kaydetmek istiyorsan, o zaman ecik adobe ile cebelleşmen gerekir.
Evet iki mikrofon bağlanabiliyor ve stereo kayıt yapılıyor.Benim yaptığım kayıtlar hücum kayıt olmayıp kanal kayıt olduğu için her ensturumanın kaydını aldıktan sonra wave dosyasını işlemesi daha kolay oluyor.
 
Evet iki mikrofon bağlanabiliyor ve stereo kayıt yapılıyor.Benim yaptığım kayıtlar hücum kayıt olmayıp kanal kayıt olduğu için her ensturumanın kaydını aldıktan sonra wave dosyasını işlemesi daha kolay oluyor.
En önemlisi akustik bir enstrumanın doğru olarak kaydedilebilmesidir.
Çok kanallı mix-down yapıyorsan, şu önerilerimi uygula.
Ses kartına 2 adet kardioid mic bağla. Bu mikrofonların ikisi de aynı olsun.
İki mikrofonu sehpalara yerleştirerek birbirlerine parelel olacak şekilde ve aralarında kaydetmek istediğin enstrumanın 2 katı uzunluğunda açıklık olsun.
Mikrofonlarla enstrumanın oluşturduğu üçgen eş kenarlı ve açıları eşit olmalıdır.
Mikrofonlar L ve R olarak adobe edit ile kaydedersen, daha önce CORRELATIOR da gördüğümüz üzere 0.5 ila 0.7 CORR açısı ile kaydettiğini göreceksin. Aynı zamanda adobe vector scop ile dalga formlarını izleyerek doğrulayabilirsin.
Ham kaydını PCM (WAV) 44.1kHz 16 bit stereo formatı ile kaydet. Bu kayda ilave yapmak istediğin tüm diğer enstrumanları da ayrı dosyalar halinde kaydedebilir, dilersen her bir kayıttaki enstruman ile PAN ile sağa sola kaydırabilir, eko veya başka efektler verebilir, gerekirse hatalı notaları çıkartabilirsin.
Ham kayıt işlendikten sonra MULTI-CH kanalına atılmak üzere hazır olarak başka bir dosyada kaydedilebilir ve diğer enstrumanlar da bu şekilde toplanabilir.
Adobe Multi-Ch modunda tüm enstrumanları farklı izlere yerleştirerek, aralarındaki senkron kaymalarını hassas olarak düzeltebilir, ekleme çıkartma yapabilir ve en nihayetinde eser tamamlandığında yine 44.1kHz 16bit PCM formatında mixdovn olarak (stereo) iki kanala indirgeyerek kaydedebilirsin.
Bu kayıt MASTER olarak farklı bir dosyaya eser adı ile kaydedilebilir, gerekirse CD ye kaydedilerek CD çalar ile dinlenilebilir. Eserin yapım aşamasında herhangi bir enstrumanı sağ sol kanallarında hareket ettirmişsen o enstrumanı eseri dinlerken de hareketli olarak dinleyebilirsin.
 
İki mikrofonu sehpalara yerleştirerek birbirlerine parelel olacak şekilde ve aralarında kaydetmek istediğin enstrumanın 2 katı uzunluğunda açıklık olsun.
Yamyam hocam bu şekilde mikrofon ve enstruman konumlandırması her enstruman için doğru sonucu verir mi?Mesela bir klasik gitarın boyutu ile bir kemanın boyutu arasında oldukça fark var. Ama bir kemanın sesi klasik gitarın sesinden çok çok fazla çıkar.Hele bir Trompet (bakır üflemeli enstruman) bu enstrumanın boyunun 2 katı mesafeye göre bir yerleşim sonucunda mikrofonlardan alınan ses seviyesi çok yüksek olacaktır.Diyebilirsiniz ki zaten mixer üzerinden gainlerini ayarlarsın.Ancak klasik gitar ,bağlama gibi sesi diğer enstrumanlara göre sesi az olan bu enstrumanlarda mikrofonun çalgıdan uzaklaşma mesafesi ile sanki çalgının sesi uzaktan geliyor efekti oluşmaktadır.Mikrofona yaklaştıkça çalgının kayıtta daha önde olduğu hissiyatı oluşmakta.Yani dinleyen kişi sanki yanında çalınıyormuş gibi hisseder.Hele piccolo flüt bir karış bir çalgıdır ama bunu çalgının 2 katı mesafeye göre mikrofon konumlandırması ile kaydetmeye çalışırsak o kaydı yapmamız mümkün olmaz bence .

-20dBFS ile -12dBFS arasında aldığımız bu enstruman kayıtlarında enstruman mikrofon mesafesi arttıkça vereceğimiz gain de artacağı için oluşan dip gürültü kayda yansımayacak mı?

Sizin burada anlatmak istediğiniz farklı bir şey mi?
 
Yamyam hocam bu şekilde mikrofon ve enstruman konumlandırması her enstruman için doğru sonucu verir mi?Mesela bir klasik gitarın boyutu ile bir kemanın boyutu arasında oldukça fark var. Ama bir kemanın sesi klasik gitarın sesinden çok çok fazla çıkar.Hele bir Trompet (bakır üflemeli enstruman) bu enstrumanın boyunun 2 katı mesafeye göre bir yerleşim sonucunda mikrofonlardan alınan ses seviyesi çok yüksek olacaktır.Diyebilirsiniz ki zaten mixer üzerinden gainlerini ayarlarsın.Ancak klasik gitar ,bağlama gibi sesi diğer enstrumanlara göre sesi az olan bu enstrumanlarda mikrofonun çalgıdan uzaklaşma mesafesi ile sanki çalgının sesi uzaktan geliyor efekti oluşmaktadır.Mikrofona yaklaştıkça çalgının kayıtta daha önde olduğu hissiyatı oluşmakta.Yani dinleyen kişi sanki yanında çalınıyormuş gibi hisseder.Hele piccolo flüt bir karış bir çalgıdır ama bunu çalgının 2 katı mesafeye göre mikrofon konumlandırması ile kaydetmeye çalışırsak o kaydı yapmamız mümkün olmaz bence .
KÖTEK.. SMACK.. THUT .. HÖRRŞŞK
Ayrıcana da PATA KÜTE :D
Stereo üçgeninden bahsetmiştim ve sana yıllardır derim ki doğru bir stereo kaydı için en azından 4 mikrofon gerekmektedir.
Hacmin belirlenebilmesi için en az 4 mikrofon gereklidir. 4 mikrofonu stereo üçgeni oluşturacak şekilde konumlandırdığımız zaman bu üçgenin kayıt alanı içerisinde bulunan her enstruman kendi boyutları kadar yer kaplayacaklardır.
DİKKAT!!
Büyük stüdyolarda alan çok büyüktür. Stüdyo hacmini tam belirleyebilmek için en az 4 veya 5 mikrofon stüdyo kenarlarına yerleştirilmektedir.
REC.png


Bu stüdyo içerisinde çalan bir piyano bile stereo üçgeni içerisinde en fazla 0.9 CORR değerine sahip olabilmektedir. 0.7 corr değerine yani 20-30' faz açısına göre hacimlendirebilmek için L-R mikrofonlarının piyanonun 1 er metre kadar sağında ve solunda tevcih edilmesi gerekmektedir. Eğer tonmaister piyanoyu canlı kayıt esnasında geniş hacimle 0.7 CORR ile kaydetmek istiyorsa en az 2 mikrofon daha piyanoya tahsis etmelidir.

Sen sadece tek bir enstrumanı kaydedebileceğin için sınırlı olarak tek bir enstrumanı hangi CORR değerinde (FAZ AÇISI) kaydetmek istiyorsan, mikrofonların açısını ayarlayabilirsin.
ÖRNEK:
Her iki mikrofon uzaklığı 2 metre ise, kaydedilen enstruman hacmi, örneğin bir keman 30cm ise iki mikrofona olan açısı o enstrumanın CORR açısını verecektir. Sen bu açıyı geniş kaydedersen post production anında açıyı sıkıştırarak daha dar bir açıya sıkıştırabilirsin.
Ancak +1 CORR değerinde yani mono olarak kaydedilmiş bir enstrumanın gerçek corr açısı artık genişletilemez. Genişletilse bile bu PSEUDO yani SANAL bir genişletme olacaktır.

2 mikrofon ile kayıtta bir enstrumanın doğal ses seviyesi ile, dinleyice olan uzaklığının belirlenebilmesi olayı GAIN (Kazanç) ile belirlenmektedir. Örneğin bir trumpet yüksek sese sahip bir enstrumandır. Olağan koşullarda 90db ye kadar ses şiddeti verebilir. Ancak kayıtta sen trumpetin geri plandan gelmesini istersen...
1) Enstrumanı mikrofonlardan uzaklaştırırsın.
Akustik etkenler ve yansımalar daha fazla olur. Faz kaymaları daha belirgin olur. Hamamda çalışıyormuş gibi bir kayıt alınır.
Stüdyo yansımaları minumum olursa nispeten sorun olmaz.
2) Enstrumanın kaydı esnasında iki mikrofonun kazancını da azaltırsın. Böylece açıyı değiştirmeden trumpet uzaklardan çalıyormuş gibi olacaktır.

Kayıt tekniği oldukça geniş ve karmaşık bir konudur. Ampli yapımında olduğu gibi bu konuyu da ayrı bir konu altında işlemek istersen her türlü seni yönlendirebilir, bilinmeyenleri bizzat ölçerek test etmeni ve ölçmeni sağlayabilirim.
Ancak çok uzun süreç alacağını da bilmelisin.
 
KÖTEK.. SMACK.. THUT .. HÖRRŞŞK
Ayrıcana da PATA KÜTE :D
Stereo üçgeninden bahsetmiştim ve sana yıllardır derim ki doğru bir stereo kaydı için en azından 4 mikrofon gerekmektedir.
Hacmin belirlenebilmesi için en az 4 mikrofon gereklidir. 4 mikrofonu stereo üçgeni oluşturacak şekilde konumlandırdığımız zaman bu üçgenin kayıt alanı içerisinde bulunan her enstruman kendi boyutları kadar yer kaplayacaklardır.
DİKKAT!!
Büyük stüdyolarda alan çok büyüktür. Stüdyo hacmini tam belirleyebilmek için en az 4 veya 5 mikrofon stüdyo kenarlarına yerleştirilmektedir.
Ekli dosyayı görüntüle 102891


Bu stüdyo içerisinde çalan bir piyano bile stereo üçgeni içerisinde en fazla 0.9 CORR değerine sahip olabilmektedir. 0.7 corr değerine yani 20-30' faz açısına göre hacimlendirebilmek için L-R mikrofonlarının piyanonun 1 er metre kadar sağında ve solunda tevcih edilmesi gerekmektedir. Eğer tonmaister piyanoyu canlı kayıt esnasında geniş hacimle 0.7 CORR ile kaydetmek istiyorsa en az 2 mikrofon daha piyanoya tahsis etmelidir.

Sen sadece tek bir enstrumanı kaydedebileceğin için sınırlı olarak tek bir enstrumanı hangi CORR değerinde (FAZ AÇISI) kaydetmek istiyorsan, mikrofonların açısını ayarlayabilirsin.
ÖRNEK:
Her iki mikrofon uzaklığı 2 metre ise, kaydedilen enstruman hacmi, örneğin bir keman 30cm ise iki mikrofona olan açısı o enstrumanın CORR açısını verecektir. Sen bu açıyı geniş kaydedersen post production anında açıyı sıkıştırarak daha dar bir açıya sıkıştırabilirsin.
Ancak +1 CORR değerinde yani mono olarak kaydedilmiş bir enstrumanın gerçek corr açısı artık genişletilemez. Genişletilse bile bu PSEUDO yani SANAL bir genişletme olacaktır.

2 mikrofon ile kayıtta bir enstrumanın doğal ses seviyesi ile, dinleyice olan uzaklığının belirlenebilmesi olayı GAIN (Kazanç) ile belirlenmektedir. Örneğin bir trumpet yüksek sese sahip bir enstrumandır. Olağan koşullarda 90db ye kadar ses şiddeti verebilir. Ancak kayıtta sen trumpetin geri plandan gelmesini istersen...
1) Enstrumanı mikrofonlardan uzaklaştırırsın.
Akustik etkenler ve yansımalar daha fazla olur. Faz kaymaları daha belirgin olur. Hamamda çalışıyormuş gibi bir kayıt alınır.
Stüdyo yansımaları minumum olursa nispeten sorun olmaz.
2) Enstrumanın kaydı esnasında iki mikrofonun kazancını da azaltırsın. Böylece açıyı değiştirmeden trumpet uzaklardan çalıyormuş gibi olacaktır.

Kayıt tekniği oldukça geniş ve karmaşık bir konudur. Ampli yapımında olduğu gibi bu konuyu da ayrı bir konu altında işlemek istersen her türlü seni yönlendirebilir, bilinmeyenleri bizzat ölçerek test etmeni ve ölçmeni sağlayabilirim.
Ancak çok uzun süreç alacağını da bilmelisin.
Evet konu şimdi anlaşılmıştır. :D Yamyam hocam dediğiniz gibi konu çok geniş .Benim bu denemeleri şu an yapma imkanım yok .Belki ocak ayından sonra bir çalışma yapabiliriz.Benim için iyi olur.Sizden yine çok güzel bilgiler edinmiş olurum.Teşekkür ederim.
 
Evet konu şimdi anlaşılmıştır. :D Yamyam hocam dediğiniz gibi konu çok geniş .Benim bu denemeleri şu an yapma imkanım yok .Belki ocak ayından sonra bir çalışma yapabiliriz.Benim için iyi olur.Sizden yine çok güzel bilgiler edinmiş olurum.Teşekkür ederim.
Her türlü soruyu sorabilir, her aklına takılanları dile getirebilirsin.
Kayıt tekniğine başlamak için...
1) Kayıt cihazı Muhtemelen bir PC dir.
İyi bir ses kartı böyle bir tekniğin başlangıcıdır. Çok pahalı olmasına bile gerek yoktur. İyi örnekleme yapabilen tekniğine uygun ve uygun fiyatlı olabilir.
2) Ölçüm ve takip programları.
Adobe audition bu konuda 1 numaradır. Ölçüm gözlemleme, edithing, post production gibi konularda oldukça iyidir.
3) kayıt aparatları. Mikrofon mixer veya elde ne varsa. İyi bir mic ve mic pre amplisi anahtardır.

Kayıt tekniklerinde seviye oldukça geniş bir konudur ve bu konuda çoğu bilinenler doğruları yansıtmamaktadır. Burada bahsedilen tüm eserin kayıt seviyesi değil, her enstrumanın diğerine göre olması gereken yani kayıtta yer alması gereken seviyedir. Ana kaydın seviyesi en son mastering esnasında belirlenerek, eserin headroom seviyesine göre referans seviyesidir ki adobe ile tek komut ile halledilmektedir.
 
Kıym'ETli ve de köftelik etli @Yunusgr
Bu gün zabaha gadar uyumayıp gargoyu aldım. Merak buyurma.

Ekli dosyayı görüntüle 102845
Naz'ım geldiğinde,
Gudurduğumda,
Ya da dürtüldüğümde yavaş yavaş montaj işlerine başlayacağım.
SW için ise öncelikli olarak ampli iç paneli halletmem lazım.
Yamyam hocam çalışmalarınızı takip ediyor olacağım, yeni birşeyler öğreneceğimden hiç şüphem yok valla. Şimdiden bomba bişey geliyor hissediyorum :)

Kargo konusunda şüphelenmemin sebebi daha 1 gün olmadan Ankara’ya varması ve akşamına teslim edilmesiydi. Sizde henüz gelmedi deyince tedirgin olmuştum. Ama problemsiz şekilde gelmiş görünüyor.

Pcb kalitesinden dolayı biraz kötek yerim sanırım ama kendimi epey geliştirdiğimi düşünüyorum. :) Bunları hazırlarken bu işin bazı yeni inceliklerini de keşfettim benim için artı tecrübe olmuş oldu.
 
Yamyam hocam çalışmalarınızı takip ediyor olacağım, yeni birşeyler öğreneceğimden hiç şüphem yok valla. Şimdiden bomba bişey geliyor hissediyorum :)

Kargo konusunda şüphelenmemin sebebi daha 1 gün olmadan Ankara’ya varması ve akşamına teslim edilmesiydi. Sizde henüz gelmedi deyince tedirgin olmuştum. Ama problemsiz şekilde gelmiş görünüyor.

Pcb kalitesinden dolayı biraz kötek yerim sanırım ama kendimi epey geliştirdiğimi düşünüyorum. :) Bunları hazırlarken bu işin bazı yeni inceliklerini de keşfettim benim için artı tecrübe olmuş oldu.
PCB lerin birisine baktım. Nispeten idare eder. Bunu senin için yapacağım.
SW ler ise tam bir felaket. Özel amaç için üretilmiş SW lerdenmiş. 5 adet röleyi kontrol edebilmek için hiç bir ihtimal göremedim.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
130,116
Mesajlar
933,272
Kullanıcılar
453,179
Son üye
canerakdeniiz

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst